Citat:
Ursprungligen postat av gos77
Haha väl talat - och folk säger att järnrörsdemokrater inte kan argumentera
Nu har jag själv inte läst förskolepedagogik så jag får nog problem att försöka förklara på din nivå. Men eftersom det är ändå är utanför tråden så låter jag dig själv göra ett försök att ta reda på hur pensionssystemet funkar. Ledning: försök hitta hur pensionerna finansieras idag.
Pensionerna idag finansieras genom att ta de inbetalningar nuvarande arbetare sätter in, eftersom övriga pengar är bortspekulerade i det stora riggade pyramidspelet vi kallar börsen, eller förskingrade av klåfingriga politiker som tar hundratals miljarder åt gången för att täcka upp åt finanssektorn, som folket ska få tillbaka "senare", betalade med sina egna skattepengar. När du blir pensionär, ska du bli glad om du får en presenning och ett dagligt besök i något soppkök. Antingen det, eller arbeta tills du dör. 75 år är budet för att få pension i framtiden, den kommer vara 105 innan sagan är över.
Bättre vore att diskutera hur allmän välfärd fungerar. Antingen är man ekonomiskt närande (exportjobb och produktionsjobb) eller tärande, vilket kan delas upp i flera lager.
1. Dels har man tärande sysselsättning i form av samhällsviktiga funktioner såsom sjukvård, forskning (riktig forskning) och vägar. Dessa kostar pengar, men är ytterst nödvändiga och kan t.o.m. spara resurser.
2. Sedan har vi medborgare som inte har sysselsättning, vilka ironiskt nog gör mindre skada än de två underliggande lagren, eftersom de inte bränner resurser på kontraproduktivt arbete.
3. Ett tärande lager existerar i form av hus fulla med byråkrater som vänder på papper, eller folk som säljer mobilringsignaler till varandra. Deras egentliga sysselsättning är att byta papperslappar med varandra i systemet och äta hamburgare medan de gör det.
4. Sist men inte minst har vi den största parasiten av dem alla, som slår alla övriga med hästlängder. Sektorn som sänker länder och medborgare i ett enda nafs och som helt på egen hand håller på att haverera hela världsekonomin. Finanssektorn. Världen vore bra mycket bättre om de tillhörde kategori 2 istället.
"Hur ska vi ta hand om våra äldre?" frågar du? Ja du, redan idag klarar vi inte av att ta hand om våra äldre. Om du missat det, så har vår välfärd sjunkit till ett minimum. Bara för att nedskärningarna och regressionen skett under flera decennier, så verkar de flesta svenskar knappt inse att det hänt. Den kokande grodan. Världen kan mycket väl redan nu stå inför ögonblicket det här imperiet väntat på, vår strävan att alltid upprätthålla oändlig, exponentiell tillväxt har sprungit in i en bergvägg kallat ändliga resurser. Peaken i mänsklig galenskap och självdestruktivitet, kombinerat med sanslös dekadens, fundamental korruption, ohygglig centralisering med dehumanisering och klumpiga, verkningslösa åtgärder som följd.
Vi riskerar alltså att stå inför ett paradigmskifte, där konstant regression kommer vara vardag, vilket ingen är utbildad för idag, vi är indoktrinerade i att hantera konstant tillväxt. Så, hur ska man då ta hand om våra äldre, när vår ekonomi kommer haverera och dagens arbetslöshetssiffror kommer vara något för framtidens politiker att masturbera till? Jag har rätt svårt att se att
någon kommer få det bättre, genom att massimportera ökad välfärdsbelastning, när hela systemet knakar i fogarna. För att ha välfärd måste man nämligen ha någonting att spendera och guldbyxorna har dessvärre nötts ut. Behoven och belastningen ökar, men personalen skärs ständigt ned.
Hur ska massimmigration löna sig, när vi inte kommer ha någon sysselsättning att erbjuda? Jag får det inte att gå ihop. Tvärtom är en minskande befolkning ett bättre scenario i det nya paradigmet kallat evig regression. "Hur ska vi klara detta?" Jadu, när krutröken skingrat sig får vi se. Jag tror väldigt många människor kommer ta livet av sig när kollapsen kommer, de kommer inte mentalt kunna hantera en sådan kraftig försämring i sin vardagsdekadens. När våra självskapade illusioner rämnar, så rämnar människors identitet.