2013-06-11, 13:12
Medlem
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/juridiken-kring-molntjanster-ar-vilda-vastern_8255118.svd

Citat:
Under måndagen gav Datainspektionen besked om att Salems kommuns användning av Googles molntjänst fortfarande strider mot personuppgiftslagen. Den svenska myndigheten kräver att kommunen skriver om avtalet eller slutar använda tjänsten.

hehe .... när historieböckerna skrivs om ett 10 tal år kommer nog någon att säga att NSA gjorde mer skada för amerikanskt näringsliv än vad 9/11 gjorde. Hur kan man vara så korkad och tro att resten av världens befolkning frivilligt vill vara med i deras övervakningsprogram?
Citera
2013-06-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Men vad hjälper det? Det är fortfarande en Android, som 'behöver' appar du inte har kontroll över. Det finns ingen genväg till full kontroll över säkerhet och operativsystem. Om du sedan i princip har root-access över ett linuxsystem med öppen källkod, så är du fortfarande bara en enkel användare som använder andras telefoni- och nätverkstjänster.

Jo men så paranoid behöver du inte vara. Det här handlar om att välja företag som INTE går militära myndigheters ärenden och garanterat inte sysslar med industri spionage. Svenska Tele2, Telia och Telenor skulle aldrig avlyssna sina egna nät i industrispionage syfte. Därför kan man lugnt använda deras telenät utan större oro. Visst är du tungt kriminell är det en annan sak då kan svenska Polisen avlyssna dig men det här är reglerat och officiellt vad man kan och får göra.

Nu när NSA går in i amerikanska företags servrar (i hemlighet!!!) DÅ är det en helt annan sak. Industri spionage är mycket troligt då deras "fiende" nr 1 Kina gjort detsamma under en längre tid. Inte många europeiska företag skulle lagra sina affärskritiska data i en Kinesisk molntjänst t ex. Det samma kommer sakta med säkert även att gälla alla molntjänst ifrån USA
Citera
2013-06-11, 14:15
Medlem
Oranginas avatar
Obama 2007 vs Obama 2013

http://www.youtube.com/watch?v=9wHVYRCUVwA
Citera
2013-06-11, 14:21
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chatt-om-nsas-overvakning_8255328.svd

Citat:
Per:
Hej på vårt företag använder vi gmail och google calendar. Ska vi vara oroliga?

Citat:
Ljunggren:
I NSA:s uppdrag ingår inte endast att spana efter terrorister, det kan även handla om att ge amerikansk industri värdefulla underrättelser. Så om ni kommunicerar skyddsvärd information och verkar i en branch där amerikanska konkurrenter kan ha en fördel av att se er information, då bör ni tänka över er situation.

Ja, vad säger man. Kommer Gmail att fortsätta sin karriär som första valet av gratis mail? Tror inte det!
Citera
2013-06-11, 14:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chatt-om-nsas-overvakning_8255328.svd

Ja, vad säger man. Kommer Gmail att fortsätta sin karriär som första valet av gratis mail? Tror inte det!

Det var ett öppet och ärligt svar det! Undrar hur stor medvetenheten kring detta faktiskt varit hos svenska företag. Kanske finns en IT-policy i grunden med vissa bestämda kommunikationsvägar för känsligt matrial men med tanke på hur mycket folk numera jobbar på distans så är säkert gmail och Google molntjänster väldigt populära hos enskilda medarbetare. Facebook är säkert däremot mer accepterat som en säkerhetsrisk sedan tidigare.
Citera
2013-06-11, 14:36
Medlem
Egentligen är jag inte rädd eller orolig för själva övervakningen eller att information om mig sprids till myndigheterna. Jag har inga kriminella grejer för mig.

Det är mest att jag oroar mig för att någon makthavare ska ändra spelreglerna och använda informationen till att få sin vilja igenom. T ex att det plötsligt inte är tillåtet att tycka illa om en statsminister och att så fort jag skriver det, så får jag hem dagsböter eller en polis knackar på dörren.

Eller att jag direkt får böter ifall jag spelar om pengar via någon annan än svenskaspel.

Eller att jag bli inkallad till polis ifall jag råkat ta fel på dörr och försökt komma in någonstans där jag inte hade tillstånd till att komma in. (med kortnyckel).

Menar att poängen med det framtida övervakningssamhället är att det från makthavarens synvinkel blir 100% effektivt. Ingenting missas, alla små dumheter kommer noteras.

Både bra och dåligt men var ska man lägga gränsen för vad som är straffbart? Kanske den största inkomstkällan för staten i framtiden inte är skatt utan böter eftersom man till 100% kommer veta vad folk gör.
Citera
2013-06-11, 14:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Egentligen är jag inte rädd eller orolig för själva övervakningen eller att information om mig sprids till myndigheterna. Jag har inga kriminella grejer för mig.

Det är mest att jag oroar mig för att någon makthavare ska ändra spelreglerna och använda informationen till att få sin vilja igenom. T ex att det plötsligt inte är tillåtet att tycka illa om en statsminister och att så fort jag skriver det, så får jag hem dagsböter eller en polis knackar på dörren.

