2013-06-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
kilen som dog några dagar innan VB, blev han påkörd?

tror det var en krock, men vet inte, alltså.. han körde in i nånting..
Citera
2013-06-13, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det förekom inga bilder på en styckad kropp i mordrättegångarna mot läkarna. Varför skulle man bibehålla sekretessen i CdC-fallet, det är ju preskat.

Var det så finns ingen anledning, men med tanke på beryktade foton som nämndes tidigare så var dessa anledning till högsta sekretess, liksom i detta fall vi har i Boden nu.
Citera
2013-06-13, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
kilen som dog några dagar innan VB, blev han påkörd?

Rawa beryktad vän med VB som körde ihjäl sig med kompisar i bilen, ryktet säger att det gick fort på lillvägen, det vet endast de övriga som var i den, har sett olycksplatsen och min uppfattning är att det gått fort så in åt h-vete.
Citera
2013-06-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
Tråden kryllar ju av folk som skriver att KJ aldrig skulle kunnat begå brottet, tonvis försök att av en eller annan anledning misstänkliggöra andra människor osv. Nu behöver ju inte alla dessa vara vänner till KJ, men det torde vara en något mer framgångsrik metod än att skriva "jag är KJs kompis, ni är dumma med honom".

Jag har ifrågasatt om man verkligen har rätt gärningsman. Tycker att en kille på 22 år vid det här laget borde ha erkänt.
Jag har ingen som helst koppling till KJ, känner honom inte.
Jag hoppas att man har rätt gärningsman men är skeptisk.
Citera
2013-06-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag har ifrågasatt om man verkligen har rätt gärningsman. Tycker att en kille på 22 år vid det här laget borde ha erkänt.

Jag tror att fallet är så enkelt så att de har rätt GM, däremot läser man i tråden här blir den enkla slutsatsen extremt komplicerad, trots att det nog är hur enkelt som helst.

Föräldrarna kommer fundera på vad de skulle gjort annorlunda, men det finns inget de kunnat gjort, likadant med VB:s föräldrar som har det värre. Sen att KJ sitter på rättspsyk och njuter av tillvaron hjälper inte de gärningar han gjort, eller tänkt göra i framtiden.
Citera
2013-06-13, 01:18
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta var kvällens höjdpunkt alla kategorier! Autister? VET du VAD autism är för något, har du någonsin träffat personer med autism? Du är för dåligt påläst och blandar ihop äpplen och päron. Gör om - gör rätt!

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/09/mord3.html

Ja det har jag. Jag stöder min uppgift om hur en styckmördares profil vanligen ser ut baserat på vad en professor Levander säger. KJ passar in på flera punkter, troligen. Vad stöder du dig på?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-13 kl. 01:20.
Citera
2013-06-13, 01:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Var skulle hon hållits gömd innan detta?
Om def finns fler GM så borde det vara lättare att läcka information

Bör vara i ett utrymme som disponeras av någon som är medgärningsman skulle jag tro. Kan ju finnas några som har koppling till airsoftgun-sporten om KJ inte är solo om det här.

Beträffande läcka information tror jag intern hederskodex gör att det läcker mindre.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-13 kl. 01:26.
Citera
2013-06-13, 01:23
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1

Har du träffat en psykopat någon gång? De är fruktansvärda att ha att göra med. Träffar man på en sådan måste man fixa skriftligt på allt de säger, annars kan man få ett helvete. Hade en sådan chef en gång (ja, jag vet det låter populistiskt) men de kan ändra verkligheten ytterst nyckfullt. Det kan sluta med ett helvete för alla som kommit i närheten, de skadar folk för livet, om de får chansen, antingen psykiskt eller fysiskt. De här människorna borde låsas in, men de välfungerande, intelligenta blir tyvärr ofta chefer, medan övriga hamnar i andra ytterlighetsgränden. (Därmed inte sagt att alla chefer är psykopater, det är en nidbild av chefsskap, men den här marginella gruppen finns ute i samhället och ställer till med oreda, och i sämsta fall MORD.)
Citera
2013-06-13, 01:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har försökt göra lite efterforskningar också angående polisanmälningar och tror att det har uppstått lite förvirring här. När man talar om juridik så bör man använda de korrekta, juridiska termerna.

Polisanmäla ett brott kan naturligtvis vem som helst göra. Att prata om att man inte får göra det "i någon annans ställe" som Cinnabar tjatar om är irrelevant och beside the point, eftersom en anmälare helt enkelt är den som rapporterar ett (misstänkt) brott.

Sen är det en annan sak att anmälaren ofta (förmodligen rentav oftast) också är målsägande, dvs den person som lidit skadan av den brottsliga gärningen. Självklart kan man inte gå in som målsägande för någon annan, vilket mig veterligen heller ingen påstått. Detta är ett faktum som inte har det minsta med polisanmälan i sig att göra. Om jag får en smäll på käften i en krogkö en lördagkväll (jag står aldrig i krogköer nuförtiden, men ändå) så kan jag själv, min kompis, vakterna eller rentav en ångerfull GM göra anmälan. Målsägande är jag och det blir jag varken mer eller mindre av vem som anmäler.

