Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Det var av sorten "just add water". Här nedan kan man beskåda min enda svamp i denna flush. Grejen är att jag ska bort idag och kommer hem på söndag. Bör jag plocka den idag, vänta tills jag kommer hem eller spelar det igen roll? Jag drar vid 16 så fram tills dess är råd välkomna.
http://picpaste.com/448fca504842bf263cbad927598d84e2.jpg
Hej.
Arean är lite därav får du inte lika utspridd flush m.a.o. en eller två stora svampar åt gången.
De vanliga misstag som gör att man får dåliga flush är:
. Dunkad dålig: Att man dunkar smutsigt vatten (ej sterilt) eller att man dunkar för kort tid och substratet (stavfel) hinner inte ta i sig vatten.
Andra saker som kan försämra flushen är att man glömmer bort hälla ut allt vatten som är överblivet.
. Svampens släpper sporer i growboxen, vet ej varför exakt just nu(glömt bort, finns fakta på MM och är nyvaken) men det försämrar nästa flush. Har personliga erfarenhet varje gång jag plockar försent så blir det helt kolsvart (sporerna) i hela growbox-odling och nästa flush tar längre tid samt sämre skörd.
. Vädra den: Koldioxiden är tung luft så man måste "vädra" den, jobbigaste med grow-kit är påsen, att man är tvungen öppna den och vädra. Spelar ingen roll med den lilla plåster som ska vädras, den gör inte ett skit...
För varje gång man öppnar påsen för att vädra så ökar även risken för kontiminering, hur försiktig man är så kan man få bad luck och hela boxen måste slänga bort...
Personligen tycker det är bättre att köra hemmabyggd "terrarium", där man har installerad akvarium-pump med syre-sten, lägger en glas-konservburk (med 2utslang, en för luften passera in i burken, andra för att fuktiga luften ska komma ut i terrarium) med vatten+väteperoxid, på det sättet är det lättare att hantera fuktighet i luften samt lufta den utan att öppna luckan
Men nu har idioterna förbjudit sälja 30% väteperoxid på apoteket receptfritt...just för att man kan göra instabilla bomb som inte ens förnuftiga terrorister själv använder det...tack kära storebror Sverige
Men att svara på din fråga så rekommendera jag att du skördar den, dunka den 24h (fast nu kommer du vara borta 2dygn så det blir tight) för att din svamp ser ut när som helst att explodera ut sporer.
Jag har själv klandrat till ett par ggr (speciellt färdiga grow-box) pga jag var tvungen dra iväg och redan efter ett par timmar så har svampen öppnat sig, de jävlarna växer in i helvete
Det resultera att jag får alltid sämre skörd...specielt grow-kit är ett helvete, jag var tvungen tvätta igenom deras påse och det var som klister, gick inte få bort dem.
Några tips/varningar som jag kom på just nu (vaknad nyss, ledig från jobbet

) tyvärr fick du sent svar från mig men jag håller tummarna att du får bättre skörd nästa gång =)
mvh M
edit OT
Riktar till nybörjare frågor om flushes, oavsett om man kör från scratch eller färdiga grow-box så brukar första flushen vara sämre än den andra och tredje, har man varit flitig av sig så har man även chance få ut även upp till 4-6flushes (många faktorer inräknad så jag rekkar att man läser på det).
Personligen föredrar jag ha boxen mer B * L än djupet då man får mer utspridd flushes samt mycelenen har hunnit uttnyttja maximalt substratet i lådan.
Har själv även testad som experiment att ha för lite area men djupet är dominerad och det slutar med få stora gigantiska svampar.
Själv rekar jag nybörjare att köra grow-box som första gång, lär er lite grundprincip inom svampodling med både teori och praktik. Ta sporeprint (ugn-metod eller dylikt) av de grövsta och "vackraste" svamparna och därav gå till nästa steg...att odla från scratch som ger bättre skörd och lättare både att hantera och skörda dem =)
Vilken P.Cubensis "strains" som är bäst är smått marginal, IMO så har jag fått bra skörd oavsett vilket P.Cubar det handlar om. M.a.o. Thai kommer inte bli 3xxx starkare än Cambodia etc...detta är endast marknadsföring.
My 50cents...
mvh M