2013-06-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Slutade han svara så kanske han bara fann kvinnor med egna åsikter oattraktivt eller liknande. Men folk är alldeles för lättkränkta idag. Vilket rimligen är förklaringen på att vi är flera i tråden som stängts av från HP.

Nja, han slutade inte bara svara. Men han tog det personligt, och avslutade mailandet och önskade lycka till. Så, föredömligt rent så (jmf med att bara just sluta svara). Men tog något som inte var menat och som han själv initierat diskussionen till personligt, och inte "så bra" då (om man frågar mig).
Citera
2013-06-10, 01:25
Medlem
Citat:

Det händer ju att man fortsätter skriva med sådana man tappat intresset för om de är roliga att skriva med. Men det kanske inte var det du menade.

Inte riktigt det jag menade, nä.
Citera
2013-06-10, 01:55
Medlem
Prometheus2s avatar
Citat:
Slutade han svara så kanske han bara fann kvinnor med egna åsikter oattraktivt eller liknande. Men folk är alldeles för lättkränkta idag. Vilket rimligen är förklaringen på att vi är flera i tråden som stängts av från HP.

Absolut, jag blev också avstängd från HP nyligen då jag tröttnade på att aldrig få några svar tillbaka och testade "Bad boy style" Höll mig ändå på en rätt trevlig nivå men moderatorerna på HP är ju löjligt känsliga.

Det var iofs lika bra då det är sånt enormt slöseri med tid att sitta på HP utan att ha perfekta studiobilder/modellbilder i profilen.
Jag hade dock bättre tur tidigare på HP då jag gick på ett par bra dejter men blev dissad av alla intressanta pga alla möjliga konstiga anledningar. En skrev tex ett av de längsta SMSn jag fått som förklaring och det bottnade ut i att hon inte blev kär i mig på första dejten. Detta var några timmar innan dejt nr2 skulle äga rum. Vilka jäkla krav de har HP tjejerna, ganska orimliga kan tyckas.
En annan dejt var mitt fel då jag var lite seg och inte hade de perfekta svaren på alla frågor. Väldigt synd då hon var en riktigt het tjej som jobbade som daytrader och är förmodligen den smartaste och den tjej med mest driv och ambitioner som jag har träffat.

Min HP historia slutade detta året med att jag gav mig fasiken på att jag skulle få ett ligg iaf så jag sänkte kraven och lyckades tillslut. Vi träffades i 3 månader innan jag tröttnade. Träffade 2 andra samtidigt genom jobbet och genom gemensamma vänner så det var ändå rätt bra flyt då.

Fick ett nummer från en söt och trevlig stockholmstjej ikväll som jag träffade när jag var ute på stan med några polare så kontentan är varför lägga ner en massa tid på nätdejting när det är mycket lättare IRL? Dessutom kan man ha höga krav IRL men minimala krav på nätet...
Så den riktiga slutsatsen blir nog att konkurrens alltid är avgörande, är det hundratals intresserade på nätet så vet hon inte vad hon ska ta men kan man träffa någon IRL och göra ett gott intryck så behöver man inte se ut som Brad pitt utan det räcker gott med att man har bra social kompetens samt är vältränad och en 8 poängare i fejan.
Citera
2013-06-10, 03:09
Medlem
Näe, jag blir tokig. Efter inspiration från den här tråden skapade jag ett konto på okcupid, och ca 10 % av tjejerna är normalbegåvade och resterande är för fan dumma i huvudet. Jag har en svarsprocent på ca 95% men 80% av dem är helt jävla körda i huvudet.

Vad göra? mvh tjej som försöker dejta tjejer
Citera
2013-06-10, 11:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Haha, var absolut inget sånt. Utan det var en sedan 5-6 mail pågående diskussion om ett ämne, där personen driver diskussionen åt ett visst håll, och uppmanar mig att säga min åsikt. Vilket jag gör - och det var tydligen inte samma åsikt som han hade varvid han blev fasligt kränkt och sur och avslutade mailandet. Och det var inget "känsligt" ämne åsikten efterfrågades i, så jag är helt clueless.

