2012-12-10, 00:20
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gos77
Oj, det finns massa. En sak du säkert kommer gilla är att många av dem kommer betala din pension.

Var det allt du kunde komma på (trots att det är en lögn)?

Många av dem kommer inte betala någons pension, för många av dem har inget intresse av att ens lära sig språket.

Många av dem utövar däremot sin härliga kultur och berikar Sverige med gruppvåldtäkter, gängmisshandel och rån. Härligt med så mycket mångfald i nya spännande Sverige.

Dessutom är det ju nästan gratis för samhället. För inte kan väl något så fint som multikulti tära på statskassan?
Citera
2012-12-10, 08:52
Medlem
KevinRileys avatar
Citat:
Oj, det finns massa. En sak du säkert kommer gilla är att många av dem kommer betala din pension.
För övrigt verkar sidan i sig bedriva viktigt granskning, något som många SD-sympatisörer verkar ha svårt för. Men tanke på senaste tidens "klavertramp" är det förståeligt
Du är ju inte sann alltså. Vilken sten lever du under?
Citera
2012-12-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KevinRiley
Du är ju inte sann alltså. Vilken sten lever du under?

Haha väl talat - och folk säger att järnrörsdemokrater inte kan argumentera
Nu har jag själv inte läst förskolepedagogik så jag får nog problem att försöka förklara på din nivå. Men eftersom det är ändå är utanför tråden så låter jag dig själv göra ett försök att ta reda på hur pensionssystemet funkar. Ledning: försök hitta hur pensionerna finansieras idag.
Citera
2012-12-10, 14:40
Medlem
Loomis avatar
Citat:

"En massa" känns lite luddigt. Kom gärna med mer exempel.

Och vilka är det som skall betala min pension menar du? Invandringen kostar ju fantastiskt mycket mer än den bidrar så om något så är det JAG som betalar DERAS pension för tillfället.
Citera
2012-12-10, 14:58
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Jag håller inte med din förvrängda problembeskrivning. Jag ser inte invandring eller invandrare som ett problem, utan som en fantastisk tillgång. Att människor vill komma till Sverige och göra detta land till deras hemland är något vi ska vara stolta över, däremot är det inte sagt att allt är bra. Vi har ett samhälle som kategoriskt stänger ute en stor del av befolkningen och det är detta utestängande som är ett problem, inte invandringen eller invandrarna.

Jag skulle aldrig rösta på SD eller SvP för att jag vill ha ett öppet och tolerant samhälle där alla får sin chans till självförverkligande oavsett födelseland, kön, religion, sexualitet mm.

On topic: IRMs format fungerar toppen som det är! Humor och satir är de bästa politiska vapnen när de kombineras med sanningen.

Så om vi har problem med arbetslöshet och vi samtidigt tar in en massa invandrare, då leder inte invandringen till arbetslöshetsproblem?

Och det är inte så enkelt heller att folk vill komma hit och göra detta till sitt hem, och göra något bra av det. Nu är det du som förenklar. Yrkeskriminella som kommer hit för att bedriva sin verksamhet här eller de ligor som ligger bakom ett organiserat bedrägeri av svenska välfärdssystemet, jag antar att dom också vill göra Sverige till sitt hem?

Och är inte vissa människor som kommer hit väldigt medvetna om arbetslösheten här? Varför kommer dom då ändå hit?
Citera
2012-12-10, 16:07
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Haha väl talat - och folk säger att järnrörsdemokrater inte kan argumentera
Nu har jag själv inte läst förskolepedagogik så jag får nog problem att försöka förklara på din nivå. Men eftersom det är ändå är utanför tråden så låter jag dig själv göra ett försök att ta reda på hur pensionssystemet funkar. Ledning: försök hitta hur pensionerna finansieras idag.
Pensionerna idag finansieras genom att ta de inbetalningar nuvarande arbetare sätter in, eftersom övriga pengar är bortspekulerade i det stora riggade pyramidspelet vi kallar börsen, eller förskingrade av klåfingriga politiker som tar hundratals miljarder åt gången för att täcka upp åt finanssektorn, som folket ska få tillbaka "senare", betalade med sina egna skattepengar. När du blir pensionär, ska du bli glad om du får en presenning och ett dagligt besök i något soppkök. Antingen det, eller arbeta tills du dör. 75 år är budet för att få pension i framtiden, den kommer vara 105 innan sagan är över.

