2013-06-11, 15:28
Medlem
RedSands avatar
Blir intressant att se vad Frölunda får för resultat. Om jag inte missminner mig så var det budgeterat för ett +/-0 -resultat med ett publiksnitt på 10 000. Nu landade det på strax över 8500/match och slutspelet blev inte speciellt långt. Ser inte lovande ut iaf.
Citera
2013-06-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedSand
Blir intressant att se vad Frölunda får för resultat. Om jag inte missminner mig så var det budgeterat för ett +/-0 -resultat med ett publiksnitt på 10 000. Nu landade det på strax över 8500/match och slutspelet blev inte speciellt långt. Ser inte lovande ut iaf.

Ah det ska bli väldigt intressant. Blir garanterat minus i år igen, visserligen var det en billigare trupp i år men publiktappet kommer förstöra. Hoppas att det blir inte för mycket minus bara..
Citera
2013-06-12, 02:28
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wollakosota
Ah det ska bli väldigt intressant. Blir garanterat minus i år igen, visserligen var det en billigare trupp i år men publiktappet kommer förstöra. Hoppas att det blir inte för mycket minus bara..
Har man inte skärt rätt hårt i organisationen och avskedat en handfull anställda för att möta de vikande publiksiffrorna i år? Frölunda hade väl medlemsmöte för några veckor sen, om någon av er göteborgare var där borde det väl kommit upp lite om inte tydliga besked så i alla fall vaga prognoser för vad man tror kring årets säsong ekonomiskt? Minus känns ju inte helt otippat, men det vore ju trevligt om det såg någorlunda hyfsat ut i år ändå.
Citera
2013-06-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Den ekonomiska säsongen har väl börjat så man kan väl fylla i lite resultat här för 2012/2013:

Luleå Hockey: + 4,9 miljoner
Modo Hockey : - 5,6 miljoner
Brynäs IF : + 0,5 miljoner
Växjö Lakers : + 1,0 miljon
Leksand IF : + 13,4 miljoner

Dem Elitserielag jag har kännedom om just nu.
Leksand är ju Leksand och har en speciell situation. Modo ligger väl risigast till med bara 2 miljoner kvar i eget kapital.

Linköpings resultat förutspåddes bli + 2 miljoner för ett tag sen. Så vinst blir det sen exakt hur mycket visar sig väl i dagarna. Bra med tanke på minskade publiksiffror i grundserien samt att det trots semifinal bara blev 4 hemmamatcher i slutspelet.
Citera
2013-06-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Linköpings resultat förutspåddes bli + 2 miljoner för ett tag sen. Så vinst blir det sen exakt hur mycket visar sig väl i dagarna. Bra med tanke på minskade publiksiffror i grundserien samt att det trots semifinal bara blev 4 hemmamatcher i slutspelet.
Knappt en miljon.
http://www.corren.se/sport/lhc/knapp-miljon-for-lhc-6420180-artikel.aspx
Citat:
För en och en halv månad sedan siade ordföranden Christer Mård om en vinst på uppemot två miljoner, men så bra blir det inte enligt Correns uppgifter. För det hade det krävts ytterligare någon eller några hemmamatcher i slutspelet.
Däremot blir resultatet klart bättre än efter det turbulenta fjolåret då elitserieklubben bland annat tvingades till en fastighetsförsäljning för att visa svarta siffror.

I budgeten för 2013–14 budgeteras för ett minusresultat för grundserien.

– Det är svårt att få ihop det på bara 55 matcher. Rent allmänt krävs det semifinal för att inte riskera röda siffror. Det är ett bekymmer. Du kan inte räkna med att nå så långt varje år, säger Ellbrant.
Citera
2013-06-13, 21:45
Medlem
Färjestad har vänt en förlust på 2.5 miljoner till vinst med 2.6 miljoner. FBK-koncernen omsatte cirka 157 miljoner kronor. Och koncernen her eget kapital på 78 miljoner. Och föreningens kapital är 54.

Finns det idrotts klubb i Sverige som har bättre ekonomi?
Citera
2013-06-13, 22:05
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slynfitta666
Färjestad har vänt en förlust på 2.5 miljoner till vinst med 2.6 miljoner. FBK-koncernen omsatte cirka 157 miljoner kronor. Och koncernen her eget kapital på 78 miljoner. Och föreningens kapital är 54.

