2013-06-03, 22:17
Medlem
Intressant:

http://www.dn.se/livsstil/natdejting-ger-lyckligare-aktenskap

Ingen enorm skillnad, men verkar ju statistiskt säkerställt i alla fall. Vad tror ni om orsaken? Kan det vara så att förhållanden som startar med gemensamma intressen och vänskap har större chans att överleva än de som startar med ren attraktion?
Citera
2013-06-04, 19:02
Medlem
envaldigtvackerdags avatar
Jag vet att det är flera som blivit inspirerade av mina tips tidigare i tråden om profiltext, profilbild och mail. Här kommer ett typiskt mail från mig som funkar fybubblan så bra. 80% svarar på denna typ av mail. 10% svarar på ett tråkigt mail, även om jag har en grym profil och bild.
Mailen är viktigast

Tjejen skrev bla att hon gillar utmaningar, civilkurage, att hon är svårflörtad och att man får jobba för att få henne....

"Jag gillar utmaningar. Det var därför jag besteg Mount Everest 2011 och simmade till Gotland 2012. Eller ah kanske inte, det känns meningslöst, men jag har räddat en ung kvinna som blev överfallen en gång, och i jobbet hjälpt massor folk som fastnat i krockade bilar och rökfyllda hus, så lite hjälte är jag allt.
Jag är dock inte typen som "jobbar" (fjäskar) för att få en tjej, jag kan däremot snäppa upp charmen ett par hack och verkligen visa att det faktiskt FINNS en verklig blandning av Batman och Hugh Grant.
Antagligen är jag lika svårflörtad, så om du tänker Fika på första dejten...Så får du nog tänka om."

Lite humor-semi-fjäsk och att avsluta med något som väcker tankar, intresse eller vänder fjäsket mot att - du får minsann också jobba lite.

Det tycker jag funkar bra
Citera
2013-06-04, 20:51
Medlem
RedCrabs avatar
Vad föregår i tjejen tankar då en kille frågar ut henne efter en kort konversation? varför läser hon meddelanden där det enda killen behöver få svar på är Ja eller Nej? Vad hindrar henne att svara på en gång? Det förekommer för dock för många gånger att tjejer läser meddelanden och vägrar att svara överhuvudtaget.
Citera
2013-06-06, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envaldigtvackerdag
Jag vet att det är flera som blivit inspirerade av mina tips tidigare i tråden om profiltext, profilbild och mail. Här kommer ett typiskt mail från mig som funkar fybubblan så bra. 80% svarar på denna typ av mail. 10% svarar på ett tråkigt mail, även om jag har en grym profil och bild.
Mailen är viktigast

Tjejen skrev bla att hon gillar utmaningar, civilkurage, att hon är svårflörtad och att man får jobba för att få henne....

"Jag gillar utmaningar. Det var därför jag besteg Mount Everest 2011 och simmade till Gotland 2012. Eller ah kanske inte, det känns meningslöst, men jag har räddat en ung kvinna som blev överfallen en gång, och i jobbet hjälpt massor folk som fastnat i krockade bilar och rökfyllda hus, så lite hjälte är jag allt.
Jag är dock inte typen som "jobbar" (fjäskar) för att få en tjej, jag kan däremot snäppa upp charmen ett par hack och verkligen visa att det faktiskt FINNS en verklig blandning av Batman och Hugh Grant.
Antagligen är jag lika svårflörtad, så om du tänker Fika på första dejten...Så får du nog tänka om."

Lite humor-semi-fjäsk och att avsluta med något som väcker tankar, intresse eller vänder fjäsket mot att - du får minsann också jobba lite.

Det tycker jag funkar bra

Kan tänka mig att det fungerar bra! Som min teori gör gällande, där visar du att du gör någonting, samtidigt som du verkar lite lagomt svåruppnåelig. Utöver att du tycks hinta åt att du är brandman, vilket fortfarande lär vara någon form av kvinnodröm. Nice att det fungerar!

