2013-06-13, 14:48
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapdos
2000kr resp 2200kr för en två-mila-resa?

Anyway, grattis till en så pass bra dag! Riktigt skoj när man väl får sånna. Hade en söndag(!) för några veckor sedan där jag landade på runt 4000 för ett 8-9 timmars dagspass. Det hör inte till vanligheterna.
Tack!
Nä, allstå jag åkte till en stad 2 mil bort, för att sedan köra till Arlanda 14 mil bort.
4000 på en söndag är fan superb!

Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Storbil är fint att köra. Jag brukar inte stirra mig blind på Arlanda när jag släpper där, det händer faktiskt en hel del mer intressanta saker runt Sigtuna. Särskilt när man kör Storbil. Det finns många olika kursgårdar, slott, hotell och golfbanor. Ofta är det något gäng som ska in till city och partaja efter en dags aktiviteter. Storbil och taxameter landar ofta på runt 1500 ):

Det är stoppförbud precis i början på terminal 2. Tidigare har p-vakterna alltid stått inomhus och spanat, dom går inte ut och lappar utan räkningen kommer med posten. Det har nämligen hänt mig!

Det där översta låter inte helt fel.

Men vadå, om man ska lämna på T2/T3, vilken fil väljer man? "Taxi"-filen, den i mitten, öppnar aldrig bomen för mig. Är det för dom som står och väntar på folk, som kommer ut och inte har beställt?

Och har man förbeställning så åker man väl "under" T2 och hämtar.
Det finns ju 3 st filer, privatfolk, "Taxi", och sen Buss. Åker man på buss när man ska lämna på T2? Jag åker alltid på privata, just för att jag hatar att backa med folk i bilen. Känns så jävla oproffsigt.
Citera
2013-06-13, 14:54
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Men vadå, om man ska lämna på T2/T3, vilken fil väljer man? "Taxi"-filen, den i mitten, öppnar aldrig bomen för mig. Är det för dom som står och väntar på folk, som kommer ut och inte har beställt?

Och har man förbeställning så åker man väl "under" T2 och hämtar.
Det finns ju 3 st filer, privatfolk, "Taxi", och sen Buss. Åker man på buss när man ska lämna på T2? Jag åker alltid på privata, just för att jag hatar att backa med folk i bilen. Känns så jävla oproffsigt.

Du tar filen som går närmast terminalden, dvs den efter "taxi filen".

Åk längst terminalen och på vänster sida kommer du se en förbudskyld med tilläggstavla "gäller en avstigning taxi" ungefär mittemot sista ingången till terminalen.
Citera
2013-06-13, 15:02
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du tar filen som går närmast terminalden, dvs den efter "taxi filen".

Åk längst terminalen och på vänster sida kommer du se en förbudskyld med tilläggstavla "gäller en avstigning taxi" ungefär mittemot sista ingången till terminalen.

Ah, okej. Samma som bussarna då allstå, tack!

Ja, men då hänger jag med. Tusen tack! Har råkat tagit taxifilen i mitten några gånger, när man inte tänkt sig för, och då får man slänga i backen med svansen mellan benen. Var bombis att det var fel på transpondern.
Citera
2013-06-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenZow
Tjenare gott folk! Jag har följt den här tråden i drygt 1 år, men aldrig orkat bli medlem förrän nu. Trevligt att se så många ordentliga taxichaufförer

Aldrig kört för Taxi Skåne, men jag kör för ett företag i en mindre ort i Skåne, och har pratat med många trevliga chaufförer på Taxi Skåne.
Vågar inte uttrycka mig alltför mycket gällande kassorna du kör in i Malmö, däremot vet jag om att du kan tjäna en del pengar på färdtjänsten. Detta gäller alla de flesta företagen som ligger ute på entreprenad åt Skånetrafiken.

Jag kör själv färdtjänst / sjukresor åt Skånetrafiken på dagtid, och då kör jag personbil. Min snittkassa ligger på drygt 4000 inkört på 12 timmar. Kör du däremot bårtaxi eller jouromlopp kan du komma upp i grymt mycket högre kassor.

Allting beror på vad du själv föredrar. Jag kör vanlig taxi ibland, men jag föredrar färdtjänsten alla dagar i veckan.

Vet inte om den här informationen hjälpte dig. Gjorde den inte det, så ber jag om ursäkt.

Lycka till!

Mvh

KenZow

Ny på sajten. Vet inte om jag svarar på rätt sätt. Har läst lite olika inlägg under en längre tid och blev genast intresserad av dig som frågar ang Taxi Skåne. Har kört för Taxi Skåne i ett antal år.
Detta är ett försök att svara på ett inlägg. Ser det fel ut får ni rätta mig.
Citera
2013-06-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99an
Ny på sajten. Vet inte om jag svarar på rätt sätt. Har läst lite olika inlägg under en längre tid och blev genast intresserad av dig som frågar ang Taxi Skåne. Har kört för Taxi Skåne i ett antal år.
Detta är ett försök att svara på ett inlägg. Ser det fel ut får ni rätta mig.

Så duktig så, du gjorde helt rätt!

