Länklistan är inte mitt jobb, jag har bara länkat till sammanfattningen.
Citat:
Ursprungligen postat av HjalperTraden
Det börjar bli mycket fakta och många länkar nu till olika medieinslag mm, jobbigt hålla reda på. Här är ett försök att samla ihop en del länkar samlade på en blogg: bodenstyckmordet.wordpress.com
På bloggsidan med medieinslag finns t ex drygt 150 länkar nu, ändå är det mycket som inte har hunnits ta med än.
Vet inte hur mycket jobb som kan läggas ner för de som uppdaterar bloggen, men i vilket fall finns nu en samling med medieinslag för 17 dagar.
HjalperTraden ska ha all cred.
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Detta är precis vad tråden behöver. Kanonjobb!
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Vad bra, då vet man vart man ska gå om man söker efter nån speciell artikel eller så. Kanon :-)
Bra att fler hittar till bloggen med medieartiklarna (och så några länkar), så att den kommer till nytta.
Där finns nu 289 medieartiklar i kronologisk ordning och sen en del slumpmässigt utvalda länkar till trådinlägg med kartor och annan fakta. Det här fallet innehåller ju ganska många foton, kartor, artiklar, PM-källor mm.
Jag har hängt med en hel del i tråden men missad denna AB
Någon som orkar pilla ihop en sammanfattning om hur han passar in i tankarna runt detta och lite utförligare namn, bild?
Fullt möjligt, ser ut att ha en spetsvinkel på en sisådär 40 grader iaf. Kanske långsökt, KJ har ju också svärd och knivar, tror på honom i första hand.
Väldigt många verkar leta styckplats och hänger upp sig på att det borde vara inomhus.
Jag tror det är fp2. Har man lite jaktvana så går det med en kniv, annars yxa, såg eller varför inte motorsåg eller batteridriven tigersåg. Allt är klart på ett par minuter med de 2 sistnämnda alternativen.
Inget behov av städning då regnet och djur städat upp på platsen.
Spellar ingen roll hur många djur som städat, eller hur mycket det regnar, om styckningen ägt rum på FP2 så kan det ses med LUMINOL:
Detecting Blood in Soil after Six Years with Luminol
Article
Ron Gabel, Denver Police Department (CO),
Sheri Shimamoto, Lakewood Police Department (CO),
Ivanie Stene, Westminster Police Department (CO),
and Tom Adair
Abstract:
In October of 2004 the authors began a study to examine the possibility of detecting blood
in soil over extended periods of time. A sample grid was created on a hilltop at the Highlands Ranch
Law Enforcement Training Facility located in Douglas County, Colorado (USA). The sample grid is
comprised of six 24”x24” (61x61cm) units in which 500ml of neat horse blood was poured in an “X”
pattern. Subsequent studies have shown that a recognizable “X” pattern persisted up to 16 months and
that blood can be detected at the site up to four years following deposition. This paper presents another
extension of that detection up to six years.
Keywords: Luminol, blood detection, bloodstain pattern analysis
Det går helt enkelt INTE at städa upp en styckplats på et sätt så att polisen inte upptäcker blodet om dom använder Luminol eller liknade, men det förutsätter förstås att dom hittar själva styckplatsen och eller/mordplatsen.