2013-06-09, 18:50
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom-jones
Tro mig, Mayweather och Co vet vad de gör...och så vidare.
Precis vad man vill höra. Jag får väl hoppas (och kanske till och med tro...) att Team Mayweather har bättre koll på läget än vad jag har. Tycker ändå att åldern och den relativa orutinen talar emot honom, men du radar ju upp en radda argument för honom och mot mitt resonemang, så vi kan bara hoppas att du har rätt och jag har fel.
Citera
2013-06-10, 00:29
Medlem
challiss avatar
Mayweather måste fightas precis som han gjorde mot Corrales mot Canelo. Boxa ut honom, börja mot kroppen i de tidigare ronderna för att sedan mixa med huvudet i de senare. Canelo visade ju stora problem med konditionen mot Trout, så han måste verkligen jobba på den om han ska orka cutta av ringen mot Floyd. Är det någon som vet om catchweighten låter Canelo gå upp i vikt efter invägningen eller om han måste vara på 152 lbs även när han ska in i ringen?

Problemet för Canelo i denna fight kommer att vara att försöka få floyd in i ett hörn eller mot repen. Han är ju inte den rörligaste av boxare. Även om han visade på bra huvudrörelse mot Trout, är det inte huvudrörelse han kommer att behöva för att vinna över Floyd. Han behöver en bra jabb, och han behöver slå den konstant, även om den inte träffar bara för att förstöra Floyds rytm och inte låta honom timea ut Canelo. Problemet för Canelo är att han faktiskt har en in kortare reach än vad Floyd har. Folk verkar ha fått för sig att han är helt enorm, men han är faktiskt lika kort som Floyd, och har kortare armar. Han är bara bredare byggd.

Mina pengar skulle vara på Floyd via decision, om inte Canelo lyckas få in en hård träff.
Citera
2013-06-10, 01:21
Medlem
Godzilla3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av challis
Mayweather måste fightas precis som han gjorde mot Corrales mot Canelo. Boxa ut honom, börja mot kroppen i de tidigare ronderna för att sedan mixa med huvudet i de senare. Canelo visade ju stora problem med konditionen mot Trout, så han måste verkligen jobba på den om han ska orka cutta av ringen mot Floyd. Är det någon som vet om catchweighten låter Canelo gå upp i vikt efter invägningen eller om han måste vara på 152 lbs även när han ska in i ringen?

Problemet för Canelo i denna fight kommer att vara att försöka få floyd in i ett hörn eller mot repen. Han är ju inte den rörligaste av boxare. Även om han visade på bra huvudrörelse mot Trout, är det inte huvudrörelse han kommer att behöva för att vinna över Floyd. Han behöver en bra jabb, och han behöver slå den konstant, även om den inte träffar bara för att förstöra Floyds rytm och inte låta honom timea ut Canelo. Problemet för Canelo är att han faktiskt har en in kortare reach än vad Floyd har. Folk verkar ha fått för sig att han är helt enorm, men han är faktiskt lika kort som Floyd, och har kortare armar. Han är bara bredare byggd.

Mina pengar skulle vara på Floyd via decision, om inte Canelo lyckas få in en hård träff.

Jabben är nyckeln helt klart. De La Hoya hade riktigt bra framgång med den första sex-sju ronderna mot Mayweather. Canelo är inte dock någon som håller jabben aktivt konstant som du nämner, han en grym jabb. Väldigt hård, han landade några brutala mot Trout men han har inte konditionen att ständigt använda den precis som DLH inte orkade göra det mot Mayweather. Håller med allt du säger förutom att jag faktiskt tror att Mayweather kan stoppa Canelo.

