2013-06-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
Tråden kryllar ju av folk som skriver att KJ aldrig skulle kunnat begå brottet, tonvis försök att av en eller annan anledning misstänkliggöra andra människor osv. Nu behöver ju inte alla dessa vara vänner till KJ, men det torde vara en något mer framgångsrik metod än att skriva "jag är KJs kompis, ni är dumma med honom".

Tycker de flesta som kommenterat varit personer som träffat enstaka gånger. Tänker mer på den närmsta kretsen. (Airsoft gänget) Hade ja personligen känt KJ så hade ja nog försökt ge allmänheten en så neutral/korrekt bild av honom som möjligt.

Men visst, de kanske är personerna som försöker lägga fokus på andra än KJ som är hans "närmaste".
Citera
2013-06-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Om du tar dig tid att läsa tråden finner du ett inlägg av mig där man kategoriserar styckmördare.

De är något av följande:
1. Psykopater
2. Autister
3. Schizofrena

Välj själv vilken grupp KJ tillhör, då han med 100 procent sannolikhet är GM.

Detta var kvällens höjdpunkt alla kategorier! Autister? VET du VAD autism är för något, har du någonsin träffat personer med autism? Du är för dåligt påläst och blandar ihop äpplen och päron. Gör om - gör rätt!
Citera
2013-06-13, 00:15
Medlem
MrFolds avatar
Jag har försökt göra lite efterforskningar också angående polisanmälningar och tror att det har uppstått lite förvirring här. När man talar om juridik så bör man använda de korrekta, juridiska termerna.

Polisanmäla ett brott kan naturligtvis vem som helst göra. Att prata om att man inte får göra det "i någon annans ställe" som Cinnabar tjatar om är irrelevant och beside the point, eftersom en anmälare helt enkelt är den som rapporterar ett (misstänkt) brott.

Sen är det en annan sak att anmälaren ofta (förmodligen rentav oftast) också är målsägande, dvs den person som lidit skadan av den brottsliga gärningen. Självklart kan man inte gå in som målsägande för någon annan, vilket mig veterligen heller ingen påstått. Detta är ett faktum som inte har det minsta med polisanmälan i sig att göra. Om jag får en smäll på käften i en krogkö en lördagkväll (jag står aldrig i krogköer nuförtiden, men ändå) så kan jag själv, min kompis, vakterna eller rentav en ångerfull GM göra anmälan. Målsägande är jag och det blir jag varken mer eller mindre av vem som anmäler.

De flesta brott kräver inte en anmälan av målsäganden själv för att kunna drivas till allmänt åtal. Det finns dock undantag. Här verkar förvirring råda om just olaga hot. Jag har hittat länkar som hävdar att målsäganden själv måste anmäla, men jag hittar inget stöd för det påståendet i Brottsbalken. Korrekt är däremot att ärekränkningsbrott (förtal och förolämpning) bara kan drivas till åtal av målsäganden själv. Detta framgår av 5 kap 4§. Jag hittar däremot inget sådant förbehåll för olaga hot i 4 kap och anser därför att påståendet att det inte skulle kunna anmälas av vem som helst och utifrån det gå vidare till åtal oavsett målsägandens inställning är felaktigt så länge ingen mer juridiskt kunnig kan motbevisa mig med andra lagrumshänvisningar.
Citera
2013-06-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Tycker de flesta som kommenterat varit personer som träffat enstaka gånger. Tänker mer på den närmsta kretsen. (Airsoft gänget) Hade ja personligen känt KJ så hade ja nog försökt ge allmänheten en så neutral/korrekt bild av honom som möjligt.

Men visst, de kanske är personerna som försöker lägga fokus på andra än KJ som är hans "närmaste".

Finns ju alltid konspirationsteoretiker, men tror att 95% av de som skriver i denna tråden för tillfället tror att KJ omhäktas och 90& av oss tror att han är definitivt skyldig. Åklagare vet mer. Vi vet ingenting.
Citera
2013-06-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Finns ju alltid konspirationsteoretiker, men tror att 95% av de som skriver i denna tråden för tillfället tror att KJ omhäktas och 90& av oss tror att han är definitivt skyldig. Åklagare vet mer. Vi vet ingenting.

Kan bli en intressant fredag. Hoppas på en presskonferens med fler uppgifter från åklagaren om bevisningen.
Citera
2013-06-13, 00:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger

Ja, jag tror mer på de sedvanliga konspirationsteoretikerna än på släkt och vänner. Vad ska de tjäna på liksom att försöka övertyga flashbackopinionen? Det är inte härinne som målet kommer att avgöras. Är snarare så att vissa personer känner sig intellektuellt betydelsefulla av att framträda som förespråkare för "alternativa teorier" - de verkar tro att det med nån slags automatik innebär att de tänker fritt och stort.
Citera
2013-06-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har försökt göra lite efterforskningar också angående polisanmälningar och tror att det har uppstått lite förvirring här. När man talar om juridik så bör man använda de korrekta, juridiska termerna.

