2013-02-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pltk
MÅSTE man genomgå GMU för att få anställning inom FM?
Nej, du måste inte göra GMU för att bli anställd, men vill du bli någon form av soldat eller officer så måste du gjort GMU eller värnplikt. Inom FM finns det många civilanställda såsom brandmän, fälthållare sjukvårdspersonal med mera. Men är det en stridande anställning du vill ha så är det GMU som gäller.
2013-02-09, 12:39
Medlem
Quiksilverrs avatar
Är nu hemma efter första 2 veckorna på GMU 1 avklarad, skönt att få lite vila i kroppen efter en intensiv start! tänkte droppa ett par tips till alla som framöver ska genomföra GMU och förhoppningsvis kanske kan svara på en och annan fråga som någon må ha;

Efter 12 dagar med konstant kvälls och helgs tjänst så är kroppen ganska mör, men framförallt det som tagit hårdast på just mig är bristen i vanan av all den tunga utrustningen man hela tiden bär. att göra allt man ska hade inte vart något problem om man nu inte hade haft 25-30kilo extra som sliter på trampdynor och fotsulor i kombination med känga90 som i jämförelse med mina privata löparskor känns som att gå på två tegelstenar.. Jag fick mitt antagningsbesked 2 dagar innan inrycket annars hade jag nog fokuserat min träning hårdare men hade aldrig trott att det skulle vara sådan påfrestning på fötterna som det faktiskt är redan från start..

fyller på lite mer senare men är det någon som har några vettiga frågor så kör på..
2013-02-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quiksilverr
Är nu hemma efter första 2 veckorna på GMU 1 avklarad, skönt att få lite vila i kroppen efter en intensiv start! tänkte droppa ett par tips till alla som framöver ska genomföra GMU och förhoppningsvis kanske kan svara på en och annan fråga som någon må ha;

Efter 12 dagar med konstant kvälls och helgs tjänst så är kroppen ganska mör, men framförallt det som tagit hårdast på just mig är bristen i vanan av all den tunga utrustningen man hela tiden bär. att göra allt man ska hade inte vart något problem om man nu inte hade haft 25-30kilo extra som sliter på trampdynor och fotsulor i kombination med känga90 som i jämförelse med mina privata löparskor känns som att gå på två tegelstenar.. Jag fick mitt antagningsbesked 2 dagar innan inrycket annars hade jag nog fokuserat min träning hårdare men hade aldrig trott att det skulle vara sådan påfrestning på fötterna som det faktiskt är redan från start..

fyller på lite mer senare men är det någon som har några vettiga frågor så kör på..

Jättebra att ni som just nu gör GMU kan komma med tips till de/oss som i framtiden möjligtvis ska göra detsamma. Fortsätt med det!

Min fråga är, efter att du redan besvarat den andra som handlade om att träna marsch med hur mycket vikt, är.. Vilka saker är de mest nödvändigaste att ta med dig vid första packningen? HAr du tips och trix under vägens gång så framför dem gärna!
2013-02-09, 14:12
Avslutad
Egentligen skulle alla på mitt GMU komp ha fått nya kängor men efter en miss på lagret så fick vi ut gamla kängor, ~5 år på nacken, men riktigt sköna DIREKT då dessa var ordentligt ingådda.

Egentligen behöver du inget utöver hygienartiklar, men rekommenderar badtofflor, tigerbalsam, öronproppar, nässpray, handsprit. Går att köpas där nere men skönt att slippa springa runt överallt.

Åker ner imorgon för kommande två veckor och ska ha med mig gainer alt enbart proteinpulver för att inta på kvällen. Har gått upp ~ 2kg på dessa två veckor tack vare all mat jag slevar i mig vid alla måltider, men det behövs eftersom man verkligen är utsvulten av att hålla igång 12-18 h om dygnet. Då jag är tunn annars så skadar det inte att lägga på mig mer, samtidigt som allt extra kommer att behövas.

Vi har även haft beep test och multi-test första veckan där jag fick 14 på beep-testet och 465 på multitestet vilket jag är jävligt nöjd med. Hur mkt på multitestet krävs det för OP respektive SOP?

Har någon fler frågor så kan jag svara på dessa i mån av tid
2013-02-09, 15:40
Medlem
Hej, jag har funderat på att söka till GMU och jag har ett par frågor:

Jag är inte så stor, 170 cm och 67 kg men jag är rätt vältränad, jag satsar mer på kondition och uthållighet än att bygga muskler, men att marschera med 30 kg packning lär ju vara ganska påfrestande jämfört med nån som är 190 och väger 100 kilo muskler. Tror ni jag skulle klara av det? Nån som har erfarenhet av det?

Jag läste att de kollar igenom ens straffregister när man ansöker, är det nån idé att söka om man är straffad? Jag hamnade i slagsmål för några år sen, det var ganska oskyldigt och ingen blev skadad men det ser ju ändå ganska illa ut med misshandel i sitt register. Vad tror ni? Bryr de sig om omständigheterna runt vad som hände eller är det bara tvärt nej?

