Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Jo, Mayweather är smart utan tvekan. Samtidigt som jag hatar catchweighten så är det business och där är Mayweather alltid ett steg före. Vi kommer se fighten och fighten kommer tjäna enorma pengar oavsett vikten, tycker också det är lite rätt av någon i Mayweathers position att göra så. Kolla på vad Sugar Ray Leonard gjorde mot Marvelous Hagler till exempel, väntade flera år tills Hagler hade tuffa fighter mot "The Beast" Mugabi och kriget med Thomas Hearns och han visste ju att Hagler skulle ta fighten oavsett. Sen att han ändrade storleken på handskarna från 8 till 10 ounches trots att det var en mellanviktfight. Sen får man inte glömma catchweighten när Leonard tog lätt tungvikt-titeln mot Lalonde trots att det var en catchweight på 167 pounds. Kan man få en fördel som en champion så tror jag de flesta tar det i dagens vinstbaserade boxningklimat. Sugar Ray Leonard ska själv i en intervju att han hade gjort precis som Mayweather med catchweighten mot Canelo.
Nu är du faktiskt ute och cyklar lite Godzilla. Sugar Ray väntade aldrig på Hagler, Ray slutade ju med boxningen pga ögonskador. Hans näthinnor lossnade och han fick operera ögonen två gånger. Han hade en match på 5 år innan han mötte Hagler, och då blev han golvad och boxade inte så bra. Han hade inte boxat på 3 år innan han mötte Hagler. La handskarna på hyllan -82 och Hagler fighten var -87. Han gick alltså upp två klasser från welter till mellan efter att i princip varit borta i 5 år, och utan nån tune up-fight så lyckades han besegra en av tidernas bästa mellanviktare. En makalös prestation. Så han väntade alltså inte på Hagler, han slutade boxas, avslutade sin karriär. Han har också sagt att han hade slutat även utan ögonoperationerna, han hade tappat suget.
Sugar Ray fick bestämma en del i kontraktet. Som du säger, 10 istället för 8 oz handskar (nuförtiden har allt över weltervikt 10 oz automatiskt) 12 ronder istället för 15, och ringstorlek. Men kolla på boxrec, de två fighter Hagler hade innan Leonard, mot Mugabi och Hearns, de var också 12 ronders. Och jag vet att de hade samma ringstorlek i de fighterna också, och då klagade inte Hagler.
En bra fight hursomhelst och ett jätte event. Jag har faktiskt fortfarande kvar den officiella VHS-kassetten från fighten, komplett med omslag å allt. Kanske blir värd pengar nån dag??
Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Mikey Garcia ser bra ut inför sitt möte mot Juanma:
Länk
Han har grym timing, nu är visserligen han sparringpartner knappast den bästa. Dålig defensiv och ingen huvudrörelse. Gillar verkligen Mikey Garcias stil, han har tålamod, pricksäker och som jag nämnde har han grym timing. Vad tycker ni om han här på forumet? Han sänkte sig lite i mina ögon efter Salido-fighten, tycker han borde kört på trots näsan men han hade redan en behaglig ledning på kortet men jag att det var lite av en undanflykt för Salido började landa ganska fina slag.
Instämmer i allt. Men jag skulle aldrig sätta pengar på Garcia. En fighter som viker ner sig så lätt i en titelfight, det bådar inte gott. Hur kommer han reagera när en motståndare lyckas ta ut honom på djupt vatten på riktigt? Garcia har ju tidigare sagt att han inte är intresserad av boxning, han ser det inte på TV och han följer inga andra fighters. Det är bara ett jobb för honom. Om man inte har mer glöd och mer kärlek för att fightas, då tror jag inte man är beredd att ge allt i en jämn fight. Föreställ er Garcia i en fight typ den Bradley fick mot Provodnik, tror ni han hade gått 12 ronder med en sån mentalitet? Kanske blir Garcia som Acelino Freitas var i slutet av karriären, när det blev jobbigt så gav han upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dubbelfel
Jag begriper mig inte på det här med Badou Jack. Missförstå mig inte: Killen verkar cool, jag håller verkligen tummarna för att han ska lyckas. Det jag inte fattar är Team Mayweathers agerande.
Som jag förstår det löste de kontraktet med hans förra manager, det kostade tydligen en miljon har jag läst. Nu uppträder och lanseras han ungefär som deras nästa världsmästare. Men snubben är 29 år gammal, snart 30, och har bara gått 14 matcher. Han är rimligen en bra bit från världseliten, torde behöva ganska många matcher till innan är uppe på en hög nivå.
Hur resonerar egentligen Team Mayweather? Det känns tveksamt om de ens ska få tillbaka pengarna som de betalade till hans förra manager.
Tro mig, Mayweather och Co vet vad de gör. De signade ju Ishe Smith, en 34-åring med 5 förluster och nästan inga fans. Vad är han nu? IBF-champ. De har en plan för Badou. 29 är ingen ålder numera. Man ska inte jämföra talang kanske men The Old Mongoose Archie Moore fick ju inte sin första titelfight förrän 36 års ålder, Ishe 34 som sagt. Och att ha få fighter har ju inte stoppat en del fighters tidigare, se Leon Spinks och De La Hoya. Eller bland dagens boxare, Rigondeaux eller den väldigt duktige Kazuto Ioka som tog titeln i sin 7e fight. Som sagt, man ska väl inte jämföra talangen eller deras plats i boxningshistorien men tydligtvis så är det möjligt att lyckas både med hög ålder och trots fåtal fighter.
Badou har förutsättningar som ingen annan svensk boxare någonsin haft. Han backas upp av The Money Team, har en kanonduktig tränare, väldigt bra sparring och får nu fighter regelbundet. Han har inte många mil på mätarn, har aldrig fått mkt stryk, men har bra erfarenhet från en lång amatörkarriär. Dessutom, han dricker inte eller slarvar på nåt annat sätt och tränar väldigt seriöst. Badou har sagt att de vill att han möter nån som typ Peter Manfredo i nästa fight, så om han fortsätter vinna och inte blir skadad så tror jag att en titelfight borde kunna komma inom 12-18 månader.
Se på kräket Adonis Stevenson. Han blev väl pro vid 29 års ålder, har bältet nu. Så Badou har goda förutsättningar att åstadkomma en hel del fortfarande.
Apropå Stevenson, jag tyckte att fighten stoppades alldeles för tidigt. Det var en tung nerslagning men man måste ge mästaren en riktigt chans innan man stoppar. Men så kan det gå. Så nu har boxningvärlden en titelhållare som tidigare misshandlat, hotat och utnyttjat unga flickor som han höll som prostituerade. Snyggt. Man sonar sina brott, jo jo, men vissa grejer alltså.
Tycker Maidana-Lopez också vart stoppad liiite tidigt. Men det var väl bara en tidfråga. Fast vid detta laget så vet väl alla klart vad Maidanas kryptonit är: slå honom i kroppen. Khan sänkte honom tungt, Soto Karass slog luften ur honom och nu skadade Lopez honom också ordentligt. En bättre fighter hade stoppat honom. Men en riktigt underhållande fight.
Lara vs Angulo fick ju ett tråkigt slut. Jag hade Lara i poängledning, vet inte om ni håller med? Tyckte det var ganska tydligt att han var mkt effektivare. Angulo malde på men förutom nerslagningarna hade det inta så mkt effekt. Lara måste dock lära sig att stänga munnen! Vid andra nedslagningen, hade slaget träffat 3cm längre fram på hakan så hade käken gått av.