Citat:
Jag är nu visserligen vare sig professor eller doktor i kremeringar, men bara gällande det jag talat om så långt är fysiken såpass enkel att jag känner att jag med ganska gott mod kan uttala mig i frågan.

Citat:
Vill du förkovra dig en smula så kanske detta kan ge en hint om vad som kan vara möjligt med eld och en människokropp, även om det inte är exakt samma sak som att brassa på i en krematorieugn. Men det visar hur som helst att människans egen kropp kan vara bränsle nog för att underhålla en brand kraftig nog till att förbränna kroppen helt eller delvis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wick_effect
http://en.wikipedia.org/wiki/Wick_effect
Men nu jämför du ju äpplen och päron. Artikeln talar om spontan självförbränning, ett fenomen jag mest sett beskrivet i böcker som i bokhandeln står på samma hylla som Erich von Dänikens alster. Det handlar med andra ord om tvivelaktiga saker som bara händer väldigt sällan och under mycket speciella omständigheter (och ofta är det "nå't skumt" med det). Sådant kan man självklart inte sätta i likhet med en storskalig, närmast industriell kremering av tiotusentals kroppar.
Men även om vi godtar att fenomenet existerar ger inte artikeln exempel på något som stärker Auschwitz-påståendena så här långt. Tvärtom visar den att "ögonvittnenas" påståenden inte är trovärdiga. Till exempel står det på den sagda Wikipedia-sidan:
Citat:
An investigation of a 1963 case in Leeds included an experiment with a wick effect. A small portion of human fat was wrapped in cloth to simulate clothing. A Bunsen burner flame was then applied to the 'candle'. Due to the high water content of human fat the flame had to be held on the 'candle' for over a minute before it would catch fire:
"One end of the candle was ignited by a Bunsen flame, the fat catching fire after about a minute. Although the Bunsen was removed at this point, combustion of the fat proceeded slowly along the length of the roll, with a smoky yellow flame and much production of soot, the entire roll being consumed after about one hour."[2]
This gives some indication of the slow speed with which the wick effect will proceed.
"One end of the candle was ignited by a Bunsen flame, the fat catching fire after about a minute. Although the Bunsen was removed at this point, combustion of the fat proceeded slowly along the length of the roll, with a smoky yellow flame and much production of soot, the entire roll being consumed after about one hour."[2]
This gives some indication of the slow speed with which the wick effect will proceed.
Ett litet stycke ren fettvävnad (utan ben, muskler och andra vävnader) behöver alltså först tillföras en i förhållande till sin massa betydande mängd energi (värmning med bunsenbrännare i cirka en minuts tid) för att över huvud taget kunna fatta eld, och sedan tar det ändå en timme för det att förbrännas också under dessa optimala omständigheter (med full "vek-effekt"). Vore det ett större stycke (för att inte tala om en hel kropp, som både är en mycket större massa och i huvudsak består av betydligt mindre brännbara substanser) skulle alltså detta vara mycket svårare ändå, samt förstås ta längre tid. Henryk Tauber å sin sida talar till exempel om att man kan kremera hela kroppar på 20 minuter(!).
Angående människokroppar sägs det om det fall som är mest detaljerat beskrivet:
Citat:
In February 1991, in woodland near Medford, Oregon, USA, two hikers came across the burning body of a female adult, lying face down in fallen leaves. They alerted the officials and a local deputy sheriff soon arrived. The victim was described as "well nourished". She had been stabbed several times in the upper regions of the chest and back. Both arms were spread outwards from the torso. The lower legs and surface of the neck showed signs of fire damage. The soft tissues of the right arm, torso and upper legs were consumed. The majority of bones of these parts retained their integrity, although friability was increased. Between mid-chest and knees the fleshy parts of the body were mostly destroyed. Crime scene personnel reported that the pelvis and spine were "not recoverable", having been reduced to a grey powder. Her killer had soaked the clothes and corpse in nearly a pint of barbecue starter fluid and set her on fire. In the well-oxygenated outdoor environment, this combination of circumstances -- an immobile and clothed body with a high fat-to-muscle ratio, accelerant (lighter fluid), and artificial ignition -- made it prime for the wick effect to occur. The murderer was arrested and made a full confession. He claimed to have set the body alight some thirteen hours before it was discovered.