Finns det idrotts klubb i Sverige som har bättre ekonomi?

Ja inte vet jag om Färjestad direkt sticker ut.

78 miljoner i kapital där det mesta är bundet i LLA?
Citera
2013-06-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Ja inte vet jag om Färjestad direkt sticker ut.

78 miljoner i kapital där det mesta är bundet i LLA?
Jämför du med Leksand då? Vilket annan förening har eget kapital på 54 miljoner?
Som jag uppfattar det så är det inte bundet till LLA. Men oavsett så har dom 54-78 miljoner att röra sig med. Vilket annat lag har det i elitserien?
Citera
2013-06-13, 22:14
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Jämför du med Leksand då? Vilket annan förening har eget kapital på 54 miljoner?
Som jag uppfattar det så är det inte bundet till LLA. Men oavsett så har dom 54-78 miljoner att röra sig med. Vilket annat lag har det i elitserien?

Det finns väl fler klubbar i hockey-Sverige än Färjestad och Leksand? Och vad är en bra ekonomi? Har inte Färjestad fått dra i handbromsen och hur bra är ekonomin om man nyligen gjort förluster? Det finns ju föreningar som gjort vinst flera år i rad och har en rätt stor tillväxt. Är inte det tecken på en god ekonomi?

Ta Växjö som hade ett rörelseresultat på 12 miljoner kronor den här säsongen.

Sen måste man se kapital för var det är, det är inte bara rena likvida medel.
Citera
2013-06-13, 22:20
Medlem
Citat:
Det finns väl fler klubbar i hockey-Sverige än Färjestad och Leksand? Och vad är en bra ekonomi? Har inte Färjestad fått dra i handbromsen och hur bra är ekonomin om man nyligen gjort förluster? Det finns ju föreningar som gjort vinst flera år i rad och har en rätt stor tillväxt. Är inte det tecken på en god ekonomi?

Ta Växjö som hade ett rörelseresultat på 12 miljoner kronor den här säsongen.

Sen måste man se kapital för var det är, det är inte bara rena likvida medel.

Det luktar avundsjuka från din sida. Förstod du inte ironin med att jämföra Färjestad med Leksand? Att man dragit i handbromsen tyder väl på sunt tänkande. Eller? Kanske du tycker att Leksand är ett gott exempel på hur man ska göra?
Eller som växjö som har tydligen mer skulder än tillgångar. Ge gärna konkreta exempel på klubbar som har dessa miljoner i tillgångar i stället.
Citera
2013-06-13, 23:28
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Det luktar avundsjuka från din sida. Förstod du inte ironin med att jämföra Färjestad med Leksand? Att man dragit i handbromsen tyder väl på sunt tänkande. Eller? Kanske du tycker att Leksand är ett gott exempel på hur man ska göra?
Eller som växjö som har tydligen mer skulder än tillgångar. Ge gärna konkreta exempel på klubbar som har dessa miljoner i tillgångar i stället.

Men att man gått back är väl inte ett tecken på en sund ekonomi?

Semifinalplats och bara vinst med ca 2 miljoner är väl ännu ett bevis på att FBK nått taket rent ekonomiskt. Det är många lag som är på väg att komma ikapp.
Citera
2013-06-14, 15:02
Medlem
Citat:
Men att man gått back är väl inte ett tecken på en sund ekonomi?

Semifinalplats och bara vinst med ca 2 miljoner är väl ännu ett bevis på att FBK nått taket rent ekonomiskt. Det är många lag som är på väg att komma ikapp.

Svara på frågan eller håll käft. Du verkar bara vara avis på FBK. Och det behöver du inte ta ut på mig då jag inte är fbkare.
Kom med något konkret om vilket/a lag som har en bättre ekonomi. Eller vad du har för belägg att FBK nått taket.

För oavsett vad man tycker så är FBK det lag som gjort mest för elitseriens utveckling dom senaste åren.
Och det kan man bla se på deras meriter. Det är ingen tillfällighet att man har en av dom bästa arenorna,organisationerna,ekonomi och meriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in