Bättre vore att diskutera hur allmän välfärd fungerar. Antingen är man ekonomiskt närande (exportjobb och produktionsjobb) eller tärande, vilket kan delas upp i flera lager.

1. Dels har man tärande sysselsättning i form av samhällsviktiga funktioner såsom sjukvård, forskning (riktig forskning) och vägar. Dessa kostar pengar, men är ytterst nödvändiga och kan t.o.m. spara resurser.
2. Sedan har vi medborgare som inte har sysselsättning, vilka ironiskt nog gör mindre skada än de två underliggande lagren, eftersom de inte bränner resurser på kontraproduktivt arbete.
3. Ett tärande lager existerar i form av hus fulla med byråkrater som vänder på papper, eller folk som säljer mobilringsignaler till varandra. Deras egentliga sysselsättning är att byta papperslappar med varandra i systemet och äta hamburgare medan de gör det.
4. Sist men inte minst har vi den största parasiten av dem alla, som slår alla övriga med hästlängder. Sektorn som sänker länder och medborgare i ett enda nafs och som helt på egen hand håller på att haverera hela världsekonomin. Finanssektorn. Världen vore bra mycket bättre om de tillhörde kategori 2 istället.

"Hur ska vi ta hand om våra äldre?" frågar du? Ja du, redan idag klarar vi inte av att ta hand om våra äldre. Om du missat det, så har vår välfärd sjunkit till ett minimum. Bara för att nedskärningarna och regressionen skett under flera decennier, så verkar de flesta svenskar knappt inse att det hänt. Den kokande grodan. Världen kan mycket väl redan nu stå inför ögonblicket det här imperiet väntat på, vår strävan att alltid upprätthålla oändlig, exponentiell tillväxt har sprungit in i en bergvägg kallat ändliga resurser. Peaken i mänsklig galenskap och självdestruktivitet, kombinerat med sanslös dekadens, fundamental korruption, ohygglig centralisering med dehumanisering och klumpiga, verkningslösa åtgärder som följd.

Vi riskerar alltså att stå inför ett paradigmskifte, där konstant regression kommer vara vardag, vilket ingen är utbildad för idag, vi är indoktrinerade i att hantera konstant tillväxt. Så, hur ska man då ta hand om våra äldre, när vår ekonomi kommer haverera och dagens arbetslöshetssiffror kommer vara något för framtidens politiker att masturbera till? Jag har rätt svårt att se att någon kommer få det bättre, genom att massimportera ökad välfärdsbelastning, när hela systemet knakar i fogarna. För att ha välfärd måste man nämligen ha någonting att spendera och guldbyxorna har dessvärre nötts ut. Behoven och belastningen ökar, men personalen skärs ständigt ned.

Hur ska massimmigration löna sig, när vi inte kommer ha någon sysselsättning att erbjuda? Jag får det inte att gå ihop. Tvärtom är en minskande befolkning ett bättre scenario i det nya paradigmet kallat evig regression. "Hur ska vi klara detta?" Jadu, när krutröken skingrat sig får vi se. Jag tror väldigt många människor kommer ta livet av sig när kollapsen kommer, de kommer inte mentalt kunna hantera en sådan kraftig försämring i sin vardagsdekadens. När våra självskapade illusioner rämnar, så rämnar människors identitet.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2012-12-10 kl. 16:11.
Citera
2012-12-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Vad är det som är heltokigt med invandringen? Är det inte bara en floskel som sägs på avpixlat, gamla nazistsidor och Flashback.

Vet du ens hur många invandrare från MENA som kommer in?
Jag menar hur ser invandringen ut?
Vart går pengarna?
Vad kostar det?

