2012-12-25, 14:29
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Butters.Stotch
Sporemate har vials med sporer. Mycket enkelt
Okej, ja det verkar smidigt. Har du köpt själv? Vart skickar dem ifrån?
Citera
2012-12-25, 15:05
Medlem
L.Butters.Stotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Okej, ja det verkar smidigt. Har du köpt själv? Vart skickar dem ifrån?

Ja det har jag faktiskt!
Dom skickar från Nederländerna, så det är ett risk land, Men då det varken innehåller Psilocybin eller sprutor (som är olagligt att importera) så är det ju lugnt.
Azarius skickar också från Nederländerna..
Citera
2012-12-25, 15:23
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Butters.Stotch
Ja det har jag faktiskt!
Dom skickar från Nederländerna, så det är ett risk land, Men då det varken innehåller Psilocybin eller sprutor (som är olagligt att importera) så är det ju lugnt.
Azarius skickar också från Nederländerna..
Ja men en såndär liten burk ser ju rätt suspekt ut ändå ifall tullen öppnar paketet. Känns mer diskret att beställa ett ark med ett sporeprint, för det lär ju skickas i ett vanligt kuvert typ. Fast jobbigt o hålla på o göra egna sprutor...
Aja får se hur jag gör, tack för svaret
Citera
2012-12-27, 01:10
Medlem
http://www.electroworld.se/product/hushall-personvard/baby/SCF281/philips-avent-angsterilisator-for-mikro-scf281-02?scid=EXT_SEM_Google_DSA&gclid=COyph-n9uLQCFUh2cAodUXwAig

Skulle den funka för att sterilisera sitt substrat tror ni?
Citera
2012-12-27, 14:45
Medlem
thatdudes avatar
Kan jag äta dessa?

Glömde bort boxen, så de första svamparna ser ruttna ut, medans den stora fina bredvid knappt fick någon blå färg när jag torkade den.

Man ser det inte jätte bra på bilderna, men de "ruttna" svamparna är som täckta av en grå gles päls..

http://imgur.com/a/xp0pQ#0

Tack på förhand!
Senast redigerad av thatdude 2012-12-27 kl. 14:48.
Citera
2012-12-30, 17:29
Medlem
Naturballes avatar
Nu har jag dränkt min ready-to-grow growbox och satt den i odlingspåsen. Jag hällde lite vatten i påsen innan jag satt i boxen vilket jag har läst i denna instruktion att det skulle vara en bra ide http://www.shamanic-extracts.com/files/Growboxinstructions.pdf

Nu står lådan i garderoben vid ca 23 grader, kanske något under. Vad jag har förstått så behövs det inget ljus alls till svampar? Förutom bara för att tala om vad som är upp. Så nu undrar jag - ska jag låta den stå där utan ljus en period nu, typ tills den blivit koloniserad (när mycelet täckt substratet, rätt?) och sedan tända en lampa nån timme om dagen? Jag har för mig att jag läste tidigare i tråden att indirekt solljus är bra och kanske till och med viktigt, stämmer detta?

Finns det något jag har missat så här tidigt i processen eller verkar jag ha gjort på rätt sätt nu?

Det ska bli otroligt spännande att få käka dessa om några veckor om allt går som det ska! Jag känner mig som en unge som väntar på tomten

EDIT:
Jag läste vidare i instruktionerna jag länkade och det står "Step 6) Place the growing bag somewhere on a warm place (20-25°C) and make sure there is enough daylight (not under a lamp)." Så den måste alltså stå framme och få sig solljus ändå? Hmm det känns som att jag får delad information vilket gör mig väldigt delad så om nån säger rakt till mig hur det faktistk är så kanske jag kan lugna mig och köra på det :P
Senast redigerad av Naturballe 2012-12-30 kl. 17:32.
Citera
2012-12-30, 21:22
Medlem
thatdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturballe
Nu har jag dränkt min ready-to-grow growbox och satt den i odlingspåsen. Jag hällde lite vatten i påsen innan jag satt i boxen vilket jag har läst i denna instruktion att det skulle vara en bra ide http://www.shamanic-extracts.com/files/Growboxinstructions.pdf

Nu står lådan i garderoben vid ca 23 grader, kanske något under. Vad jag har förstått så behövs det inget ljus alls till svampar? Förutom bara för att tala om vad som är upp. Så nu undrar jag - ska jag låta den stå där utan ljus en period nu, typ tills den blivit koloniserad (när mycelet täckt substratet, rätt?) och sedan tända en lampa nån timme om dagen? Jag har för mig att jag läste tidigare i tråden att indirekt solljus är bra och kanske till och med viktigt, stämmer detta?

Finns det något jag har missat så här tidigt i processen eller verkar jag ha gjort på rätt sätt nu?

Det ska bli otroligt spännande att få käka dessa om några veckor om allt går som det ska! Jag känner mig som en unge som väntar på tomten

EDIT:
Jag läste vidare i instruktionerna jag länkade och det står "Step 6) Place the growing bag somewhere on a warm place (20-25°C) and make sure there is enough daylight (not under a lamp)." Så den måste alltså stå framme och få sig solljus ändå? Hmm det känns som att jag får delad information vilket gör mig väldigt delad så om nån säger rakt till mig hur det faktistk är så kanske jag kan lugna mig och köra på det :P

Jag har endast kört med en liten lampa ~6-15h/dag och får monstersvampar!
Citera
2012-12-31, 01:03
Medlem
Naturballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatdude
Jag har endast kört med en liten lampa ~6-15h/dag och får monstersvampar!

Måste man ha lampan på så många timmar? Alltså vad gör den för nytta egentligen? (förutom att visa svampen uppåt)
Citera
2013-01-04, 16:52
Medlem
Naturballes avatar
Nu är det ungefär en vecka sedan jag blötlade min ready-to-grow growbox. Bör inte mycelet ha tagit sig upp till toppen vid det här laget?
Jag har haft den i garderoben i ca 23 grader utan lampa hela tiden, har vatten i påsen för fukt (lådan står i vattnet, i påsen) och jag har öppnat en gång om dagen och fläktat ned luft för jag läste i tråden att nån annan gjort så då jag inte har någon blomspruta.
Citera
2013-01-05, 05:07
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Testar också en growbox från elefant. Ska man någonsin under flushen ta ut boxen ur growbagen eller ska de vara i påsen hela vägen till skörd?
Citera
2013-01-05, 09:55
Medlem
HighTemplars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturballe
Nu är det ungefär en vecka sedan jag blötlade min ready-to-grow growbox. Bör inte mycelet ha tagit sig upp till toppen vid det här laget?
Jag har haft den i garderoben i ca 23 grader utan lampa hela tiden, har vatten i påsen för fukt (lådan står i vattnet, i påsen) och jag har öppnat en gång om dagen och fläktat ned luft för jag läste i tråden att nån annan gjort så då jag inte har någon blomspruta.
Det är nog bara att vänta lite. Jag sitter som oerfaren odlare med min första box nu med och det tog nog 9 dar innan första svampen började ploppa upp som nu kanske är 5 cm hög medan det börjar komma fler nu när det börjar närma sig 2 veckor.

Fast jag har inte riktigt haft den i optimala förhållanden då den är stealth i högsta grad
Citera
2013-01-05, 10:04
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Testar också en growbox från elefant. Ska man någonsin under flushen ta ut boxen ur growbagen eller ska de vara i påsen hela vägen till skörd?

Öppna påsen då och då för att lufta den, men du behöver inte ta ur boxen för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in