2012-12-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Deras lån på 250 miljoner är väl snarast ett maskerat bidrag då amorteringsvillkoren är extremt gynnsamma liksom räntan. Att dessutom lyfta 18 miljoner per år gör att jag förstår vissa Stockholmsklubbars prat om att mindre kommuner gynnar sina lag på ett annat sätt än Stockholm.
Dessutom var det nedsatt ränta de 2 första åren...

Dom fick ett marknadsmässigt lån som amorteras.

Likväl ska pengarna betalas tillbaka. Är ju lättare för en stad som Växjö att lyfta sitt lag då det finns ett lag och inte flera som i Stockholm.

GotEvent var ju snabba att låna ut till Frölunda. På dig låter det som Växjö har fått 250 miljoner, men pengarna ska tillbaka.

"Under 2011 slapp klubben amortera på lånet och betalade ”bara” 2,3 miljoner i ränta. De närmaste två åren blir amorteringarna blygsamma.
Orsaken till detta är enligt Anders Franzén att de i stället ska betala banklån för ett medicinskt center som ska byggas i Vida arena. Dessutom måste fyra miljoner om året sättas in på ett speciellt konto för ”tillfälliga likviditetsbehov. Från 2014 betalar Lakers årligen mellan 16 och drygt 17 miljoner i räntor och amorteringar."
Senast redigerad av Perchen 2012-12-29 kl. 11:11.
Citera
2012-12-29, 18:34
Medlem
Citat:

Och dessa pengar fick man låna för att betala alla NHL spelare man vill ta in?

Iom att man för gå ut med tiggar bössor kanske man skall hålla låg profil gentemot andra.
Citera
2012-12-29, 19:04
Medlem
Leksingens avatar
Alla elitserieklubbars ekonomi är sämre än leksands, men dom är alla små fittor och vågar inte berätta sanningen som 4 faldiga mästarna leksand gjort. Utan dom tycker det är roligare att ljuga för sina supportrar.
Citera
2012-12-29, 19:18
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Och dessa pengar fick man låna för att betala alla NHL spelare man vill ta in?

Nej, det tror jag inte. NHL spelarna finansierades på annat sätt

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Iom att man för gå ut med tiggar bössor kanske man skall hålla låg profil gentemot andra.

Absolut, du har helt rätt, tiggar bössorna gör att man ska ligga lågt när andra klubbar har skulder på 250 miljoner riks daler.
Citera
2012-12-29, 19:29
Medlem
Citat:

Absolut, du har helt rätt, tiggar bössorna gör att man ska ligga lågt när andra klubbar har skulder på 250 miljoner riks daler.

Klart man får en skuld när man bygger en helt ny arena med allt runt omkring... Pengarna betalad ju tillbaka enligt en plan och och inget liv om det.. Hade iaf ett bra bokslut även fast man missade slutspel förra året. Rätt färgad du....
Senast redigerad av Perchen 2012-12-29 kl. 19:32.
Citera
2012-12-29, 20:17
Medlem
Citat:

Enkelt att låna pengar i olika sammanhang alltså.
Sådant kallas grym klubb känsla
Citera
2012-12-30, 06:47
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Marknadsmässigt? Det var då inte den bedömningen stadsrevisionen gjorde att det stod klart, när man smiskade Got Event med en erinran för deras nödlån till Frölunda. Framförallt de ställda säkerheterna anmärkte man (med rätta) på, och
Citat:
När det gäller om lånet lämnats på marknadsmässig grund och på marknadsmässiga villkor bedömer stadsrevisionen att det inte kan ges ett entydigt svar. Det kan emellertid ifrågasättas om den säkerhet VFHC lämnat för lånet har det värde som Got Event utgått ifrån, 38,5 mnkr. [...] Avsaknaden av närmare analys av säkerhetens värde från Got Event är en väsentlig brist i beslutsunderlaget.
Däremot får man ju komma ihåg att det här är inte alls i nivå med vad en del landsortsklubbar/kommuner pysslar med, men det är fortfarande ytterst tveksamt att kalla Frölundas krislån för marknadsmässigt. Bortsett från att det varken låg i linje med Got Events uppdrag eller befogenheter att låna ut skattepengar såhär, kan vi som har möjlighet att vara lite mer frispråkiga än Stadsrevisionen våga påstå att som tumregel när en kommun tvingas stå som kreditgivare är det något smålurt. Hade de varit marknadsmässiga lån hade man ju inte blivit nobbade av alla andra sorters bankinstitut, eftersom bankers affärsidé så att säga lite är att göra just marknadsmässiga utlån.
Citera
2013-02-14, 22:37
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
MoDo har så vitt jag vet inte tagit hjälp utav kommunen utan pengar ifrån sina stjärnor dom har haft på andra sidan vattenpölen Timrå vet jag inte hur mycket dom har fått ifrån kommunen men tror inte det är lika mkt som Leksand.

