Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-10, 17:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Nej. Jag behöver inte komma med "sylvassa fakta där det klart och tydligt framkommer att de är oskyldiga". Det räcker med att jag konstaterar att det saknas "sylvassa fakta där det klart och tydligt framkommer att de är skyldiga".

Det är så det fungerar i "rättsstaten" Sverige (och de flesta andra länder för den delen).

Vad är sylvassa fakta då ?
Ett erkännande och ett utpekande av vart någonstans huvudet och övriga kroppsdelar dumpades ?
Citera
2013-06-10, 17:20
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det låter ju som rena rama galenskaperna att punga ut med 40 mille när det inte ens finns någon kraftfull bevisning mot någon annan möjlig gärningsman/män.

Alltför mycket pekar fortfarande åt att läkarna är inblandade.
Någon ny hållbar bevisning som motsäger detta har inte kommit fram.

Läkarvännernas inlägg i tråden går ju bara ut på en enda sak och det är att misskreditera alla viktiga vittnen för att på så sätt få deras vittnesmål att verka ej tillförvitliga och osannolika.
Jag kan förstå att det låter som ren galenskap om man inte ens läst igenom skadeståndsansökan och beslut, och därmed inte har en aning om vad det handlar om. Då framstår det mesta som galenskap, om man inte vet vad det handlar om d.v.s.
Citera
2013-06-10, 17:22
Bannlyst
Citat:
Eftersom du tidigare sagt att du kan tänka dig att avvika från övertygelsen om att TH och TA är skyldiga om en bättre gärninsman träder fram;

Då anser du väl de är fel att benämna att det är ställt utom varje rimlig tvivel att TH och TA är skyldiga till styckningen?

Jag menar, kan du tänka dig att vända kappan om det kommer fram teknisk bevisning (allt sådant som saknas mot TH och TA som jag förklarade innan) som pekar mot någon annan, ja då kan du väl inte anse att det är ställt utom varje rimlig tvivel att TH och TA är skyldiga.

Tills dess att något blytungt dykt upp, som friar läkarna från alla tänkbara brott, så är det i min bok ställt utom varje rimligt tvivel att läkarna är skyldiga till styckningen. Och är de skyldiga till styckningen, så har de också åsamkat hennes död.

I mer klartext: det kommer inte dyka upp sådan bevisning.
Citera
2013-06-10, 17:24
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Rätt ruggigt faktiskt att bara bry sig om läkarnas "upprättelse", när en väldigt utsatt kvinna (med noll status i samhället) hittats styckad i bitar i plastsäckar, ja, som om hon bara var skräp och inget annat.

Cyniskt, jajamensan.
Fy. Som hade två barn dessutom. "Som bara var skräp och inget annat".

Jag vet inte varför jag inte gråter, kanske är det för jag blivit härdad här uppe i "patriarkatets högborg".
Citera
2013-06-10, 17:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Eftersom du tidigare sagt att du kan tänka dig att avvika från övertygelsen om att TH och TA är skyldiga om en bättre gärninsman träder fram;

Då anser du väl de är fel att benämna att det är ställt utom varje rimlig tvivel att TH och TA är skyldiga till styckningen?

Jag menar, kan du tänka dig att vända kappan om det kommer fram teknisk bevisning (allt sådant som saknas mot TH och TA som jag förklarade innan) som pekar mot någon annan, ja då kan du väl inte anse att det är ställt utom varje rimlig tvivel att TH och TA är skyldiga.

Finns det någon chans att du kan ompröva ditt ställningstagande om det kommer fram nya bevis som styrker läkarnas inblandning ?
Citera
2013-06-10, 17:28
Bannlyst
Citat:
Jag kan förstå att det låter som ren galenskap om man inte ens läst igenom skadeståndsansökan och beslut, och därmed inte har en aning om vad det handlar om. Då framstår det mesta som galenskap, om man inte vet vad det handlar om d.v.s.

Vad är det för mening att läsa det (jag har dock gjort det själv), när den ändå styrs av en solklar förutfattad mening? Ja, precis som i fallet med GWs s.k. gärningsmannaprofil.

Alla dessa jurister hit och dit (Agell, Tillinger etc) har redan från början låtit sig styras av en förutbestämd uppfattning (ā la SRR): Läkarna kan inte ha gjort det!.
Citera
2013-06-10, 17:31
Bannlyst
Citat:
Fy. Som hade två barn dessutom. "Som bara var skräp och inget annat".

Jag vet inte varför jag inte gråter, kanske är det för jag blivit härdad här uppe i "patriarkatets högborg".

