2013-06-14, 12:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet ju inte, men polis och åklagare vet kanske, måste ju bevisas vem som höll i mordvapnet, kanske är det redan fastställt. Om inte, så kan det finnas fler misstänka, iaf för brott mot griftefriden. Jäkligt spännande fall hur som helst.

Bara för att förtydliga, det kan förstås finnas en annan mördare än KJ, KJ kan fortfarande vara oskyldig, men man kan inte häkta någon på sannolika skäl, vilket innebär att den häktade sannolikt är skyldig, om det finns någon annan person som är misstänkt för samma brott.
Citera
2013-06-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det händer att förhandling kan ske via videolänk om den misstänkte är i mycket dåligt skick, men att det skulle ske på annan plats bara för den tilltalades skull känns ju märkligt om TR skulle gå med på.

Bättre han erkänner nu och medger omhäktningar istället så kan han vila ut och få den vård han behöver i lugn och ro.

Jag undrar om de höll något förhör igår, som de sa att de skulle göra?

Jag undrar även om det är så att polisen håller en låg profil bara för att de anser han sjuk och därför går utredningen långsamt samtidigt som förhören hålls med långa mellanrum?

Inte ens advokaten verkar få ur honom ett vettigt ord, bara snack om vapen och fästningar.

jo, jag vet att jag hade läst något om de.t. letade just mne hittade inte
Citera
2013-06-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Tack ni som benat ut detta. Jag har bara så svårt att se KJ som "hjärnan" bakom detta (OM det var planerat) och också svårt att se honom som den som planerade hur stycka, transportera, var placera, hur gömma saker/händer etc. Men det kan vara helt fel, det kan bara vara känslan man får av honom av beskrivningarna i denna tråd (som jag iuf många gånger tar med ett LASTBILSFLAK salt). Men jag är övertygad om att han var med på nåt sätt, indragen, utnyttjad eller aktiv och planerande.

Om det var ett planerat mord har jag med svårt att se att det är KJ som är GM. Det känns som en väldigt dålig plan isåfall för att undkomma med det.

Men kan tänka mig att han kan funderat/fantiserat om något liknande innan och så hände något som utlöste detta.

Edit: Är väl om det finns en annan mer drivande part som kan lurat med KJ i detta som han kan var med i en plan. (sanolikheten är väl inte stor) :/
Senast redigerad av rulleiii 2013-06-14 kl. 12:48.
Citera
2013-06-14, 12:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bara för att förtydliga, det kan förstås finnas en annan mördare än KJ, KJ kan fortfarande vara oskyldig, men man kan inte häkta någon på sannolika skäl, vilket innebär att den häktade sannolikt är skyldig, om det finns någon annan person som är misstänkt för samma brott.
Källa på det?

Om en person ses skjuta en annan, och mordvapnet återfinns med två personers fingeravtryck på, kan man inte hålla båda häktade tills det är klarlagt vem av dem som är skyldig?
Citera
2013-06-14, 12:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på det?

Om en person ses skjuta en annan, och mordvapnet återfinns med två personers fingeravtryck på, kan man inte hålla båda häktade tills det är klarlagt vem av dem som är skyldig?

Inte på sannolika, sannolika innebär att den som man häktar sannolikt är skyldig, man kan inte häkta två personer som sannolikt den skyldige.

Skäligen fungerar ju, men nu pratar vi om sannolika.

Du behöver ingen källa, det vet du redan, har man inte efter en vecka rett ut vilken av dessa som är sannolikt skyldig, så måste båda släppas.
Citera
2013-06-14, 12:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Inte på sannolika, sannolika innebär att den som man häktar sannolikt är skyldig, man kan inte häkta två personer som sannolikt den skyldige.

Skäligen fungerar ju, men nu pratar vi om sannolika.
Men, om det tar mer än en vecka att utreda vem som är skyldig? Källa på att man inte kan häkta båda på sannolika skäl?
Citera
2013-06-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ska bli intressant att se om polisen haft hjälp av Flashback i det här fallet, väntar med spänning på upplösningen.

Det kan du nog räkna med att dom har. Även om de har stora befogenheter så har dom ju även skyldigheter. Vi på fb har väl nåt annat (kontakter, vänner mm) och får på så sätt veta det som polisen inte kommer åt annat än om de sätter press på någon. Här kan folk vara "anonyma" och då är det ju lättare att lätta sitt hjärta.

Utifrån de uppgifterna som dyker upp här så skulle jag tro att polisen riktar en del misstankar.
Citera
2013-06-14, 12:56
Medlem
ME077s avatar
Det finns dock flera andra fall där man samtidigt häktat två personer sannolikt misstänkta för mord. T ex när man inte vem av två som höll i pistolen. Fast allt kanske beror på massa andra omständigheter från fall till fall. (Jag har inga kunskaper om lagen).

Edit exempel:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3031290

"I eftermiddags, fredag, häktades två män på sannolika skäl misstänkt för mordet på den man som bodde i det aktuella huset i Stora Höga."
Senast redigerad av ME077 2013-06-14 kl. 13:02.
Citera
2013-06-14, 12:56
Medlem
Citat:
Men, om det tar mer än en vecka att utreda vem som är skyldig? Källa på att man inte kan häkta båda på sannolika skäl?

Kan man häkta flera på sannorlika skäl och sen avskriva dessa när/om man finner den skyldige?
Citera
2013-06-14, 12:59
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag håller med dig. Läser, inte ur lagboken, dock har jag ingen anledning att betvivla:

På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.(Wikipedia)

Att jämföras med: Tillräckliga skäl för åtal. Åklagaren kan på objektiva grunder förvänta sig en fällande dom, det vill säga att rätten kommer att finna att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad åklagaren har lagt honom till last.

I det skenet menar jag att det finns utrymme för en alternativ gärningsman i just det här fallet. Polisen kan ha en eller flera som kan misstänkas, dvs. den lägsta misstankegraden, och att man i nuläget inte kan bevisa att KJ är mördaren, han kan bara sannolikt misstänkas. Sannolikt är inte det samma som ställt utom allt rimligt tvivel, för i så fall är fallet i princip klart för åtal.
Citera
2013-06-14, 13:00
Medlem
Nu har jag frågat källor på Börstingen.
Botten i älvens söks igenom med jämna mellanrum flera gånger per sommar, och även om det skulle finnas kläder/händer osv, så påstod denna källa att dessa mest troligt skulle fastna i fiskelinorna
Citera
2013-06-14, 13:01
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Det kan du nog räkna med att dom har. Även om de har stora befogenheter så har dom ju även skyldigheter. Vi på fb har väl nåt annat (kontakter, vänner mm) och får på så sätt veta det som polisen inte kommer åt annat än om de sätter press på någon. Här kan folk vara "anonyma" och då är det ju lättare att lätta sitt hjärta.

Utifrån de uppgifterna som dyker upp här så skulle jag tro att polisen riktar en del misstankar.

Ja och här presenterar folk alla möjliga teorier. Rätt var det är kanske någon kläcker ur sig något som utifrån vad polisen har är mycket intressant. Som jag sa tidigare är jag övertygad om att de sitter på mycket mer info och bevisning än vad allmänheten vet. Kanske kläcker någon här en tanke som kan vara en pusselbit. Det är ju många här som tänker "utanför lådan" och det kanske är det som behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in