2013-06-05, 14:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Personligen är jag tveksam till att det är så farligt att få lite sporer på sina grejer, de börjar inte gärna växa var som helst och de utgör inte så mycket organiskt material som kan börja ruttna. Sporerna borde dessutom tvättas bort när man dunkar kakan. Däremot vill man inte att hinnan ska ramla av någonstans och börja ruttna i något hörn.

Jag säger inte att man SKA låta sporerna fällas i kittet, bara att det inte är hela världen om man råkar göra det.

http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/cubensis-mushroom-growkit.html
Där finns det en bild på när svamparna är redo att plockas.

Då blev mina plockade i hyfsat vettig tid. Den största var ordentligt öppen medans dom minsta hade inte släppt vid hinnan än. Får hoppas att nästa flush växer lite jämnare och kanske över hela kakan istället för längs kanterna.

Dunka förresten, är det vad man kallar det när man blöter kakan igen efter skörd?
Citera
2013-06-05, 14:50
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dunka förresten, är det vad man kallar det när man blöter kakan igen efter skörd?

Japp!
Citera
2013-06-05, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shootoox
Jo flush nr 2 skall gå betydligt snabbare än den första, man brukar räkna med några dagar.
Men svamp är individer och man kan inte ge någon exakt tid för samtliga.
Beror ju helt på vilka förhållande du har med...fuktighet och värme är väldigt viktigt.
Har de inte kommit upp några för dig ännu?
Jodå, visst hade några små knoppar börjat ploppa upp senaste gången jag kollade (fredags kväll). Tyvärr så befinner jag mig några hundra mil bort från min odling atm, och kan därför inte kolla till den för ens på lördag kväll igen. Hoppas att den inte ruttnat ihop helt.
Citera
2013-06-05, 22:20
Medlem
Citat:
Men d'oh. Det har jag ju läst flera gånger. Då är det fan skördeläge idag. Varför vill man inte få sporer över hela kakan?

Perfekt då ju vilken flush är du inne på?
Från din text så vet jag nu att du kör kakor och inte casing!
Anledningen att du inte vill ha sporer över dina kakor/casing är att myclet inte gillar det, kan gå så långt så att det inte produceras svamp längre.
Det är ytterst sällan detta händer, men vill man ha perfektion så ska man undvika detta.
Nu när du kör kakor så är de inte lika farligt som om du skulle köra med casing

Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Jodå, visst hade några små knoppar börjat ploppa upp senaste gången jag kollade (fredags kväll). Tyvärr så befinner jag mig några hundra mil bort från min odling atm, och kan därför inte kolla till den för ens på lördag kväll igen. Hoppas att den inte ruttnat ihop helt.

Då är det nog inget att oroa sig för!
Men vad kör du med för "fruiting chamber" en självgående?
Iom att du inte kan kolla till dina småttingar så ofta?
Citera
2013-06-06, 06:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Perfekt då ju vilken flush är du inne på?
Från din text så vet jag nu att du kör kakor och inte casing!
Anledningen att du inte vill ha sporer över dina kakor/casing är att myclet inte gillar det, kan gå så långt så att det inte produceras svamp längre.
Det är ytterst sällan detta händer, men vill man ha perfektion så ska man undvika detta.
Nu när du kör kakor så är de inte lika farligt som om du skulle köra med casing

Jag är inne på andra flushen nu. Vad jag har läste mig till så kommer den att producera färre svampar vilket känns lite trist eftersom den här första inte gav så många alls. Nåja, det är mitt första försök och så länge det blir några alls så är jag egentligen nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Japp!

Yay för tekniska termer!

Trevlig stämning i tråden förresten, det uppskattas.
Citera
2013-06-06, 11:17
Medlem
[quote=BigFatCone|43788976]Jag är inne på andra flushen nu. Vad jag har läste mig till så kommer den att producera färre svampar vilket känns lite trist eftersom den här första inte gav så många alls. Nåja, det är mitt första försök och så länge det blir några alls så är jag egentligen nöjd.

