2013-05-26, 16:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reklamblad
Jag har varit bekant med KJ tidigare, men det var det några år sedan jag pratade med honom nu... Dock vill jag säga att han var väldigt trevlig och social då. Känner inte igen bilden som många ger av honom här på flashback. Tyckte han var bra. Ett obehagligt sammanträffande är att vi har diskuterat forten och området vid mjösöberget och gammelängsberget eftersom vi båda var intresserade av militärhistoria.
Men jag väljer att tro att han är oskyldig fram tills om polisen får fram bevis. Har svårt att tro att han är kapabel till något sånt.

Har inget bättre förslag vem det kan vara... Nu får ni väl kalla mig rasist om ni vill... Men jag tänkte att det finns många invandrare i Boden, och många kommer ju från krig och elände. Man kan säkert få trauman och må väldigt dåligt efter sånt. Dock verkar det ju som att GM har bra kännedom om området där kroppsdelarna dumpades och nyinkomna har väl sällan koll på detta område. Dock har vi många invandrare som plockar bär däruppe på hösten så det finns nog dom som har koll. Men jag vågar inte ponera mer i detta, det kanske är en rasistisk tankegång.

Jag tror att detta har kommit upp i tråden tidigare, men i alla fall... MPS måste ju ha fått tips någonstans ifrån om fyndet de gjorde. Jag tror inte att det var någon "instikt", det låter ju bara löjligt. Kan de ha läst tråden här på flashback?

Enligt mps var det så att de fick ett tips om ett helt annat ställe, om det var söder eller västerut.
Sedan snackade de om att ingen avsökt områden norr om Boden, då man antagit att det inte var sannolikt att GM skulle ha varit dit. De bestämde sig då för att reka inför kommande skallgångar där, och medan de var dit passerade de det igenbommade huset. Någon fick då en känsla av att man borde kika in där. Sagt och gjort...

Har du varit hemma hos KJ? Är han ordningssam, vill han sortera och arrangera saker? Har du ätit med honom, arrangerade han maten eller dukade han på något särskilt vis?

Utöver militärhistoria och airsoft, har han några andra intressen? Har du några tankar kring varför han behöver en god man, sin far?
Citera
2013-05-26, 16:58
Medlem
Scybalas avatar
En 22-årig lite eljest och MÖP:ig pojkvasker alltså....

Jag är SÅ nyfiken på vad det är man har på honom.
Citera
2013-05-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolhen
Tror jag med. Hennes idiotiska kommentarer tyder på extrem svartsjuka. Är det sant att AN o M B inte bor ihop längre?
Ett inlägg tidigare i tråden påstod det

jag har inte hört att de inte skulle bo ihop längre.... undrar om den riktiga GM läser och kommenterar här?
Citera
2013-05-26, 17:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kroppsdelarna i huset kan ju tyda på det du säger. GM ser att det står öppet på baksidan, utgår ifrån att t ex ungdomar eller andra brukar besöka huset, kanske uteliggare? Kanske till och med känner till att det brukar vara så , och visste då att detta skulle hittas efter ett tag.
ödehuset på berget är ett otroligt dåligt ställe att använda om man verkligen vill bli av med kroppen, med tanke på de stora skogar som finns tillgängliga kring Boden. ungefär lika dumt som styckmördaren i Örebro, SB, som dumpade kroppsdelar längs en populär joggingrunda. som om att mord + styckande tär hårt på intelligensen, vilket i o f s inte är så konstigt; måste vara något av det mest absurda en människa kan ta sig för.

tror att styckningen var rationell såtillvida att GM inte kunde baxa ut en kropp från mordplatsen (lght) obemärkt. tycker det faktum att kroppsdelarna hittas på olika ställen stärker teorin om att delarna kommit ut ur lägenheten vid olika tillfällen och GM pallar inte att återvända till samma ställe t ex ödehuset för att SE de föregående kroppsdelarna.

tyvärr tror jag inte på att någon försökt rikta misstankar mot ngn annan, ej heller ritualmord, det är deckarintriger och har ingen kontakt med verkligheten.
Citera
2013-05-26, 17:03
Medlem
Det börjar bli mycket fakta och många länkar nu till olika medieinslag mm, jobbigt hålla reda på. Här är ett försök att samla ihop en del länkar samlade på en blogg: bodenstyckmordet.wordpress.com

På bloggsidan med medieinslag finns t ex drygt 150 länkar nu, ändå är det mycket som inte har hunnits ta med än.

