2013-06-14, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Kan man häkta flera på sannorlika skäl och sen avskriva dessa när/om man finner den skyldige?
Jag vet inte, jag har aldrig läst något om det, förrän Lalajlaj påstod det. Därför är det intressant att veta vad han har för belägg.
Citera
2013-06-14, 13:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Kan man häkta flera på sannorlika skäl och sen avskriva dessa när/om man finner den skyldige?

Jag ser inget hinder för det, t ex i de fall där man vet att två eller flera personer varit med vid mordtillfället men att man inte vet vem som höll i mordvapnet eller åstadkom det som dödade.

Och här har vi, kanske presenterats tidigare, ett bevis för att polisen använder sig av Flashback, det är hedrande.

http://www.metro.se/metro-teknik/facebook-hjalper-polisen-losa-brott/Objkaq!52998/

Men samtidigt som forum som Facebook och Flashback kan ge polisen värdefulla tips, kan det också vara svårt att sålla i informationsflödet, enligt And*rs Sa*dahl, chef för länskriminalens spaningsenhet i Göteborg.

Utgår ifrån att polisen lusläst tråden.
Citera
2013-06-14, 13:05
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
en grej jag vet jag läste för länge sen i någon tidning var att det var KJ hon hade smsat tidigare under dagen och varit irriterad på någon, men han hade inte sett det förän senare på kvällen påstod han. då var det lite luddigt också huruvida hon faktiskt hade varit där öht tror jag måste försöka leta rätt på denna tidningsartikel..

Är detta artikeln du far efter? Publicerad i NSD den 17 maj. Personligen har jag aldrig sett nån uppgift på att det var KJ hon sms:ade vid detta tillfälle.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?Article10=7661959

"En integritetsfråga"
Enligt vad NSD erfar har Vatchareeya Bangsuan sms:at ytterligare minst en annan person än vännen på lördag kväll.

- Det är sånt som ligger i förundersökningen och det är också en integritetsfråga gentemot de personerna. Jag kan inte gå in på några sådana saker.

Kan du säga vad hon sms:ade?
- Nej, absolut inte, om det överhuvudtaget förekommit något sms. Jag kan inte bekräfta något sådant. Allt sådant ligger i förundersökningen, säger Kenneth Rautio.
Citera
2013-06-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Är detta artikeln du far efter? Publicerad i NSD den 17 maj. Personligen har jag aldrig sett nån uppgift på att det var KJ hon sms:ade vid detta tillfälle.

"En integritetsfråga"
Enligt vad NSD erfar har Vatchareeya Bangsuan sms:at ytterligare minst en annan person än vännen på lördag kväll.

- Det är sånt som ligger i förundersökningen och det är också en integritetsfråga gentemot de personerna. Jag kan inte gå in på några sådana saker.

- Nej, absolut inte, om det överhuvudtaget förekommit något sms. Jag kan inte bekräfta något sådant. Allt sådant ligger i förundersökningen, säger Kenneth Rautio.

länken tog mig till Norrbotnia-banan.
och nej, tror inte det var den.. kan leta senare efter den, har lite bråttom nu.
Citera
2013-06-14, 13:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på det?

Om en person ses skjuta en annan, och mordvapnet återfinns med två personers fingeravtryck på, kan man inte hålla båda häktade tills det är klarlagt vem av dem som är skyldig?

Jag orkar inte leta bakåt i denna monstertråd, men vi hade vid något tillfälle en diskussion om skillnaden mellan "skäligen" och "på sannolika skäl" misstänkt består i. Själva lagtexten ger inte tydligt besked, men det finns i doktrinen* en del uttalanden där man nämnt olika procentsiffror och där alla experter verkade överens om att det inte är möjligt att hålla flera personer häktade på sannolika skäl utifrån ett antagande att någon av dem begått brottet oberoende av de andra.

Det exempel du nämner går ju att komma runt genom att helt enkelt i häktningsframställan hävda att de utfört brottet gemensamt och i samförstånd. Då är det ju inte ens säkert att det spelar roll om polisen kan bevisa vem som faktiskt sköt det dödande skottet. Malexandermorden är ett bra exempel på ett sånt rättsfall (man lärde sig nog en del av Lindomefallet).

Sen ska man också minnas att svensk rätt inte skiljer principiellt mellan direkt gärningsmannaskap, anstiftan och medhjälp när det gäller den straffrättsliga påföljden (Brb 23 kap). Du kan bli dömd till livstids fängelse även för medhjälp. Dock krävs ju i så fall att åklagaren kan leda i bevis att även du haft uppsåt. Däremot har vi inte den typ av bestämmelser som i USA går under namnet "law of parties" och innebär att även personer med en mycket perifer medverkan kan bli dömd för brottet och att man även kan åka dit på saker som blir en följd av brottet. Finns flera mycket omdiskuterade fall där personer fått dödsstraff för att ha väntat i och sen kört flyktbilen efter ett rånmord. "Följd av brottet" innebär att man kan åka dit för mord om man av rent misstag kör på och dödar en fotgängare när man flyr från brottsplatsen.
Citera
2013-06-14, 13:08
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

