2013-06-08, 20:27
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acool
Orkar inte läsa hela tråden:

Fråga:
När är bilden tagen av journalisten?

Kan det vara kläderna, skorna eller dylikt som polisen intresserar sig för i denna bild?

Om styckningen skett utomhus borde väl blodet för länge sen försvunnit?
Då borde den platsen vara omöjlig att finns?
21 maj. Nej det är en bil, oklart vilken. Beror nog på.

Cirkulera
Citera
2013-06-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han håller vapnet som en högerhänt på bilder.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast skjutvapen håller man normalt efter öga, och inte efter hand.

Och för att göra det ännu mer spännande så finns det folk som vänsterhänta i allt annat men är högerskyttar och tvärtom

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vid dessa kontakter kan KJ ha ställt i utsikt att bidra med autenticitet, a living target/Fallen Angel i form av Vatchareeya Bangsuan som lördagen den 4 maj bortfördes, låstes in och hölls vid liv i ett utrymme som inte tillhör KJ. När spelen officiellt blåstes av och flertalet speldeltagare begivit sig hem kan KJ och ytterligare någon eller några ha forslat dit VB och släppt ut henne i terrängen och fortsatt "lekarna" på ett mera realistiskt sätt med avsikt att beröva henne livet. En teori bland andra naturligtvis, men jag tror inte att KJ varit ensam om detta. Det känns inte så.

Nu var det ju som så att scenariot i detta spel planerades av arrangörerna och hölls hemligt fram till spelstart.

Du drar för stora växlar på att Airsoftspelare skulle vara generellt rubbade. Det är en hobby, inte mycket knepigare än lajvare som springer runt i skogen utklädda till orcher.
Citera
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är väl för höga farao ingen som påstått att de haft span på kj sedan den 4/5. Polisen synes ha tagit anmälan på allvar först den 7/5. Rimligen har luppen hamnat på kj några dagar efter detta. Samla tankarna lite nu.

Det har varit en hel del påståenden om både det ena och det andra sen trådens födelse. Ica påsar, kannibalism, blodiga bandage, jakt på människor i skogarna runt Boden. Jag vet att flera skrivit om att span varit på KJ sen dag 1. Sen om dessa varit vaga i sin definition på vad som de facto är dag ett. Är inget jag kan lastas för.

Fortsätt gärna dina teorier och resonemang så gör jag detsamma men sluta kasta förolämpningar.
Citera
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Om han har fått ett djupt sår i samband med knivhuggning, är det noterat i den rättsmedicinska levandeundersökningen, och skulle utgöra ett påtagligt indicium mot honom under förundersökningen. Det borde dessutom ha noterats av hans polare, och omtalats av åtminstone någon av dessa till Farbror Blå. Så hur det förhåller sig med den saken vet polisen. Vi kan bara gissa, och vi gissar ganska jäkla illa utifrån de där bilderna.

KJ verkar inte ha besvär från någon högerhand 11 maj av vad jag kan se från bilder på "Fallen Angel"-spelet.
Citera
2013-06-08, 20:44
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
KJs bil brukade stå på den delen av parkeringen närmast mot Batterivägen. Platsen näst närmast korsningen Kavalleri-/Artelleriv. Är man lite tråkig i analysen av bilden med Caddyn så kan det vara så att kJ var på väg till sin egen bil. Caddyn och de andra bilarna står troligtvis på platserna närmare hyreshusen. Caddyn skymmer i så fall KJs bil. Det var den tråkiga, men nyktra analysen.

Detta stämmer inte med nyhetsuppslaget.

Vad ska vi tro om bilden i nsd och intresset för någon av bilarna? Logiken ovan och att kj tog sin egen Hyundai med några civilare i följetåg punkt slut, eller att någon av bilarna ändå är intressanta för polisen?
Citera
2013-06-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av africancoffee
Lutar åt samma håll. Den klassiska retoriken från polisen kan/ska ge ett intryck av att de har koll på alla möjliga variabler.

Jag tror att de haft KJ som en möjlig GM hela tiden. Men det har inte uteslutit andra misstänkta.

Förmodligen har de haft viss information om honom, precis som du är inne på. Men jobbat på flera scenarion. Rikskrim ber om en mer fullständig bild av vem KJ är när de kontaktas och ombeds hjälpa till. Polisen lägger en hel del krut på att skaffa fram mer information. Samma dag, 20 maj, görs det första fyndet av VB. En ny växel läggs in och nätet börjar dras åt kring KJ.

Att polisen haft span på KJ sen 4/5, det håller jag för osannolikt.

Span har de förmodligen haft sen den 8'e eller senast den 9'e vilket jag grundar på bl.a polisens agerande lokalt och hur man hanterat mt gentemot press/media.

Rikskrim tror jag de begär hjälp av för fallet är nog inte så enkelt som det kan verka även om man utgår från mtGm som ensam. Sen har rikskrim mycket större resurser och erfarenhet då det gäller it och digital spaning/inhämtande om en/flera personer. Sen givetvis då mordet dessutom är en styckning så behövs expertis kombinerad med lokala kunskaper och kännedom om både orten och personer som hörs i ärendet.
Citera
2013-06-08, 20:55
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Är det en mörkblå turbo VW passat 1998 de
söker?
Varför undrar du?
Vet du någon som har en sån bil?
Citera
2013-06-08, 20:55
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Nu skrev inte MrFold att nördar skulle vara oförmögna att begå brott mer allmänt. H*n skrev att det skulle vara mycket osannolikt om ett gäng nördar skulle konspirera för att kidnappa och döda en ung flicka. Nåt sånt brottsscenario känner jag inte till - det har i vart fall aldrig skett i Sverige.