Citera
2013-05-26, 17:04
Medlem
Det som är konstigt om KJ är den skyldige är isåfall att han är komplett sinnessjuk och ingen har märkt något? Han är en sadistisk galning som kunnat upprätthålla en fasad, ha vänner och träffa VB för att plugga etc. Att en person beter sig lite som en kuf och är fascinerad/besatt av militära saker är inget som automatiskt kvalificerar honom att vara en mördare. Det är något som inte stämmer i den här historien. Tror någon annan mördade henne, någon som kanske hatade kvinnor/thailändska kvinnor. Det är väl dessutom statistiskt ovanligt att ritual mord begås av en för offret bekant gärningsman?

Skriken som grannen hörde, vilken typ av skrik var det? Var det skräckskrik eller vanliga skrik? De kan ha en naturlig förklaring om det var vanliga skrik. KJ och VB kanske inte bara pluggade utan drack öl och busade, alla vet att när man är alkoholpåverkad pratar man och skrattar mycket högre än normalt. Grannen kanske reagerade på att det var en hög kvinnoröst och har sedan fått det till skrik i efterhand när han/hon hört vad som hänt. Om VB var berusad när hon skulle hem kan hon även tagit större risker än normalt, kanske liftat med någon okänd eller blivit upphämtad av någon ytligt bekant.

Sedan känns det som att om KJ vore den skyldige så skulle polisen haft tillräckligt med bevis mot honom vid det här laget. Det känns som att de tvekar eftersom han endast begärs häktad skäligen misstänkt.
Citera
2013-05-26, 17:04
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Tycker din teori är vettig. Har själv tänkt i samma banor. Känns sannolikt för då har vi verkligen ett motiv. VB kan ha utpressat MB genom att hota att berätta om deras relation, pga det var han hennes bitch och fick skjutsa hem henne när KJ inte kunde. AN fick nog av MBs smusslande och konstiga beteende och ställde honom mot väggen. MB bestämde sig då för att göra slut på skiten som han satt sig i... Det skulle vara sista gången VB styrde å ställde med honom.

Något mer som talar för det här är att en svartsjuk pojkvän som mördar sin vän för att hon inte besvarar hans kärlek gör väl det på snabbast möjliga sätt utan att fullständigt skända kroppen. Den som mördade VB hatade henne uppenbarligen.

VB utpressa och manipulera? Det var första gången en sådan tanke kommer upp. Det stämmer inte alls med vad alla samstämmigt berättar om VB. Hon var naiv, så hjälpsam, glad och skrattade jämt att folk nästan undrade om nåt var fel, om hon var för naiv. Nej, det tror jag inte alls på. Det var andra som gjorde henne illa, inte hon. KJ ville inte göra slut, MB var uppenbart så förtjust att AN blev tokig av svartsjuka. Jag har inte hört någon säga något ont om VB, mer än AN då, och det på grund av svartsjuka som de flesta tolkar det.
Citera
2013-05-26, 17:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
KJ är den som just nu sitter i polisens förvar. Därför bör fokus i tråden flyttas över till honom, anser jag iaf. Om vi utgår från att KJ begått mordet(eller dråpet) samt styckningen så finns det en massa intressant att diskutera om.

T.ex. om brottet begicks i hans lägenhet så kan vi utgå ifrån att det som använts till styckningen troligen redan funnits i lägenheten. Det känns inte så troligt att han lämnade hennes döda kropp i lägenheten för att hämta något, iaf inte någon längre tid. Men visst det kan ju vara så, vad behövde han och vart skulle han isf behöve bege sig då? Klorin har har MEST säkert använt, vart kan han då varit? Det känns inte troligt att han varit i matbutiker eller mackar som han vanligtvis besöker. Om han nu inte är stendum.

Sommarstugan är inte trolig mordplats enligt mig, detta grundar jag framförallt på tidigare erfarenheter samt att två olika grannar vittnar om att hört skrik i KJs lägenhet vid tiden för VBs försvinnande. KJ har även angett att VB lämnade hans lägenhet vid tidpunkten för skriken. Hur kommer det sig? Ja, han ville väl inte vare sig förknippas med skriken som med mordet. Tidpunkten han angett att hon lämnade lägenheten är därför intressant.

