2013-06-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Fattar ingenting här, hjälp mig.

Jag är intresserad av säk/und då det är det viktigaste för att värna Sveriges demokrati och frihet.

Men jag hittar ingen utbildning på området efter GMU och den enda befattningen man behöver ha ngn utbildning för är metreolog:

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/om-forsvarsmakten/verksamhetsomraden-arbetsomraden-och-forband/verksamhetsomraden/vo-underrattelse-sakerhet/

Kolla de tre befattningarna.

Går det inte att utbilda sig inom underrättelsetjänst i Sverige eller? Jo, det går väl så klart, men hur går det till? Har sökt ett tag men intet funnit.

GMU på luftstridsskolan är för anställning mot 12. säkbat.
2013-06-09, 17:51
Medlem
Gymnasie betyg spelar väl ingen roll när man söker GMU ?
2013-06-09, 18:24
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Gymnasie betyg spelar väl ingen roll när man söker GMU ?
Jo det gör det. Man ska vara godkänd i Svenska A, Matte A, Samhällskunskap A och Engelska A. D.v.s. bara obligatoriska kurser som alla läst. Nu har de vad jag begripit andra namn dock.
2013-06-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jo det gör det. Man ska vara godkänd i Svenska A, Matte A, Samhällskunskap A och Engelska A. D.v.s. bara obligatoriska kurser som alla läst. Nu har de vad jag begripit andra namn dock.
Men inte i den bemärkelsen att man måste ha ett viss mängd poäng, som på vanliga högskole och universitets utbildningar ?
Senast redigerad av dinmamma1234 2013-06-09 kl. 21:17.
2013-06-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Men inte i den bemärkelsen att man måste ha ett viss mängd poäng, som på vanliga högskole och universitets utbildningar ?

Nej, precis som det står i inlägget du svarar på så är det endast de ämnena som FM kräver godkänt i, för att söka mot soldat.

Däremot kan det dyka upp frågor hos psykologen om varför du har si och så många IG eller varför du ej valde att fullfölja en gymnasial utbildning osv.
2013-06-10, 07:24
Medlem
WillyB0Bs avatar
Är det "lights out", ingen aktivitet på natten? Vad händer om man pillar på sin mobil kl. 01 om man inte kan sova, om vi antar att man sov tidigt? Alternativt sitter med en nattlampa och skriver något/läser i en bok?
Senast redigerad av WillyB0B 2013-06-10 kl. 07:28.
2013-06-10, 11:22
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillyB0B
Är det "lights out", ingen aktivitet på natten? Vad händer om man pillar på sin mobil kl. 01 om man inte kan sova, om vi antar att man sov tidigt? Alternativt sitter med en nattlampa och skriver något/läser i en bok?

Det är helt upp till vad dina logements polare tycker. Lyset från mobilen stör knappast någon annan som försöker sova så det är bara att köra på. Att ha nattlampan på kan ju dock vara lite känsligt för vissa som vill sova men som sagt beror ju helt på vilka sorts individer du hamnar med.
2013-06-10, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WillyB0B

Enligt reglementet skall det vara släckt 22:30 men i vårt logement hade vi extremt bra stämning och kom oftast överens istället. Detta sker det ingen kontroll av...vi var ofta uppe och härjade halva nätterna. Somna brukar sällan vara något problem, oftast är man så trött att man kan somna med alla lampor tända Sovmask + öronproppar kan ju vara en idé dock!
2013-06-11, 00:55
Medlem
Hejsan, jag har en fråga om antagning till GMU och knark

Jag har börjat fundera på att ta mig in på GMU och sedan arbeta inom Försvarsmakten, men det finns två grejer som har hänt mig som gör så att jag antagligen aldrig kommer att ha en chans att komma in.

Jag vet hur FM ser på droger: nolltolerans, och det är ju förståeligt - militärer ska vara skärpta ... inte drogade. Möjligtvis tycker jag dock att det är lite väl extremt att det blir helt omöjligt för folk som har testat hasch en enda gång i sitt liv att komma in ... å andra sidan är det bara vad jag har hört; från vänner som har sökt och blivit nekade eller hört från andra som sökt och blivit nekade.