Eller att jag direkt får böter ifall jag spelar om pengar via någon annan än svenskaspel.

Eller att jag bli inkallad till polis ifall jag råkat ta fel på dörr och försökt komma in någonstans där jag inte hade tillstånd till att komma in. (med kortnyckel).

Menar att poängen med det framtida övervakningssamhället är att det från makthavarens synvinkel blir 100% effektivt. Ingenting missas, alla små dumheter kommer noteras.

Både bra och dåligt men var ska man lägga gränsen för vad som är straffbart? Kanske den största inkomstkällan för staten i framtiden inte är skatt utan böter eftersom man till 100% kommer veta vad folk gör.

Det är inte frågan om att det är ok att vara övervakad bara för att man inte är kriminell.
Skulle det vara ok om det satt kameror hemma hos dig? Du gör väl inget olagligt hemma?
Alla har rätt till integritet och att få vara privat. Det finns en anledning att det är klister på brevkuvert.
Citera
2013-06-11, 14:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Diskuterades på CNN och om detta bröt mot den amerikanska grundlagen men då hävdades att det finns ett skydd för amerikanska medborgare. Något det alltså inte finns för utländska privatpersoner och företag så där är det alltså helt fritt fram att ta fram vilken information man vill (var ingen som verkade ha något emot detta). Ja man får väl hoppas då att det snart bara är amerikaner som använder Facebook, gmail och dessa övriga spionverktyg...
Citera
2013-06-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Diskuterades på CNN och om detta bröt mot den amerikanska grundlagen men då hävdades att det finns ett skydd för amerikanska medborgare. Något det alltså inte finns för utländska privatpersoner och företag så där är det alltså helt fritt fram att ta fram vilken information man vill (var ingen som verkade ha något emot detta). Ja man får väl hoppas då att det snart bara är amerikaner som använder Facebook, gmail och dessa övriga spionverktyg...

Men det är ju exakt så det lär bli! Att de inte förstår detta är ju ofattbart. Just nu ser jag en oerhörd affärspotential att skapa motsvarande verktyg men på typ en Europeisk lag bas.

Framtiden är ljus för de enda riktiga demokratiska länderna i västvärlden. De amerikanska alternativen kommer att vara befläckade lång tid framöver och frågan är om förtroendet någonsin kommer tillbaks?
Citera
2013-06-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Ja visst har man något att dölja så är dina tips perfekta, men för mig som inte har något att dölja så ger jag blanka fan i vad myndigheterna ser. Hittar de något intressant om mig som jag inte vet om får de gärna kontakta mig

För mig så handlar det inte om att man har någonting att dölja eller inte. Utan det handlar om att var och en av oss har rätt till ett privat både digitalt och ute i verkligheten. Ingen har rätt att snoka i din dator om inte du ger dom rätten att göra det. Och varför ska dom få veta vad jag skriver i mina mejl och vad jag gör på nätet? det angår mig och ingen annan. Sen kan jag förstå att man måste övervaka vissa misstänkta brottslingar och rent ut av farliga personer. Men det finns ingen anledning till att övervaka helt vanlig människor, som är ute på nätet. Utan vill dom ta fast brottslingar så får dom väl kanske övervaka just deras dator men ingen annans.
Citera
2013-06-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det är ju precis det här världen behövde minst. Fler regler som gäller för vissa men inte för andra

Hur tror de att "de andra" kommer att reagera??

Och det är just det där landet med flest vapen bland privatpersoner som hittar på att de måste spionera på precis alla andra. Vi som inte har pistoler och revolvrar liggandes överallt
Senast redigerad av FulAgent007 2013-06-11 kl. 15:03.
Citera
2013-06-11, 15:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Men det är ju exakt så det lär bli! Att de inte förstår detta är ju ofattbart. Just nu ser jag en oerhörd affärspotential att skapa motsvarande verktyg men på typ en Europeisk lag bas.

Framtiden är ljus för de enda riktiga demokratiska länderna i västvärlden. De amerikanska alternativen kommer att vara befläckade lång tid framöver och frågan är om förtroendet någonsin kommer tillbaks?

Det som verkligen är förvånande hur europa har varit så naiva i dessa frågor. Se till ryssarna och Kina hur tom vi möter dessa länder med skepsis att de vill skapa eget GPS, hur de premierar egna sociala nätverk, e-post etc. Det är som europa och europeér på något sätt tror de är skyddade. När faktum är att när debatten är i USA nu och man säger detta om att amerikaner är mer skyddade så är det just bara amerikaner även om kanske tom vanliga amerikan då tror att det alltså är mer till för att spionera på kinesiska företag eller för att möta terror från utlandet så är det minst lika troligt att detta handlar om säg ett svenskt företag. Det finns inga regler alls där för NSA eller de privata företagen som kan övervaka allt för deras interna regler utifrån grundlagen handlar då om det ska röra sig om amerikanska medborgare eller intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in