Då har du uppenbarligen inte det där personlighetsdraget själv. Var glad för det. Efter ett långt förhållande med en sådan person så kan jag ju säga att det är ett av de absolut viktigaste avsnitten i min "kravspec" då det är fruktansvärt jobbigt att leva med någon som lätt tar avvikande åsikter som personliga kränkningar och/eller känner sig hotad av dem. Så det är nog egentligen inte nån dum idé att redan på mailstadiet pejla lite hur den andre reagerar på att inte få medhåll. Det är ju trots allt rätt otroligt att man inte skulle ha ett antal värderingar och åsikter som skiljer sig åt.
Citera
2013-06-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Då har du uppenbarligen inte det där personlighetsdraget själv. Var glad för det. Efter ett långt förhållande med en sådan person så kan jag ju säga att det är ett av de absolut viktigaste avsnitten i min "kravspec" då det är fruktansvärt jobbigt att leva med någon som lätt tar avvikande åsikter som personliga kränkningar och/eller känner sig hotad av dem. Så det är nog egentligen inte nån dum idé att redan på mailstadiet pejla lite hur den andre reagerar på att inte få medhåll. Det är ju trots allt rätt otroligt att man inte skulle ha ett antal värderingar och åsikter som skiljer sig åt.

Nej jag tycks helt i avsaknad av det. Sen är jag kanske i avsaknad av social kompetens med - då samtliga väninnor som tillfrågats har, med ett enda undantag, både ansett att hans reaktion var förståelig och väntat och även ansett att jag borde insett att diskussionen skulle sluta med en katastrof, och därför styrt undan och bytt ämne. Och att mitt svar var alldeles för "rakt" och därför olämpligt.

Alltså vad fan, man ska alltså inte ta det folk skriver/säger på allvar, utan överförmynda dem genom att styra utan från en diskussion som skulle kunna väcka starka känslor, även om personen säger sig vilja föra den? Vad är det här, Jane Austen möter 50-talets husmödrar?!

Jag omger mig ju inte med undfallande, menlösa kvinnor - så det förvånade mig stort att de ansåg både att det var fel att gå på linjen han drev och tala om min åsikt, och att det var mitt ansvar att styra undan och byta ämne för att undvika en potentiell konflikt.

Vad är meningen med att diskutera om man endera bara ska hålla med den andre, och om man inte gör det byta ämne till ett ofarligt?
Citera
2013-06-10, 12:50
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhemlizzz
Näe, jag blir tokig. Efter inspiration från den här tråden skapade jag ett konto på okcupid, och ca 10 % av tjejerna är normalbegåvade och resterande är för fan dumma i huvudet. Jag har en svarsprocent på ca 95% men 80% av dem är helt jävla körda i huvudet.

Vad göra? mvh tjej som försöker dejta tjejer

Vad menar du? Det finns tyvärr inte så många svenska brudar på den sajten, men jag känner personligen att okcupid stinker minst desperation utav av alla dejtingsiter och det går faktiskt att starta konversationer med folk där. Något som jag inte lyckats med på andra och inte heller ville pröva på med tanke på klientelet som går där.
Citera
2013-06-10, 17:46
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redibo
...

Vad är HP?
Där jag letar verkar det mest vara tjejer i mjukisbyxor som pluggar till raketforskare på komvux.
Citera
2013-06-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Vad är HP?
Där jag letar verkar det mest vara tjejer i mjukisbyxor som pluggar till raketforskare på komvux.

Happy Pancake.
Citera
2013-06-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Vad är HP?

Det går ju dessutom utmärkt att söka på utbildningsnivå på Happy Pancake (och säkert andra dejtingsidor också). Visst, man kan ha otur och hitta tjejer som inte har så mycket i huvudet trots en lång högskoleutbildning, men det brukar märkas efter ett fåtal mail.
Citera
2013-06-10, 20:22
Medlem
Citat:
Haha, var absolut inget sånt. Utan det var en sedan 5-6 mail pågående diskussion om ett ämne, där personen driver diskussionen åt ett visst håll, och uppmanar mig att säga min åsikt. Vilket jag gör - och det var tydligen inte samma åsikt som han hade varvid han blev fasligt kränkt och sur och avslutade mailandet. Och det var inget "känsligt" ämne åsikten efterfrågades i, så jag är helt clueless.

