2013-06-13, 16:29
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad svamlar du om?
Att gud är bortom horisonten, medan människan har att leva.
Citera
2013-06-13, 16:32
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att gud är bortom horisonten, medan människan har att leva.
Trollar du eller? Svara på mitt inlägg till Ts eller sluta trolla.
Citera
2013-06-13, 16:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Trollar du eller? Svara på mitt inlägg till Ts eller sluta trolla.

Om vad, du har inte kommit med någonting hittills... du negligerar som en 5-åring.
Citera
2013-06-13, 16:44
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Om vad, du har inte kommit med någonting hittills... du negligerar som en 5-åring.

Citat:
Till Ts.

Evolutionsteorin motbevisar ingenting, det är en vetenskaplig TEORI, som aldrig kan bevisas, bara motbevisas och bli bättre. Biologisk evolution är dock fakta och motbevisar stora delar av Abrahams-religionerna. Om du med Gud menar kristendomens gud så skulle jag svara ja. I praktisk mening så är evolution ett bra bevis för att Gud, som han beskrivs i Bibeln, inte existerar.

Detta.

Du går OT och svamlar om saker som inte har med saken att göra.
Citera
2013-06-13, 17:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chordata

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Evolutionsteorin kan sammanfattas till två ord: mutationer och naturligt urval. Korrekt?

Det är väl mer eller mindre samma sak, den ena sker p.g.a. den andra. Men evolution kan även ske via flaskhalseffekt - vilket är en variant på mutationer.

Men mer eller mindre så: Ja.

Tror du att man kan sammanfatta evolution till ett ord: mutationer?
Citera
2013-06-13, 17:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chordata
Fiskar fick inte ben i den bemärkning som visas i videon. Liv på jorden har överskådligt en begränsad livslängd, och detta är mer eller mindre ett krav på att något är ´levande´; nämligen att det kan vara något annat än just levande. Fisken i videon dog alltså ut långt innan den själv märkte att det växte ut ben.

Men evolutionsteorin beskriver hur naturlig selektion hela tiden sätter press på en organism att utvecklas i harmoni med sin omgivning. D.v.s. att när cellen genomgår celldelning, så kan det under S-fasen ske mutationer - felkodning vid replikationen av DNA - vilket ger organismen andra egenskaper än tidigare. Dessa mutationer är i stort sett alltid negativa, men till och från kan dom vara positiva. Om de är positiva så kommer fisken att ha förbättrade överlevnadsmöjligheter gentemot andra fiskar, vilket medför att dennes framtid blir mer säkrad, och att det ofta medför fler avkommor. Dessa avkommor har fader-fiskens muterade DNA, och bygger vidare på det.

...

Jag rekommenderar dig att läsa om "cancer" vilket är en sjukdom där cellen förlorar kontroll över sin celldelning och samtidigt blir "odödlig" p.g.a. att telomererna inte förkortas vid replikationen. Cancer kan skapa lustiga utväxter på kroppen.

...
Du menar alltså att "cancer" kan skapa lustiga utväxter hos fisken som senare skulle bli till ben?
Citera
2013-06-13, 17:42
Medlem
BlackJewels avatar
Evolutionsteorin motbevisar ingenting : mitt svar : jo.. den motbevisar att manna kommer från himlen och man kan inte gå på vatten, enbart på FRYST vatten, som också är vatten, dock inte fryst vatten, teorin bevisar när vatten fryser till is. Varför teorin motbevisar att jesus kunde gå på vatten, med mindre han befann sig i Lappland och bar kors på ryggen där uppe.

Annars, japp.. teorier kan bli bättre, men de bästa har vi redan, iaf jag.

Att gud i bibeln inte existerar, men eventuellt jahve eller allahu akbar eller asarna i himlen och änglar och vättar, nej.. teorier och religiösa vendettor har extremt få beröreingspunkter, ens filosofiska sådana, men man kan samexistera för det, grundat på att man förstår när sagoböcker bör klappas ihop och lämna tid för annat. Konspiratoriskt är tro förstås utmärkt att ha i bakfickan, för dem som älskar att slåss, då konspirationsteorier kan utgöra smala lyckan för rätt många.. islamvärlden har så många falanger att de inte ens är intresserade av att längre se människan, att demokrati bygger på teorier + lite livsfilosofi och hard science, yes, så sant.
Citera
2013-06-13, 18:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Evolutionsteorin motbevisar ingenting : mitt svar : jo.. den motbevisar att manna kommer från himlen...

Nej du BJ, evolutionsteorin motbevisar inte att manna kommer från himlen. Inte heller bevisar den när vatten fryser till is.

Sluta nu och vara så förbannat korkad... WTF?!
Citera
2013-06-13, 18:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Nej du BJ, evolutionsteorin motbevisar inte att manna kommer från himlen. Inte heller bevisar den när vatten fryser till is.

Sluta nu och vara så förbannat korkad... WTF?!
Evolution handlar om biologi och biokemi, kemi - jodå, att det är teorier som utgör evolutionsetiska, evolutionsvetenskapliga sociobiologiska etc kriterier, så är det : men däremot förändras population över tid som lämnar utrymme för nya teoriuppställningar, fenomen uppstår.. och ger underlag för nya teorem.

Parametrar då är inte parametrar idag, men beror på hur man konceptualiserar de teorier som faktiskt står till tjänst för alla att ta till sig, tröghetslagen behöver man inte glömma....

Att du vet mer om biologi än mig - har inte med saken att göra, teorier är vad som fört mäniskan framåt, naturens gång (som vi icke behärskar till fullo) är vårt underlag.

Det är inte så att genomsnittliga iq-nivån direkt fått fram evolutionspaketet..
Citera
2013-06-13, 18:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du menar alltså att "cancer" kan skapa lustiga utväxter hos fisken som senare skulle bli till ben?

Utöver FENORNA?
Citera
2013-06-13, 18:49
Medlem
Brain Damages avatar
Evolutionsteorin säger inte ett skvatt om skapelsens tillkomst (i beärkelsen universum, galaxer, stjärnor, planeter). I princip får jag väl tillägga iom att universum också evolverar.

Den traditionella evolutionsteorin handlar enbart om arternas uppkomst. Den motbevisar inte en gud men gör gud överflödig varpå detta väsen exluderas mht Ockrams rakkniv.
Citera
2013-06-13, 19:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Evolutionsteorin säger inte ett skvatt om skapelsens tillkomst (i beärkelsen universum, galaxer, stjärnor, planeter). I princip får jag väl tillägga iom att universum också evolverar.

Den traditionella evolutionsteorin handlar enbart om arternas uppkomst. Den motbevisar inte en gud men gör gud överflödig varpå detta väsen exluderas mht Ockrams rakkniv.
Den har inte syftet att teoretisera religion, så sett stämmer det - att därmed förminska vad evolutionsetiska hänsynstaganden gjort vad gäller att öppna sinnen, att ha ens vågat ha teorier generellt gällande, det säger inte lite.. inte många länder som dissar t.ex barns behov av kunskaper idag.. så du verkar mest avundsjuk.. en koran, en bibel, en yogasession, kommer ju inte i närheten av vad teorier bevisat.. gud är ju inte ens intressant vad gäller klarsyn eller vi säger, vetenskapsfilosofi.. gud är KÄNSLAN, man anar att something mystic is on air.. men man kan ännu inte mer än bläddra och slaviskt följa urkunden, som ju är djupt oenig, hela bibeln är smockfull av gräl hat krig och hämd.. islam.. samma där, hämden, det enda som verkar uttryckas där. Jo jag har läst lite koranöversättningar, evig hämd och förnekelse av sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in