Hur är det som bolag? Har bara träffat trevliga chaufförer hos de! Och hur mycket kör man in en helg?
Citera
2013-06-13, 22:14
Medlem
Hej alla! Det var jag som undrade om jag gjorde rätt eller fel ang inlägg i debatten. Tror jag har fått rätt på det nu. Jag saknar inlägg från Malmöchaufförer. Stockholm i all heder, men i Malmö har vi verkligen problem med friåkare som skämmer ut hela yrkeskåren. Priset för en taxiresa i Malmö beror sig på: Hur dum är du?, Hur berusad är du? alt hur intelligent är du?
Är du dum (i huvudet) åker du med ett av flera gangsterföretag, du kan ha tur och få en billig resa där chauffören till och med hittar adressen, hör och häpna. Du kanske har glömt att läsa prisuppgift för vad en taxiresa bör kosta. Tio kilometer som tar 15 min kan kosta allt mellan normala 250kr till 1500kr när du är full eller stressad. Känner ni i Stockholm igen detta eller är detta ett "Malmöproblem.
Citera
2013-06-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99an
Hej alla! Det var jag som undrade om jag gjorde rätt eller fel ang inlägg i debatten. Tror jag har fått rätt på det nu. Jag saknar inlägg från Malmöchaufförer. Stockholm i all heder, men i Malmö har vi verkligen problem med friåkare som skämmer ut hela yrkeskåren. Priset för en taxiresa i Malmö beror sig på: Hur dum är du?, Hur berusad är du? alt hur intelligent är du?
Är du dum (i huvudet) åker du med ett av flera gangsterföretag, du kan ha tur och få en billig resa där chauffören till och med hittar adressen, hör och häpna. Du kanske har glömt att läsa prisuppgift för vad en taxiresa bör kosta. Tio kilometer som tar 15 min kan kosta allt mellan normala 250kr till 1500kr när du är full eller stressad. Känner ni i Stockholm igen detta eller är detta ett "Malmöproblem.

Håller verkligen med om med om att det saknas inlägg från Malmö!
Tror tyvärr detta är ett problem som hela Sverige har.. Och så länge det är lagligt så kommer både antal "chaufförer" och priset att öka..
Citera
2013-06-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Håller verkligen med om med om att det saknas inlägg från Malmö!
Tror tyvärr detta är ett problem som hela Sverige har.. Och så länge det är lagligt så kommer både antal "chaufförer" och priset att öka..
Vi är väl ganska många som har taxi som yrke. Många är sk "nya Svenskar" som bara vill få ett jobb och ser taxi som ett alternativ. Jag önskar dom "lycka till" men jag anser att svenska eller engelska är ett måste. För att köra taxi i Malmö måste man behärska både Svenska och Engelska flytande. Jag kör för "Taxi Skåne" och där kräver man kunskaper i Svenska för att få legitimationskort som man sen loggar in i bilen med. Utan "TaxiSkåneleg" går det inte att starta bilen.
Citera
2013-06-14, 04:01
Medlem
Jag kommer börja köra taxi när jag fyller 21 i september.
Jag skulle uppskatta om jag kunde få chatta med någon om taxi-yrket. PM:a eller skriv i tråden så hörs vi.
Citera
2013-06-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Nej jag ljuger inte och jag har inte brutit mot några vilotider. Faktum är att jag har kört in mer än jag skrivit tidigare i tråden. Jag har alltid trott att det är inkört exklusive moms man snackar om när man pratar inkört. Jag har alltså kört in 6% mer än jag skrivit tidigare. Jag gick precis igenom alla gamla lönespecifikationer och det här är vad jag kört in ett år tillbaka:

2012
Maj: 96234
Juni: 82420
Sep: 97015
Okt: 97337
Nov: 107208
Dec: 133896

2013:
Jan: 71389
Feb: 81448
Mars: 93390
April:86148

Jag jobbar fem kvällar i veckan och det är väldigt sällan jag kör mer än 50 timmar i veckan. Jag har märkt att jag kör in mindre pengar när jag jobbar mer än 50 timmar. Det beror på att man blir trött och då tänker man sämre och därigenom tar man ofta fel beslut och tjänar mindre pengar. Taxi är ett provisions jobb och alla verkar inte ha förstått det i den här staden.

Ingen tror på dig, troll. Släng upp en bild på lönespecen.. Nu kommer du säkert skriva att du orkar inte bevisa för några randoms på internet, men du verkar mån om att vi ska tro dig iom att du skrev en hel novell om 6% mer osv. Upp till bevis!
Citera
2013-06-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilahar
Ingen tror på dig, troll. Släng upp en bild på lönespecen.. Nu kommer du säkert skriva att du orkar inte bevisa för några randoms på internet, men du verkar mån om att vi ska tro dig iom att du skrev en hel novell om 6% mer osv. Upp till bevis!
Jag har redan scannat några lönespecar och lagt upp dom här tidigare i tråden. Det vart ändå diskussion om att jag ljuger och uppger fantasi summor. Det roliga är att det senaste året har varit sämre än tidigare år. Jag har flera kollegor som kör in mycket mer än mig. Min åkare har till och med knorrat lite, han tycker jag borde ligga i mera på vardag kvällar. Jag ställer bilen vid 24:00 på vardagar. Jag har kollegor som kör 6 kvällar i veckan och 10-11 timmar per pass. Dom ligger på 120-130k i snitt. En bra månad kan dom köra in närmare 150k. Det sjukaste jag har hört är en kompis som har en Iranier som kör åt honom ibland. Nu i december jobbade han 31 dagar i sträck och 18 timmar per dygn. Han körde in 200k i dec. Han lär tydligen ha sovit i bilen. Då kan vi börja snacka fantasi summor.
Citera
2013-06-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Tack!
Nä, allstå jag åkte till en stad 2 mil bort, för att sedan köra till Arlanda 14 mil bort.
4000 på en söndag är fan superb!
Ahh, då stämde det mycket bättre!

Ja absolut. Man blir grymt glad när de söndagarna kommer. Kör man dagpass då så har man verkligen ingen aning om det kommer vara så lugn så man kan sitta och sova i bilen, eller om man får första körningen direkt man loggar in och sen knappt har tid att gå på toa. Är väl lite det som är charmen kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in