Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Så det finns en del taktik bakom också, i syfte att locka över SD-väljare till SvP?
Är väl dock knappast en nyhet eller något konstigt? Sedan vet jag inte om jag vill kalla det för taktik. Att nationalister vill locka över radikalare Sverigedemokrater till SvP ser jag som något väldigt naturligt och intuitivt. SD är det närmaste partiet och partiet som befinner sig mellan sjuklövern och SvP, alltså väljarbasen som har bäst gehör för SvPs politik.
Alla håller väl med om att väljare bör rösta på det alternativ som representerar dem. Med tanke på massmedias svartmålning av SD och deras snabba svängning, så är det många som fortfarande tror att SD representerar deras åsikter, vilket i detta fall är helt fel. Många SD:are inklusive hela partitoppen skriver även under på att de själva vill att dessa radikalare element bör lämna SD (nolltoleransen), så alla parter vinner väl antar jag?
SD skiter numera i nationalister och har siktat in sig helt på sjuklöverns väljarbas där det finns en hel del missnöjda väljare fortfarande att hämta. Potentialen är relativt hög, samtidigt som SvP siktar in sig på SDs väljare, där det även där finns många missnöjda väljare. Summa summarum, SD får fler väljare, SvP får fler väljare, sjuklövern förlorar fler väljare.