2013-06-11, 20:01
Medlem
Har faktiskt övervägt att bli taxiförare själv. Har för tillfället enbart B-körkort. Vad är det som krävs för att bli taxiförare? Hur länge måste man plugga? Är det lika dyrt som B-kortet var?
Citera
2013-06-11, 20:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Killen ljuger, du skulle sett hans tidigare inlägg om hur mycket han drar in.

Kolla här: https://www.flashback.org/sp41808673

Ser inget där som nödvändigtvis är en lögn. Beloppen är inga fantasisummor om man ligger i men däremot tvivlar jag på de 50 timmar i veckan som han säger.

Har en polare som kör storbil på tsab, han jobbar mycket men kör faktiskt in snarlika summor. Men som sagt. Han jobbar mycket. Har han inget bättre för sig vilket är ofta så jobbar han istället för att sitta hemma.

Själv har jag haft en jädrans bra start på Juni och har 22000kr inkört på 5 dagar och ca 50h.

Men tvivlar flytet håller i sig. Men samtidigt. Ta den timlön det ger och dela på antalet timmar samt ha i åtanke att jag kört natt samt helg så är det inget att hurra för så. Men jag är då helnöjd.

Månader med 5 helger har man såklart en bra mycket större kassa än de med 4.
Citera
2013-06-11, 20:42
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrPerson
Har faktiskt övervägt att bli taxiförare själv. Har för tillfället enbart B-körkort. Vad är det som krävs för att bli taxiförare? Hur länge måste man plugga? Är det lika dyrt som B-kortet var?

21år
körkort 2år

Måste läsa igenom boken några gånger, lära dig att läsa kartbok (öva lite bara) samt ev repetera b-kort teori.

Allts om allt är det uppkörning, 4 teoretiska prov (om stockholm), läkarundersökning samt ansökan. Har för mig att det landar på runt 3000kr. Minns inte exakt.

Inte så dåligt. 3000kr för ett jobb.
Citera
2013-06-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
21år
körkort 2år

Måste läsa igenom boken några gånger, lära dig att läsa kartbok (öva lite bara) samt ev repetera b-kort teori.

Allts om allt är det uppkörning, 4 teoretiska prov (om stockholm), läkarundersökning samt ansökan. Har för mig att det landar på runt 3000kr. Minns inte exakt.

Inte så dåligt. 3000kr för ett jobb.

Är det lätt att få jobb då? Nu börjar jag ju känna mig optimistisk nästan.
Citera
2013-06-11, 21:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Är det lätt att få jobb då? Nu börjar jag ju känna mig optimistisk nästan.

Låt oss säga såhär. Personer som inte ens klarar av att knappa in en adress på gps'n får jobb som taxichaufför.

Du visar dig överkvalificerad genom att tom använda punkter när du skriver.

Men beroende på vilket bolag du vill köra för kan det krävas olika mycket extra studier när du är klart med själva taxilegget. Vissa har ju lite högre krav än andra. Men det är inget att oroa sig för.

Tycker du kan vara optimistisk. Villkoren är ju inte de bästa. Ren provisionbaserad lön osv. Men det är ett väldigt effektivt sätt att bli självförsörjande och stå på egna ben (beroende på vart i livet man befinner sig).
Senast redigerad av Bbobi 2013-06-11 kl. 21:43.
Citera
2013-06-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Låt oss säga såhär. Personer som inte ens klarar av att knappa in en adress på gps'n får jobb som taxichaufför.

Du visar dig överkvalificerad genom att tom använda punkter när du skriver.

Men beroende på vilket bolag du vill köra för kan det krävas olika mycket extra studier när du är klart med själva taxilegget. Vissa har ju lite högre krav än andra. Men det är inget att oroa sig för.

Tycker du kan vara optimistisk. Villkoren är ju inte de bästa. Ren provisionbaserad lön osv. Men det är ett väldigt effektivt sätt att bli självförsörjande och stå på egna ben (beroende på vart i livet man befinner sig).

Haha, fan jag gillar hur du beskriver det.

Så hur svårt är det att få kunder? Jag har inget emot hårt arbete och jag gillar utmaningar men jag har dåliga erfarenheter av provisionsjobb sen tidigare. Har alldeles nyss fått kicken från ett jobb som dörrförsäljare.
Kan man plocka kunder från folktäta krogområden lika lätt som man plockar bär från buskar eller vad gäller?
Citera
2013-06-12, 01:52
Medlem
Negerkuks avatar
Tänk dig en skog som är fullständigt nedlusad av thailändska bärplockare. Det står ett svärm plockare i varenda renrakade buske. Dessutom råder missväxt varje år med kontinuerligt minskad tillgång som följd, emedan thailändarna formligen väller in. Där har du svensk taximarknad.
Senast redigerad av Negerkuk 2013-06-12 kl. 01:55.
Citera
2013-06-12, 02:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Haha, fan jag gillar hur du beskriver det.

Så hur svårt är det att få kunder? Jag har inget emot hårt arbete och jag gillar utmaningar men jag har dåliga erfarenheter av provisionsjobb sen tidigare. Har alldeles nyss fått kicken från ett jobb som dörrförsäljare.
Kan man plocka kunder från folktäta krogområden lika lätt som man plockar bär från buskar eller vad gäller?

Alltså du får ju det du får. Mer kan du inte göra.

Jag personligen står aldrig någonsin utanför krogar och plockar kunder utan håller mig oftast en bit utanför centrum av stan.

