Citat:
Ursprungligen postat av
Fettsugning
Händerna? Finns två alternativ, antingen är händerna bortförda av rovdjur eller fåglar eller så har GM gömt dessa någonstans. Tidigare spekulationer i tråden och media har varit att händerna har kapats bort pga att de kan ha spår av GM DNA. Kan man tänka sig andra skäl att hugga av just händerna? Det känns inte pragmatiskt betingat ur ett transportperspektiv så det måste finnas annan anledning till detta. Om GM misstänkte att hens DNA kunde finnas under ex vis naglarna så borde rimligtvis GM ha rivmärken någonstans, troligen i ansiktet. KJ har ju rivmärken på armarna men det känns lite osannolikt att en person blir riven på underarmarna om hen ex vis försöker strypa någon eller det råder allmänt tumult. Nu spekulerar jag hej vilt här men jag tycker att de försvunna händerna är intressant.
Jag håller helt med dig!
Jag blir fan heller inte klok på händerna! Som du sade, antingen har djur norpat dem eller så är de gömda någonstans.
Men vilket som, GM har ju uppenbarligen avlägsnat händerna. Varför?
Det första alternativet kan nog uteslutas - att denna del av styckningen hade någon som helst någon funktion när det gäller
transporten av kroppen.
Det andra alternativet är
undanröjande av bevis: hudavskrap och/eller blod från GM under naglarna har föreslagits. Och det är klart, det inte krävs någon större kännedom om kriminalteknik och rättsmedicin för att en vanlig GM ska fatta det. Några avsnitt av CSI räcker gott och väl.
Problemet, som jag ser det, är bara att denna handling - som indikerar ett kunskapsmässigt initierat och genomtänkt agerande - så skär sig mot dumpningen av kroppen i övrigt, som framstår som slarvigt genomförd (benen inne i ett hus vid en väl trafikerad skogsväg, resten av kroppen i ett grunt hål i marken, närheten till bebyggelse generellt o.s.v.). Min invändning är: om GM förstår och har tillräcklig närvaro att avlägsna händerna, borde han också ha gömt kroppen bättre.
En annan variant på detta alternativ är att det inte handlar om spår
efter GM på händerna, utan att de avlägsnades för att dölja något annat förhållande, ett spår
av gärningen, någonting som skett före dödstillfället. Jag har själv inget riktigt bra förslag på vad detta skulle vara dock. Kanske märken efter rep?
Det sista alternativet är förstås att avlägsnandet av händerna har en
symbolisk betydelse eller fyller
ett särskilt behov hos GM. Att avlägsnandet är ett mål i sig, så att säga. Men återigen, varför just händer? Hade det rört sig avlägsnandet eller stympning av genitalier, bröst, ansikte - som är väldigt laddade kroppsdelar - så hade det varit begripligt (sexualsadistisk handling riktad mot könet eller en avpersonifiering av BO). Men händer? Var finns symboliken i det?
Frågan fascinerar mig. Har letat reda på referenserna till de tre mest auktoritativa studierna över styckmord i Sverige, Tyskland och Finland - och ska se om jag inte ska plocka fram dem när jag är på jobbet nästa vecka. Någonstans måste det finnas något liknande fall.