"En integritetsfråga"

Jo det har ju skrivits av någon i tråden att den visste att det var till MB. (Vi vet ju inte om det är sant!). Måste iaf vara något känsligt, ett sms till en vanlig vän eller släkting borde ju inte vara något konstigt.
Citera
2013-06-14, 13:09
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig. Läser, inte ur lagboken, dock har jag ingen anledning att betvivla:

På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.(Wikipedia)

Att jämföras med: Tillräckliga skäl för åtal. Åklagaren kan på objektiva grunder förvänta sig en fällande dom, det vill säga att rätten kommer att finna att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad åklagaren har lagt honom till last.

I det skenet menar jag att det finns utrymme för en alternativ gärningsman i just det här fallet. Polisen kan ha en eller flera som kan misstänkas, dvs. den lägsta misstankegraden, och att man i nuläget inte kan bevisa att KJ är mördaren, han kan bara sannolikt misstänkas. Sannolikt är inte det samma som ställt utom allt rimligt tvivel, för i så fall är fallet i princip klart för åtal.

Men rent hypotetiskt, jag säger inte att jag tror det. Tänk om det under de här veckorna framkommit uppgifter som tyder på andra GM (KJ kan fortfarande vara inblandad). Då kan de väl inte bara släppa ut honom med all den info han nu sitter på? Han måste ju presenterats med bevisning, vittnesuppgifter, teorier, ja allt i förhoppning till ett erkännande. Han kan ju hur lätt som helst uppdatera andra ev inblandade, berätta vad polisen har och inte har och de kan synka historier. Även om han inte "får". Hur skulle det hanteras? Ursäkta om jag är dåligt påläst. Kanske dum fråga.
Citera
2013-06-14, 13:10
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo det har ju skrivits av någon i tråden att den visste att det var till MB. (Vi vet ju inte om det är sant!). Måste iaf vara något känsligt, ett sms till en vanlig vän eller släkting borde ju inte vara något konstigt.

Jag ser nu att länken jag lade ut till artikeln går till en annan NSD-sida! Mycket konstigt. Nåväl, kolla arkivet från 17 maj. Artikeln fanns där för ett par minuter sen.
Citera
2013-06-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
Nu har jag frågat källor på Börstingen.
Botten i älvens söks igenom med jämna mellanrum flera gånger per sommar, och även om det skulle finnas kläder/händer osv, så påstod denna källa att dessa mest troligt skulle fastna i fiskelinorna

okej bra att du kollade det. Då får en trolig dumpplats en genomgång om inte allt för lång tid.

Men flera gånger per sommar för att söka efter krokar/drag var amitiöst.
Citera
2013-06-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
okej bra att du kollade det. Då får en trolig dumpplats en genomgång om inte allt för lång tid.

Men flera gånger per sommar för att söka efter krokar/drag var amitiöst.

drag, flugor och sänken.. och det är juh för att det är så fruktansvärt mycket att det inte räcker med en gång..
sen säljer juh dykarna allt de får upp till fiskarna för billiga slantar

men denna källa misstrodde starkt att något sådant skulle finnas..
hen sa dock att det fanns ett papper när dessa sök pågår. kan be hen kolla när nästa är
Senast redigerad av BlueChesh 2013-06-14 kl. 13:14.
Citera
2013-06-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På Efterlyst diskuterades en ny drog, NDPV, som tydligen gör människor helt galna. Bland annat mordism, självmordism, kannibalism och översexualism.
Den heter MDPV och nej alla blir inte överdrivet galna. Drogen har funnits ett bra tag bl här uppe.
Finns inga indikationer att KJ drogade.
Citera
2013-06-14, 13:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Men rent hypotetiskt, jag säger inte att jag tror det. Tänk om det under de här veckorna framkommit uppgifter som tyder på andra GM (KJ kan fortfarande vara inblandad). Då kan de väl inte bara släppa ut honom med all den info han nu sitter på? Han måste ju presenterats med bevisning, vittnesuppgifter, teorier, ja allt i förhoppning till ett erkännande. Han kan ju hur lätt som helst uppdatera andra ev inblandade, berätta vad polisen har och inte har och de kan synka historier. Även om han inte "får". Hur skulle det hanteras? Ursäkta om jag är dåligt påläst. Kanske dum fråga.

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan det här mer än på lekmannanivå, finns bättre skickade personer i tråden som kan det här misstänker jag. Men jag håller med dig, hur gör man om man under utredningens gång fattar samma misstankar mot någon annan än KJ, de är lika misstänkta då man inte vet vem, bara att båda kan ha gjort det. Och hur gör man som sagt om misstanken blir starkare mot annan än KJ, ska han släppas då, tänker på det du skriver om KJ kunskaper om vad som framkommit, kan man sänka misstankegraden och hålla KJ fortsatt häktad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in