2013-05-22, 10:07
Bannlyst
Hej! När jaf torkar mina svampar märker jag att dem får "blåmärken" här och där. Vad är det, och hur kan jag motverka det?
Citera
2013-05-22, 14:18
Bannlyst
Märkte jusst ännu en sak. Startade andra flushen i morse, men när jag kollade till min låda nu idag så ser jag vad jag misstänker är mögel. Finns det något hopp, eller kan jag lika gärna kasta bort lådan nu på en gång?

Bilder:
http://cl.ly/image/3s0I12403I03
http://cl.ly/image/3l1Y1q0D413L

Från sidan: http://cl.ly/image/1x021H1r0R0A
Citera
2013-05-22, 16:17
Medlem
vadillaruoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Hej! När jaf torkar mina svampar märker jag att dem får "blåmärken" här och där. Vad är det, och hur kan jag motverka det?
Blåmärken påverkar inte svamparnas potens eller skadar dom på något sätt (förutom att dom får blåmärken då). Dom ser bara lite fulare ut.

Sluta pilla så mycket på dom när dom är våta.
Citat:
Märkte jusst ännu en sak. Startade andra flushen i morse, men när jag kollade till min låda nu idag så ser jag vad jag misstänker är mögel. Finns det något hopp, eller kan jag lika gärna kasta bort lådan nu på en gång?

Bilder:
http://cl.ly/image/3s0I12403I03
http://cl.ly/image/3l1Y1q0D413L

Från sidan: http://cl.ly/image/1x021H1r0R0A
Jag har haft exakt sådär. Det där är en bit av stjälken som du inte fått med när du plockat svamparna. Det blåa är psilocybin.

Du måste plocka dom mer från botten.

bara o köra på nästa flush, ingen fara.
Senast redigerad av vadillaruom 2013-05-22 kl. 16:25.
Citera
2013-05-27, 22:01
Bannlyst
Hmm, startade flush nr. 2 för en vecka sedan, fortfarande inte ett spår utav några svampar. Brukar inte flush nr. 2 gå snabbare än den första?
Citera
2013-05-31, 13:42
Medlem
Jag dunkade om min kaka som inte ville ge frukt, den hade sannolikt torkat ut. Efteråt såg jag till att ha högre fuktighet i terrariet genom att spraya ca 5 ggr per dygn istället för 2. Detta ledde till mina första två pins!

Dessa verkar dock ha stannat i växten, ingenting har hänt med den ena på 4 dygn, den andra har stannat sedan ca 2 dygn. Jag har haft en hel del tillväxt av stort fluffigt mycelium som växt sig ända ned från folien som kakan står på till perliten (för att dricka?), så jag funderade på om jag nu hade för hög fuktighet och minskade sprayandet (men fortsatte fläkta 2gg/dygn). Inget händer. Temperaturen ligger på ca 23 C. Kakan har nu varit i fruktkammaren i 1,5 månad, 2 veckor sen jag dunkade om den.
Citera
2013-06-05, 04:09
Medlem
BigFatCones avatar
Hej Bullen!

Nu vankas det snart skördetider, den första och största svampen har redan öppnat sin hatt men inte resten, dom har ett par dagar kvar om jag får gissa. Hur ska jag göra egentligen, plocka den som är mogen och vänta ett par dagar eller ska jag bara vänta? Känns som en fråga som dyker upp till och från men jag är klart oklar över vad jag ska söka på för att få svar.
Citera
2013-06-05, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hej Bullen!

Nu vankas det snart skördetider, den första och största svampen har redan öppnat sin hatt men inte resten, dom har ett par dagar kvar om jag får gissa. Hur ska jag göra egentligen, plocka den som är mogen och vänta ett par dagar eller ska jag bara vänta? Känns som en fråga som dyker upp till och från men jag är klart oklar över vad jag ska söka på för att få svar.
Har för mig att det är rekomenderat att plocka samtliga svampar på en och samma gång. Tror nästa flush kan återupprepa mönstret annars, och även den bli aningen ojämn.