Polisanmäla ett brott kan naturligtvis vem som helst göra. Att prata om att man inte får göra det "i någon annans ställe" som Cinnabar tjatar om är irrelevant och beside the point, eftersom en anmälare helt enkelt är den som rapporterar ett (misstänkt) brott.

Sen är det en annan sak att anmälaren ofta (förmodligen rentav oftast) också är målsägande, dvs den person som lidit skadan av den brottsliga gärningen. Självklart kan man inte gå in som målsägande för någon annan, vilket mig veterligen heller ingen påstått. Detta är ett faktum som inte har det minsta med polisanmälan i sig att göra. Om jag får en smäll på käften i en krogkö en lördagkväll (jag står aldrig i krogköer nuförtiden, men ändå) så kan jag själv, min kompis, vakterna eller rentav en ångerfull GM göra anmälan. Målsägande är jag och det blir jag varken mer eller mindre av vem som anmäler.

De flesta brott kräver inte en anmälan av målsäganden själv för att kunna drivas till allmänt åtal. Det finns dock undantag. Här verkar förvirring råda om just olaga hot. Jag har hittat länkar som hävdar att målsäganden själv måste anmäla, men jag hittar inget stöd för det påståendet i Brottsbalken. Korrekt är däremot att ärekränkningsbrott (förtal och förolämpning) bara kan drivas till åtal av målsäganden själv. Detta framgår av 5 kap 4§. Jag hittar däremot inget sådant förbehåll för olaga hot i 4 kap och anser därför att påståendet att det inte skulle kunna anmälas av vem som helst och utifrån det gå vidare till åtal oavsett målsägandens inställning är felaktigt så länge ingen mer juridiskt kunnig kan motbevisa mig med andra lagrumshänvisningar.

Är bara att ringa 11414 så kan du anmäla att marsmän härjar i din lägenhet, olaga hot kan anmälas, hör du grannen när dörren deras är öppen säga kom in nu kärringjävel för nu skall du åka på ett kokt stryk så kan du anmäla det även om de inte vet ifall att slag eller misshandel utförs.
Citera
2013-06-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Kan bli en intressant fredag. Hoppas på en presskonferens med fler uppgifter från åklagaren om bevisningen.

Fredagen kommer, spännande-

Citat:
Ja, jag tror mer på de sedvanliga konspirationsteoretikerna än på släkt och vänner. Vad ska de tjäna på liksom att försöka övertyga flashbackopinionen? Det är inte härinne som målet kommer att avgöras. Är snarare så att vissa personer känner sig intellektuellt betydelsefulla av att framträda som förespråkare för "alternativa teorier" - de verkar tro att det med nån slags automatik innebär att de tänker fritt och stort.

Visst är det väl så att säkerligen vissa här har varit fasansfullt träffsäkra, ryktas ju om att vissa PM skrivare haft mycket rätt, men vet vi det före FUP är offentligt? Finns väl egentligen inga källor som kommit i press förutom polisens presskonferenser vi kan lita på?
Citera
2013-06-13, 00:27
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Läs på här, så kanske det klarnar. Natti
http://lawline.se/answers/5062
Citera
2013-06-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Läs på här, så kanske det klarnar. Natti
http://lawline.se/answers/5062

Tror ni mig inte, prova ring 114 14, och säg att du blivit biten utav en bestialisk jävul, sen på vidare frågor berättar du att det var en mygga. Lovar dig att de lyssnar tills luren lagts på, sen kommer garanterat operatören knappast kunna svara mer den kvällen pga att hen ligger dubbelvikt i gapskratt.
Citera
2013-06-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Såvitt jag minns fanns inga bilder på någon styckad kvinna. Fotohandlarparet, Anders och Annika Schlyter, berättade om fotografier på en könsobestämd, styckad kropp i sina vittnesmål inför Solna tingsrätt och vittnesmålen kan jag naturligtvis få ut - men hur får jag ut bilderna som du i allra högsta grad påstår finns ?

Hela den affären borde vara sekretessbelagd, vilket innebär att du inte kan få ut annat än vissa delar, så som exempelvis domarna, ifall det var ett styckmord, håller nog myndigheterna högsta sekretess på samtliga sådana uppgifter, då även bilder.
Citera
2013-06-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
det DÄR var en intressant teori faktiskt.
kilen som dog några dagar innan VB, blev han påkörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in