Vad fanns förresten i KJs lägenhet som kunde användas till styckningen samt för att transportera kroppsdelarna? Behövdes verkligen en såg? Vilka slags knivar använde han? Det finns knivar med sågar, hade han en sådan? Enligt media hade KJ både knivar och svärd.

Varför fann man kroppsdelarna så slarvigt undangömda? Jag tycker att det indikerar på en ung och oerfaren person möjligtvis. KJ var dessutom MYCKET bekant med området där de hittades. Om vi utgår från att hon avled vid 21-22 tiden så hade KJ tidspress på att bli av med kroppen.

Vi kan nog utgå från att han inte började stycka kroppen direkt utan att han först avvägde sina alternativ plus försökte lugna ner sig. Hur lång tid kan detta tänkas ta? Minst 2 timmar tror jag, kan vara mer. Sedan var han tvungen att förbereda styckningen med allt vad det innebär, detta måste även tagit ett tag att förbereda, båda när det kommer till verktyg som att hitta plastpåsar/sopsäckar, samt den mentala förberedelsen. Efter det kommer själva styckningen, sedan val av plats och transport.

Och allt detta innan det blir ljust.

Jag tycker at det är aldeles opassande att du försöker att styra diskussionen i denna tråd, som när du säger at vi bör flytta fokus i tråden över till KJ.

Polisen har ju INTE endnu lyckats komma upp med bevis som kunne ændra misstankegraden från den lägre misstankegraden "skälig misstanke" till den høgre misstankegraden "sannolika skäl".

Desutom är det fortfarande möjligt at KJ släpps i morgon efter häktningsförhandlingen.

Denna tråd skall, efter min mening, søka brett och absolut INTE snöa inn os i någon tunnelvison.
Citera
2013-05-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, men kroppsdelarna är med största sannolikhet dumpade på platsen nattetid för att undvika upptäckt, och då är området troligen sällan besökt och otrafikerat. Det är ett antagande jag gör, ber om ursäkt om Bodens kennelklubb har nattövningar där varje lördag natt, det kan inte jag veta.

Menar samma sak, säker dumpning på natten och lättare att upptäcka på dagen. Det som stör mig mest är om gm ville gömma kroppen så är detta inte en bra plats om man har nån lokalkännedom öht.
Citera
2013-05-26, 17:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Källa på det?

Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/polisens-kartlaggning-ska-avsloja-22-aringen/

(frågan gällde var det angivits att KJ påstår sig syssla med geocachning)

Quarrel fick sen ett PM från någon som hävdade att KJ inte sysslat med denna hobby.
Citera
2013-05-26, 17:09
Medlem
Tråden börjar att gå på tomgång, bara deckarfantasier och teorier som återkommer - så vi får hoppas att något nytt konkret läcker ut från polisen snart. Själv är jag mest fascinerad över att GM/en måste varit mycket sjuka individer. Att mörda någon är en (fruktansvärd) sak. Att sedan stycka någon är att passera alla gränser av mänsklighet. Dessutom, förjävla korkat, det leder bara till ännu mer uppmärksamhet och ännu värre straff.
Citera
2013-05-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Tycker din teori är vettig. Har själv tänkt i samma banor. Känns sannolikt för då har vi verkligen ett motiv. VB kan ha utpressat MB genom att hota att berätta om deras relation, pga det var han hennes bitch och fick skjutsa hem henne när KJ inte kunde. AN fick nog av MBs smusslande och konstiga beteende och ställde honom mot väggen. MB bestämde sig då för att göra slut på skiten som han satt sig i... Det skulle vara sista gången VB styrde å ställde med honom.

Något mer som talar för det här är att en svartsjuk pojkvän som mördar sin vän för att hon inte besvarar hans kärlek gör väl det på snabbast möjliga sätt utan att fullständigt skända kroppen. Den som mördade VB hatade henne uppenbarligen.

En sak som är konstig i så fall är att AN och MB ska ha "alibi" och att dom firade någons Brölopp eller vad det var jag fick höra då jag snackade med en polare. Jag vet inte säkert om dom ska ha ett alibi egentligen. Kan vara ett lejt mord också .. Sedan skriken i huset .. tycker själv det lutar mot KJ men ingen här vet 100% vem det är.. Sedan att jag har läst tidigare i tråden om att MB ska ha bränt upp grejer vet någon det med säkerhet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in