Fråga kommunpolitikerna i Södertälje eller Borlänge.
Citera
2013-01-30, 23:42
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loomi
Får jag bara ödmjukt fråga vad det exakt är som gör dom till en tillgång?

Nu menar jag inte enskilda individer, utan hur kan invandringen som fenomen vara en tillgång? Jag måste ha missat något för alla siffror jag kan hitta pekar på motsatsen.

Kanske kan du hjälpa mig att se det från din sida?

Varsågod! Låt kunskapen flöda!
http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/01/29/five-things-economists-know-about-immigration/
Citera
2013-01-31, 08:01
Medlem
Citat:
http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/01/29/five-things-economists-know-about-immigration/
Data från USA är av högst tvivelaktig relevans för Sverige.

I USA är engelskan förstaspråk och det finns även en stor (och växande) spansktalande befolkning. Lejonparten av immigranterna talar något av språken. I Sverige pratar vi ett obskyrt skandinaviskt språk som endast våra grannar i Norge och Danmark samt en del finnar kan hanka sig fram på. Det gör den språkliga tröskeln till Sverige mycket högre än motsvarande i USA och kräver enorma resurser av oss i form av utbildning och uppehälle under utbildningen.

USA är känt som ett land där man får göra sin egen lycka utan särskilt mycket bistånd från staten. I gengäld är skatterna mycket lägre än våra. Sverige är världsberömt som "The Nanny State" där man kan gå och kvittera ut livstidsförsörjning. Därför är Sverige en magnet för parasiter, något som USA undslipper eftersom parasittillvaro inte är särskilt fruktsam där.

Sen har vi storlek och sammansättning gällande nationaliteter och arbetskraft vs. asylsökande. Under 2011 fick dryga 1 miljon personer permanent uppehållstillstånd i USA. Av dessa kom 90.000 från Europa, 316.000 var asiater från Indien/Kina/Vietnam/Korea/Filippinerna/Japan/Hong Kong, 122.000 från "övriga Asien", 424.000 från Amerika (Kanada, Mexico, Kuba, Jamaica, Haiti etc), 43.000 från Centralamerika, 85.000 från Sydamerika samt 97.000 från Afrika. Antalet asylsökande som beviljades permanent uppehållstillstånd var 25.000, eller 0,008% av den totala befolkningen. I Sverige beviljades samma år 9088 permanenta uppehållstillstånd i första instans, 0,1% av befolkningen, 12,5 gånger större per capita än i USA.

Så lägg ner konceptet med att jämföra USA med Sverige. Att vara ett land som drar till sig arbetssugna europeer, östasiater och mexikaner går inte att jämföra med att vara sopnedkast för mänskligt avskräde från MENA.
Citera
2013-01-31, 14:51
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:

Jag ber dig. Läs denna http://super-economy.blogspot.se/2012/12/korkat-ur-ett-nationalekonomiskt.html

Samma forskare, Tino Sanadaji, noterar också i en annan post att det finns forskning som pekar på att invandring till USA är bra, men generell (inte minst lågkvalificerad) invandring till välfärdsländer som Sverige är (med mycket stor sannolikhet) inte bra.

Till skillnad från massa journalister och politiker så baserar Sanandaji samtliga sina påståenden på forskning och är väldigt noggrann med att inte blanda in otestade hypoteser. Allt är statistiskt underbyggt och källkritiskt granskat.
Citera
2013-01-31, 18:04
Medlem
Citat:

Den arbetskraften kan lika gärna komma från Finland, Norge, Danmark, Skottland och England.

När vi snackar om invandrarna i Sverige så snackar vi om de befintliga invandrarna i Sverige, inte alla hypotetiska invandrare eller potentiella invandrare överhuvudtaget. Vi klagar på invandrare för att de vi har i dagsläget inte fungerar. Måste jag verkligen förklara det för dig?
Citera
2013-01-31, 19:06
Bannlyst
Att importera arbetslöshet är inte en bra idé. Speciellt inte när vi själva har det dåligt. Mycket idiotiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in