2013-06-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur viktiga är de stora pengarna? Om man ser pengarna som det viktiga kommer man att slösa bort sitt liv fullständigt. Då gör man saker som man inte verkligen älskar alldeles för mycket och bortprioriterar sådant som för de flesta är viktigt: vänner, släkt, fritid etc. Det är uppenbart att man i någon grad måste gilla det man sysslar med för att inte bli ett nervvrak. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att så många genuint älskar att formatera kommatecken på powerpointslides eller dylikt.

Finns det någon insider som skulle kunna erbjuda något annat än spekulationer i frågan?

Jag tror en begränsad fritid gör fritiden mer speciell och betydelsefull. Hur stor del av din disponibla fritid just nu är 100 % meningsfull? Trots att den, i jämförelse med en eventuell framtid, är så mycket större. Utgår från att du är studerande eller dylikt.

Är väl medveten om att jag inte är någon "insider", svarade för att du citerade. Hör diskussioner av dessa slag hemma i denna tråd? Känns mer som en generell diskussion avseende för- och nackdelarna med tidskrävande arbete.
Citera
2013-06-08, 21:46
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Jag tror en begränsad fritid gör fritiden mer speciell och betydelsefull. Hur stor del av din disponibla fritid just nu är 100 % meningsfull? Trots att den, i jämförelse med en eventuell framtid, är så mycket större. Utgår från att du är studerande eller dylikt.

Är väl medveten om att jag inte är någon "insider", svarade för att du citerade. Hör diskussioner av dessa slag hemma i denna tråd? Känns mer som en generell diskussion avseende för- och nackdelarna med tidskrävande arbete.

Det beror på vad du menar med meningsfull, men vem lever sitt liv 100 % meningsfullt hela tiden utom folk som röker brass med indianer i Amazonas och hoppar fallskärm, upptäcker världen osv? Är studerande, men extrajobbar så att det blir väl 40 timmarsveckor ändå. Du har avtagande marginalnytta av det mesta, men inte tid. Tid du slösat bort genom att försumma vänner och familj kommer inte tillbaka.

Vilka andra jobb kan du berätta om där det är vardagsmat att jobba 80, 90, 100 timmar i veckan, utom kanske någon mördarvecka på en toppkonsult? Tycker att det är relevant i högsta grad att få ta del av huruvida det är något man pallar i längden, varför man gör det och hur många som geniunt brinner för det och inte i första hand är ute efter en fet check. Därför skulle jag vilja utröna dessa frågor med hjälp av en insider, men att du svarade efter bästa förmåga uppskattar jag: se det inte som att jag hackade på dig för att vara outsider.
Citera
2013-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
jobbade 7-19 när jag var intern på repo pga ingen coverage i nästa tidszon. där jag jobbar nu var 6-19 i början.
Om vi antar en timmes resväg, vilket det väl kan bli på sina ställen.
Upp 5, iväg till jobbet 6, framme och börja jobba 7. Sluta kl 19, hemma 20 laga mat äta, lägga sig kl 21.

Blir ju inte så mycket fritid det där. Men det går kanske att hitta något kul under resorna till/från jobb.
Citera
2013-06-08, 21:56
Medlem
Vad innebär det för skillnad i arbetsuppgifter inom IB mellan en som läst kostnad-ntäktsanalys mot någon som är ren nationalekonom?
Citera
2013-06-08, 21:57
Medlem
Citat:
Aha, tror jag hajar det, trötthet är farligt . Fortsatt trevlig kväll och god natt.
Du tror inte det är så enkelt som att variansen minskar om man summerar fler sampel?
Citera
2013-06-08, 21:59
Medlem
Citat:
Två frågor. Är det värt att uppoffra allt för jobbet i alla de år man får göra slavgöra för att kunna klättra i karriären? När tycker ni att man ska börja tänka på att syssla med det man verkligen brinner för, dvs. att leva på riktigt?
Kan du beskriva vad det är för arbetsuppgifter som är "slavgöra", och vad det är för något som inte är "slavgöra".
Citera
2013-06-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du tror inte det är så enkelt som att variansen minskar om man summerar fler sampel?

Nu är jag osäker på vad jag postat tidigare men jag antog att en viss andel av alla deals, oberoende av antal, inte går i mål. Därmed borde det vara ungefär lika stor "success rate" hos stora som små aktörer.
Citera
2013-06-08, 22:11
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Kan du beskriva vad det är för arbetsuppgifter som är "slavgöra", och vad det är för något som inte är "slavgöra".

Hämta kaffe, leta efter stavfel i något prospekt, rätta kommatecken i slide 34 i powerpointpresentationen etc. Jobbar du i industrin skulle du gärna kunna svara på frågorna du citerade.
Citera
2013-06-08, 22:25
Medlem
Citat:
Nu är jag osäker på vad jag postat tidigare men jag antog att en viss andel av alla deals, oberoende av antal, inte går i mål. Därmed borde det vara ungefär lika stor "success rate" hos stora som små aktörer.
Du borde antagligen kunna se de som okorrelerade händelser ... Och då blir det skillnad om de är många eller få man summerar.
Citera
2013-06-08, 22:39
Medlem
Citat:
Hämta kaffe, leta efter stavfel i något prospekt, rätta kommatecken i slide 34 i powerpointpresentationen etc. Jobbar du i industrin skulle du gärna kunna svara på frågorna du citerade.
Hm, jag vet en som är chef för några hundra högutbildade i ett multinationellt bolag. Han gör sådant som du nämner ovan. Men du kan för all del då hävda att chefer gör skitjobb.

Man nu nämnde du inga icke-skitjobb. Jag blev lite intresserad av skillnaden. Kan du (eller någon annan för den delen) lista arbetsuppgifter som är skitjobb och sådana som inte är det?
Citera
2013-06-08, 22:44
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Hm, jag vet en som är chef för några hundra högutbildade i ett multinationellt bolag. Han gör sådant som du nämner ovan. Men du kan för all del då hävda att chefer gör skitjobb.

Vad är då moroten om chefen får göra lika mycket skitjobb som en nybakad kotlettfrilla, då är det väl pengarna som återstår gissar jag. Jag tänkte att du fick vettigare arbetsuppgifter när du avancerar, men kanske hade fel, man lär sig alltid något nytt.
Citera
2013-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Vad är då moroten om chefen får göra lika mycket skitjobb som en nybakad kotlettfrilla, då är det väl pengarna som återstår gissar jag. Jag tänkte att du fick vettigare arbetsuppgifter när du avancerar, men kanske hade fel, man lär sig alltid något nytt.

Tror att du har en ganska felaktig bild på hur en arbetsplats fungerar Caparzo. Inget illa menat med det, men det du skriver tyder på det.

Givetvis får man mer ansvarsfulla arbetsuppgifter när man avancerar, men alla arbetsuppgifter på en arbetsplats är oftast vettiga.

Min chef lastar över en del av sina mer ansvarsfulla arbetsuppgifter (än mina vanliga) på mig som "nybakad kotlettfrilla". Det är väl även det en fördel med att avancera till chef. Arbetsbelastningen verkar dock inte ha minskat för denne.
Senast redigerad av Gangplank 2013-06-08 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in