2013-10-19, 15:15
Medlem
CarnageXxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
vänta tills hinnan släpper på den största och skörda sen så kan du vara säker.

mvh

Jo det vet jag, men vet inte om du kan utläsa det från bilden fast vad tror du, 1-2 dagar innan hinnan på första släpper, grejen är att jag inte kommer hem förrns på måndag och jag vill helst inte att han som tog kortet ska skörda dom.
Citera
2013-10-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarnageXxX
Jo det vet jag, men vet inte om du kan utläsa det från bilden fast vad tror du, 1-2 dagar innan hinnan på första släpper, grejen är att jag inte kommer hem förrns på måndag och jag vill helst inte att han som tog kortet ska skörda dom.

vänta till måndag du det är nog coolt.

mvh
Citera
2013-10-21, 18:33
Medlem
Har fått riktigt störande ojämn tillväxt i en av mina monotubs, en stor låda 30x60cm i storlek men enbart 7-8st svampar som redan är rätt saftiga efter 4 dagar, men större delen av ytan är tom, vad kan det bero på och vad gör jag i en sådan sittuation?

dom andra är det fullt med små o stora och dom växer jämnt över hela ytan.

kanske ska vänta tills nästa flush och hoppas att det jämnar ut sig?

några tankar, tips osv?

svar uppskattas oerhört

Mvh
Citera
2013-10-22, 15:51
Medlem
jacoobbs avatar
Tjo tjoh kingarna pa flashback. Ar inte i sverige darfor mitt tagentbord ar fakkat, men ska fatta mig kort.
Har tva growboxar fran http://www.magic-mushrooms-shop.com/, en b+ och en Amazonian PES, har nu gatt 12 dagar utan att jag fatt nagot resultat, pasarna ar valdigt fuktiga, dom har i 5 dagar statt med en glodlampa i ett skap nu, igang 18 timmar per dygn.
Kan jag ta ut boxen ur den bruna ladan, for den ar fortfarande fuktig i botten, alltsa boxen.

Vill ha denna odlingen all hjalp uppskattas, of topic kan jag ocksa rekommendera deras tryfflar riktigt riktigt fina fran amsterdam

PZ
Citera
2013-10-22, 17:29
Medlem
CarnageXxXs avatar
Jag behöver lite hjälp, mitt dilemma är att några av mina svampar ramlat ner (vält) efter att någon lyft upp boxen oförsiktigt. Och det va även lite grönt på foten på några av svamparna.

Det jag gjotde va att ta ut dom svamparna som vält (vilket va alla som ploppat upp, ca 4st) sen så lät jag det vara som vanligt igen. Är detta korrekt eller behöver jag nu fylla lådan med vatten igen, lr ska jag avvakta och se om det dyker upp npgra fler innan jag börjar om på steg 1?
Citera
2013-10-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarnageXxX
Jag behöver lite hjälp, mitt dilemma är att några av mina svampar ramlat ner (vält) efter att någon lyft upp boxen oförsiktigt. Och det va även lite grönt på foten på några av svamparna.

Det jag gjotde va att ta ut dom svamparna som vält (vilket va alla som ploppat upp, ca 4st) sen så lät jag det vara som vanligt igen. Är detta korrekt eller behöver jag nu fylla lådan med vatten igen, lr ska jag avvakta och se om det dyker upp npgra fler innan jag börjar om på steg 1?

har du tagit bort alla har du ju avslutat steg 1

så låt den torka ut lite ett par dagar sen dunkar du den igen.

mvh
Citera
2013-10-22, 19:47
Medlem
CarnageXxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
har du tagit bort alla har du ju avslutat steg 1

så låt den torka ut lite ett par dagar sen dunkar du den igen.

mvh

Njae, steg 1 är ju att fyll aden med vatten. Men svamparna som vält och som jag tog ut va ofärdiga. Så jag undrade om det kommer ploppa upp fler svampar som man ska vänta på. Eller om det bara är till å köra om från början med boxen igen(vill ju inte förstöra nåt)
Här är en bild på svamparna som vält

http://sv.tinypic.com/r/am8vnq/5

(Dom som va värst missfärgade)
Senast redigerad av CarnageXxX 2013-10-22 kl. 20:19.
Citera
2013-10-27, 18:48
Medlem
jacoobbs avatar
bump ingen som vet vad som har hant nar inga svampar kommer upp efter 17 dagar, bara lite vitt mycelium pa boxarna!
Citera
2013-10-28, 09:36
Medlem
Fungifeelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacoobb
bump ingen som vet vad som har hant nar inga svampar kommer upp efter 17 dagar, bara lite vitt mycelium pa boxarna!

Det kan ta ytterligare 17 dagar om du har otur. Hur ser luftfuktigheten ut? Utan hög luftfuktighet inga svampar, eller iaf, längre tid och färre svampar.
Citera
2013-10-30, 16:12
Medlem
jacoobbs avatar
det ar sjukt mkt luftfuktighet och de odlas, pasarna ser gosigt blota ut och fukt finns dar i!
Citera
2013-11-06, 10:15
Medlem
Hur sterilt måste allt vara när man gör sporprints?
Jag har alltid lagt huvudena på en bit folie och sedan låtit det stå där över natten. Sen viker jag ihop foliebiten och in i en zip påse och sedan in i kylen.

Jag frågar eftersom att min totala skörd snart är över, odlar från scratch, och vill börja göra nya sporsprutor med de sporprints jag har tagit.
Mvh
Citera
2013-11-13, 13:14
Medlem
funkermanis avatar
Du borde lägga en hat på en folie bit, sen ner i en steriliserad glasburk med lock.
Rör inte foliet med fingrarna om du verkligen måste göra det så tvätta händerna med klorin.
Dumt att lägga alla hattar tillsammans. Är en hatt kont. så blir ju alla det.

Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Hur sterilt måste allt vara när man gör sporprints?
Jag har alltid lagt huvudena på en bit folie och sedan låtit det stå där över natten. Sen viker jag ihop foliebiten och in i en zip påse och sedan in i kylen.

Jag frågar eftersom att min totala skörd snart är över, odlar från scratch, och vill börja göra nya sporsprutor med de sporprints jag har tagit.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in