Citat:
Ursprungligen postat av
MrTrey
Påbörjar min resa mot I19 imån o har redan börjat packa. Undrar om det finns några tips på vad man ska ha med sig, utifrån det som FM har listat!
Kommer inte ihåg hur just packlistan för GMU ser ut men följande saker är bra att ha med sig i min mening:
En kniv du kan förvara i skärpet. Har för mig att ni bara kommer att få ut en standard mora-kniv som inte går att spänna fast i bältet, titta på billiga Mora 2000. Kniv i skärpet är oerhört användbart.
En militärklocka. Köp nu inte billigaste digitalklockan på Ur & Penn, den
kommer du att slå sönder. Titta på Luminox och särskilt Casio G-Shock. Handla från Ebay så spar du mycket pengar.
Buntband. Bra till mycket, bla till stridsvästen.
Kängor. 90-kängorna förpestade min tillvaro när jag gjorde grundutbildningen, köp dig ett par riktiga istället. Magnum är ett
riktigt bra, populärt och billigt märke. Kom bara ihåg att du måste anhålla om att få använda dom hos din plutonchef

Titta också på sulor.
Necessärer. I min stridspackning har jag två necessärer. I den ena förvarar jag stormköket (medföljande tygpåsen är helt värdelös), i den andra förvarar jag vattenreningstabletter, extra kniv, batterier, extra kompass, sportbars m.m. Necessärer är en oerhört bra förvaringsform.
Tillskott. Kommer behövas. Under GMU, särskilt på sommaren,
kommer du att bli uttorkad. Du
kommer att må bra av att dricka Resorb. Ta gärna något vitamintillskott (multivitamin) och/eller energi-tillskott, själv käkar jag Gerimax.
Spritpenna och färgad eltejp. Kanon för att märka upp grejer, exempelvis skåpet så du vet var du ska förvara allt, stridspackningen m.m.
Vattenflaska. Fältflaskan kommer du troligtvis förvara i stridsvästen så att ha en separat flaska på kasern/logementet är mycket användbart.
Samt bland det viktigaste: egna handskar. FM har typiskt nog inga bra handskar för sommaren och du kommer tvingas använda handskar när du hanterar vapnet. Köp ett par montörhandskar på JULA.