"Skräp" som ändå vissa män med hög social ställning är i så stort behov av.

Du är väl bara funtad så att du gör skillnad på folk, möjligen utifrån deras sociala ställning.
Ju högre upp, desto bättre.
Citera
2013-06-10, 17:32
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Vad är det för mening att läsa det (jag har dock gjort det själv), när den ändå styrs av en solklar förutfattad mening? Ja, precis som i fallet med GWs s.k. gärningsmannaprofil.

Alla dessa jurister hit och dit (Agell, Tillinger etc) har redan från början låtit sig styras av en förutbestämd uppfattning (ā la SRR): Läkarna kan inte ha gjort det!.
Du menar att de styrs av en slags patriarkal gubbsjuka, de mäktiga männen, som vill nedvärdera den svaga prostituerade kvinnan?
Citera
2013-06-10, 17:39
Bannlyst
Citat:
Du menar att de styrs av en slags patriarkal gubbsjuka, de mäktiga männen, som vill nedvärdera den svaga prostituerade kvinnan?

De har svalt Döden är en man med hull och hår (så de nästan kvävts på kuppen).

Rajs tillhör även han "eliten", men han ilar inte till bröders hjälp när det behövs (negation av Helins berömda uttalande). Han står mer på egna ben.
Citera
2013-06-10, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
1) Det låter ju som rena rama galenskaperna att punga ut med 40 mille när det inte ens finns någon kraftfull bevisning mot någon annan möjlig gärningsman/män.

2) Alltför mycket pekar fortfarande åt att läkarna är inblandade.
Någon ny hållbar bevisning som motsäger detta har inte kommit fram.

3) Läkarvännernas inlägg i tråden går ju bara ut på en enda sak och det är att misskreditera alla viktiga vittnen för att på så sätt få deras vittnesmål att verka ej tillförvitliga och osannolika.

1) Rena galenskapen, ja.

2) Helt korrekt.

3) Ja, som PLs fula knep att exv. klumpa ihop vittnen och göra dem mer osäkra än vad de i själva verket var. PLs bok är ingen faktabok, det är en övertydlig partsinlaga.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-10 kl. 17:55.
Citera
2013-06-10, 17:52
Medlem
Citat:
Tills dess att något blytungt dykt upp, som friar läkarna från alla tänkbara brott, så är det i min bok ställt utom varje rimligt tvivel att läkarna är skyldiga till styckningen. Och är de skyldiga till styckningen, så har de också åsamkat hennes död.

I mer klartext: det kommer inte dyka upp sådan bevisning.

Nej, det kommer inte att dyka upp någon sådan bevisning. I regel är det mycket svårt att bevisa att någon är oskyldig, speciellt när det har gått nästan 30 år sen mordet inträffade. Det är alltså lite väl sent att gräva fram nya bevis. Jag kan bara konstatera att det inte finns övertygande bevisning mot vare sig läkarna eller någon annan.

Läkarna var för övrigt ivriga att få sitt DNA jämfört med hårstrån från fyndplatsen. Det låter ju väldigt riskabelt med DNA-test om man nu är skyldig till brottet.
Citera
2013-06-10, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
1) Nej, det kommer inte att dyka upp någon sådan bevisning. I regel är det mycket svårt att bevisa att någon är oskyldig, speciellt när det har gått nästan 30 år sen mordet inträffade. Det är alltså lite väl sent att gräva fram nya bevis. Jag kan bara konstatera att det inte finns övertygande bevisning mot vare sig läkarna eller någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av benor002
2) Läkarna var för övrigt ivriga att få sitt DNA jämfört med hårstrån från fyndplatsen. Det låter ju väldigt riskabelt med DNA-test om man nu är skyldig till brottet.

1) Och ska man i ett sådant läge ge läkarna "upprättelse"? Ja, om man inte säkert vet att de inte är skyldiga? Min övertygelse är att ingen sådan bevisning kommer någonsin hittas, eftersom läkarna är de skyldiga.

2) Japp, om man inte vet hur det funkar med DNA eller om man vet att man inte har något att förlora på det och om man dessutom rider på föreställningen att låter man göra ett sådant test själv, så är man ju "oskyldig!". Men, det var också riskabelt att lämna in styckbilder för framkallning i en vanlig fotobutik (och dessutom i Solna!), även om man hävdar att det hade med läkartjänsten att göra (och bilderna tydligt var tagna i sjukhusmiljö) och det var riskabelt att stycka ett lik, privat, på rättsläkarstationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in