Citat:
Ursprungligen postat av
Laccus
Du svarar lite på din egen fråga här, "Vad kan göra någon nytta?" Som redan sagts 1000tals gånger i denna tråd så tror inte vi SvP:are att SD:s politik gör någon nytta överhuvudtaget, varken taktiskt eller på någt sätt alls. Dock gör den väldigt mycket _skada_ . Varför skulle vi rösta på dem? Varför skall jag rösta på ett parti som vill diskrimenra mig som svensk, ta ifrån mig mitt land och förgöra mig?
Man ska förstås inte rösta på SD om man absolut är emot det. Men jag håller inte med om att SD gör skada. SD har kanske inte påverkat så mycket ännu rent politiskt under sina första staplande år i Riksdagen, men de har i alla fall sett till att saken debatterats en hel del, både i media och Riksdagen, så det svenska folket har fått upp ögonen för problemen på ett helt annat sätt än om vi bara haft något marginaliserat promilleparti som demonstrerat på gatorna ibland. Det här hjälper till att normalisera åsikterna, vilket även lär hjälpa SvP att växa på sikt, eftersom steget för folk blir mycket mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Laccus
Ett parti på 9-10% som är vågmästare men inte utnyttjar sin position och som inte producerar någonting av värde, på vilket sätt gör de någon nytta? De sänder en signal "Vi är missnöjda!", detta är tyvärr inte i närheten av nog eller ens av särskild signifikativ vikt i dagsläget då de styrande räknar med att i en demokrati kan 49% vara missnöjda så länge 51% är "nöjda".
De fick 5,7% i valet. Och då kan man inte göra så mycket, om alla andra partier är kraftigt emot partiet. Inte heller Vänsterpartiet har så stora möjligheter att få igenom sina hjärtefrågor under ett alliansstyre. Ska man kunna påverka så måste man antingen ingå i en regering eller driva en fråga som dels inte väcker sånt motstånd bland andra och dels kan användas som en taktisk spelbricka under de rätta omständigheterna (tänker bl.a på Miljöpartiet).
Citat:
Ursprungligen postat av
Laccus
Du har redan fått många bra exempel från Beligen och Österrike, kan lägga till Holland där Wilders fick väldigt lite gjort under sina mer "framgångsrika" perioder, där hade folk ungefär samma inställning som du "Nu kommer detta visa att vi är missnöjda! Nu kommer de inte bygga fler moskeér!" Tyvärr 8 år hade inte mycket hänt, för att vara ärlig hade _ingenting_ hänt.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har Dansk Folkeparti trots endast ca 14% fått igenom många av sina invandringskritiska förslag och Danmark har en så strikt invandringspolitik att många andra länder har häpnat ibland (t.ex Sverige).
Fast detta är nutid. Precis som fallet är med SvP så är det i framtiden som det är tänkt att partier som SD ska kunna agera. Dels genom att partierna blir väldigt stora och dels genom att de yttre omständigheterna är sådana att det politiska motståndet blivit så svagt eftersom situationen blivit så allvarlig.
Givetvis kan det snett. Men det kan det också gå med SvP:s linje.