2013-06-02, 15:20
Bannlyst
Det viktigaste är väl kanske inte att tro, det viktigaste är nog att VILJA tro.
Citera
2013-06-02, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Och Ditt bevis att jag inte förstår skillnaden mellan vetenskap och filosofi är? Har du inget bevis blir det i så fall en strawman.

Har inte sagt ett ord om skillnaden mellan vetenskap och filosofi (men den är viktig). Vad jag syftade till var din okunskap om vetenskap och din okunskap om filosofi.

Citat:
Och Ditt bevis att jag förvanskar vetenskap/filosofi är? Har du inget bevis blir det i så fall en strawman.

Att du ställar dumfrågor om vetenskapens systematiska metodologi och rör ihop detta med en diskussion om logik/epistemologi.

Citat:
Och Ditt bevis att jag struntar i bevisföring och bevisbörda är? Har du inget bevis blir det i så fall en strawman.

Mitt bevis är att du INTE presenterar bevis, bevisföring eller relaterar till bevisbörda. Hur skulle jag kunne demonstrera denna avsaknad i detalj, menar du?
Citera
2013-06-02, 15:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har inte sagt ett ord om skillnaden mellan vetenskap och filosofi (men den är viktig). Vad jag syftade till var din okunskap om vetenskap och din okunskap om filosofi.
Blir strawman om du inte har bevis att jag har okunskap om vetenskap och filosofi.

Citat:
Att du ställar dumfrågor om vetenskapens systematiska metodologi och rör ihop detta med en diskussion om logik/epistemologi.
Blir strawman om du inte bevisar att jag "ställer dumfrågor om vetenskapens systematiska metodologi och rör ihop detta med en diskussion om logik/epistemologi".

Citat:
Mitt bevis är att du INTE presenterar bevis, bevisföring eller relaterar till bevisbörda. Hur skulle jag kunne demonstrera denna avsaknad i detalj, menar du?
Var är ditt bevis att jag "inte presenterar bevis, bevisföring eller relaterar till bevisbörda"? Några exempel hade inte varit fel.
Citera
2013-06-02, 15:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Citat:
Var har jag sagt att miljontals forskare säger fel och att jag har säger rätt? Du får citera mig annars blir det en strawman.
Citat:
"Evolutionsteorin" är en hypotes och ingen teori. Den blir till en teori så fort man har evidens som styrker hypotesen. Har tyvärr inte sätt några konkreta evidens på evolution. Om ni har så får ni visa mig. Visa mig gärna den starkaste evidensen på evolution så att den kan diskuteras.
Så var det med den saken.
Citat:
För det andra anser jag en människa vara en idiot som inte vågar bekräfta/undersöka vad forskarna kommit fram till och bara följer med "strömmen" bara för att forskarna säger så.

Nu är det inte bara så att forskarna bara "följer med strömmen" det är en strawman.
Man har ett peer review förfarande för att försäkra sig om faktasäkring.
Och att motbevisa evolutionen skulle ju vara en dröm för forskare som vill bli berömda det största de kunde uppnå troligen förutom att bota cancer eller finna odödlighet, de skulle gå till historien. Så din argumentation håller inte.
Citat:
För det tredje anser jag en människa vara en idiot som inte kan tänka själv och låter andra gör det åt en.
Vad betyder det??? Att du inte använder läkemedel du inte kan exakt ge alla de kemiska reaktionerna för i människokroppen och dess effekter? Att du inte använder datorer för du inte känner till hur mikroprocessorerna är konstruerade och designade???

Att rationallisera i sin tillvaro är en förutsättning för att kunna fatta ens det mest elementära beslut du gör, något annat är nonsens.

Sedan är det skillnad på att bilda sig en egen uppfattning och av detta dra slutsatsen att denna är rätt och att kritiskt reflektera över fakta som ges.
Citat:
För det fjärde anser jag en människa vara en idiot som anser att allt har uppkommit utan någon skapares inverkan.
Jag tycker man är en idiot om man gör en "skapare" till en gud, om två bran kolliderar innebär det inte att dessa är Gud, de är bara två bran.
Citat:
För det femte anser jag en människa vara en idiot som följer sin magkänsla istället för sitt förnuft.
Jaa, läs vad du skrev i kommentaren ovan.
Senast redigerad av MeanME 2013-06-02 kl. 15:49.
Citera
2013-06-02, 15:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:
För det fjärde anser jag en människa vara en idiot som anser att allt har uppkommit utan någon skapares inverkan.
Och jag anser att du är en idiot då du påstår att resistans endast uppstår genom HGT, att söt och saltvatten inte kunde blandas och hela historien gällande neandertalare, samt att du brister gällande grammatik .
Senast redigerad av baylife 2013-06-02 kl. 15:57.
Citera
2013-06-02, 16:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så var det med den saken.