Angående catchweighten så är det bara vid invägningen han måste väga 152, finns ingen klausul om maximalt tillåten vikt vad jag vet så tills fightday får han gå upp hur mycket han vill. Fast jag tror helt ärligt talat om han kommer in på 172 pounds som jag tror var hans vikt var mot Trout att det inte kommer gynna honom alls med tanke på hans konditionsproblem. Känns som viktklasserna blir mer irrelevanta med alla fighters som går upp 20 pounds efter invägningen, snubbarna i 140-klassen är ju större än Mayweather.
Citera
2013-06-10, 01:39
Medlem
Godzilla3s avatar
Citat:
Nu är du faktiskt ute och cyklar lite Godzilla. Sugar Ray väntade aldrig på Hagler, Ray slutade ju med boxningen pga ögonskador. Hans näthinnor lossnade och han fick operera ögonen två gånger. Han hade en match på 5 år innan han mötte Hagler, och då blev han golvad och boxade inte så bra. Han hade inte boxat på 3 år innan han mötte Hagler. La handskarna på hyllan -82 och Hagler fighten var -87. Han gick alltså upp två klasser från welter till mellan efter att i princip varit borta i 5 år, och utan nån tune up-fight så lyckades han besegra en av tidernas bästa mellanviktare. En makalös prestation. Så han väntade alltså inte på Hagler, han slutade boxas, avslutade sin karriär. Han har också sagt att han hade slutat även utan ögonoperationerna, han hade tappat suget.
Sugar Ray fick bestämma en del i kontraktet. Som du säger, 10 istället för 8 oz handskar (nuförtiden har allt över weltervikt 10 oz automatiskt) 12 ronder istället för 15, och ringstorlek. Men kolla på boxrec, de två fighter Hagler hade innan Leonard, mot Mugabi och Hearns, de var också 12 ronders. Och jag vet att de hade samma ringstorlek i de fighterna också, och då klagade inte Hagler.
En bra fight hursomhelst och ett jätte event. Jag har faktiskt fortfarande kvar den officiella VHS-kassetten från fighten, komplett med omslag å allt. Kanske blir värd pengar nån dag??
Jo, du har rätt i det du skriver. Men Sugar Ray Leonard måste ändå ha varit aktiv under de åren han var borta, hållit sig i form - jag tror han hade en potentiell fight med Hagler i bakhuvudet. Han var kommentator för HBO och refererade Haglers fighter och jag tror allt han såg att det var rätt tid att utmana Hagler just då. Inte för att Hagler hade presterat sämre, det var ju två ikoniska vinster för honom men såna där tuffa fighter tar sina krafter och dessutom så hade Hagler planer på att gå i pension. Jag vill dock verkligen inte nedvärdera Leonards insats på något vis, som du säger en makalös prestation. På tal om den fighten, om ni såg Huck-Afolabi III så använde Huck litegrann av taktiken Leonard använde mot Hagler, i sista minuten av varje rond blev han aktiv med kombinationer - och tillräckligt för mig att vinna matchen klart. Tyckte domaren som hade det 117-111 hade det helt rätt.

Citat:
Instämmer i allt. Men jag skulle aldrig sätta pengar på Garcia. En fighter som viker ner sig så lätt i en titelfight, det bådar inte gott. Hur kommer han reagera när en motståndare lyckas ta ut honom på djupt vatten på riktigt? Garcia har ju tidigare sagt att han inte är intresserad av boxning, han ser det inte på TV och han följer inga andra fighters. Det är bara ett jobb för honom. Om man inte har mer glöd och mer kärlek för att fightas, då tror jag inte man är beredd att ge allt i en jämn fight. Föreställ er Garcia i en fight typ den Bradley fick mot Provodnik, tror ni han hade gått 12 ronder med en sån mentalitet? Kanske blir Garcia som Acelino Freitas var i slutet av karriären, när det blev jobbigt så gav han upp.
Precis, jag undrar som du vad som händer när han får en riktigt tuff fight och hur han reagerar. Han har dock blivit droppad tidigare i sin karriär mot Estrada och det klarade han bra, vann på beslut.

Citat:
Apropå Stevenson, jag tyckte att fighten stoppades alldeles för tidigt. Det var en tung nerslagning men man måste ge mästaren en riktigt chans innan man stoppar. Men så kan det gå. Så nu har boxningvärlden en titelhållare som tidigare misshandlat, hotat och utnyttjat unga flickor som han höll som prostituerade. Snyggt. Man sonar sina brott, jo jo, men vissa grejer alltså.

Tycker Maidana-Lopez också vart stoppad liiite tidigt. Men det var väl bara en tidfråga. Fast vid detta laget så vet väl alla klart vad Maidanas kryptonit är: slå honom i kroppen. Khan sänkte honom tungt, Soto Karass slog luften ur honom och nu skadade Lopez honom också ordentligt. En bättre fighter hade stoppat honom. Men en riktigt underhållande fight.

Lara vs Angulo fick ju ett tråkigt slut. Jag hade Lara i poängledning, vet inte om ni håller med? Tyckte det var ganska tydligt att han var mkt effektivare. Angulo malde på men förutom nerslagningarna hade det inta så mkt effekt. Lara måste dock lära sig att stänga munnen! Vid andra nedslagningen, hade slaget träffat 3cm längre fram på hakan så hade käken gått av.
Tyckte faktiskt det var ett bra beslut att stoppa fighten, Dawson såg inte ut att vara klar i huvudet. Och sättet han lutade sig mot repet samt hade händerna nere när domaren räknade bådade inte gott, tror domaren gjorde honom en tjänst och stoppade honom från att ta fortsatt skada. Alltid svårt det där med att man ska låta en champion få en chans att fortsätta men tycker det var ett bra beslut i detta fall. Dawson har en hel del att tänka på nu, personligen tycker jag han ska ett långt break och sen inte möta en puncher i sin comeback. Det är det farligaste och dummaste man kan göra, han måste bygga upp sitt självförtroende igen.

