2013-06-18, 22:25
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Att Alice förr kanske inte hade svårt att säga nej har inte så stort förklaringsvärde till vad hon säger idag.

Titti och demenscentrum.se har levererat en hel del konkreta påståenden:

Konflikten verkar röra sig mycket kring hur många besök Alice mår bra av. Här är ett påstående:

Är man dement och är inne i en fas där man inte vill eller kan inse det så blir man ofta frustrerad och deprimerad. Det kan ta sig uttryck på en mängd sätt. Det är sorgligt för alla inblandade.

Hon är talför, mer klar än oklar och folk är kapabla till att känna av läget, det är inte en dagisklass på 25 pers som kommer åt gången. Det är inte heller bekanta hon inte träffat på 30 år som vill komma det. Det är en mindre krets än så. Plus att hon som sagt har en egen vilja, och har rätt till att få använda sin telefon, träffa vem hon vill och givetvis ska hon få komma ut om det är vad hon önskar.

Om du vänder på det, skulle du behandla dina släktingar så? Det skulle inte jag, oavsett hur offentliga de är eller inte.
Citera
2013-06-19, 00:58
Medlem
Konstiga är att efter stroken sa Titti att Alice Babs "fick sjukgymnastik". I Youtube-klippet hävdar AB att hon förvägrats det. Skyller Titti även detta på "Alzheimern" eller kan det vara så att Titti ljög?

http://www.expressen.se/noje/alice-babs-fick-stroke---ar-pa-battringsvagen/
Citera
2013-06-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Konstiga är att efter stroken sa Titti att Alice Babs "fick sjukgymnastik". I Youtube-klippet hävdar AB att hon förvägrats det. Skyller Titti även detta på "Alzheimern" eller kan det vara så att Titti ljög?

http://www.expressen.se/noje/alice-babs-fick-stroke---ar-pa-battringsvagen/

Nej, de som vill "befria" AB nämner att hon har kontaktperson och sjukgymnast, det är AB som säger att hon ej får hjälp. Hon har blivit förlamad i ena sidan efter stroke nr 2.
Citera
2013-06-19, 15:58
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Nej, de som vill "befria" AB nämner att hon har kontaktperson och sjukgymnast, det är AB som säger att hon ej får hjälp. Hon har blivit förlamad i ena sidan efter stroke nr 2.

Nej, hon är inte förlamad.
Citera
2013-06-19, 16:45
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Fy faaaan... Uppenbarligen har Titti fått nys om denna tråd och att allmänheten nu vet om vad hon gör mot modern, så vad gör hon? Jo, hon drar Alzheimerkortet igen, trots att det hela endast bygger på hennes egna uppgifter och inte på AB:s egen läkares:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article16976031.ab

http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/

Mmm... ganska obehagligt, känner till en rättshaverist som drog skrönor i media. Det slutade i domstol, "sanningssägaren" blev dömd, och media slutade lyssna på personen som gärna ville ge sin sida av saken. Aftonbladet och bloggen kan ha blivit förda bakom ljuset, det gäller att få kontakt med ABs läkare innan jag tror på det här, och den kan ju inte uttala sig. Tycker att polisen ska utreda det här, att någon ska anmäla Sjöblomskan så att man kan verifiera allt.

AB pratar om den påstådda demensen i filmen, genom att citera en dikt, flera verser. Sedan undrar hon om en dement verkligen kan göra det. Jag vet inte hur det är med AB, men jag vet att det finns lögnhalsar som får media att skriva vad de vill. Jag tycker inte att det här ärendet ska sluta med annat än att polisen granskar fallet. Vem gör anmälan? Tyvärr inte juridiskt kunnig.

Att påstå att släktingar är sjuka förekommer det också, och skälen kan variera, men vanligast är nog att den som ljuger är personlighetsstörd. Jag tror att Sjöblom kan vara det, tills jag får veta mer om detta. Jag har som sagt träffat på henne, och hon var inte nöjd med mindre än att alla skulle beundra henne, ingen respekt för andras egendom, tänk om vi polisanmält henne för snatteri? Då hade hon kanske tonat ned lite på sin aktivitet. Hon gjorde ett dåligt intryck, och jag blev inte förvånad över de här skriverierna.

Alzheimers kan ge ilska, men det kan även obehandlad depression.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-19 kl. 16:51.
Citera
2013-06-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Mmm... ganska obehagligt, känner till en rättshaverist som drog skrönor i media. Det slutade i domstol, "sanningssägaren" blev dömd, och media slutade lyssna på personen som gärna ville ge sin sida av saken. Aftonbladet och bloggen kan ha blivit förda bakom ljuset, det gäller att få kontakt med ABs läkare innan jag tror på det här, och den kan ju inte uttala sig. Tycker att polisen ska utreda det här, att någon ska anmäla Sjöblomskan så att man kan verifiera allt.

AB pratar om den påstådda demensen i filmen, genom att citera en dikt, flera verser. Sedan undrar hon om en dement verkligen kan göra det. Jag vet inte hur det är med AB, men jag vet att det finns lögnhalsar som får media att skriva vad de vill. Jag tycker inte att det här ärendet ska sluta med annat än att polisen granskar fallet. Vem gör anmälan? Tyvärr inte juridiskt kunnig.

