2013-06-12, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Nehej du. Inte om jag sitter på min laptop och sköter enbart Svenska göromål. T ex in på försäkringkassan, kollar skowebben och sedan går in på banken och läser min arbetsmail (som ligger lokalt på en server inom Sverige säger vi) och INTE loggar in på vare sig facebook eller Google konto DÅ har de ingen aning om vad jag gör. En google toolbar får jag givetvis inte ha i min webbläsare. Dessutom måste jag använda firefox webbläsaren.

MEN
De vet exakt vilka youtubeklipp jag gillar, de vet vad jag googlar efter, de kan läsa all min privata epost (Gmail). De vet exakt vilka vänner jag har (Facebook) och vilka arbetskamrater jag har (Linkedin)

.... det är liiiiiite för magstarkt för att vara ok

Observera att en främmande statsmakt vet detta om mig Att enskilda företag känner till vissa delar om mig är en annan femma som inte alls är lika allvarlig.

Kan inte på långa vägar tänka mig att facebook, gmail och youtube någonsin kommer att bli populära i Ryssland, Kina, Indien, Pakistan m m för nu vet de vad det här handlar om. Det är inte oskyldiga duktiga Google längre

Man kan i princip säga att Google, facebook, linkedin och Microsoft har nått peak i dessa länder. deras befolkningar och regeringar kommer att göra allt för att de inte skall få en millimeter till i marknadsandelar. I Europa tar det nog en längre stund innan vi fattar ordentligt vad vi ställt till med.

NSA är är ju för helvete ett "9/11" för dessa företag när det gäller världsmarknaden

Och varför tror du att du är skyddad bara för att servrarna är i sverige eller svenska hemsidor? Ingen vet hur mycket de övervakar men att tro att de inte övervakar sverige t.e.x är väldigt naivt. Vill de komma in på ditt swedbankkonto så gör de det, jag lovar.
Senast redigerad av slaktabruden 2013-06-12 kl. 13:22.
Citera
2013-06-12, 13:43
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Om Snowden medverkat i riktigt grova brott mot enskilda så kan jag tro på hans dåliga samvete. Om han trodde att han på detta sätt kunde stoppa den allt snabbare ökningen statsappaternas kontroll över oss, så kan jag tro på hans fasta principer.
Jag tror inte han har dåligt samvete. Det är av procipiella skäl han inte kan acceptera detta men i ännu högre grad en genuin oro och rädsla för detta system!
Citat:
Om han vill jävlas eller göra karriär på detta sätt måste han vara helt overkligt dum. Iofs så kanske han anställdes för att på eget bevåg reagera ungefär såhär för något syfte. Man måste fråga sig vilka han skadat. Knappast NSA, som kanske istället konsolideras och gör sig redo för nästa steg?
Mitt inlägg tidigare syftade på att vi inte ännu sett allt han kommer att avslöja. Inte har vi heller sett om han kan få samma verkan som Assange — dvs. att hålla kulan andra startat rullande kunde vara ett tillräckligt motiv.
Citat:
Det är inte oundvikligt att just NSA bygger upp sin anläggning, men att kontrollen kommer att öka pga att möjligheterna till kontroll ökar.
Detta handlar mest om vad man kan göra med denna information. Det har vi inte sett avslöjanden på.
Citera
2013-06-12, 14:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
FBI har ju sagt att amerikanska kongressen är informerad om all avlyssning och har godkänt dem.

Så för att göra detta sant i efterhand, så att säga, informerade de kongressen igår.

Det gick åt helvete. Måste säga att jag är mycket skadeglad.

"Intelligence chiefs and FBI officials had hoped that the closed-door briefing with a full meeting of the House of Representatives would help reassure members about the widespread collection of US phone records revealed by the Guardian.

But senior figures from both parties emerged from the meeting alarmed at the extent of a surveillance program that many claimed never to have heard of until whistleblower Edward Snowden leaked a series of top-secret documents."

http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/12/anger-mounts-congress-telephone-surveillance-programmes
Citera
2013-06-12, 15:32
Medlem
[complex]s avatar
Ville bara förtydliga min post sen innan ang facebook och att det är övervakat. Menar mer att, det mediumet är inget ställe att dela privat information över mot andra medium som är inriktade för just anonymitet. Facebook är inte ett sånt nätverk. Det är privat, men facebook delar gärna med sig utav information om sina användare och sånt såklart om det behövs... Och dom delar och samlar in statistik allmänt om alla användare.
Det är facebook.
Citera
2013-06-12, 15:34
Medlem
Barack Obama sa i ett uttalande förra veckan att man inte kollar eventuella mail etc utan att en federal domstol givit sitt godkännande, men kom igen :P det är som om jag skulle ställa fram ett paket kakor på köksbordet och säga till min grabb på 9 år att han inte får äta någon............not gonna happend!