De flesta brott kräver inte en anmälan av målsäganden själv för att kunna drivas till allmänt åtal. Det finns dock undantag. Här verkar förvirring råda om just olaga hot. Jag har hittat länkar som hävdar att målsäganden själv måste anmäla, men jag hittar inget stöd för det påståendet i Brottsbalken. Korrekt är däremot att ärekränkningsbrott (förtal och förolämpning) bara kan drivas till åtal av målsäganden själv. Detta framgår av 5 kap 4§. Jag hittar däremot inget sådant förbehåll för olaga hot i 4 kap och anser därför att påståendet att det inte skulle kunna anmälas av vem som helst och utifrån det gå vidare till åtal oavsett målsägandens inställning är felaktigt så länge ingen mer juridiskt kunnig kan motbevisa mig med andra lagrumshänvisningar.

Jag har aldrig påstått att man inte får göra en anmälan för någon annan, jag menar att det är omöjligt att företräda någon annan än sig själv, och som du så riktigt säger, heter det "målsägande" på juristsvenska.

Det finns en föreställning i tråden att man kan företräda någon annan, så att säga, "ta kommandot", men det kan man aldrig göra. Var och en polisanmäler vad som helst så länge som det medges, men då får man stå för anmälan SJÄLV. Du kan inte anmäla för "X" räkning, du kan bara anmäla i ditt eget namn, för din räkning, det du såg, det du upplevde.

Denna diskussion kommer sig av att någon ansåg att VBs polisanmälningar handlade om att hon anmält för "exkilles" räkning, som påstås ha känt sig hotad av HA. VB kan då inte anmäla att exkillen kände sig hotad, för hans räkning. Hon kan bara anmäla att någon hotar exkillen, allt annat är ett tips. Var och en svarar för sig själv! Det är liksom ingen polisanmälan att stövla in och säga "X känner sig hotad av X". Det är ett tips. En anmälan är att "X blir hotad av X". Då står man själv för uppgiften. Kanske inte så troligt att man vill komma in med andrahandsuppgifter, alltså blir det mesta som rör andra, som man inte är vittne till, mer av slaget tips.

Säg då att VB anmält att exkillen blir hotad av en HA-kille. Det kan hon ha gjort. Har hon då sett något? Det här kan vara av relevans för tråden. Om VB däremot stövlat in och sagt att exkillen känner sig hotad av en HA-snubbe, är det en polisanmälan att berätta om andras känslor? Nej. Man måste precisera sig i en anmälan. Är man inte vittne och kommer med andrahandsuppgifter undrar jag hur polisen ställer sig till det. Det borde bli tips och inte anmälan.

Om alla gick till polisen och anmälde hur de tror att andra uppfattar världen skulle polisen få stänga ned sin verksamhet helt, den som handlar om att ägna sig åt annat än vad andra tror om andras känslor. Faktiskt inte intressant.

Lång utläggning på grund av det där med att polisen mörkar vad VB anmält. Jag gissar att det ändå är av relevans för det här som hänt henne, tror inte att anmälningarna rör någon annan utan henne själv.

Det är tyvärr många kvinnor som anmäler våld i relationer som slutar med mord, polisen verkar sakna verktyg för att lösa sådan här problematik i tid. Senast var det Susanne i Göteborg som mördades då man inte trodde henne, trots att hon efterlyste hjälp. Vad ville VB ha hjälp med? Alla som vänder sig till polisen söker ju någon form av hjälp om de polisanmäler, övriga som tipsar, har andra motiv.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-13 kl. 01:43.
Citera
2013-06-13, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Blodspåret fem meter från KJs ytterdörr

Stämmer det där? Har de sagt var blodet hittades?
Citera
2013-06-13, 01:47
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Blodspåret fem meter från KJs ytterdörr
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
Stämmer det där? Har de sagt var blodet hittades?

Ja, JoyForFools, vad baserar du dessa uppgifter på?

Jag har inte sett något sådant bekräftat. Har svårt att tro att det skulle ligga något i detta, i så fall borde väl försvararen har nämnt även detta i gårdagens överklagan? Men du kanske sitter inne på någon information som inte ens ombudet har fått ta del av än? Berätta gärna mer.
Citera
2013-06-13, 02:10
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men nu snurrar du till det, medvetet (?). Ingen kan anmäla att någon annan känner sig hotad. Det var vad vi diskuterade. Du kan omöjligen anmäla vad andra känner, eller hur andra känner sig. Du kan vilja anmäla andras tankar och känslor, men polisen kommer att skratta.

Du kan givetvis ringa och anmäla pågående våld, 112. Inget konstigt med det. Du kan anmäla misstanke om brott, 114 14. Du kan göra allt möjligt, men inte företräda någon annans känsloliv. Där går gränsen. Tack och lov!

Du har inte ens ett stall till dina hästar du saknar uppenbarligen.

Polisen skrattar VERKLIGEN inte åt en anmälan gällande hot, oavsett vem det är som ringer. Om du kommer hem en dag till din tråkiga ensamhet i din bistra trappuppgång och du ser granngubben stå, full som ett as, och säga till sin fru: "Jag ska fan skjuta dig, din jävla hora!" så är det ett hot. Det kan du, som granne och orolig medmänniska ringa och anmäla till polisen. Dom kommer INTE skratta. Tro mig. Dom kommer komma till platsen. Det är ett allvarligt hot och hotet kan komma att verkställas.

När dom kommer till platsen gör dom en bedömning om hur allvaret ser ut i hotbilden som uppgetts. Hur bedömningen sedan ser ut leder till huruvida de går vidare eller inte. Antingen läggs det bara ner, eller så påbörjas en utredning.

Hoppas du inte har grannar som du vet misshandlar sina barn, sin fru/Sambo eller dyl. För du vet tydligen inte hur du kan agera i så fall. Hoppas ingen blir ihjälslagen för att du var rädd att bli skrattad åt av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in