Här har vi då alltså ett extremfallens extremfall: En ovanligt fet ("välnärd") kvinna har brunnit med "vek-effekten" i full aktion. Hurpass fet vet jag inte, men med tanke på den kroniska amerikanska övervikten det kan nog ganska lätt röra sig om 20-30 kg fett eller ännu mer. Dessutom har det tillförts bränsle, nämligen ett antal liter tändvätska, så det är alltså inte fråga om en förbränning bara med kroppens egna resurser. (Jag gissar att bränslet är fotogen eller liknande, då det är vanligast; i sådant fall tillför det bortåt sisådär tvåhundra megajoule teoretisk kemisk energi.) Elden har också fått ligga och pyra under närmare ett dygns tid, så tid på sig att verka har den fått, gott om syre likaså.
Men ändå är det ju långt ifrån någon kremering som har skett ens i det här extrema fallet. Huvuddelen av benen och även mycket av vävnaderna förblev enligt Wiki intakta. Hur mycket mindre skulle man då kunna förbränna en icke överviktig (eller rentav en svältande) kropp utan litervis med fotogen.
Sedan är ju dessutom nästan alla "ögonvittnen" hur som helst överens om att de kroppar som brändes av tyskarna var nakna; det kan alltså inte ha varit fråga om någon "vek-effekt" i de fallen:
Citat:
The wick effect is the name given to the partial destruction of a human body by fire, when the clothing of the victim soaks up melted human fat and acts like the wick of a candle.
Avslutningsvis skall jag dock i ärlighetens namn införa en liten korrigering av mitt ursprungliga påstående och backa litet. Jag skrev i inlägg #2697 i denna tråd att en typisk människokropp endast innehåller "kanske ett par kg fett". Detta var ett dumt räknefel från min sida, beroende på att jag slarvade med ett decimalkomma. Typiskt fettinnehåll för en människokropp är cirka 15-20 % av massan; med en snittvikt på 60-70 kg kan det alltså bli 9-14 kg. Min ursprungssiffra passade snarare in just på svältande; de kan ha ett fettinnehåll på 4-5 % av kroppsvikten eller mindre (dvs. cirka 2 kg av en kroppsmassa på 50 kg, osv.).
Med den korrigeringen blir det faktiskt teoretiskt möjligt att med fettets energi förånga kroppens vatteninnehåll när vi talar om en genomsnittsmänniska. Utgår man från ca 40-45 kg vatten kräver detta totalt bortåt 240-270 megajoule teoretisk energi (i praktiken mer, då förbränningen inte är 100 % effektiv) för upphettning till kokpunkten samt förångning. Mänsklig fettvävnad kan ha ett energiinnehåll på upp till omkring 25-30 MJ/kg, alltså för en normalkropp totalt 225-350 MJ (enligt siffrorna ovan) -- dvs. en teoretiskt tillräcklig energi om vi avser medelvärdet.
I praktiken är det dock fortfarande ytterst tveksamt om detta går, då mycket/det mesta av den teoretiska energin går förlorad som spill, lokal överhettning med mera utan att verka vid bränningen. Möjligen kunde det kanske låta sig göras med en ovanligt fet person under speciellt gynnsamma omständigheter. Sedan är ju vattnet förstås inte heller allt i denna fråga; det är även fråga om proteiner att förbrännas, ben som skall kalcifieras och så vidare (vilket kräver temperaturer mycket högre än kokpunkten för vatten, åtminstone sisådär 700-800 grader Celsius). Att kremera hela kroppen med enbart "dess eget bränsle" förblir såvitt jag kan se fysiskt omöjligt. Allra särskilt då förstås om det gäller utsvultna människor med lågt fettinnehåll.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-06-14 kl. 14:00.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-06-14 kl. 14:00.
Det lär ju ha gått ungefär lika bra som att köra en etanolbil på svagdricka -- det vill säga inte alls. Inte nog med att bränslet inte räcker till för kremering, man förstör dessutom ugnen genom att använda den på sådana vis, som den inte blivit konstruerad för.
Yttrandefrihet och fri debatt har jag ju alltid förespråkat här i detta forum, och det gäller förstås både "Förintelsetroende" och "revisionistiska" författare.
Hur kan revisionisterna missat det? Det behövs då inget teknisk bevis nu längre, utan det räcker med logisk uträkningar?