Nu är det inte bara så att forskarna bara "följer med strömmen" det är en strawman.
Du verkar inte ha ett klart sinne. Var har jag sagt forskarna bara "följer med strömmen"? Läs vad jag har skrivit och gör ingen strawman:
Citat:
För det andra anser jag en människa vara en idiot som inte vågar bekräfta/undersöka vad forskarna kommit fram till och bara följer med "strömmen" bara för att forskarna säger så.
Förstår du texten ovan? Det hoppas jag att du gör.

Citat:
Man har ett peer review förfarande för att försäkra sig om faktasäkring.
Och att motbevisa evolutionen skulle ju vara en dröm för forskare som vill bli berömda det största de kunde uppnå troligen förutom att bota cancer eller finna odödlighet, de skulle gå till historien. Så din argumentation håller inte. Vad betyder det??? Att du inte använder läkemedel du inte kan exakt ge alla de kemiska reaktionerna för i människokroppen och dess effekter? Att du inte använder datorer för du inte känner till hur mikroprocessorerna är konstruerade och designade???

Vet ej vad du pratar om. Självklart är forskning viktigt, till och med livsviktigt. Ditt exempel med datorer har jag ingen aning hur det är kopplat till evolution.

Citat:
Jag tycker man är en idiot om man gör en "skapare" till en gud, om två bran kolliderar innebär det inte att dessa är Gud, de är bara två bran.
Jag tycker att man inte är klok när man bortförklarar universums uppkomst med två bran som kolliderar.
Citera
2013-06-02, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Blir strawman om du inte har bevis att jag har okunskap om vetenskap och filosofi.

Du förstår inte vetenskapens systematiska metodologi, och du rör ihop detta med logik/epistemologi.

Här:https://www.flashback.org/sp43730234

Citat:
Varför inte fråga varifrån en atom kom ifrån? Det förvirrar många forskare.

*

Citat:
Blir strawman om du inte bevisar att jag "ställer dumfrågor om vetenskapens systematiska metodologi och rör ihop detta med en diskussion om logik/epistemologi".

Du har ifrågasatt/efterfrågat vetenskapens bevisförings-'metod'.

Här:https://www.flashback.org/sp43721644

Citat:
Hur vet du att "fisken" fick ben och började gå på land? Finns det några belägg eller ska vi ta dina ord att "det är bara så"? Om det inte finns belägg så förblir den en hypotes.

*

Citat:
Var är ditt bevis att jag "inte presenterar bevis, bevisföring eller relaterar till bevisbörda"? Några exempel hade inte varit fel.

Här:https://www.flashback.org/sp43722711

Citat:
Vi kan bara begripa att en Gud är nödvändig.

Och här:https://www.flashback.org/sp43724085

Citat:
Man börjar inse så småningom att Gud är nödvändig efter att man fått kunskap om hur livet uppstod, hur celler samarbetar, hur allt är uppbyggt... För mig är det nödvändigt med en Gud, kanske inte för dig. Jag anser att livet är för komplext för att inte ha någon Skapare. Även om vi kan förklara det, så är det fortfarande komplext för att inte ha någon Skapare.

Och här:https://www.flashback.org/sp43729674

Citat:
Varför jag accepterar att jorden är rund? Varför jag accepterar att det existerar atomer? Varför jag accepterar att universum är större än vintergatan? Jo, av den enkla anledningen att det är fakta som är bevisat. Varför ska man förneka fakta? Det har man ingen anledning för.
Citera
2013-06-02, 16:30
Medlem
Truthinesss avatar
Citat:
Var har jag sagt att miljontals forskare säger fel och att jag har säger rätt? Du får citera mig annars blir det en strawman. För det andra anser jag en människa vara en idiot som inte vågar bekräfta/undersöka vad forskarna kommit fram till och bara följer med "strömmen" bara för att forskarna säger så. För det tredje anser jag en människa vara en idiot som inte kan tänka själv och låter andra gör det åt en. För det fjärde anser jag en människa vara en idiot som anser att allt har uppkommit utan någon skapares inverkan. För det femte anser jag en människa vara en idiot som följer sin magkänsla istället för sitt förnuft.

Självinsikt runt den absoluta nollpunkten, vilket iofs är en del av Dunning-Krugersyndromet. Du förstår inte en ens bråkdel av hur lite du vet. Det enda du och din radarkompis 05 pysslar med här är smoke and mirrors, semantisk skuggboxning, desperata försök att så frön av tvivel i förhoppningen att de ska växa upp till en stor och tät skog helt skyddad från forskningens blickfång, där er Gud kan gömma sig i mörkret. Avgränsa verkligheten bakom en mur av dumfrågor. Givetvis under förespeglingen att ni är neutrala debattörer och ärligt och nyfiket vill lära er, utbyta vetande, ett vetenskapligt ifrågasättande, nå gemensamma mål.
Kan ni inte bara redovisa vilket (kristet) samfund ni missionerar för, istället för att alltid dölja agendan?
Och ledsen pojkar, men precis allt runt er osar av okunskap, hyckleri och en gnutta vanlig hederlig stockdumhet.