Nu till mig: jag har aldrig någonsin använt droger i rekreationellt syfte, men däremot har jag ändå fått åka ambulans p g a för stort drogintag två gånger, på grund av nojiga och okunniga närstående. Jag äter inga mediciner på regelbunden basis, men när min flickvän gjorde slut våren år 2011 så fick jag enorma sömnproblem. Jag gjorde inget annat än att ligga och tänka på henne om nätterna. Till slut gick jag till läkare och fick 30 "Zopiklon" på recept, och skulle komma tillbaka om jag behövde påfyllning. Jag skulle ta två per natt. Sedan kom Valborg. Jag var ute och drack en del - inte särskilt mycket alls ... jag blev lite full men inte alls packad. När vi åker hem och ska sova så tar jag två zopiklon precis när vi har kommit hem och ska sova. Jag ligger därefter och vilar helt normalt i en kvart eller så, men sedan flippar jag ur. Jag blir helt galen och börjar göra en massa knäppa grejer. Till slut ringer min tjejkompis ambulans och jag får åka in till SÖS-akuten. Jag skriver ut mig själv typ klockan 03:00 och så var det inget mer med det. Jag bestämmer mig då för att aldrig mer ta ett sådant piller igen.

Ungefär ett år senare - för ett år sedan - får jag sömnproblem igen i samband med att jag ska ta studenten och det är en massa olika examina. Jag är stressad helt enkelt. Jag har typ hälften (d v s 15) "Zopiklon" kvar. Jag funderar på att ta 2 de nätter jag verkligen behöver sova, men bestämmer mig för att inte göra det. Kvällen innan ett extremt viktigt prov så tar jag dock ändå 2 för att verkligen somna. Det fungerar inte - jag känner ingenting. Typ en halvtimme senare så bestämmer jag mig för att ta 2 till. Sedan minns jag inget mer ... jag vaknar upp på akuten, och tydligen så har jag ätit upp alla 8 och sedan börjat sluddra och säga en massa konstiga saker till min käre far. Han är väldigt hypokondrisk för andra och ringde genast ambulans. Jag hade läst på ordentligt om medicinen och visste att det i princip var omöjligt att skada sig själv fysiskt med dem om man inte blandade med smärtstillande eller alkohol, så därför var jag inte särskilt orolig för att ta fler än 2, även om jag visste att det inte var bra.

Så ... är det nu helt omöjligt för mig att ta mig in på GMU
, för att jag är en "knarkare"/oförsiktig med mediciner eller liknande? Jag har aldrig rört en sömntablett sedan förra året, trots att jag har haft svårt att sova många gånger och har haft dem utom synhåll (jag har sparat dem eftersom man aldrig vet när de kan behövas - inte för mig själv utan för andra). Jag vet att det antagligen är det, men hoppet är ju det sista som lämnar en människa, lyder en sann klyscha ... det här är verkligen min dröm. Jag vill inte att två ynka misstag ska hindra mig från att uppnå min dröm - att tjäna demokratin, mänskliga rättigheter, jämlikhet och yttrandefrihet i mitt fosterlands namn.

Vad säger ni som kan det här?
2013-06-11, 03:42
Medlem
WillyB0Bs avatar
@Stalrekkr

Se framåt och bry dig inte om det som hänt förut! Vill du bli en soldat så kommer du med denna vilja få en styrka som gör att du kan hålla dig borta från saker som förstör den drömmen. Lycka till!

Tips till psykologen, de frågar bara efter saker som 'du' anser påverka dina chanser för GMU. Skit i detaljer som inte är viktiga, om du anser dig vara frisk så är du frisk! Låt inte dem skapa en uppfattning av vem du är!
2013-06-11, 09:16
Medlem
Dramatistens avatar
Jag mönstrade igår i Kristianstad och kuggade på Intelligenstesterna. Det var det svåraste jag gjort. Jag gissade mycket. Tips är att göra det så snabbt som möjligt. Sitt inte och tveka vad ni ska svara, det första som slår er hjärna är det rätta. Jag blev skickad till psykologen direkt efter, jag fick typ 3.9 i medelvärde enligt henne och behövde 4 för att konkurrera om plats.

Nu måste man vänta ett år innan man får söka igen

Träna på hur kuber kan ses ur olika vinklar, hur tärningen blir om du vänder på det.
Senast redigerad av Dramatisten 2013-06-11 kl. 09:23.
2013-06-11, 15:01
Medlem
Hej!

Jag sökte GMU i somras, men befann mig vid mönstringstillfället i australien. Drog således tillbaka min ansökan.

Sökte in nu till hösten, men eftersom det gick [riktigt] bra på senaste HP funderar jag starkt på att plugga istället.

Säg att jag är intresserad av att söka, säg, GMU nästa sommar. Hur påverkar det här mina chanser om jag drar tillbaka ansökan två gånger?

Edit: Jag funderar på att säga att jag är sjuk. Vore det en god idé?
Senast redigerad av Torskmetare 2013-06-11 kl. 15:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in