Håller med dock att det var lite för tidigt stopp i Maidana-Lopez. Riktigt bra fight annars, skönheten med Maidana är ju att man vet att han kan bli skadad men också att han kan knocka vem som helst. Recept för underhållande fighter.

Hade också Lara i ledning, den där vänstern landade konstant. Två domare hade det 85-84 till Lara och en hade det 86-83 till Angulo innan avslutet kom. Gillar Angulo men problemet med att ha en grym haka och att blockera slag med huvudet som Angulo gör är just vad som hände mot Lara. Den ackumulativa effekten av Laras slag fick honom att sluta till slut, hoppas verkligen att allt är bra med Angulo men det såg minst sagt illa ut efteråt.
Citera
2013-06-10, 12:09
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
He he, så vackert. Sasha var riktigt jobbig att möta i ringen. Som Angulo ungefär, bara gick framåt och malde på, man blev duktigt trött.

http://www.youtube.com/watch?v=gbZL_rnI-jw Låter som att Badou håller i kameran.
Angulo? Angelo Lundgren? 60-kgs?
Citera
2013-06-11, 09:13
Medlem
tom-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Precis vad man vill höra. Jag får väl hoppas (och kanske till och med tro...) att Team Mayweather har bättre koll på läget än vad jag har. Tycker ändå att åldern och den relativa orutinen talar emot honom, men du radar ju upp en radda argument för honom och mot mitt resonemang, så vi kan bara hoppas att du har rätt och jag har fel.

Ja vi får hoppas! Vore fantastiskt kul att se en polare i en titelfight.

Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Angulo? Angelo Lundgren? 60-kgs?

Vem fan är det?? Jag tänkte på Alfredo Angulo. Appropå att han fightades i helgen.

Såg förresten att dokumentären om Johnny Tapia sak släppas. Var lite skraj att den inte hann bli klar innan han dog, och att det bara skulle rinna ut i sanden hela projektet. Men nu har Lou di Bella och 50 Cent köpt rättigheterna. Blir spännande och kanske lite rörande att se. Johnnys självbiografi är rekommenderad läsning, sanslöst liv han levde. Tyvärr inte så välskriven bok men storyn engagerar.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yB3Oy3cEu_4&feature=youtu.be
Citera
2013-06-11, 09:23
Medlem
tom-joness avatar
Ett till klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=v1c2SumEg1o

Bra tips där för att träna käkmusklerna. Tack för den Johnny. Det är ju faktiskt väldigt viktigt att bita ihop ordentligt för att inte bli knockad så lätt. De La Hoya hade ju en bra haka och han bet ihop så hårt så han brukade faktiskt bita igenom sitt tandskydd ibland.
Den övningen jag själv brukade stärka käken med var genom att vika en handduk 3-4ggr så den blir en smal "remsa", sen sitta och bita i den så hårt jag kunde. Jobbigt som fan, mjölksyra i käkmuskeln, men bra och stärkande. Man ska vika den tillräckligt många ggr så att man inte känner tänderna igenom.
Senast redigerad av tom-jones 2013-06-11 kl. 09:26.
Citera
2013-06-12, 12:06
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ja vi får hoppas! Vore fantastiskt kul att se en polare i en titelfight.

Vem fan är det?? Jag tänkte på Alfredo Angulo. Appropå att han fightades i helgen.
Heh ok, har inte så bra koll.. (Lundgren var sm 1a eller 2a för två år sedan)
Citera
2013-06-12, 20:56
Medlem
tatans avatar
Tapia trailern känns tung, fick mig att beställa boken idag.
Citera
2013-06-14, 22:47
Medlem
tatans avatar
Garcia fixa inte vikten 2 Pounds över förvånar väl inte alla.
Vafan Bogere knockad han som gav Pac en "box lektion" slutet av förra året skiter i vilket har stött på han några gånger men det har väl aldrig klickat om man utrycker det milt.
Citera
2013-06-15, 00:03
Medlem
Dubbelfels avatar
Frida Wallberg brutalt knockad. Aftonbladet frågar den legendariske tv-kommentatorn Roger Pettersson om han tror att hennes karriär är över.
– Jag är inte hundraprocentigt säker, men den är med största sannolikhet över. Det finns inte en möjlighet.

Glasklart. Eller...
Citera
2013-06-15, 00:22
Medlem
Le.Bastards avatar
Riktigt obehagligt...
http://www.expressen.se/sport/var-en-av-de-varsta-knockar-jag-har-sett/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto