Citat:
Tinuviel|43821070]Ursäkta sent svar. Du skrev en hel del i ditt inlägg, IP. Jag fokuserar på dina åsikter om hur en diskussion bör utformas samt frågan om apostasi. Om du anser att det fanns något övrigt i inlägget jag absolut borde ha besvarat får du peka på det.
Det gör inget. Nej du lyfter fram det väsentliga.
Citat:
Visst vore det önskvärt. Men jag tror att det är svårt att uppnå. Debatten här ÄR vildvuxen och yvig - alla är välkomna att delta. Det har sina sidor, men detta ÄR yttrandefrihet.
Jag kan förstå att det blir svårt. Jag försöker i den mån det går att inte svara på värdelösa inlägg i hop om att hålla tråden på en hyfsat hög nivå men ibland sätter vissa av deltagran mitt tålamod på spel och skriver sånt som man inte kan låta bli att inte svara på.
Citat:
Å andra sidan har DU i viss mån makt att styra debatten. Det är DU som i denna tråd till 99% företräder islam och försvarar koranen. Du väljer således vilka inlägg du vill besvara och kan om du vill styra diskussionen så att ingen annan fråga tas upp förrän du anser ämnet avslutat.
Håller med dig delvis. Jag kan bestämma vilka frågor som jag vill svara på, de frågor som är riktade till mig men då beskylls jag för att ''fly'' för att jag tycker att det är en jobbig situation.
Citat:
Jag är tveksam till att folk i gemen ska leka moderatorer och "hoppa på" andra. Skriver någon ett uselt inlägg är det uppenbart och behöver inte påpekas.
Man behöver inte leka moderator. Det räcker med att man är rättvis och ärlig.
Citat:
Så du tror att vi ofta är oeniga inbördes - och att vi tiger om detta? Jag tror du har fel. Det finns en samsyn bland ateisterna i den här tråden i vetenskapliga frågor, vad gäller ex evolution, vattendelningsfrågan och embryologin. Där säger vetenskapen en sak - Koranen (enligt dig) en annan. Vi föredrar vetenskapen.
Jag är övertygad om att det finns saker ateister är oeniga om inbördes på denna tråd men ändå ger varann ryggdunkningar.
Citat:
Det finns också en enighet i att företeelser inte kan förbjudas med hänvisning till Gud. När det gäller homosexualitet är det där du ytterst hamnar IP. Koranen säger att det är fel -> IP tycker att det är fel. Vi har ingen helig bok som säger att det är fel - alltså blir frågan i vilken mån vi har rätt att lägga oss i om två vuxna människor älskar varandra och väljer att leva ihop.
Den där frågan har vi bollat fram och tillbaka med utan att vissa erkänner hur det egentligen ligger till. Vi eller rättare sagt jag har pratat om att själva läggningen inte är en synd i sig utan själva handlingen är en synd vidare jag likstält handlingen vid vilken annan handling som man kan låta bli att utföra.
Citat:
Du har rätt i det att du är väldigt ensam i de här debatterna, IP. Jag hyser en viss förundran över att du så outtröttligt tar dig an allt och alla gång på gång.
Min poäng var att alla muslimer håller med mig men de är ärliga och istället för att ge mig ryggdunkningar tar de debatten med er på en gång.
Citat:
Att människor i tråden bekräftar varandras argument tror jag inte kommer att förändras. Åter igen förstår jag heller inte varför du tror att folk ger positiv feedback trots att de i smyg inte håller med varandra - varför? Vilket behov eller syfte skulle en sådan oärlighet fylla. Vi har inte en pakt i att argumentera emot DIG personligen IP, det är de åsikter du framför som många av oss bitvis inte kan med.
För att ens fiendes fiende är ens kompis. De flesta hatar Islam här och de har de nåt gemensamt.
Citat:
Du går gärna redogöra för din syn på apostasi. Det är mycket möjligt att jag (vi) missuppfattat dig. Skriv ett inlägg så ska (åtminstone) jag bemöta det utan personangrepp.
Låt oss först diskutera färdigt homofrågan eller är vi överrens om att vi inte kan utveckla det längre?