2013-03-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Någon som har en aning om hur mycket kommer man kommer bära runt på under gmu? Tänkte allt man bär med sig inte bara ryggsäck.

Har inte gjort gmu, men den utrustning man brukar bära runt på som soldat är:
Ryggsäck...................ca 10 kg
Hjälm........................ca 2 kg
Stridsväst..................ca 5 kg (med 4st fyllda magasin)
Splitterskydd..............ca 3 kg
Vapen AK4 eller 5........ca 5 kg
Vatten......................ca 3 kg
Mat..........................ca 1,5 kg (edit)

TOTALT....................ca 30 kg
(Har uppskattat och vägt min egen utrustning)

Och sen har du ju kläder och skor på ett par kg.

Det är grundutrustningen, sen tillkommer ju annat man måste bära med sig. Radioutrustning, andra vapen, sjukvårdsutrustning, extra skyddsutrustning, vinterutrustning, skyddsmask.....

Och så trossen (stora väskan med allt annat material) som jag inte vägt men som jag tippar på väger minimum 15 kg (men den bär du ju inte runt på hela tiden).
Senast redigerad av ironsparrow 2013-03-25 kl. 22:59.
2013-03-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Har inte gjort gmu, men den utrustning man brukar bära runt på som soldat är:
Ryggsäck...................ca 10 kg
Hjälm........................ca 2 kg
Stridsväst..................ca 5 kg (med 4st fyllda magasin)
Splitterskydd..............ca 3 kg
Vapen AK4 eller 5........ca 5 kg
Vatten......................ca 3 kg
Mat..........................ca 1,5 kg (edit)

TOTALT....................ca 30 kg
(Har uppskattat och vägt min egen utrustning)

Och sen har du ju kläder och skor på ett par kg.

Det är grundutrustningen, sen tillkommer ju annat man måste bära med sig. Radioutrustning, andra vapen, sjukvårdsutrustning, extra skyddsutrustning, vinterutrustning, skyddsmask.....

Och så trossen (stora väskan med allt annat material) som jag inte vägt men som jag tippar på väger minimum 15 kg (men den bär du ju inte runt på hela tiden).

Låter logiskt

Tack!
2013-03-26, 09:32
Medlem
Demandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazim
Kommer man få åka skidor under GMU?
Om: Kommer man få en lättare utbildning på det = )

Svar nej.
2013-03-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Någon som har en aning om hur mycket kommer man kommer bära runt på under gmu? Tänkte allt man bär med sig inte bara ryggsäck.

Hur tungt kommer jag behöva bära under GMU?
Det skiljer sig en del mellan de olika utbildningsförbanden. När vi följer upp och frågar rekryterna hur mycket de burit under GMU, i antal kilo, så varierar uppgifterna en hel del. Genomsnittet, vad man uppger, ligger på 24 kilo men ganska många anser att de burit över 30 kilo, både manliga och kvinnliga rekryter.

Källa: http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/utbildningar/grundutbildning/gmu/trana-infor-gmu/
2013-03-26, 19:48
Medlem
Ockletts avatar
Vilken teknik bör man använda sig av när man gör isokaien? Sumo deadlift high pull?

Den där sista biten är ju ganska krånglig. Känns riktigt svagt att stå brett med armarna och bara använda de få muskler som används vid en high pull.

Har även lite svårt att få mina armbågar så högt upp. Några tips?

Alternativt så satsar man på att stå lite smalare än vanligt?

Något jag kan rekommendera för cykeltestet är spinning. Körde ett pass idag. Det verkar ta upp det mesta som jag skulle kunna tro är det man får uppleva vid själva testet. Du lär dig ställa in cykeln ordentligt. Du övar även in en korrekt teknik, rytm och andning, samt övar in en effektiv/skonsam hållning för träningscyklande, samt du övar även på din tolerans för mjölksyra.

Ta även ett samtal med hon/han som håller i passet efteråt så kan du säkert få bra med tips om det mesta när det gäller cykling, diverse positioner för att lätta på mjölksyra, taktiker, dageninnan förberedelser osv. Och om du har tur så har kursledaren gjort lumpen/GMU och kan ha schysst information och tips som kan eller inte kan vara användbar för dig. Hursomhelst, något att testa iallafall.
2013-03-26, 21:13
Medlem
Dramatistens avatar
Om man har blivit kallad till mönstring för GMU, hur stor är då chansen att man får genomföra GMU då? Utgå ifrån att man får medelmåttiga resultat om inte bättre. Finns det folk som kommit dit och inte fått någon plats, alltså direkt avslag? Jag fick precis G i Matte B och IQ-Testerna med kuber o klossar oroar mig som fan. Måste man ha 8-9 i det för att få plats på en markstridsutbildning, jägarutbildning? Jag har ju ändå ett medelvärde på 13-14 på mina betyg (VG i nästan allt). Är det verkligen så överdrivet svårt som man har läst? Kan det sabba min chans om jag gör dåligt där?
2013-03-26, 21:45
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Om man har blivit kallad till mönstring för GMU, hur stor är då chansen att man får genomföra GMU då? Utgå ifrån att man får medelmåttiga resultat om inte bättre. Finns det folk som kommit dit och inte fått någon plats, alltså direkt avslag? Jag fick precis G i Matte B och IQ-Testerna med kuber o klossar oroar mig som fan. Måste man ha 8-9 i det för att få plats på en markstridsutbildning, jägarutbildning? Jag har ju ändå ett medelvärde på 13-14 på mina betyg (VG i nästan allt). Är det verkligen så överdrivet svårt som man har läst? Kan det sabba min chans om jag gör dåligt där?
Chansen ökar inte bara för att du kommer till mönstringen. Folk som kommer dit har ju bara fyllt i ett dokument och kan ju tekniskt sett blåljuga och vara världens sjukaste och kriminella människor. Vill du öka dina chanser att komma in på GMU så sök till hemvärn. De rekryterar många och kraven är låga för att komma dit. Vill du sedan fortsätta, till t.ex. markstrid, så kan du söka ifall du fått godkänd GMU på samma villkor som alla andra. När jag mönstrade var det en kille som fick avslag hos psykologen. Gick inte närmare in på varför men han verkade normal i mina ögon. Säg inget alltför dumt där men ljug inte! Det kan de genomskåda högst troligen. Gå dock inte för djupt in på något känsligare ämne.

