Citat:
Ursprungligen postat av Wise-Kid
Jag står väldigt frågande till vad du verkliget svarade på med detta inlägg.

Du pastod:
Citat:
Ursprungligen postat av Wise-Kid
Hur ser restriktionerna ut inom IB gällande egna aktieinvesteringar. Vissa yrken inom finans har väldigt strikta regler när det kommer till aktieinnehav medan andra (t ex analytiker) inte får äga aktier i huvudtaget. Själv skulle jag välja bort IB om man inte har rätt till egna aktieinnehav, även fast man kan komma runt reglerna via kapitalförsäkring. Vad har ni för fakta om detta?
Jag klargjorde:
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Nej, du kan naturligtvis inte komma runt reglerna genom att investera genom en kapitalforsakring. Sjalvklart kan du bryta mot reglerna genom att ha en depa som du inte deklarerar wherever men det ar ju knappast poangen. Ta en lunch med Ossian Hellers om du fortfarande tvekar.
Att du haller dina innehav i en kapitalforsakring (som ju bara ar en wrapper) spelar ingen roll for vilka bolag du far investera i vs. vilka som finns pa firmans restricted list (eller din personliga sadana om du nu t.ex. ar aktieanalytiker), hur du maste ga tillvaga internt for att fa tillstand att handla, minimum holding period, duplicate statements till complianceavdelningen &cet.
Med den andra punkten menade jag att det finns folk som tror att de har oerhort smarta losningar for att "ga runt" reglerna, vilket i praktiken betyder att de bryter mot dem. En del klarar sig, en del som Ossian Hellers aker dit och far i praktiken yrkesforbud.
Blev det klarare nu?