Att påstå att släktingar är sjuka förekommer det också, och skälen kan variera, men vanligast är nog att den som ljuger är personlighetsstörd. Jag tror att Sjöblom kan vara det, tills jag får veta mer om detta. Jag har som sagt träffat på henne, och hon var inte nöjd med mindre än att alla skulle beundra henne, ingen respekt för andras egendom, tänk om vi polisanmält henne för snatteri? Då hade hon kanske tonat ned lite på sin aktivitet. Hon gjorde ett dåligt intryck, och jag blev inte förvånad över de här skriverierna.

Alzheimers kan ge ilska, men det kan även obehandlad depression.

Den här filmen, den finns inte på youtube eller liknande?

Bara en tanke, kan man anonymt anmäla Sjötäppan till Nacka Kommun om att det förekommer vanvård där? Är de då tvugna att utreda det då, och blir detta en offentlig handling?
Citera
2013-06-19, 19:38
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Den här filmen, den finns inte på youtube eller liknande?

Bara en tanke, kan man anonymt anmäla Sjötäppan till Nacka Kommun om att det förekommer vanvård där? Är de då tvugna att utreda det då, och blir detta en offentlig handling?
Filmen har länkats tidigare men varsågod igen då.
http://www.youtube.com/watch?v=oirwuIdm0Cg
Citera
2013-06-19, 19:59
Moderator
Schlesiens avatar
En av nyckelrollerna här har ansvarig läkare. (Alice bor i ett storstadsområde, kanske minskar det risken för att bedömningarna är utspridda på 15 olika stafettläkare?) Vad har Alice egentligen för diagnoser? Vilken vård och vilken vardag passar henne bäst?

Ansvarig läkares förklaring kanske är omöjlig att nå?
Alice själv kan inte lossa läkarens tystnadsplikt eftersom hon står under förmyndarskap? Och förmyndaren ser inte hur det gynnar Alice's intressen att lossa läkarens tystnadsplikt.

Men någon skulle kunna sätta press på förmyndaren så denne ser över sina informationskällor en extra gång?
Citera
2013-06-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Filmen har länkats tidigare men varsågod igen då.
http://www.youtube.com/watch?v=oirwuIdm0Cg

Hon är verkligen inte sig lik från sin krafts dagar med den späda och pipiga rösten. Dessutom pratar hon självcentrerat som äldre dementa (gaggiga) människor brukar göra på sin ålders höst. En person i det tillståndet bör man nog inte släppa ut i Sthlm utan en ledsagare. Med erfarenhet av äldre och åldringsvård händer det mer än ofta att åldringarna villar bort sig (kommer bort) och är helt oförmögna att ta tillvara på sig själva utan insatser från samhället. Det händer ofta att man får göra eftersök efter dessa dementa åldringar eftersom de flesta inte är försedda med en GPS-tracker.
Citera
2013-06-19, 20:22
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hon är verkligen inte sig lik från sin krafts dagar med den späda och pipiga rösten. Dessutom pratar hon självcentrerat som äldre dementa (gaggiga) människor brukar göra på sin ålders höst. En person i det tillståndet bör man nog inte släppa ut i Sthlm utan en ledsagare. Med erfarenhet av äldre och åldringsvård händer det mer än ofta att åldringarna villar bort sig (kommer bort) och är helt oförmögna att ta tillvara på sig själva utan insatser från samhället. Det händer ofta att man får göra eftersök efter dessa dementa åldringar eftersom de flesta inte är försedda med en GPS-tracker.
Men det är väl inte en enda människa som talat om att "släppa ut henne" övh! Det har ju framgått mycket tydligt att hon inte kan förflytta sig alls utan hjälp efter stroken.
Men jag kanske missförstår dig.
Senast redigerad av JaneMarple 2013-06-19 kl. 20:30.
Citera
2013-06-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Men det är väl inte en enda människa som talat om att "släppa ut henne" övh! Det har ju framgått mycket tydligt att hon inte kan förflytta sig alls utan hjälp efter stroken.
Men jag kanske missförstår dig.

Enligt ditt och flera andras resonemang här i tråden hålls hon ju inspärrad som en fånge och bör släppas fri från äldrevården. Att hon sedan ändå inte kommer att kunna klara sig själv skall väl vägas mot friheten att få slippa äldrevården hon inte vill ha. Många väljer ju att dö i ensamhet och vanvård i det egna hemmet för att få slippa äldrevården. Inför döden är vi alla lika och vi kommer antagligen, någon gång i framtiden ändå att vara i behov av en väl fungerande omsorg vare sig vi vill det eller inte.
Senast redigerad av 2006 2013-06-19 kl. 20:39.
Citera
2013-06-19, 20:54
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Enligt ditt och flera andras resonemang här i tråden hålls hon ju inspärrad som en fånge och bör släppas fri från äldrevården.
Det där får du allt ta och utveckla. Var i helvete har jag sagt något sånt? Halmgubbar kallas det du håller på med nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in