Citat:
Ursprungligen postat av
Tangera
Tjänstemannen som du refererar till var i/omkring ödehuset pga ett intresse av att vistas i skog och mark på sin fritid. Hen har noll koppling, motiv eller intresse av fallet what so ever. Hen har varit i kontakt med polisen. Vistelsen i skogen hade ingenting med tjänsteutövning att göra. Området hade inte varit aktuellt för sök innan MPS beslutade att utöka sitt sökområde. Att hen råkade pricka in ett "icke-fynd" kan visa två saker: slarvigt span eller flyttade kroppsdelar. Anledning att flytta dit kroppsdelar kan vara att MGM tyckte att de officiella söken började komma lite för nära den befintliga förvaringsplatsen. "Ödehuset" är just ett ödehus uppe i skogen och jag tror inte att så många ens har gått på baksidan av huset där fönstret är borta, varför det kanske kändes som ett tryggt gömställe.
Personligen tror jag ödehus är mycket intressanta, för alla, från barn på upptäckarstråt som letar efter spöken och kusliga gömmor till vuxna som undrar över husets historia eller också kittlas av ödslighet. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i trakten, mer än det som kartor och enstaka bilder i tidningarna visat från området, men som jag minns det är det ganska frekventerat av allehanda människor, flanörer, aktiva inom friluftsliv, hundrastare, hästryttare osv. Många av dessa borde sticka in huvudet om en lucka står öppen... Antigen talar det för att ingen lucka brukat stå öppen, eller att benen kan ha placerats där kort tid innan MPS gjorde fyndet.
Är det någon som vet om sökningen av MPS var en naturlig utvidgning av sökfältet eller om den var mer riktad än så, pga något tips eller indikation?