2013-03-31, 12:04
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkl511
Har du någon aning om hur arbetsbelastningen ser ut på trading front-office/buy side i Sverige?

Om det är exchange traded så är det oftast de relevanta börsernas öppettider som styr, ~9-17 i Sverige. Sen kanske du vill vara inne 20-30 min tidigare för att förbereda etc. Men det är ju ganska menlöst att sitta på kontoret om marknaden är stängd.

OTC kan variera lite men det brukar vara ungefär samma. Inom t.ex. FX så händer inte vansinnigt mycket innan klockan 9-10 på dagarna om det inte är några makrosiffror som ska publiceras tidigt, sen lugnar det ner sig vid 4-5-tiden. Jag tolkar det som att många av våra nordiska kunder verkar gå hem vid 17-tiden eftersom vårt nordiska salesteam runt den tiden börjar varva ner och snacka skit medan dom sitter av lite facetime. Hörsägen säger att danskarna är värst med afterwork som ibland börjar kl 16..
Citera
2013-03-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Om det är exchange traded så är det oftast de relevanta börsernas öppettider som styr, ~9-17 i Sverige. Sen kanske du vill vara inne 20-30 min tidigare för att förbereda etc. Men det är ju ganska menlöst att sitta på kontoret om marknaden är stängd.

OTC kan variera lite men det brukar vara ungefär samma. Inom t.ex. FX så händer inte vansinnigt mycket innan klockan 9-10 på dagarna om det inte är några makrosiffror som ska publiceras tidigt, sen lugnar det ner sig vid 4-5-tiden. Jag tolkar det som att många av våra nordiska kunder verkar gå hem vid 17-tiden eftersom vårt nordiska salesteam runt den tiden börjar varva ner och snacka skit medan dom sitter av lite facetime. Hörsägen säger att danskarna är värst med afterwork som ibland börjar kl 16..

Nu jobbar inte jag som FX trader/sales, men du får det att låta som att man jobbar 8:30-17:00, det stämmer inte med den bild jag har. Till att börja så där jag jobbat, brukar FX ha globala morgon-call 08:00 svensk tid. Utöver jobbet som du säger är trading-tiderna, ska man ibland ut på kundträffar/middagar etc, man ska ha lite interna möten om utveckling och förändringar. Det är mycket runt omkring som gör att dagarna blir längre, särskilt i början av karriären, men även när man blivit ansvarig för en liten grupp. Jag skulle säga att en genomsnitts-sales/trader kommer in runt 08:00 och jobbar till 18:15 utan lunch-paus / äter på desken.
Senast redigerad av whey 2013-03-31 kl. 14:01.
Citera
2013-03-31, 23:55
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Nu jobbar inte jag som FX trader/sales, men du får det att låta som att man jobbar 8:30-17:00, det stämmer inte med den bild jag har. Till att börja så där jag jobbat, brukar FX ha globala morgon-call 08:00 svensk tid. Utöver jobbet som du säger är trading-tiderna, ska man ibland ut på kundträffar/middagar etc, man ska ha lite interna möten om utveckling och förändringar. Det är mycket runt omkring som gör att dagarna blir längre, särskilt i början av karriären, men även när man blivit ansvarig för en liten grupp. Jag skulle säga att en genomsnitts-sales/trader kommer in runt 08:00 och jobbar till 18:15 utan lunch-paus / äter på desken.

Kundträffar och interna möten kan jag räkna på en halv hand det senaste verksamhetsåret. Jag lyckas ibland bli kvar till strax efter kl 18 och då är jag bland de allra sista. För det mesta kan jag köra 08:00 - 17:30 men vi har även folk som kommer in vid 9-10 och går 17. Hemgång beror mest på hur aktiv marknaden är, är det lugnt kan man lämna över till NY-desken tidigt. Givet att vi är en av de största med avseende på marknadsandel så kan jag tänka mig att det är mycket lugnare på en svensk bank (och framförallt svensk buy side) och att det således ofta går att gå hem tidigt - vilket vårt nordiska salesteam brukar påtala med en viss avundsjuka i rösten "om det inte vore för pengarna..".
Citera
2013-04-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Kundträffar och interna möten kan jag räkna på en halv hand det senaste verksamhetsåret. Jag lyckas ibland bli kvar till strax efter kl 18 och då är jag bland de allra sista. För det mesta kan jag köra 08:00 - 17:30 men vi har även folk som kommer in vid 9-10 och går 17. Hemgång beror mest på hur aktiv marknaden är, är det lugnt kan man lämna över till NY-desken tidigt. Givet att vi är en av de största med avseende på marknadsandel så kan jag tänka mig att det är mycket lugnare på en svensk bank (och framförallt svensk buy side) och att det således ofta går att gå hem tidigt - vilket vårt nordiska salesteam brukar påtala med en viss avundsjuka i rösten "om det inte vore för pengarna..".