För att komma in på markstrid tror jag du behöver 5 på I-testet, eller 4. Är inte säkert. Jägare är nog högre, kanske 6-7. Så överdrivet svårt är inte testet, det är inte bara matte. Det är logiskt tänkande och ordförståelse också. Om du får riktigt dåligt på I-testet kan det givetvis sabba dina chanser men vet inte var gränsen går för att du inte kan söka någonting. Det går nog bra!
2013-03-26, 22:07
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Chansen ökar inte bara för att du kommer till mönstringen. Folk som kommer dit har ju bara fyllt i ett dokument och kan ju tekniskt sett blåljuga och vara världens sjukaste och kriminella människor. Vill du öka dina chanser att komma in på GMU så sök till hemvärn. De rekryterar många och kraven är låga för att komma dit. Vill du sedan fortsätta, till t.ex. markstrid, så kan du söka ifall du fått godkänd GMU på samma villkor som alla andra. När jag mönstrade var det en kille som fick avslag hos psykologen. Gick inte närmare in på varför men han verkade normal i mina ögon. Säg inget alltför dumt där men ljug inte! Det kan de genomskåda högst troligen. Gå dock inte för djupt in på något känsligare ämne.

För att komma in på markstrid tror jag du behöver 5 på I-testet, eller 4. Är inte säkert. Jägare är nog högre, kanske 6-7. Så överdrivet svårt är inte testet, det är inte bara matte. Det är logiskt tänkande och ordförståelse också. Om du får riktigt dåligt på I-testet kan det givetvis sabba dina chanser men vet inte var gränsen går för att du inte kan söka någonting. Det går nog bra!

Tack så mycket för ett snabbt och bra svar! Jag har en förmåga att göra jävligt dåligt ifrån mig vid viktiga förhållanden(prov,tester). Är extra nervös eftersom att GMU betyder skit mycket för mig. Hela min framtid bygger på att jag kommer in nu till höst. Rent psykologiskt så ser jag mig själv väldigt stabil. Jag ska följa ditt råd att inte gå in för djupt vid känsligt ämne. Det skulle i så fall vara att mina föräldrar skilde sig för 1 månad sen. Undrar verkligen om hon kommer ta upp det, eller se det på sin skärm, att dem skilde sig. Inte för att jag är sårad av det, mer glad. Men dem kommer säkert tro att deras skilsmässa kommer påverka min förmåga i strid.
Senast redigerad av Dramatisten 2013-03-26 kl. 22:17.
2013-03-26, 22:44
Medlem
Någon mer här som ska till Rekryterings Myndigheten i Stockholm den 3e-4e april?
2013-03-26, 23:08
Medlem
Görs det något simmtest på markstrid/jägare?
2013-03-27, 00:22
Medlem
Mukklers avatar
Jag är väldigt osäker på vad jag ska välja för inriktning, för jag antar väl att man ska göra det efter man genomfört testet? (om man nu får hyffsat bra resultat till något).
Hemvärn sägs ju vara lättast, som jag även läste några inlägg ovanför. Jag vill väldigt gärna genomföra GMU och sedan söka jobb på Försvarsmakten och jobba där.

Spelar det någon roll om vad jag valde när jag svarade på frågorna? För jag tyckte markstrid lät intressant, men samtidigt hade jag inte läst på hemvärn så mycket och just nu känns det som att det inte spelar någon vidare stor roll vilken inriktning jag tar, för det går väl ändå att ändra troligen?

Sedan undrar jag om det är helt olika utbildningsplatser beroende på inriktning? Menar att alla som valt hemvärn (eller ett viss antal) utför GMU på ett ställe och sedan dom som valt annan inriktning kör på annat ställe? och i så fall vad skiljer det i utbildningen?

(edit) blev lite grötig text, orkar inte försöka rätta till det utan ska sova just nu
2013-03-27, 02:41
Medlem
Jag blev kallad till mönstring i Göteborg kl. 07.00 på morgonen. Detta medför att det i kallelsen står att jag måste vara där kvällen innan och sova över. Jag antar att detta beslut fattas på grund av att det inte finns någon kollektivtrafik som gör att jag är där såpass tidigt?

Är denna övernattning ett måste eller går det bra att åka bil in och vara där 07.00? Någon med ett garanterat svar eller bör jag ringa rekryteringsmyndigheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in