Själv började jag om i onlinedejtingsvängen i söndags efter att min satsning inte bar frukt, men det är en del av det hela! Har sedan dess fått fyra mail från tjejer på HP och tre mail från tjejer på Mazily, varav fyra av dessa har valt att kommentera hur fint det är att äntligen få läsa något skrivet på ordentlig svenska. Så återigen: Se till att använda någon form av ordentligt språkbruk när ni skriver.
Citera
2013-06-06, 11:48
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redibo
. Så återigen: Se till att använda någon form av ordentligt språkbruk när ni skriver.
Det beror ju också på vem man skriver till. Många tjejer tycks inte bry sig det minsta, det gäller visserligen killar också. Skiljetecken på fel ställen osv. Det värsta jag varit med om var en tjej som skrev en punkt och ett frågetecken. Kunde se ut lite så här; jag är efterbliven .?
Citera
2013-06-06, 14:49
Medlem
Jag poängterar i min profil att jag attraheras av de som lärt sig sina grammatiska grunder och behärskar språket i skrift.

Jag fick mail från en herre som inleder sitt förstamail med att plocka upp den delen, att "ja han behärskar som jag ser både de grammatiska grunderna och språkbruk i allmänhet". Hela mailet har felaktig interpunktion.. Mellanslag efter skiljetecken saknas genomgående. Meningsuppbyggnaden är sämre än den jag presterar på fyllan, och flera vanligt förekommande ord (lika vardagliga som t ex ordet cykel) är felstavade. (Nej, det är inte gjort humoristiskt eller med ironi).

Det var det här med självinsikt.
Citera
2013-06-06, 15:26
Medlem
Lustigt att många tjejer säger det vara så viktigt med stavning och korrekt grammatik. Själv skriver jag medvetet slang, smileys och språkligt inkorrekta meningar för att inte framstå som tråkig. Tenderar annars vanligtvis att skriva kanske lite väl prosaiskt och avancerat, vilket inte passar sig allt för väl som svar på "hejj, gör du? :3". Men kanske är åldersrelaterat.
Citera
2013-06-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Lustigt att många tjejer säger det vara så viktigt med stavning och korrekt grammatik. Själv skriver jag medvetet slang, smileys och språkligt inkorrekta meningar för att inte framstå som tråkig. Tenderar annars vanligtvis att skriva kanske lite väl prosaiskt och avancerat, vilket inte passar sig allt för väl som svar på "hejj, gör du? :3". Men kanske är åldersrelaterat.

Kan säkerligen vara åldersrelaterat - jag har ingen aning om hur gammal du är?

Men ett "krav" på språkligt korrekthet behöver inte betyda avancerat (även om jag verkligen uppskattar någon som inte bara behärskar språket utan kan "leka" med det också). Men det är en sorts baslinje, om man skriver av typen "hejj,,va jöru ?" så är man långt under baslinjen.

Slang kan vara helt okej, smileysar likaså, men regelrätt språkmisshandel är det inte. Talspråk gör sig dessutom enbart i just tal.

Men att skriva en helt vanlig mening formulerat på vardagsspråk är fullt tillräckligt. Att skriva samma mening på talspråk och med grova grammatiska fel är däremot inte tillräckligt.

Med 12 års språkundervisning i ryggen bör de flesta som inte har något slags inlärningshandikapp* klara av det. De som av ren lathet** inte bemödat sig om att lära sig sitt eget*** språk är helt ointressanta för mig. Och de är de jag "stör" mig på, inte de som råkar stava fel ibland, inte kan uttrycka sig på just en viss (hög) nivå eller liknande.

Det ska vara lättläst (alltså grammatiskt tämligen korrekt), generellt rättstavat och inte talspråk och interpunktion och styckesindelning ska underlätta läsandet (inga textmassor eller sexradersmeningar). Det är allt som krävs - men det verkar vara svårt nog att hitta? =/

*, **, ***:
Personer som lider av t ex dyslexi och därför har svårt med språket, och/eller personer som inte har svenska som modersmål/förstaspråk omfattas givetvis inte i de jag fnyser åt om de stavar som krattor. De som inte tillhör någon av nyss nämnda grupper antas till motsatsen bevisats varit för lata och oengagerade för att ens lära sig sitt modersmål/förstaspråk och avvisas med en fnysning. Helt enkelt för att jag inte ser hur jag ska kunna ha en vettig kommunikation (oavsett om den sker i tal eller skrift) med dem. Har man inte brytt sig om att lära sig sitt eget språk ordentligt bryr man sig - helt fördomsfullt - knappast om vad som händer i världen, politik etc heller.
Citera
2013-06-06, 16:40
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Kan säkerligen vara åldersrelaterat - jag har ingen aning om hur gammal du är?

