2011-04-09, 10:14
  #2389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Nej, du kan naturligtvis inte komma runt reglerna genom att investera genom en kapitalforsakring. Sjalvklart kan du bryta mot reglerna genom att ha en depa som du inte deklarerar wherever men det ar ju knappast poangen. Ta en lunch med Ossian Hellers om du fortfarande tvekar.

Jag står väldigt frågande till vad du verkliget svarade på med detta inlägg.
Citera
2011-04-09, 12:10
  #2390
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wise-Kid
Jag står väldigt frågande till vad du verkliget svarade på med detta inlägg.

Du pastod:

Citat:
Ursprungligen postat av Wise-Kid
Hur ser restriktionerna ut inom IB gällande egna aktieinvesteringar. Vissa yrken inom finans har väldigt strikta regler när det kommer till aktieinnehav medan andra (t ex analytiker) inte får äga aktier i huvudtaget. Själv skulle jag välja bort IB om man inte har rätt till egna aktieinnehav, även fast man kan komma runt reglerna via kapitalförsäkring. Vad har ni för fakta om detta?

Jag klargjorde:

Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Nej, du kan naturligtvis inte komma runt reglerna genom att investera genom en kapitalforsakring. Sjalvklart kan du bryta mot reglerna genom att ha en depa som du inte deklarerar wherever men det ar ju knappast poangen. Ta en lunch med Ossian Hellers om du fortfarande tvekar.

Att du haller dina innehav i en kapitalforsakring (som ju bara ar en wrapper) spelar ingen roll for vilka bolag du far investera i vs. vilka som finns pa firmans restricted list (eller din personliga sadana om du nu t.ex. ar aktieanalytiker), hur du maste ga tillvaga internt for att fa tillstand att handla, minimum holding period, duplicate statements till complianceavdelningen &cet.

Med den andra punkten menade jag att det finns folk som tror att de har oerhort smarta losningar for att "ga runt" reglerna, vilket i praktiken betyder att de bryter mot dem. En del klarar sig, en del som Ossian Hellers aker dit och far i praktiken yrkesforbud.

Blev det klarare nu?
Citera
2011-04-09, 17:45
  #2391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus

Blev det klarare nu?
Ok, min fråga var kanske felformulerad. Jag har inget intresse av att varken gå runt eller bryta mot regler. Jag tog upp KF för att inte få svaret att man just kan gå den vägen. Jag antar att det är relativt få yrken där man är helt förbjuden att äga aktier. Självklart är bolag som är eller varit klient till firman på restricted list men hur utbrett är förbuden i övrigt?
Citera
2011-04-10, 12:59
  #2392
Avslutad
Angående om Vaults guide to finance interviews, är den till för folk som inte läst ekonomi?
Boken började bra men nu har jag kapat av sektioner som handlar om årsredovisning, kassaflödesanalys, DCD, WACC, CAPM, obligationer etc som är jävligt basic.
Citera
2011-04-10, 13:04
  #2393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wise-Kid
Förstår om du inte vill specificera regelverket men är det tillåtet för er att äga aktier? Nu talar vi om långsiktiga investeringar och ingen privat-trading.

Självklart. Det finns dock en lista på vilka aktier man inte får handla i för tillfället (denna uppdateras av compliance kontinuerligt)
Citera
2011-04-11, 10:57
  #2394
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Vad finns att säga till den som står i valet mellan att bli quant och investment banker? Är det samma firmor som är mest eftersträvansvärda att arbeta på? Hurdan är skillnaden mellan rollerna när det gäller kompensation, arbetstider och svårighet att få jobbet?

Vi kan antaga att frågeställaren är en nyutexaminerad fysikdoktor från Sverige. Om ytterligare information behövs för att kunna ge ett svar så säg bara till.

Låt er inte hållas tillbaka av att jag redan har fått ett svar. Jag hör gärna mångas synpunkter!
Citera
2011-04-11, 10:59
  #2395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Angående om Vaults guide to finance interviews, är den till för folk som inte läst ekonomi?
Boken började bra men nu har jag kapat av sektioner som handlar om årsredovisning, kassaflödesanalys, DCD, WACC, CAPM, obligationer etc som är jävligt basic.

vet inte vilka den riktar sig till men, den är ju gjord för att ge de som söker sig till den typen av jobb ett underlag att revidera. Dvs detta som boken tar upp vet vi att många företag frågar om. Om du tycker att det är lätt så låter det ju positivt.
Citera
2011-04-11, 15:55
  #2396
Medlem
forkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Angående om Vaults guide to finance interviews, är den till för folk som inte läst ekonomi?
Boken började bra men nu har jag kapat av sektioner som handlar om årsredovisning, kassaflödesanalys, DCD, WACC, CAPM, obligationer etc som är jävligt basic.

