2013-06-15, 11:09
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99an
Hej alla! Det var jag som undrade om jag gjorde rätt eller fel ang inlägg i debatten. Tror jag har fått rätt på det nu. Jag saknar inlägg från Malmöchaufförer. Stockholm i all heder, men i Malmö har vi verkligen problem med friåkare som skämmer ut hela yrkeskåren. Priset för en taxiresa i Malmö beror sig på: Hur dum är du?, Hur berusad är du? alt hur intelligent är du?
Är du dum (i huvudet) åker du med ett av flera gangsterföretag, du kan ha tur och få en billig resa där chauffören till och med hittar adressen, hör och häpna. Du kanske har glömt att läsa prisuppgift för vad en taxiresa bör kosta. Tio kilometer som tar 15 min kan kosta allt mellan normala 250kr till 1500kr när du är full eller stressad. Känner ni i Stockholm igen detta eller är detta ett "Malmöproblem.

Ja jag saknar också inlägg från Malmö/Skåne chaufförer. Jag tycker att ofta när jag kör kunder från den regionen så knorrar dom som bara fan över priserna. (Jämförelsepris 350). Enligt dem så är det nästan alltid fasta priser när de åker, och oftast runt en 50-lapp. Låter jävligt skumt enligt mig, måste bli tungt att få någon ekonomi i den verksamheten. Om nu inte privata bilar är förbjudna där, då får man ett större kundunderlag...
Citera
2013-06-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Ja jag saknar också inlägg från Malmö/Skåne chaufförer. Jag tycker att ofta när jag kör kunder från den regionen så knorrar dom som bara fan över priserna. (Jämförelsepris 350). Enligt dem så är det nästan alltid fasta priser när de åker, och oftast runt en 50-lapp. Låter jävligt skumt enligt mig, måste bli tungt att få någon ekonomi i den verksamheten. Om nu inte privata bilar är förbjudna där, då får man ett större kundunderlag...
He he, det där känner jag faktiskt igen. Händer ganska ofta att man plockar upp en turist från Malmö som vill ha ett sjukt lågt fastpris. Växel bilarna i Stockholm ligger annars ganska lågt i pris, vi har ett pris på 325.
Citera
2013-06-15, 15:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken

Fast många kunder som ber om fast pris gör det ju bara då dom, såsom alla andra tror dom är på en mattmarknad i Turkiet och skämmer bara ut sig.

Många gånger har dom "förhandlat om ett pris" och erbjudit upp emot DUBBLA vad resan faktiskt går på.

Tar emot pengarna, slår på taxametern och när vi kommer fram frågar jag om han fortfarande vill betala X kr för resan

Många gånger har personen då faktiskt sagt "Ja, jag sa ju att du skulle få X kr". Men för min del är det bara för att jag hatar personer som ska "förhandla om priset". Jävligt tröttsamt. Framförallt när de beställt genom växeln. Förhoppningsvis känner dom sig så dumma att de nästa gång bara hoppar in.
Citera
2013-06-15, 16:21
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99an
Vi är väl ganska många som har taxi som yrke. Många är sk "nya Svenskar" som bara vill få ett jobb och ser taxi som ett alternativ. Jag önskar dom "lycka till" men jag anser att svenska eller engelska är ett måste. För att köra taxi i Malmö måste man behärska både Svenska och Engelska flytande. Jag kör för "Taxi Skåne" och där kräver man kunskaper i Svenska för att få legitimationskort som man sen loggar in i bilen med. Utan "TaxiSkåneleg" går det inte att starta bilen.

Är det lönt att köra för det bolaget Taxi Skåne? Enligt artikeln är det ju ideelt arbete.

http://www.expressen.se/nyheter/de-kampar-for-en-lon/
Citera
2013-06-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är det lönt att köra för det bolaget Taxi Skåne? Enligt artikeln är det ju ideelt arbete.

http://www.expressen.se/nyheter/de-kampar-for-en-lon/
Det jag gillade mest i artikeln var att dom kallade Kurir för taxi branschens finrum. Gäller det även här i Stockholm? Själv gråter jag blod och funderar på att byta jobb om jag får in mindre än 3500 en vardag kväll.

Problemet är faktiskt alla chaufförer som är livrädda för att ta betalt för sina tjänster. Det finns alldeles för många som är beredda att jobba gratis.
Citera
2013-06-16, 04:07
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Problemet är faktiskt alla chaufförer som är livrädda för att ta betalt för sina tjänster. Det finns alldeles för många som är beredda att jobba gratis.

Omar verkar ju dessutom köra runt den där journallisten utan att ta betalt. Eller så var hon den enda kunden den kvällen...

Citat:
Dagens körningar. 470 kronor. 38 procent av det. Minus inkomstskatt.