Men ett "krav" på språkligt korrekthet behöver inte betyda avancerat (även om jag verkligen uppskattar någon som inte bara behärskar språket utan kan "leka" med det också). Men det är en sorts baslinje, om man skriver av typen "hejj,,va jöru ?" så är man långt under baslinjen.

Slang kan vara helt okej, smileysar likaså, men regelrätt språkmisshandel är det inte. Talspråk gör sig dessutom enbart i just tal.

Men att skriva en helt vanlig mening formulerat på vardagsspråk är fullt tillräckligt. Att skriva samma mening på talspråk och med grova grammatiska fel är däremot inte tillräckligt.

Med 12 års språkundervisning i ryggen bör de flesta som inte har något slags inlärningshandikapp* klara av det. De som av ren lathet** inte bemödat sig om att lära sig sitt eget*** språk är helt ointressanta för mig. Och de är de jag "stör" mig på, inte de som råkar stava fel ibland, inte kan uttrycka sig på just en viss (hög) nivå eller liknande.

Det ska vara lättläst (alltså grammatiskt tämligen korrekt), generellt rättstavat och inte talspråk och interpunktion och styckesindelning ska underlätta läsandet (inga textmassor eller sexradersmeningar). Det är allt som krävs - men det verkar vara svårt nog att hitta? =/

*, **, ***:
Personer som lider av t ex dyslexi och därför har svårt med språket, och/eller personer som inte har svenska som modersmål/förstaspråk omfattas givetvis inte i de jag fnyser åt om de stavar som krattor. De som inte tillhör någon av nyss nämnda grupper antas till motsatsen bevisats varit för lata och oengagerade för att ens lära sig sitt modersmål/förstaspråk och avvisas med en fnysning. Helt enkelt för att jag inte ser hur jag ska kunna ha en vettig kommunikation (oavsett om den sker i tal eller skrift) med dem. Har man inte brytt sig om att lära sig sitt eget språk ordentligt bryr man sig - helt fördomsfullt - knappast om vad som händer i världen, politik etc heller.
Man kan se det från ett annat perspektiv, nämligen fördelen att lätt kunna filtrera bort personer man inte vill prata med. =)

(Om vi bortser dyslexi...)

Men jag gör också som Das Auto, dvs, jag skriver ibland medvetet sämre än vad jag normalt skriver.
Citera
2013-06-06, 18:17
Medlem
Någon som vet någon bra utländsk dejtingsite, som är gratis och inte befolkas av en massa scamers som vill att man ska skicka pengar? Hade varit kul att regga sig och se om det är som folk säger, att man som kille får bättre respons på utländska sidor.
Citera
2013-06-06, 20:08
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
För att de flesta på dejtingsajter är inte ens intressanta nog att hålla upp dörren för. Alla verkar vara totalt degenererade.

Men jag håller med, massmail är tråkigt, jag gillar inte spam heller.

Det ligger nåt i det.
99% av alla tjejer verkar ha samma intressen- "träna", vara med kompisar och att göra "karriär".

Träna= lyfta meningslösa fjantvikter
Karriär= jobba i kundtjänsten på nåt företag efter en lång och meningslös flumutbildning

Om jag vill hitta en tjej med en iq över 70, var ska jag leta då?
Citera
2013-06-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Det ligger nåt i det.
99% av alla tjejer verkar ha samma intressen- "träna", vara med kompisar och att göra "karriär".

Träna= lyfta meningslösa fjantvikter
Karriär= jobba i kundtjänsten på nåt företag efter en lång och meningslös flumutbildning

Om jag vill hitta en tjej med en iq över 70, var ska jag leta då?

Förstår verkligen inte hur ni kan ha problem med att hitta intressanta tjejer på de här sidorna, nu är det framförallt HP och Mazily (ny bekantskap) som jag hänger på. Men de tre senaste jag dejtat någon längre tid, från HP allihop, har varit en tjej som numer pluggar på Handels i Stockholm, en doktorand samt en egen företagare. Därutöver har jag pratat med mängder av tjejer som har åsikter om världen och förmågan att diskutera den, som har rest till ställen jag antagligen bara kommer fortsätta drömma om eller som bara har en behaglig inställning till livet och som av olika anledningar är inspirerande att ha i sin närhet. Då ska det som sagt tilläggas att jag är otroligt kräsen med vilka jag släpper in i mitt liv. Jag vet inte om det bara är Göteborg som är begåvat med trevlig befolkning på HP, men jag känner verkligen inte alls igen det ni pratar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in