Lägger svaret här istället.

MoDo har skött sig hyfsat, i alla fall jämfört med övriga hockeysverige. Däremot har lån gjorts amorteringsfria, man har fått uppskov på återbetalningen osv av kommunen när det krisat för klubben.

Timrå är rejält i skiten. Där har det skjutits till många miljoner i rena bidrag som klumpsummor, och dessutom har kommunen gått in och betalar årligen alla de miljoner i skuld man har efter avbetalningen på arenan. Dessutom betalas driftsbidrag ut i förväg när likviderna tryter osv. Jag vågar nog påstå att Timrå har fått minst lika mycket stöd om Leksand, eller i alla fall i en sådan storleksordning att det blir absurt att klaga på den ena och släppa den andra mellan fingrarna.
Citera
2013-02-14, 23:11
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Lägger svaret här istället.

MoDo har skött sig hyfsat, i alla fall jämfört med övriga hockeysverige. Däremot har lån gjorts amorteringsfria, man har fått uppskov på återbetalningen osv av kommunen när det krisat för klubben.

Timrå är rejält i skiten. Där har det skjutits till många miljoner i rena bidrag som klumpsummor, och dessutom har kommunen gått in och betalar årligen alla de miljoner i skuld man har efter avbetalningen på arenan. Dessutom betalas driftsbidrag ut i förväg när likviderna tryter osv. Jag vågar nog påstå att Timrå har fått minst lika mycket stöd om Leksand, eller i alla fall i en sådan storleksordning att det blir absurt att klaga på den ena och släppa den andra mellan fingrarna.

Aha okej! jag kan inte säga emot dig då jag inte vet så mycket om Timrå då jag inte följer dom så noga
Men fick inte Timrå Eon arena? utav EON för att heta just så och att dom skulle stå ute i Timrå till 2015 eller något sådant? Jag kanske mins helt fel där!
Citera
2013-02-15, 00:04
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Aha okej! jag kan inte säga emot dig då jag inte vet så mycket om Timrå då jag inte följer dom så noga
Men fick inte Timrå Eon arena? utav EON för att heta just så och att dom skulle stå ute i Timrå till 2015 eller något sådant? Jag kanske mins helt fel där!

Arenan "köptes" - vad jag förstått - av conferera i timrå AB, som är ett av Timrå IK helägt dotterbolag, på avbetalning. Den avbetalning står dock kommunen för genom att att varje år stå för ett finansieringsbidrag som går in och betalar in miljonerna åt conferera i timrå AB tills hallen är avbetald och klar

Med reservation för att timrå inte heller är något jag ägnat allt för mycket tid åt att sätta mig in i. Det är ju trots allt en för oss sörlänningar ganska blek och ointressant förening., tyvärr.
Citera
2013-06-11, 11:44
Medlem
Den ekonomiska säsongen har väl börjat så man kan väl fylla i lite resultat här för 2012/2013:

Luleå Hockey: + 4,9 miljoner
Modo Hockey : - 5,6 miljoner
Brynäs IF : + 0,5 miljoner
Växjö Lakers : + 1,0 miljon
Leksand IF : + 13,4 miljoner

Dem Elitserielag jag har kännedom om just nu.
Leksand är ju Leksand och har en speciell situation. Modo ligger väl risigast till med bara 2 miljoner kvar i eget kapital.
Citera
2013-06-11, 13:32
Medlem
€rics avatar
Förstår inte hur Modo kunnat gå så mycket minus. Läste någonstans om att publiksnittet hade vart där dem räknat med hade de inbringat 3.6 miljoner mer men det hade då ändå visat ett negativt resultat.

Hade man räknat med att gå till Final tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in