Dessutom så kul att Dunning-Krugerklubben nästan alltid väljer nick och signatur som är själva antitesen till sitt faktiska innehåll. Pricken över den berömda bokstaven, slår nästan aldrig fel. Mer rättvisande siffror och placering i just detta sammanhang vore 05anning och 0Kunskap.

Offerkofta nästa, månne?

Och nej, evolutionsteorin motbevisar inte en Gud (eller något annat övernaturligt väsen). Så det är bara att flytta målstolparna tillräckligt långt bort och säga att evolutionen är Guds verktyg att skapa, eller snarare utveckla, livet. Fine. Däremot krossar evolutionsteorin alla skapelsemyter i heliga böcker och alla former av Kreationism (stor bokstav för att indikera den ovetenskapliga och djupt onda rörelsen). Verkligheten är som den är; när den inte längre passar överens med vad den Heliga boken(TM) säger så får man rädda vad som räddas kan. Det går att kapa benet för att kallbranden inte ska sprida sig till resten av kroppen. Eller så gör man en omtolkning som bättre stämmer överens med vad man önskar vara sant. För färgen och såren på foten kan ju egentligen ha uppkommit i samband med mycket ihärdigt och intensivt blåbärstrampande, vill man ha blåbärsvin får man lida pin...
Citera
2013-06-02, 16:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Självinsikt runt den absoluta nollpunkten, vilket iofs är en del av Dunning-Krugersyndromet.

..... text ......

Eller så gör man en omtolkning som bättre stämmer överens med vad man önskar vara sant. För färgen och såren på foten kan ju egentligen ha uppkommit i samband med mycket ihärdigt och intensivt blåbärstrampande, vill man ha blåbärsvin får man lida pin...

En stor eloge för ett bra inlägg, med en blanding av elegant stil och träffsäker logik.
Citera
2013-06-02, 16:42
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Evolutionsteorin motbevisar guds inverkan på skapelsen utveckling.

Ja, med dom vanliga reservationer för vetenskapens terminologi.

Utmärkt! Nu har jag fångat dig! Du blandar ihop äpplen med päron. Evolutionsteorin kan inte motbevisa guds inverkan på skapelsen utveckling. Nu får du försvara dig och beskriva hur du tänkte.

Citat:

Vilken 'gud' talar du om?

För femtioelfte gången, den Abrahamitiska Guden. Skärp dig!

Citat:

Citat:
tänk så verkar gud genom evolution?.

Det är inte samma fråga.

Korrekt! det är inte samma fråga. Meningen är att frågan ovan inte skulle vara samma som den förgående frågan. Det är väl inte svårt att förstå. Jag ser inte ditt svar på frågan, bara en tom kommentar. Vad är ditt svar på frågan!!
Citera
2013-06-02, 16:47
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Att försöka hävda eller tro att gud jobbar genom evolution är ett patetiskt försök att rädda honom. Tyvärr, han är obsolet, han har ingen plats i den moderna vetenskapen, han är utträngd till de mörka hörn som bakåtsträvande religiösa håller till i.

rädda Gud? på vilket sätt skulle evolutionsteorin rädda Gud?

På vilket sätt har Gud inte plats i den moderna vetenskapen?

Du uttalar dig om detta, bevisbördan vilar på dig. Försvarar du dig inte och misslyckas med att bevisar dina påståenden, är dina ord tomma.
Citera
2013-06-02, 16:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Utmärkt! Nu har jag fångat dig! Du blandar ihop äpplen med päron. Evolutionsteorin kan inte motbevisa guds inverkan på skapelsen utveckling. Nu får du försvara dig och beskriva hur du tänkte.

Vad menar du med "skapelsen utveckling"? (1)

Citat:
För femtioelfte gången, den Abrahamitiska Guden. Skärp dig!

Vilken av dom? Det finns 30.000+ mera eller mindra olika versioner.

Citat:
Meningen är att frågan ovan inte skulle vara samma som den förgående frågan. Det är väl inte svårt att förstå. Jag ser inte ditt svar på frågan, bara en tom kommentar. Vad är ditt svar på frågan!!

Så låt oss ta varje fråga separat och undvika sån semantisk förvirring som i (1).
Senast redigerad av Bogomil 2013-06-02 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in