Inget känsligt ämne för dig tydligen, men kanske för honom? Sex, politik och religion är väl de klassiska ämnena man ska undvika i en diskussion med en dejt eller potentiell dejt? (Själv har jag någon gång lyckats pricka av alla tre utan att bli osams. Men vi blev å andra sidan inte mer än kompisar heller. ) Men den här gången var det alltså något i stil med att "dieselbilar kan aldrig vara lika roliga att köra som bensinare"? Eftersom du är tjej kanske du inte riktigt förstår när han får sin manlighet kränkt heller...
Citera
2013-06-10, 20:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nej jag tycks helt i avsaknad av det. Sen är jag kanske i avsaknad av social kompetens med - då samtliga väninnor som tillfrågats har, med ett enda undantag, både ansett att hans reaktion var förståelig och väntat och även ansett att jag borde insett att diskussionen skulle sluta med en katastrof, och därför styrt undan och bytt ämne. Och att mitt svar var alldeles för "rakt" och därför olämpligt.

Alltså vad fan, man ska alltså inte ta det folk skriver/säger på allvar, utan överförmynda dem genom att styra utan från en diskussion som skulle kunna väcka starka känslor, även om personen säger sig vilja föra den? Vad är det här, Jane Austen möter 50-talets husmödrar?!

Jag omger mig ju inte med undfallande, menlösa kvinnor - så det förvånade mig stort att de ansåg både att det var fel att gå på linjen han drev och tala om min åsikt, och att det var mitt ansvar att styra undan och byta ämne för att undvika en potentiell konflikt.

Vad är meningen med att diskutera om man endera bara ska hålla med den andre, och om man inte gör det byta ämne till ett ofarligt?

Det här var ett väldigt intressant ämne. Har nog inte läst precis vartenda inlägg i denna jättetråd, men jag kan inte minnas att någon direkt berört det förut. Jag tycker frågan har flera bottnar och har inget enkelt svar att ge. Eller jo - jag ser inte att du har gjort något moraliskt fel i varje fall. Den dagen man lärt känna någon bättre blir frågan mer komplex, men du har rätt i att det blir ett drag av överförmynderi att backa från en diskussion bara därför att man vet att den andre antagligen kommer att bli upprörd och ledsen av den. Jag kämpade själv med den frågan i åratal. Att själv inte ta upp dessa "brännbara" ämnen var lätt, men hur skulle jag göra när hon inte kunde låta bli att ta upp dem själv ibland?

Gentemot en närmast random på nätet ser jag inte poängen att resonera så. Om det inte handlar om "taktik" då: Att inte kväva en lovande kontakt i sin linda pga att man råkar ta upp ett ämne som kan vara svårt att diskutera på ett bra sätt, både innan man lärt känna varandra bättre och när man är hänvisad till ren skriftkommunikation. Var det denna "taktiska" aspekt dina väninnor sköt in sig på, eller menade de verkligen att du hade något slags moraliskt ansvar att inte göra honom upprörd?

Jag kan se den taktiska dimensionen, absolut. Vissa frågor som omfattar värderingskonflikter kan också verkligen kräva att det finns en ömsesidig respekt och sympati uppbyggd för att man öht ska kunna ta upp dem. Det är så lätt att hamna i skyttegravar och fullkomliga låsningar när grundläggande värderingar kommer med i bilden. I värsta fall kan man spoila vad som kunnat bli någonting jättebra (jag är medveten om att jag säger emot min egna grundpremisser litegrann nu, men det här är svårt på riktigt). För min egen del är det så att jag genom åren har hittat en mycket, mycket liten korrelation mellan vad jag tycker om människor och hur väl eller oväl deras personliga åsikter stämmer överens med mina. Det verkar helt enkelt inte så viktigt för personkemi och sympati, åtminstone inte för mig.

Med vissa vänner och bekanta har man helt enkelt lärt sig att inte diskutera X eller Y och låter man bara bli det så har man väldigt trevligt ihop. Men det bygger på en ömsesidighet. Väljer den andre att ta upp det brännbara ämnet och dessutom insisterar så är det väl också mer ärligt mot relationen och människan att ta diskussionen. Trots risken att man ryker ihop och blir osams på riktigt. Å andra sidan är det ju också ett mått på verklig, ömsesidig respekt att kunna ha även en sån diskussion och ända upp i att vara överens om att man inte är överens och gå vidare. Så med förbehållet att det kanske ändå kan vara klokt att ta det lite försiktigt i början av en relation kan jag inte se att du gjorde fel. Särskilt inte eftersom det verkar vara centralt för dig att kunna ha en öppen och rak kommunikation. Då funkar det antagligen inte ändå med personer som blir djupt personligt kränkta av att man anmäler en avvikande mening i ett samtal om invandring, abort, ersättning vid arbetslöshet, miljöfrågor, porr eller vad det nu är för klassiskt ämne att bli osams om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in