2013-06-13, 05:40
Medlem
probe53s avatar
Bra sammanfattning som är värd att upprepas. F.ö lite väl OT sista tiden på tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Självinsikt runt den absoluta nollpunkten, vilket iofs är en del av Dunning-Krugersyndromet. Du förstår inte en ens bråkdel av hur lite du vet. Det enda du och din radarkompis 05 pysslar med här är smoke and mirrors, semantisk skuggboxning, desperata försök att så frön av tvivel i förhoppningen att de ska växa upp till en stor och tät skog helt skyddad från forskningens blickfång, där er Gud kan gömma sig i mörkret. Avgränsa verkligheten bakom en mur av dumfrågor. Givetvis under förespeglingen att ni är neutrala debattörer och ärligt och nyfiket vill lära er, utbyta vetande, ett vetenskapligt ifrågasättande, nå gemensamma mål.
Kan ni inte bara redovisa vilket (kristet) samfund ni missionerar för, istället för att alltid dölja agendan?
Och ledsen pojkar, men precis allt runt er osar av okunskap, hyckleri och en gnutta vanlig hederlig stockdumhet.

Dessutom så kul att Dunning-Krugerklubben nästan alltid väljer nick och signatur som är själva antitesen till sitt faktiska innehåll. Pricken över den berömda bokstaven, slår nästan aldrig fel. Mer rättvisande siffror och placering i just detta sammanhang vore 05anning och 0Kunskap.

Offerkofta nästa, månne?

Och nej, evolutionsteorin motbevisar inte en Gud (eller något annat övernaturligt väsen). Så det är bara att flytta målstolparna tillräckligt långt bort och säga att evolutionen är Guds verktyg att skapa, eller snarare utveckla, livet. Fine. Däremot krossar evolutionsteorin alla skapelsemyter i heliga böcker och alla former av Kreationism (stor bokstav för att indikera den ovetenskapliga och djupt onda rörelsen). Verkligheten är som den är; när den inte längre passar överens med vad den Heliga boken(TM) säger så får man rädda vad som räddas kan. Det går att kapa benet för att kallbranden inte ska sprida sig till resten av kroppen. Eller så gör man en omtolkning som bättre stämmer överens med vad man önskar vara sant. För färgen och såren på foten kan ju egentligen ha uppkommit i samband med mycket ihärdigt och intensivt blåbärstrampande, vill man ha blåbärsvin får man lida pin...
Citera
2013-06-13, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Bra sammanfattning som är värd att upprepas. F.ö lite väl OT sista tiden på tråden?
Kan bara hålla med om att det blev för mycket OT.
Citera
2013-06-13, 13:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Varför jag tror det? För att jag tror att vi har nån slags själ.
Okej. Hur vore det om du svarade på mina argument? Saker som mord, djurplågeri, slaveri och våldtäckt, som är klassiskt "onda" gärningar/saker har varit accepterade, till och med som "goda" saker.

Menar du att du har din objektiva ondhet och godhet definerad, och alla som bryter mot dessa gör det för att vara onda? Vad säger du då om T.ex Hitler, som ville döda judar för att rädda den vita rasen, eller hedersmord?
Citera
2013-06-13, 13:49
Medlem
Chordatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet du att "fisken" fick ben och började gå på land? Finns det några belägg eller ska vi ta dina ord att "det är bara så"? Om det inte finns belägg så förblir den en hypotes.

Fiskar fick inte ben i den bemärkning som visas i videon. Liv på jorden har överskådligt en begränsad livslängd, och detta är mer eller mindre ett krav på att något är ´levande´; nämligen att det kan vara något annat än just levande. Fisken i videon dog alltså ut långt innan den själv märkte att det växte ut ben.

Men evolutionsteorin beskriver hur naturlig selektion hela tiden sätter press på en organism att utvecklas i harmoni med sin omgivning. D.v.s. att när cellen genomgår celldelning, så kan det under S-fasen ske mutationer - felkodning vid replikationen av DNA - vilket ger organismen andra egenskaper än tidigare. Dessa mutationer är i stort sett alltid negativa, men till och från kan dom vara positiva. Om de är positiva så kommer fisken att ha förbättrade överlevnadsmöjligheter gentemot andra fiskar, vilket medför att dennes framtid blir mer säkrad, och att det ofta medför fler avkommor. Dessa avkommor har fader-fiskens muterade DNA, och bygger vidare på det.

Notera det stora tidsspannet i videon, det är således ingen risk att dina barn föds som fiskar, eftersom att omkodning av DNA tar lång tid och att det är väldigt riskfullt. Men det sker dagligen - skulle jag vilja påstå - mutationer av celler vid celldelning, men många mutationer går att reparera under G2-fasen; och om reparation inte är möjlig så sker oftast en programmerad celldöd. Men det sker inte alltid, och mutationer kan se över natten.

Jag rekommenderar dig att läsa om "cancer" vilket är en sjukdom där cellen förlorar kontroll över sin celldelning och samtidigt blir "odödlig" p.g.a. att telomererna inte förkortas vid replikationen. Cancer kan skapa lustiga utväxter på kroppen.

Jag rekommenderar även att du läser om - nu minns jag inte riktigt vad det var - men det var någon fjäril i England som levde på björkar; under industriella revolutionen så färgades dessa björkar svarta av sot, vilket gjorde att fjärilar av denna art gynnades av naturlig selektion om de var lite svartare. Efter ett tag fanns nästan uteslutande svarta fjärilar. När luften vartefter blev bättre; och därmed björkarna vita igen, så gynnades dem som var mer vita.
Allt detta kan du läsa mer om på internet, och jag vet att du fått en del bra länkar. Kanske någon har förklarat mer ingående även i denna tråd.
Citera
2013-06-13, 13:52
Medlem
Chordatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Evolutionsteorin kan sammanfattas till två ord: mutationer och naturligt urval. Korrekt?