Tacksam för alla svar!
2013-02-09, 15:46
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seekern
Hej, jag har funderat på att söka till GMU och jag har ett par frågor:

Jag är inte så stor, 170 cm och 67 kg men jag är rätt vältränad, jag satsar mer på kondition och uthållighet än att bygga muskler, men att marschera med 30 kg packning lär ju vara ganska påfrestande jämfört med nån som är 190 och väger 100 kilo muskler. Tror ni jag skulle klara av det? Nån som har erfarenhet av det?
Tacksam för alla svar!

Rent % så har ju en större kille en fördel men oroa dig inte. Det är jobbigt i början men biter man ihop så vänjer man sig. Dom börjar dessutom inte fullt ut, utan startar lugnt och lägger på vikt allt eftersom och bygger på så sätt upp din förmåga att klara av full packning med stridsutrustning m.m.

Träning innan inryck är ju självklart att rekommendera, lite marchträning med kängor och en ryggsäck med böcker eller liknande är ett utmärkt sätt att förbereda kroppen så man slipper bli chockad och i värsta fall skadad vid inryck. Lycka till!
2013-02-09, 17:19
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Egentligen skulle alla på mitt GMU komp ha fått nya kängor men efter en miss på lagret så fick vi ut gamla kängor, ~5 år på nacken, men riktigt sköna DIREKT då dessa var ordentligt ingådda.

Egentligen behöver du inget utöver hygienartiklar, men rekommenderar badtofflor, tigerbalsam, öronproppar, nässpray, handsprit. Går att köpas där nere men skönt att slippa springa runt överallt.

Åker ner imorgon för kommande två veckor och ska ha med mig gainer alt enbart proteinpulver för att inta på kvällen. Har gått upp ~ 2kg på dessa två veckor tack vare all mat jag slevar i mig vid alla måltider, men det behövs eftersom man verkligen är utsvulten av att hålla igång 12-18 h om dygnet. Då jag är tunn annars så skadar det inte att lägga på mig mer, samtidigt som allt extra kommer att behövas.

Vi har även haft beep test och multi-test första veckan där jag fick 14 på beep-testet och 465 på multitestet vilket jag är jävligt nöjd med. Hur mkt på multitestet krävs det för OP respektive SOP?

Har någon fler frågor så kan jag svara på dessa i mån av tid

5år på nacken hade varit en dröm kängorna jag fick var från 93
Det första multitestet och beep-testet kommer ju göras om senare så det är inte så viktigt vad du har nu om jag inte minns fel.

Mitt tips till andra som gör eller ska göra GMU, stressa inte det är när man stressar som man gör massa slarvfel typ när man ska ta på sig hela stridsutrustningen+packningen och snödräkten på 4-5min gör det lugnt och systematiskt och ha redan löst det i huvudet i vilken ordning du tar av och på grejerna. Befälen ser vilka som stressar upp sig och stressar upp gruppen så var den lugna personen gruppen kan lita på!
2013-02-09, 17:41
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Hur blir det nästa vecka för vi som kört 2 veckor, kvällstjänst varje kväll fortfarande?
2013-02-09, 17:51
Medlem
Hej.

Jag tackade nej till min gmu-plats för drygt två veckor sedan. Ska söka in igen om drygt ett år när det passar mig bättre. En fråga,

Låt oss säga att jag söker in till marinen med inriktning teknik. Kan jag efter avslutad gmu söka till befattningsutbildning gruppbefäl/sjöstrid? trots att jag ryckt in som teknik? Kompletterande. Låt oss säga att jag inte uppnådde resultaten för att söka gruppbefäl/sjöstrid från början/på rekryteringsmyndigheten. Får man helt nya betyg efter gmu eller lever rekryteringsmyndighetens resultat vidare? Då tänker jag på de psykiska testerna.

Tacksam för svar!
2013-02-09, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jriik
Låt oss säga att jag söker in till marinen med inriktning teknik. Kan jag efter avslutad gmu söka till befattningsutbildning gruppbefäl/sjöstrid? trots att jag ryckt in som teknik?
Ja, inriktning på GMU har inte så stor skillnad och man kommer in på nästan vad man vill efter godkänd GMU oavsett om det är teknik, markstrid, kock eller liknande. Det behövs folk på alla förband. Vad jag hört är att 99% hamnar där de vill hamna, oavsett vart du gjort GMU. Beror dock på betygen men vid godkända betyg och bra vitsord.

Jag är själv antagen till marinen men kommer att söka AMF1 eller LG Markstrid.

Är det någon som gör GMU nu (omgång 1) och vet om man har fältdygn under kommande patrullvecka?
2013-02-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Hur blir det nästa vecka för vi som kört 2 veckor, kvällstjänst varje kväll fortfarande?

För oss är det ett minimum av 3 kvällstjänster/vecka. Vi ska dock ut i fält från Tisdag - Fredag.
2013-02-09, 18:47
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarreBarre
För oss är det ett minimum av 3 kvällstjänster/vecka. Vi ska dock ut i fält från Tisdag - Fredag.
Jaså redan? Eller var ni inte ute i fält denna vecka?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in