Du har, av skäl och på underlag som jag inte riktigt har fått klart för mig, fixerat dig vid att KJ måste ha medgärningsmän, och sedan sätter du i dina inlägg i tråden fokus på vad du tycker stöder den tesen, och ignorerar det som inte gör det. Så kan man argumentera för väldigt många olika, mer eller mindre bisara, hypoteser om hur dådet har gått till, och det för inte tråden framåt i någon vidare mån att göra så.

Nej jag har inte fixerat mig vid att de MÅSTE finnas medgärningsmän och hoppas verkligen inte att det gör det. Har dock sagt att det KAN finnas. KJ kan mycket väl vara kapabel att agera ensam GM också. Ja jag har då aldrig nämt att nördar skulle begå brott mer allmänt heller! Jag sa att det SKULLE KUNNA. Kanske inte nåt fall identiskt med detta men våldsbrott. Även om det inte sker speciellt ofta. Menade att Nördar om man nu måste kalla dom så kan begå brott precis som vem som helst. Sen har jag aldrig påstått att Hela det killgänget skulle lekt cowboys och indianer i skogen med VB. Sa att det kan finnas fler eller nån till i detta och nånting kan ha gått fel. Troligtvis är KJ ensam om att ha bragt VB om livet och jag önskar och hoppas bara att sanningen kommer fram eller att rättsväsendet åtminstonde ser till så att han döms. exakt vad som hänt kanske vi aldrig får veta men VB:s nära och kära kanske kan komma lite närmare ett closure iaf.
Citera
2013-06-08, 21:08
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av africancoffee
Lutar åt samma håll. Den klassiska retoriken från polisen kan/ska ge ett intryck av att de har koll på alla möjliga variabler.

Jag tror att de haft KJ som en möjlig GM hela tiden. Men det har inte uteslutit andra misstänkta.

Förmodligen har de haft viss information om honom, precis som du är inne på. Men jobbat på flera scenarion. Rikskrim ber om en mer fullständig bild av vem KJ är när de kontaktas och ombeds hjälpa till. Polisen lägger en hel del krut på att skaffa fram mer information. Samma dag, 20 maj, görs det första fyndet av VB. En ny växel läggs in och nätet börjar dras åt kring KJ.

Att polisen haft span på KJ sen 4/5, det håller jag för osannolikt.

Fattar bara inte hur KJ kan orka sitta och blåneka om han har begått detta styckmord. Då måste han ligga mer åt psykopati och personlighetsstörning och som han i viss mån lyckats hålla i schack i sitt liv och på ett förslaget sätt lyckats manipulera människor i han omedelbara närhet. Hans vän som framträdde i efterlyst menade ju i princip på att KJ inte skulle göra en fluga förnär. Men sen kan man ju fråga sig, Hur väl tror vi att vi känner våra vänner och bekanta?
Citera
2013-06-08, 21:20
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Fattar bara inte hur KJ kan orka sitta och blåneka om han har begått detta styckmord. Då måste han ligga mer åt psykopati och personlighetsstörning och som han i viss mån lyckats hålla i schack i sitt liv och på ett förslaget sätt lyckats manipulera människor i han omedelbara närhet. Hans vän som framträdde i efterlyst menade ju i princip på att KJ inte skulle göra en fluga förnär. Men sen kan man ju fråga sig, Hur väl tror vi att vi känner våra vänner och bekanta?
Jag tror nog att man kan förtränga en hel del.
Men att man ens vill komma undan efter ett sånt brott är ofattbart.

Om det finns flera GM så är det nog lättare att neka ihärdigt, likaså om man är säker på att inga spår finns.
Citera
2013-06-08, 21:20
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Nu skrev inte MrFold att nördar skulle vara oförmögna att begå brott mer allmänt. H*n skrev att det skulle vara mycket osannolikt om ett gäng nördar skulle konspirera för att kidnappa och döda en ung flicka. Nåt sånt brottsscenario känner jag inte till - det har i vart fall aldrig skett i Sverige.

Du har, av skäl och på underlag som jag inte riktigt har fått klart för mig, fixerat dig vid att KJ måste ha medgärningsmän, och sedan sätter du i dina inlägg i tråden fokus på vad du tycker stöder den tesen, och ignorerar det som inte gör det. Så kan man argumentera för väldigt många olika, mer eller mindre bisarra, hypoteser om hur dådet har gått till, och det för inte tråden framåt i någon vidare mån att göra så.

Jag tror också att det kan vara fler inblandade.
Och det har väl även polisen varit inne på, eftersom de nämnt det vid minst två tillfällen.

Man kan inte alltid gå efter vad som är det statistiskt vanligaste, det här fallet kanske tillhör undantagen.
Citera
2013-06-08, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino

Vem trodde att Mats Alm hade det i sig? Maken till timid människa har man sällan sett men ändå tog han livet av sin fästmö. Och neka sig igenom förhören gjorde han också. Jag tror inte man ska dra några växlar på vänners omdömen eller den misstänktes kallet i förhör. Skyldig kan han vara ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in