Problemet som dom inte verkar fatta är ju att människor runt om i världen vet ju, att antalet anställda för att kunna övervaka all trafik hade varit typ 20% utav USAs befolkning således är det inget problem - ÄN. Men om 30-40 år, kan detta vara en möjlighet och det är då det redan är för sent. Hoppas innerligt att Amerikanarna brinner i förakt till detta och verkligen visar sina politiska ledare att det inte är okej. Det känns lite som att alla politiker i alla länder (Mest väst, de andra delarna är ju redan självklart) inte riktigt har förstått sina ämbeten. Barack Obama är inte "härskare" över USA - han är folkvald och med det menat ska han tjäna folket, inte tvärtom.
Citera
2013-06-12, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
För mig så handlar det inte om att man har någonting att dölja eller inte. Utan det handlar om att var och en av oss har rätt till ett privat både digitalt och ute i verkligheten. Ingen har rätt att snoka i din dator om inte du ger dom rätten att göra det. Och varför ska dom få veta vad jag skriver i mina mejl och vad jag gör på nätet? det angår mig och ingen annan. Sen kan jag förstå att man måste övervaka vissa misstänkta brottslingar och rent ut av farliga personer. Men det finns ingen anledning till att övervaka helt vanlig människor, som är ute på nätet. Utan vill dom ta fast brottslingar så får dom väl kanske övervaka just deras dator men ingen annans.

Självklart utnyttjar myndigheterna detta men säg inte att det förvånar er? Detta har pågått i urminnes tider som sagt och jag höjer inte mina ögonbryn. De som vill skydda sig på nätet vet hur man gör, de andra well sorry.
Citera
2013-06-12, 16:36
Medlem
Många verkar spekulera mkt i Snowdens motiv. Se intervjun och döm själva http://www.youtube.com/watch?v=5yB3n9fu-rM
Citera
2013-06-12, 17:29
Medlem
Jag tror allt det här är påhitt bara för att se reaktionen. Om de nu märker att människorna inte tar det på allvar, så skulle jag nog kunna tro att de gör det verkligt. de vill bara se hur vi reagerar, hittills har inte så många visat sitt intresse. nästa gång kommer de säkert hitta på annat, såsom nån sa om xbox mm, USA äger världen tyvärr, inget vi kan göra åt.
Citera
2013-06-12, 17:41
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
Många verkar spekulera mkt i Snowdens motiv. Se intervjun och döm själva http://www.youtube.com/watch?v=5yB3n9fu-rM

Det finns sådana människor även om de inte är många. Tänker på Daniel Ellsberg som hade fru och två barn när han kopierade dokument från Pentagon och gav till tidningarna.

I felt that as an American citizen, as a responsible citizen, I could no longer cooperate in concealing this information from the American public. I did this clearly at my own jeopardy and I am prepared to answer to all the consequences of this decision.
Citera
2013-06-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjs
Tror du det? Nja, jag som följt denna tråd från start vet att den först tog fart då aftonbladet tillsammans med annan mainstream-media blåste upp nyheten på förstasidan, frustrationen i denna tråd innan var betydande vad gäller att den var så liten och inaktiv.

Ditt efterföljande resonemang (under spoiler) låter troligt, dvs antagandet om sambandet mellan aktuella ämnen i MSM och aktuella ämnen på flashback, men stämmer påståendet i din inledning ? (före spoiler) Granskning
  • i skrivande stund, innehåller tråden 46 (återstående) inlägg inom ett dygn efter trådstart
  • en sökning på ordet aftonbladet ger första träff 2013-06-10, 15:19. Dvs drygt 3 och ett halvt dygn efter trådstart. Den genomsnittliga postningsfrekvens är då c:a 2 poster i timmen (se (1))
  • postningsfrekvensen mätt efter denna tidpunkt och fram till den citerade posten är då i genomsnitt 16 poster per timme (se (2))

Alltså ökade postningsfrekvensen med en faktor 8 då nyheten fått spridning i MSM. Resultatet stödjer ditt påstående

=======

(1) postfrekvens före första post som refererar till ordet aftonbladet

(2) postfrekvens fr.o.m första post som refererar till ordet aftonbladet t.o.m den post som inledningsvis citeras
Senast redigerad av kalle2525 2013-06-12 kl. 17:55.
Citera
2013-06-12, 17:56
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Problemet som dom inte verkar fatta är ju att människor runt om i världen vet ju, att antalet anställda för att kunna övervaka all trafik hade varit typ 20% utav USAs befolkning således är det inget problem - ÄN.
Nej! Man kan dumpa ALL kommunikation i stora databaser och söka den information om DIG man är intresserad av långt senare, göra datamining och profilering eller vad man vill. Så nån större mängd anställda behövs inte för att bara samla in informationen. För ett land av Sveriges storlek kostar utrustningen ca. 100 milj. kr. T.ex. en sydafrikansk tillverkare av utrustning finns.
Citera
2013-06-12, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nej! Man kan dumpa ALL kommunikation i stora databaser och söka den information om DIG man är intresserad av långt senare, göra datamining och profilering eller vad man vill. Så nån större mängd anställda behövs inte för att bara samla in informationen. För ett land av Sveriges storlek kostar utrustningen ca. 100 milj. kr. T.ex. en sydafrikansk tillverkare av utrustning finns.

Ja det finns en anledning till att det främst är folk med IT-kompetens som är djupt bekymrade över den här utvecklingen. Vanligt folk tror gärna att det inte är något problem pga av den stora datamängden men det här görs inte manuellt.

Själv är jag utvecklare och har forskat inom en del områden som är relevant för detta och följdaktligen är jag betydligt mer bekymrad än Svensson, trots mit nick här...

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in