Vet inte vart du har läst denna information
Men flush nr 2 brukar vara den som ger mest skörd kan även hända att nr 3 är lika givmild.
Efter första flushen så går det riktigt fort för svamparna att titta upp igen.

Eftersom du frågade vad dunk n roll var så antar jag att du gjort detta på dina kakor?
DnR är en självklarhet enligt mig då det ger större, friskare och mer svamp.
Är du osäker på hur du går tillväga så tvivla inte på att fråga!

Rekommenderar även denna sida om ni nu inte redan snubblat över denhttp://www.mushroomvideos.com/ riktigt bra med information!
Citera
2013-06-06, 12:39
Medlem
BigFatCones avatar
[quote=shootoox|43790746]
Citat:
Jag är inne på andra flushen nu. Vad jag har läste mig till så kommer den att producera färre svampar vilket känns lite trist eftersom den här första inte gav så många alls. Nåja, det är mitt första försök och så länge det blir några alls så är jag egentligen nöjd.

Vet inte vart du har läst denna information
Men flush nr 2 brukar vara den som ger mest skörd kan även hända att nr 3 är lika givmild.
Efter första flushen så går det riktigt fort för svamparna att titta upp igen.

Eftersom du frågade vad dunk n roll var så antar jag att du gjort detta på dina kakor?
DnR är en självklarhet enligt mig då det ger större, friskare och mer svamp.
Är du osäker på hur du går tillväga så tvivla inte på att fråga!

Rekommenderar även denna sida om ni nu inte redan snubblat över denhttp://www.mushroomvideos.com/ riktigt bra med information!

Jag kommer inte ihåg var jag läste det faktiskt, det kan ha varit här någonstans.

Hur man dunkar hade jag klurat ut, det var mest att jag inte hade hört termen (vilket visar hur lite jag har läst på).
Citera
2013-06-08, 20:29
Bannlyst
Återkommer här med en update efter att ha varit borta från min låda i totalt 8 dagar. (10 dagar efter det att flushen startades.

Kastade mig hem efter det att mitt flyg anlänt (har vart utomlands i en vecka), och rev upp dörren till mitt hem. Jag blev chockad när jag först såg lådan. Klämmorna som man åtsluter plastpåsen som boxen sitter i hade flugit av (i alla fall den ena, den andra satt på sne), och det enda man såg in i påsen var en bladning utav svart, vitt, brunt och andra obehagliga färger. Jag glömde tyvärr att fota, utan skyndade mig att sterilisera mina händer för att genast sätta fart med att rädda min låda.

Det som hade hänt var att en svampjävel fullkomligt hade dominerat lådan, och blivit säkert 30cm lång, och sjukt fet, och hatten hade brutits av på mitten när den gick i tacket i påsen. Jag hade en relativt stor till, samt några mindre engrammare.

Bild följer nedan:

Den feta svampen (64g): http://www.anony.ws/image/7tc
Den totala skörden: (79g): http://www.anony.ws/image/7td
Citera
2013-06-10, 18:18
Medlem
Citat:
Bild följer nedan:

Den feta svampen (64g): http://www.anony.ws/image/7tc
Den totala skörden: (79g): http://www.anony.ws/image/7td

Det var ingen dålig svamp där du
Citera
2013-06-10, 18:54
Bannlyst
Citat:
Det var ingen dålig svamp där du
Herregud, är fortfarande i chock haha. Fatta försöka sälja den.
Citera
2013-06-10, 19:14
Medlem
Citat:
Herregud, är fortfarande i chock haha. Fatta försöka sälja den.

Synd att den hade kommit så långt i sitt stadie annars hade det blitt ett perfekt print utav den =)
Men inte ska du väl sälja dom
Citera
2013-06-10, 19:19
Bannlyst
Citat:
Synd att den hade kommit så långt i sitt stadie annars hade det blitt ett perfekt print utav den =)
Men inte ska du väl sälja dom
Haha, nej mer teoretiskt sätt.
"-Hej, jag säljer en svamp på 7 gram. Vill du köpa?"

Den tar (inte helt oväntat) skit långt tid på sig att torka. Flashbacks största svamp?
Senast redigerad av jesusofrave 2013-06-10 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in