2013-06-09, 16:31
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Det är bara obekräftat skvaller än så länge, så sluta hetsa mot dottern när ni ingenting vet om de faktiska förhållandena.
Citera
2013-06-09, 16:36
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Ja, lyckas man få en gammal människa omyndigförklarad genom fullmakt och god man så finns det inte mycket de kan sätta emot. Eftersom man ju agerar "för personens bästa".

Det finns inget som heter omyndigförklarad i Sverige idag. Det som ligger närmast är att personen får en förvaltare och beroende av vad förvaltarskapet omfattar blir personens rättshandlingsförmåga i stort sett obefintlig. Områdena som kan omfattas är samma tre som godmanskap kan omfatta.

Strikt privata angelägenheter som val av kläder, vem personen ska träffa m.m. omfattas inte av förvaltarskapet.

Förvaltaren utses av tingsrätten (givetvis utifrån medicinsk och annan utredning) och står under den kommunala överförmyndarnämndens kontroll. Varje år omprövas om det fortfarande behövs eller räcker med godmanskap. Det kan även ske bl.a. på den enskildes begäran.

Om det som TS skriver stämmer (vilket jag betvivlar) så är jag extremt tveksam till giltigheten av en fullmakt utfärdad av förvaltaren som hindrar huvudmannen att träffa dem hon vill om det inte handlar om ekonomiska eller liknande uppgörelser.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2013-06-09 kl. 16:44.
Citera
2013-06-09, 16:51
Medlem
calmsolutions avatar
Har Alice Babs några större förmögenheter? Fastigheter i utlandet?

Hur har förhållandet mellan Alice och Titti varit genom åren? Har Titti några skulder/dålig ekonomi?
Citera
2013-06-09, 17:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Förvaltaren o dottern gör helt rätt. Alice är inte vid sina sinnes fulla bruk o kan dörför utnyttjas just i penningsyfte. Nej, hon mår bäst av att avnjuta sin ålderdom där hon nu är.
Citera
2013-06-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Förvaltaren o dottern gör helt rätt. Alice är inte vid sina sinnes fulla bruk o kan dörför utnyttjas just i penningsyfte. Nej, hon mår bäst av att avnjuta sin ålderdom där hon nu är.

kan hon ingå några juridiskt bindande avtal om hon har en förvaltare?
Citera
2013-06-09, 17:39
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
kan hon ingå några juridiskt bindande avtal om hon har en förvaltare?
Nej inte själv utan förvaltaren eller den gode mannen.

Läs o ta in fakta ts, du borde kanske inte hetsa till upplopp innan du vet vad som ligger bakom.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/
Citera
2013-06-09, 17:54
Medlem
Citat:
Nej inte själv utan förvaltaren eller den gode mannen.

Läs o ta in fakta ts, du borde kanske inte hetsa till upplopp innan du vet vad som ligger bakom.

http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/

så vad menar du när du skriver att hon kan utnyttjas för penningsyften?
Citera
2013-06-09, 17:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
så vad menar du när du skriver att hon kan utnyttjas för penningsyften?
Det finns ju andra än dottern som kanske ser sin chans o utnyttja läget, allt från skrupelfria producenter till lyckosökare. Att utse en förvaltare görs inte av ondo, det är ju till för att skydda individens intressen, såväl ekonomiska som i andra frågor om mer vardagliga ting. Allt från äldreboende placering till klädinköp.

Inget görs utan att gå via denne. Nu har ju dessutom dotten bröstarvingearvsrätt så jag ser inget fel alls i att Alice skyddas via förvaltare. Dottern får varken mer eller mindre utav detta, det har nog ts missat.
Citera
2013-06-09, 18:04
Medlem
Citat:
Det finns ju andra än dottern som kanske ser sin chans o utnyttja läget, allt från skrupelfria producenter till lyckosökare. Att utse en förvaltare görs inte av ondo, det är ju till för att skydda individens intressen, såväl ekonomiska som i andra frågor om mer vardagliga ting. Allt från äldreboende placering till klädinköp.

Inget görs utan att gå via denne. Nu har ju dessutom dotten bröstarvingearvsrätt så jag ser inget fel alls i att Alice skyddas via förvaltare. Dottern får varken mer eller mindre utav detta, det har nog ts missat.

På vilket sätt kan någon utnyttja läget när Alice inte kan skriva juridiskt bindande avtal?
Citera
2013-06-09, 18:06
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
På vilket sätt kan någon utnyttja läget när Alice inte kan skriva juridiskt bindande avtal?
Utan förvaltare förstår du väl. Förvaltaren är tillsatt för att detta ej skall hända. Kanske uttryckte mig oklart.
Citera
2013-06-09, 18:09
Medlem
Citat:
Utan förvaltare förstår du väl. Förvaltaren är tillsatt för att detta ej skall hända. Kanske uttryckte mig oklart.

ja men nu har hon ju förvaltare så då borde det ju vara fritt fram med besök eftersom ingen av besökarna kan lura henne?
Citera
2013-06-09, 18:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
ja men nu har hon ju förvaltare så då borde det ju vara fritt fram med besök eftersom ingen av besökarna kan lura henne?
Det får förvaltaren bedöma, det är utanför min kunskap du. Vem vet,tantan kanske har massa glitter på rummet, dyra minnesvärda tavlor mm. Vem vet, ingen här kan jag lova utan endast de närmaste och förvaltaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in