Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Men, om det tar mer än en vecka att utreda vem som är skyldig? Källa på att man inte kan häkta båda på sannolika skäl?
Jag håller med dig. Läser, inte ur lagboken, dock har jag ingen anledning att betvivla:
På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.(Wikipedia)
Att jämföras med:
Tillräckliga skäl för åtal. Åklagaren kan på objektiva grunder förvänta sig en fällande dom, det vill säga att rätten kommer att finna att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad åklagaren har lagt honom till last.
I det skenet menar jag att det finns utrymme för en alternativ gärningsman i just det här fallet. Polisen kan ha en eller flera som
kan misstänkas, dvs. den lägsta misstankegraden, och att man i nuläget inte kan bevisa att KJ är mördaren, han kan bara sannolikt misstänkas. Sannolikt är inte det samma som ställt utom allt rimligt tvivel, för i så fall är fallet i princip klart för åtal.