Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag har försökt göra lite efterforskningar också angående polisanmälningar och tror att det har uppstått lite förvirring här. När man talar om juridik så bör man använda de korrekta, juridiska termerna.
Polisanmäla ett brott kan naturligtvis vem som helst göra. Att prata om att man inte får göra det "i någon annans ställe" som Cinnabar tjatar om är irrelevant och beside the point, eftersom en anmälare helt enkelt är den som rapporterar ett (misstänkt) brott.
Sen är det en annan sak att anmälaren ofta (förmodligen rentav oftast) också är målsägande, dvs den person som lidit skadan av den brottsliga gärningen. Självklart kan man inte gå in som målsägande för någon annan, vilket mig veterligen heller ingen påstått. Detta är ett faktum som inte har det minsta med polisanmälan i sig att göra. Om jag får en smäll på käften i en krogkö en lördagkväll (jag står aldrig i krogköer nuförtiden, men ändå) så kan jag själv, min kompis, vakterna eller rentav en ångerfull GM göra anmälan. Målsägande är jag och det blir jag varken mer eller mindre av vem som anmäler.
De flesta brott kräver inte en anmälan av målsäganden själv för att kunna drivas till allmänt åtal. Det finns dock undantag. Här verkar förvirring råda om just olaga hot. Jag har hittat länkar som hävdar att målsäganden själv måste anmäla, men jag hittar inget stöd för det påståendet i Brottsbalken. Korrekt är däremot att ärekränkningsbrott (förtal och förolämpning) bara kan drivas till åtal av målsäganden själv. Detta framgår av 5 kap 4§. Jag hittar däremot inget sådant förbehåll för olaga hot i 4 kap och anser därför att påståendet att det inte skulle kunna anmälas av vem som helst och utifrån det gå vidare till åtal oavsett målsägandens inställning är felaktigt så länge ingen mer juridiskt kunnig kan motbevisa mig med andra lagrumshänvisningar.
Jag har aldrig påstått att man inte får göra en anmälan för någon annan, jag menar att det är omöjligt att företräda någon annan än sig själv, och som du så riktigt säger, heter det "målsägande" på juristsvenska.
Det finns en föreställning i tråden att man kan företräda någon annan, så att säga, "ta kommandot", men det kan man aldrig göra. Var och en polisanmäler vad som helst så länge som det medges, men då får man stå för anmälan SJÄLV. Du kan inte anmäla för "X" räkning, du kan bara anmäla i ditt eget namn, för din räkning, det du såg, det du upplevde.
Denna diskussion kommer sig av att någon ansåg att VBs polisanmälningar handlade om att hon anmält för "exkilles" räkning, som påstås ha känt sig hotad av HA. VB kan då inte anmäla att exkillen kände sig hotad, för hans räkning. Hon kan bara anmäla att
någon hotar exkillen, allt annat är ett
tips. Var och en svarar för sig själv! Det är liksom ingen polisanmälan att stövla in och säga "X känner sig hotad av X". Det är ett tips. En anmälan är att "X blir hotad av X". Då står man själv för uppgiften. Kanske inte så troligt att man vill komma in med andrahandsuppgifter, alltså blir det mesta som rör andra, som man inte är
vittne till, mer av slaget
tips.
Säg då att VB anmält att exkillen blir hotad av en HA-kille. Det kan hon ha gjort. Har hon då sett något? Det här kan vara av relevans för tråden. Om VB däremot stövlat in och sagt att exkillen känner sig hotad av en HA-snubbe, är det en polisanmälan att berätta om andras känslor? Nej. Man måste
precisera sig i en anmälan. Är man inte vittne och kommer med andrahandsuppgifter undrar jag hur polisen ställer sig till det. Det borde bli tips och inte anmälan.
Om alla gick till polisen och anmälde hur de tror att andra uppfattar världen skulle polisen få stänga ned sin verksamhet helt, den som handlar om att ägna sig åt annat än vad andra tror om andras känslor. Faktiskt inte intressant.
Lång utläggning på grund av det där med att polisen mörkar vad VB anmält. Jag gissar att det ändå är av relevans för det här som hänt henne, tror inte att anmälningarna rör någon annan utan henne själv.
Det är tyvärr många kvinnor som anmäler våld i relationer som slutar med mord, polisen verkar sakna verktyg för att lösa sådan här problematik i tid. Senast var det Susanne i Göteborg som mördades då man inte trodde henne, trots att hon efterlyste hjälp. Vad ville VB ha hjälp med? Alla som vänder sig till polisen söker ju någon form av hjälp om de polisanmäler, övriga som tipsar, har andra motiv.