Jag hade samma problem som du, men jag valde att plocka alla på en och samma gång.
Citera
2013-06-05, 10:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Har för mig att det är rekomenderat att plocka samtliga svampar på en och samma gång. Tror nästa flush kan återupprepa mönstret annars, och även den bli aningen ojämn.

Jag hade samma problem som du, men jag valde att plocka alla på en och samma gång.

Då väntar jag helt enkelt någon dag så att dom får växa till sig och får en chans att öppna sina hattar.
Citera
2013-06-05, 10:53
Medlem
Explanandums avatar
Citat:
Hej Bullen!

När jag hade någon som var uppenbart mer mogen än andra. Inte att alla låg på nån jämn nivå utan nån tog ett stormsteg före alla andra så plockade jag den/de först och sedan plockade jag igen när alla andra mognade och det skedde då ungefär samtidigt. Men det var jag det
Citera
2013-06-05, 11:10
Medlem
Citat:
Hmm, startade flush nr. 2 för en vecka sedan, fortfarande inte ett spår utav några svampar. Brukar inte flush nr. 2 gå snabbare än den första?

Jo flush nr 2 skall gå betydligt snabbare än den första, man brukar räkna med några dagar.
Men svamp är individer och man kan inte ge någon exakt tid för samtliga.
Beror ju helt på vilka förhållande du har med...fuktighet och värme är väldigt viktigt.
Har de inte kommit upp några för dig ännu?

Citat:
Hej Bullen!

Helst skall du plocka svampen innan den hunnit öppna sin hatt, för du vill inte att hinnan under den skall gå sönder.
Se de som ett skydd från massa sporer, när hatten har vecklat ut sig så har du sporer över hela din casing lr kaka.
Jag personligen brukar ta en titt på de andra svamparna, ser jag att de kan växa till sig rikligt på 2-3dagar så plockar jag bara den största.
Men har de andra växt till sig i ungefär samma takt så tar jag dom med, man ska inte pilla för mycket i onödan i deras miljö.
Och se för guds skull till att sterelisera händer armar etc när du tränger dig in i miljön!
Lycka till!
Citera
2013-06-05, 12:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shootoox
Helst skall du plocka svampen innan den hunnit öppna sin hatt, för du vill inte att hinnan under den skall gå sönder.
Se de som ett skydd från massa sporer, när hatten har vecklat ut sig så har du sporer över hela din casing lr kaka.
Jag personligen brukar ta en titt på de andra svamparna, ser jag att de kan växa till sig rikligt på 2-3dagar så plockar jag bara den största.
Men har de andra växt till sig i ungefär samma takt så tar jag dom med, man ska inte pilla för mycket i onödan i deras miljö.
Och se för guds skull till att sterelisera händer armar etc när du tränger dig in i miljön!
Lycka till!

Men d'oh. Det har jag ju läst flera gånger. Då är det fan skördeläge idag. Varför vill man inte få sporer över hela kakan?
Senast redigerad av BigFatCone 2013-06-05 kl. 13:01.
Citera
2013-06-05, 13:33
Medlem
molmols avatar
Citat:
Men d'oh. Det har jag ju läst flera gånger. Då är det fan skördeläge idag. Varför vill man inte få sporer över hela kakan?

Personligen är jag tveksam till att det är så farligt att få lite sporer på sina grejer, de börjar inte gärna växa var som helst och de utgör inte så mycket organiskt material som kan börja ruttna. Sporerna borde dessutom tvättas bort när man dunkar kakan. Däremot vill man inte att hinnan ska ramla av någonstans och börja ruttna i något hörn.

Jag säger inte att man SKA låta sporerna fällas i kittet, bara att det inte är hela världen om man råkar göra det.

http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/cubensis-mushroom-growkit.html
Där finns det en bild på när svamparna är redo att plockas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in