Citat:
Ursprungligen postat av
jesusofrave
Hmm, startade flush nr. 2 för en vecka sedan, fortfarande inte ett spår utav några svampar. Brukar inte flush nr. 2 gå snabbare än den första?
Jo flush nr 2 skall gå betydligt snabbare än den första, man brukar räkna med några dagar.
Men svamp är individer och man kan inte ge någon exakt tid för samtliga.
Beror ju helt på vilka förhållande du har med...fuktighet och värme är väldigt viktigt.
Har de inte kommit upp några för dig ännu?
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Hej Bullen!
Nu vankas det snart skördetider, den första och största svampen har redan öppnat sin hatt men inte resten, dom har ett par dagar kvar om jag får gissa. Hur ska jag göra egentligen, plocka den som är mogen och vänta ett par dagar eller ska jag bara vänta? Känns som en fråga som dyker upp till och från men jag är klart oklar över vad jag ska söka på för att få svar.
Helst skall du plocka svampen innan den hunnit öppna sin hatt, för du vill inte att hinnan under den skall gå sönder.
Se de som ett skydd från massa sporer, när hatten har vecklat ut sig så har du sporer över hela din casing lr kaka.
Jag personligen brukar ta en titt på de andra svamparna, ser jag att de kan växa till sig rikligt på 2-3dagar så plockar jag bara den största.
Men har de andra växt till sig i ungefär samma takt så tar jag dom med, man ska inte pilla för mycket i onödan i deras miljö.
Och se för guds skull till att sterelisera händer armar etc när du tränger dig in i miljön!

Lycka till!