Rätta mig om jag har fel men i USA/England spelar väll lärosätet större roll än här i Sverige vilket gör att det trillar in en del icke-ekonomer på IB positioner. Men för mig (som ekonom) fanns det ändå en hel del intressant information i boken så jag gissar på att den är skriven för alla som är intresserade av finansbranschen.
Citera
2011-04-12, 12:58
  #2397
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena
Vad gör en investementbanker konkret varje dag för att få så bra betalt? Varför msåte man arbeta så jävla mycket?

det beror pa vilken niva vi pratar om?

för Er praktikanter och 1st year analysts sa handlar det till 90% om att bygga finansiella modeller i excel, presentationer i powerpoint och research medelst bloomberg central och övriga informationskällor. Sa var det för mig när jag började i branschen och jag tror inte nagot har ändrats idag.

man jobbar sa mycket för att man far bra betalt. Även om du inte har nagot att göra sa är du ända tillgänglig pa kontoret och väntar pa att fa nagot att göra. Kontoret är ditt liv. Om du inte vill jobba mycket sa finns det nagon annan som kan ta över din position och du kan ta ett jobb pa kommunallt/statligt jobb (ingen sarkasm menad)
Citera
2011-04-18, 16:25
  #2398
Medlem
ugglans avatar
Finns det några tidsskrifter (journaler etc, ej WSJ/FT) som är intressanta/värda att läsa regelbundet för att hålla sig ajour och utbilda sig?

Jag tänker i stil med MS Journal of Applied Corporate Finance o.d. Eller är det akademiskt trams och slöseri med tid?
Citera
2011-04-19, 14:24
  #2399
Medlem
Laser Mannens avatar
Jag orkade inte läsa igenom alla 200 sidor så rätta mig om det redan tagits upp..

Jag läser nu en kandidat i teoretisk filosofi(med inspiration av Soros och LSE) på Lunds universitet, efter det ska jag läsa upp till en Msc i Business & Finance och kommer vara 26 när jag är färdigexaminerad. Jag läste på Carnegie Investment Banks hemsida om att arbeta inom Securities och blev mycket lockad av det.

Men hela det hundlivet jag läst mycket om i denna tråden är något som gjorde mig väldigt exalterad eftersom jag har just nu inga planer på att skaffa någon riktig familj förrän en bra bit över trettio. Och har inga problem i att lägga hela mitt liv på ett jobb.

Till frågan: Är det lönlöst(karriärsmässigt) att jobba som IB eller inom Securities på en bank som Carnegie i svergie? eller måste jag göra allt jag kan för att försöka ta mig till London? För att ha någon form av ett givande yrke.
Citera
2011-04-19, 23:38
  #2400
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Finns det några tidsskrifter (journaler etc, ej WSJ/FT) som är intressanta/värda att läsa regelbundet för att hålla sig ajour och utbilda sig?

Jag tänker i stil med MS Journal of Applied Corporate Finance o.d. Eller är det akademiskt trams och slöseri med tid?

Ja, det finns men de är oftast specifika för ett område och kan kosta mycket pengar. Då gäller det mestadels Equity Research. De flesta håller sig uppdaterade via Bloomberg (iaf på tradinggolvet).

Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Jag orkade inte läsa igenom alla 200 sidor så rätta mig om det redan tagits upp..

Jag läser nu en kandidat i teoretisk filosofi(med inspiration av Soros och LSE) på Lunds universitet, efter det ska jag läsa upp till en Msc i Business & Finance och kommer vara 26 när jag är färdigexaminerad. Jag läste på Carnegie Investment Banks hemsida om att arbeta inom Securities och blev mycket lockad av det.

Men hela det hundlivet jag läst mycket om i denna tråden är något som gjorde mig väldigt exalterad eftersom jag har just nu inga planer på att skaffa någon riktig familj förrän en bra bit över trettio. Och har inga problem i att lägga hela mitt liv på ett jobb.

Till frågan: Är det lönlöst(karriärsmässigt) att jobba som IB eller inom Securities på en bank som Carnegie i svergie? eller måste jag göra allt jag kan för att försöka ta mig till London? För att ha någon form av ett givande yrke.

Varför skulle det vara lönlöst? Det beror snarare på din preferens, SEB Enskilda konkurrerar om samma nordiska affärer som internationella banker i London (vissa har t o m kontor i Sverige). Samma sak gäller handel på de nordiska marknaderna. De stora spelarna har självklart större möjligheter att göra globala affärer och nordiska banker har sina begränsningar. Vill du t ex handla optioner på credit default swaps finns det bara en handfull market makers globalt men det beslutet behöver du inte ta på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in