12 kr i timmen efter skatt. Varför samlar han inte tomburkar istället?
Citera
2013-06-16, 05:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
12 kr i timmen efter skatt. Varför samlar han inte tomburkar istället?

Frågan är väll vad han gör istället för att jobba.

Är han en riktig taxichaufför så är det ren och skär lögn att han skulle köra in de summorna. Då skulle hans åkare konkat för länge sedan.

Visst, passet han slösade bort på några fjantiga journalister kan jag förstå. Men då undvek han med säkerhet också jobben för att vinna sympati.
Senast redigerad av Bbobi 2013-06-16 kl. 06:00.
Citera
2013-06-16, 12:24
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Frågan är väll vad han gör istället för att jobba.

Är han en riktig taxichaufför så är det ren och skär lögn att han skulle köra in de summorna. Då skulle hans åkare konkat för länge sedan.

Visst, passet han slösade bort på några fjantiga journalister kan jag förstå. Men då undvek han med säkerhet också jobben för att vinna sympati.

+1 på det

Skulle också tro att det handlar om att han inte riktigt "jobbade" den kvällen, är ju bättre artikel ju sämre han kör in
Citera
2013-06-16, 12:57
Medlem
körde i stockholm-stad har inte kört sen ca 3 månader tbx eftersom jag tröttnade helt det gick inget bra,
hur är det nu ? bättre / sämre ? vad kmr ni upp i vardagskväll / helger 'snitt'
Citera
2013-06-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
körde i stockholm-stad har inte kört sen ca 3 månader tbx eftersom jag tröttnade helt det gick inget bra,
hur är det nu ? bättre / sämre ? vad kmr ni upp i vardagskväll / helger 'snitt'
I natt körde jag in 8884 kr på 12,5 timmar. Normal kassa en lördag natt är 8000. Det har varit en riktigt usel vår. Men nu på sistone verkar konjunkturen ha vänt lite igen.

Fredag nätter är konstigt nog mycket sämre. Då är 6000 en normal kassa. Vardag kvällar har blivit sten döda i Stockholm. Det händer ingenting efter 2400. Då gäller det att börja 1500 så att man får del av eftermiddag rusning. Normalt en vardag kväll är 4000 i kassa. Det här är vad en normal chaffis kör in. Det finns dom som kör in mer och jag fattar inte hur dom bär sig åt. Jag vet bara att det är möjligt och så småningom kommer väl jag också dit.
Citera
2013-06-16, 14:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Nej jag ljuger inte och jag har inte brutit mot några vilotider. Faktum är att jag har kört in mer än jag skrivit tidigare i tråden. Jag har alltid trott att det är inkört exklusive moms man snackar om när man pratar inkört. Jag har alltså kört in 6% mer än jag skrivit tidigare.

Du kanske inte bryter mot vilotidsreglerna, men du bryter definitivt mot alla tänkbara trafikregler. Du skrev själv att du körde mot rött!

Jag är nog den enda taxiföraren som håller hastigheten, ligger i högerfilen, håller avstånd o.s.v. Det är klart om man alltid kör som en biltjuv så får man mer körningar. Men de flesta förare verkar inte bry sig om trafikregler. Det är sådana förare som ger taxiförare dåligt rykte, både hos kunder och trafikkanter.

Själv hatar jag att ha en taxi bakom mig för då vet jag att han kommer ligga och pressa som en dildo i bak innan han lyckas köra om.
Senast redigerad av JustZlatan 2013-06-16 kl. 15:08.
Citera
2013-06-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Du kanske inte bryter mot vilotidsreglerna, men du bryter definitivt mot alla tänkbara trafikregler. Du skrev själv att du körde mot rött!

Jag är nog den enda taxiföraren som håller hastigheten, ligger i högerfilen, håller avstånd o.s.v. Det är klart om man alltid kör som en biltjuv så får man mer körningar. Men de flesta förare verkar inte bry sig om trafikregler. Det är sådana förare som ger taxiförare dåligt rykte, både hos kunder och trafikkanter.

Själv hatar jag att ha en taxi bakom mig för då vet jag att han kommer ligga och pressa som en dildo i bak innan han lyckas köra om.
Nej jag bryter inte mot alla trafikregler! Jag hade bråttom till Arlanda, det var en familj som höll på att missa sin semester som dom säkert sparat i flera år till. Det var ett rödlyse vid ett vägbygge som inte slog om. Efter fem minuter så körde jag mot rött. Naturligtvis var det en civil polis bakom mig som dessutom filmade rödljus körningen. Det hjälpte inte att jag förklarade läget, av med körkortet i två månader. Att det bara blev två månader berodde på förmildrande omständigheter.

Man får inte mer körningar för att man kör som en biltjuv. Dom jag känner som kör in rekord kassor kör väldigt lugnt. Däremot är dom sjukt snabba med datorn. Ju snabbare reaktions förmåga desto fler körningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in