Fördelen med att inte vara friåkare är ju att du även får körningar från växeln när människor ringer och bokar, vilket din åkare betalar för. Så du är ju liksom inte helt på egen fot.
Citera
2013-06-13, 11:00
Medlem
snorvalpiss avatar
Vilken jävla dag igår allstå. Börjar med en 250 kronors resa, en man från ett hotell till jobbet, direkt efter får jag en hämtning 2 mil bort till Arlanda, 2000:-, släpper av dessa 7 personer på Arlanda, växeln ringer upp mig och säger "Åk ner på remoten, du har retur!" Får då 6 st personer tillbaka till samma stad. 2200:-

Får några körningar i den där andra staden, ca 400:-, sen skickar växeln meddelande, åk och ät, du har körning till arlanda igen. Denna gång 8 st, 2500:-. Släpper av dom på T5 och T2. Klockan är nu 14:30, växeln ringer igen, och säger att jag har retur 17:40 tillbaka till min hemstad, OM jag orkar vänta. Jag känner att sitta och vänta 3 timmar på en retur, när det tar 1.5 timme tillbaka inte känns speciellt lockande. Jag tackar nej till den, åker till hemområde, och drar några korta körningar där. När jag loggade ut sen hade jag 7600:- inkört, hade haft ~9000:- om jag tagit sista arlandan, men jag pallade verkligen inte.

Nu, har jag en enkel fråga till er som kör i Stockholm. Om man ska lämna på T3, är det första dörren på T2 som kunderna lär gå igenom? Hade aldrig lämnat där förut, och jag såg att det stod "Terminal 2/Terminal 3" vid 2A-dörren.

Och sen en till sak, ifall du svarthåriga piercade tjej som jobbade på remoten måhända sitter här och läser, du var söt som socker!
Citera
2013-06-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Vilken jävla dag igår allstå. Börjar med en 250 kronors resa, en man från ett hotell till jobbet, direkt efter får jag en hämtning 2 mil bort till Arlanda, 2000:-, släpper av dessa 7 personer på Arlanda, växeln ringer upp mig och säger "Åk ner på remoten, du har retur!" Får då 6 st personer tillbaka till samma stad. 2200:-
2000kr resp 2200kr för en två-mila-resa?

Anyway, grattis till en så pass bra dag! Riktigt skoj när man väl får sånna. Hade en söndag(!) för några veckor sedan där jag landade på runt 4000 för ett 8-9 timmars dagspass. Det hör inte till vanligheterna.
Citera
2013-06-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis

Får några körningar i den där andra staden, ca 400:-, sen skickar växeln meddelande, åk och ät, du har körning till arlanda igen. Denna gång 8 st, 2500:-. Släpper av dom på T5 och T2. Klockan är nu 14:30, växeln ringer igen, och säger att jag har retur 17:40 tillbaka till min hemstad, OM jag orkar vänta. Jag känner att sitta och vänta 3 timmar på en retur, när det tar 1.5 timme tillbaka inte känns speciellt lockande. Jag tackar nej till den, åker till hemområde, och drar några korta körningar där. När jag loggade ut sen hade jag 7600:- inkört, hade haft ~9000:- om jag tagit sista arlandan, men jag pallade verkligen inte.

Nu, har jag en enkel fråga till er som kör i Stockholm. Om man ska lämna på T3, är det första dörren på T2 som kunderna lär gå igenom? Hade aldrig lämnat där förut, och jag såg att det stod "Terminal 2/Terminal 3" vid 2A-dörren.

Och sen en till sak, ifall du svarthåriga piercade tjej som jobbade på remoten måhända sitter här och läser, du var söt som socker!
Storbil är fint att köra. Jag brukar inte stirra mig blind på Arlanda när jag släpper där, det händer faktiskt en hel del mer intressanta saker runt Sigtuna. Särskilt när man kör Storbil. Det finns många olika kursgårdar, slott, hotell och golfbanor. Ofta är det något gäng som ska in till city och partaja efter en dags aktiviteter. Storbil och taxameter landar ofta på runt 1500 ):

Det är stoppförbud precis i början på terminal 2. Tidigare har p-vakterna alltid stått inomhus och spanat, dom går inte ut och lappar utan räkningen kommer med posten. Det har nämligen hänt mig!
Citera
2013-06-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Killen ljuger, du skulle sett hans tidigare inlägg om hur mycket han drar in.

Kolla här: https://www.flashback.org/sp41808673
Nej jag ljuger inte och jag har inte brutit mot några vilotider. Faktum är att jag har kört in mer än jag skrivit tidigare i tråden. Jag har alltid trott att det är inkört exklusive moms man snackar om när man pratar inkört. Jag har alltså kört in 6% mer än jag skrivit tidigare. Jag gick precis igenom alla gamla lönespecifikationer och det här är vad jag kört in ett år tillbaka:

2012
Maj: 96234
Juni: 82420
Sep: 97015
Okt: 97337
Nov: 107208
Dec: 133896

2013:
Jan: 71389
Feb: 81448
Mars: 93390
April:86148

Jag jobbar fem kvällar i veckan och det är väldigt sällan jag kör mer än 50 timmar i veckan. Jag har märkt att jag kör in mindre pengar när jag jobbar mer än 50 timmar. Det beror på att man blir trött och då tänker man sämre och därigenom tar man ofta fel beslut och tjänar mindre pengar. Taxi är ett provisions jobb och alla verkar inte ha förstått det i den här staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in