Det är väl mer eller mindre samma sak, den ena sker p.g.a. den andra. Men evolution kan även ske via flaskhalseffekt - vilket är en variant på mutationer.

Men mer eller mindre så: Ja.
Citera
2013-06-13, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Okej. Hur vore det om du svarade på mina argument? Saker som mord, djurplågeri, slaveri och våldtäckt, som är klassiskt "onda" gärningar/saker har varit accepterade, till och med som "goda" saker.

Menar du att du har din objektiva ondhet och godhet definerad, och alla som bryter mot dessa gör det för att vara onda? Vad säger du då om T.ex Hitler, som ville döda judar för att rädda den vita rasen, eller hedersmord?
Jag kan inte definiera ont eller gott, men jag tror på en slags platonisk godhet och ondska. Även om våldtäckt varit accepterat så är det en ond gärning enligt mig.

edit: Hitler är väl ett exempel på hur utilitarismen kan missbrukas.
Senast redigerad av peckahuve 2013-06-13 kl. 14:00.
Citera
2013-06-13, 14:28
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag kan inte definiera ont eller gott, men jag tror på en slags platonisk godhet och ondska. Även om våldtäckt varit accepterat så är det en ond gärning enligt mig.

Våldtäckt var förut accepterat inom äktenskap. Detta bevisar att godhet och ondhet förändras, d.v.s de är inte objektiva.
Citera
2013-06-13, 14:34
Bannlyst
Citat:
Våldtäckt var förut accepterat inom äktenskap. Detta bevisar att godhet och ondhet förändras, d.v.s de är inte objektiva.
Bara för att det var accepterat inom äktenskap behöver det väl inte vara en god gärning?!?!?
Citera
2013-06-13, 14:43
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Bara för att det var accepterat inom äktenskap behöver det väl inte vara en god gärning?!?!?
Inte nödvändigtvis, men det anseddes inte vara en ond gärning. Hur som helst är detta OT. Hurvida objektiv moral existerar bör diskuteras i filosofi-forumet.
Citera
2013-06-13, 14:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ett sällsynt dåligt exempel som .... för öht att kunne anses vara ett exempel .... först behövar en del semantisk akrobatik; före exemplet per se kan evalueras.
Citera
2013-06-13, 15:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Till Ts.

Evolutionsteorin motbevisar ingenting, det är en vetenskaplig TEORI, som aldrig kan bevisas, bara motbevisas och bli bättre. Biologisk evolution är dock fakta och motbevisar stora delar av Abrahams-religionerna. Om du med Gud menar kristendomens gud så skulle jag svara ja. I praktisk mening så är evolution ett bra bevis för att Gud, som han beskrivs i Bibeln, inte existerar.
En gud, monoteism skulle betyda att det finns bara en gud, varför man inte kan säga kristen gud eller muslimsk gud eller din gud.. gud är gud, ett uttryck för att den är bortom vår horisont.

Biologi och evolution, naturvetenskap, är underlaget för alla de teorier människor använder sig av, de är inte absolut tillförlitliga, men man kan bygga kärnkraftverk direkt via teorier, vattenkraft, rymdfarkoster, rationellt skapa infrastukturer, utnyttja vind- och solkraft, tåg flygplan, ta semester tack vare teorier vilka bygger på kunskap om människa och natur samt en hum om historia, konsekvensanalyser.. har teorier som underlag, sedan länge. Där man inte ser teorier som teorier, brukar teori ersättas med konspiration.

Det är alltså rätt kreativt att inte förstå vad en teori är. 5 x 7 = någonting, en rot, en logaritm, lite kemi... och vips.. har människan en teori, som varit gångbar och lyckad, teorier står som grund för morgondagen.. barns liv står på spel p.g.a teorier.. så att du försöker omformulera definition av teori, är lite långsökt.

Att förstå hur solljuset påverkar kroppen, eller jorden.. värme kyla.. det finns bra teorier om sådant, som är t.o.m fasta, intill man klarar av att omkullkasta dem som icke bärande PRINCIPER.
Citera
2013-06-13, 16:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
En gud, monoteism skulle betyda att det finns bara en gud, varför man inte kan säga kristen gud eller muslimsk gud eller din gud.. gud är gud, ett uttryck för att den är bortom vår horisont.

Biologi och evolution, naturvetenskap, är underlaget för alla de teorier människor använder sig av, de är inte absolut tillförlitliga, men man kan bygga kärnkraftverk direkt via teorier, vattenkraft, rymdfarkoster, rationellt skapa infrastukturer, utnyttja vind- och solkraft, tåg flygplan, ta semester tack vare teorier vilka bygger på kunskap om människa och natur samt en hum om historia, konsekvensanalyser.. har teorier som underlag, sedan länge. Där man inte ser teorier som teorier, brukar teori ersättas med konspiration.

Det är alltså rätt kreativt att inte förstå vad en teori är. 5 x 7 = någonting, en rot, en logaritm, lite kemi... och vips.. har människan en teori, som varit gångbar och lyckad, teorier står som grund för morgondagen.. barns liv står på spel p.g.a teorier.. så att du försöker omformulera definition av teori, är lite långsökt

Att förstå hur solljuset påverkar kroppen, eller jorden.. värme kyla.. det finns bra teorier om
sådant, som är t.o.m fasta, intill man klarar av att omkullkasta dem som icke bärande PRINCIPER.

Vad svamlar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in