2013-06-14, 11:19
Medlem
MrFolds avatar
Angående mobilpejlingarna och samtal/SMS så är det ju om vi ska vara ärliga så att alla våra spekulationer bygger på ett ofullständigt material som är hopplockat från några olika tillfällen i början av försvinnandet då polisen bedömde det nödvändigt att gå ut med informationen till allmänheten. Det senaste uttalandet jag känner till i frågan kommer från Kenneth Rautio som då var förundersökningsledare (innan fynden i ödehuset och gropen gjordes) och han ville då inte eg. bekräfta någon av de tidigare uppgifter polisen lämnat, utan sa något i stil med att de skulle gå igenom allting mycket noggrant och inte ville gå ut med någon ny info förrän de hade ordentligt på fötterna. Därefter har det varit tyst.

Det kan således finnas fler pejlingar, inte minst mellan 18.40 och 21, och det kan finnas bekräftad tele- resp. SMS-trafik till/från hennes telefon. Det kan finnas ett mönster som visar att KJ och VB:s telefoner varit uppkopplade mot samma master. Vi kan förstås inte göra annat än att jobba med det vi har, men jag är rädd att det har ett ganska begränsat värde pga både ofullständigheten och bristen på verifiering av uppgifterna.
Citera
2013-06-14, 11:20
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Info om festen släpptes idag genom NSD, där framgår att det var ett vittne som i helgen tipsade polisen
Därmed blir det konstigt att deltagarna inte tidigare berättat om detta, om NSD har rätt kan det betyda att inblandade redan blivit hörda av Polisen och undanhållit denna information och inte vill kännas vid denna tillställning(festen), ser inte att det var genom åklagarna denna info kom från NSD

Fast vänta nu, det är väl ingen som sagt något om fest egentligen? Vittnet hade väl sett ca 5 personer varav en kvinna, det hade eldats och varit högljutt. Samt att bilar kört till och från fram till kl 2.30. (Fast jag kan ha missat något, rätta mig gärna då).
Citera
2013-06-14, 11:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, han sitter häktad för mord på sannolika, då kan det inte finnas utrymme för att någon annan är misstänkt/skyldig för samma brott.

som medgärningsman i och för sig, men inte som alternativ förövare. Som jag förstod en tidigare genomgång av bestämmelsrna är det teoretiskt möjligt att häkta två personer - A och B - på skälig misstanke som ensamma gärningsmän av samma brott. På sannolika skäl skulle det däremot inte gå, för den misstankegraden kräver en betydligt högre sannolikhet än 50% för att den häktade faktiskt är skyldig till brottet den anklagas för.
Citera
2013-06-14, 11:25
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvick
Bor i boden, känner en som var där.

Då borde du veta om VB var där? Eller?
Citera
2013-06-14, 11:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
som medgärningsman i och för sig, men inte som alternativ förövare. Som jag förstod en tidigare genomgång av bestämmelsrna är det teoretiskt möjligt att häkta två personer - A och B - på skälig misstanke som ensamma gärningsmän av samma brott. På sannolika skäl skulle det däremot inte gå, för den misstankegraden kräver en betydligt högre sannolikhet än 50% för att den häktade faktiskt är skyldig till brottet den anklagas för.

Som medgärningsman förvisso, alltså det då finns två GM som båda är skyldiga till mord.

Det stämmer, en person som häktas på sannolika ska sannolikt även vara den skyldige, då kan det inte finnas någon annan misstänkt för detta brott. Skäligen går bra och används ibland.

När det gäller vietnamesiskan som mördades för ett tag sedan så var de två personer, var för sig, häktade för mord på henne, på skälig misstanke. Efter en vecka hade polisen rett ut vilken av dessa som var sannolikt skyldig och som då häktades på sannolika och den andra släpptes.
Citera
2013-06-14, 11:34
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Har också den där "torped-teorin" lite i bakfickan. Oc blotta tanken på att han sitter där som en oskyldig man och faktiskt inte kan ge någon förklaring till hur blodet hamnat i hans bil (om det nu är i hans bil, hittills verkar det vara en tidningssanning ej bekräftad av polis och åklagare?)... Fasansfullt såklart. Men, då borde han förstås veta vem som haft tillgång till hans bil på ett eller annat sätt, och kläckt ur sig det namnet för länge sen. Alternativet är ju att någon "lånat" hans bil olovligen, och då blir det genast mer långsökt.

Det här inlägget är tämligen intressant. Någon som vet mer om efterlysningen?

https://www.flashback.org/sp43877093
Citera
2013-06-14, 11:44
Avslutad
kan hon ha glömt mobilen hos han när hon skulle gå hem,kanske stressad efter en dispyt...
han stänger den så fort hon gått därifrån, kanske för att inte bli störd...

eller att sista tecknet från hennes mobil kan vara han som efter brottet kanske, snokade lite för att sen stänga den...behöver ju inte vara så att batteriet dött eller???
Citera
2013-06-14, 11:47
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det här inlägget är tämligen intressant. Någon som vet mer om efterlysningen?

https://www.flashback.org/sp43877093

KJ är 5:e registrerad ägare av bilen Hyundai Sonata GLS som skulle varit anmäld efterlyst vid en tidpunkt då han ägde den. Tidigare ägare kan ha kopierat o behållit bilnycklar till den, ja.
Citera
2013-06-14, 11:50
Medlem
häktningsförhandlingen kommer visst inte att ske på tingsrätten enligt säker källa. dock vet jag ej om det sker via video eller om alla berörda parter samlas i öjebyn.
Citera
2013-06-14, 11:52
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
KJ är 5:e registrerad ägare av bilen Hyundai Sonata GLS som skulle varit anmäld efterlyst vid en tidpunkt då han ägde den. Tidigare ägare kan ha kopierat o behållit bilnycklar till den, ja.

Men varför var den efterlyst?
Citera
2013-06-14, 11:54
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
KJ visste kanske om att VB:s mobil dog på ngt sätt vid 21 tiden och i hans logiska värld så är det den tidpunkt som han hänger upp sig på och därmed använder sig av. " om jag säger att hon lämnade mig kl 21, då mobilen dog, så kan ju inte jag vara den skyldige. Utan det måste vara ngn annan". Detta är en logik som en med AS mycket väl skulle kunna använda sig av.
Då känns det väl mer troligt att han använder den tidpunkt då hon dog? Om han dödade henne 21:15 t.ex, så säger han att hon lämnade honom kl 21 för då kan det ju inte vara han. (för varför skulle han ens veta om att hennes mobil dog om det inte var han som dödade mobilen också?)
Citera
2013-06-14, 11:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttochbajs
häktningsförhandlingen kommer visst inte att ske på tingsrätten enligt säker källa. dock vet jag ej om det sker via video eller om alla berörda parter samlas i öjebyn.

Det händer att förhandling kan ske via videolänk om den misstänkte är i mycket dåligt skick, men att det skulle ske på annan plats bara för den tilltalades skull känns ju märkligt om TR skulle gå med på.

Bättre han erkänner nu och medger omhäktningar istället så kan han vila ut och få den vård han behöver i lugn och ro.

Jag undrar om de höll något förhör igår, som de sa att de skulle göra?

Jag undrar även om det är så att polisen håller en låg profil bara för att de anser han sjuk och därför går utredningen långsamt samtidigt som förhören hålls med långa mellanrum?

Inte ens advokaten verkar få ur honom ett vettigt ord, bara snack om vapen och fästningar.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-06-14 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in