OK, då är ni kanske slappare än jag trodde och ännu mindre värda era bonusar..
Citera
2013-04-05, 17:29
Medlem
Hur ligger det till med pension hos dessa banker? Har utländska såväl som svenska banker ett pensionssystem för sina anställda? Hur stor är denna i förhållande till lön/inkomst från tjänst?
Citera
2013-04-15, 21:27
Medlem
bentebent22s avatar
Är det någon som har koll på fördelar/nackdelar på att jobba corpen på en BB, mot att jobba på en boutique corp firma? Gäller både Sverige och utomlands.

Sen också fördelar/nackdelar när det gäller exit möjligheter/nästa steg i karriären?
Citera
2013-04-17, 20:18
Medlem
7xEBITDAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Är det någon som har koll på fördelar/nackdelar på att jobba corpen på en BB, mot att jobba på en boutique corp firma? Gäller både Sverige och utomlands.

Sen också fördelar/nackdelar när det gäller exit möjligheter/nästa steg i karriären?

BB
+ Globalt natverk; bred och djup expertis, rotations till andra kontor
+ Resurser; inhouse design + marknadsanalys-avd (du slipper en del skitgora)
+ Stora deals; de mest spannande transaktionerna och klienterna
+ Brand name; exit opps

– Hemsk work life balance; knappt nagon semester & alltid "on call"
– Byrakrati; mkt politik for att ta sig till toppen
– "En i mangden"-kansla; du ar valdigt utbytbar i tidiga ar

Boutique*
+ Tidigt vital del av teamet
+ Mer ansvar i juinora led
+ Nara klienten fran start

– Begransade exit opps
– Mer grunt; inte samma inhouse-resurser, du far gara mkt formattering och research sjalv
– Mindre deals** >> samre betalt >> mindre intressanta uppdrag (enl. mig)

*Raknar Lazard, Rothschild, Moelis etc. som BB (aven om de inte ar BB per BS def/, utan ind. advisory houses)
** Boutiques plockar alltmer marknadsandelar post-Lehman pa bekostnad av BBs, de slipper fokusera pa ROE-issues och plockar hem stora mandat atm.

Disclosure: Jag ar subjektiv da jag jobbar pa en BB.
Citera
2013-04-24, 23:09
Medlem
Bucketshops avatar
Någon som har lite färsk info kring hur stor andel av de på internshipprogrammen som får full time offers dessa dagar? Kan det vara så väl att vi nådde botten under förra året då vissa banker tycks ha haft katastrofalt dålig offers:interns-ratio eller kommer det vara lika bedrövligt i sommar också?
Citera
2013-04-25, 10:08
Medlem
deMorgans avatar
Tror det handlar en del om hur duktiga interns man har, da en hel del banker fortfarande har Graduate recruitment som startar efter sommaren (dvs. efter att interns fatt sina besked).

Det jag kan utga ifran vad jag kanner till, ar inte siffror, men vad som sker. Vet att UBS och Barclays har sparkat en hel del mest pga. just dessa manniskor har pa senaste tiden intervjuats frekvent dar jag ar idag. En annan sak som sker pa min bank ar att underpresterande seniors byts ut mot juniors for att sanka kostnaderna. Kan ju forhoppningsvis innebara att fler interns far stanna.

Tittar man bara pa marknaden ar jag sjalv inte sa positiv. Ser riktigt jakla illa ut, framforallt inom M&A nu i starten. Man kan val hoppas att bankerna har positivare syn och iom. att de rekryterar i sommar till sommaren aret efter kan de kanske vara fler som far stanna an vanligt.

Vet nagon ens vad snittet lag pa forra aret? Laser lite rapporter som innefattar alla branscher, men som sager att runt 60% av interns far FT-offer. Det later javligt mycket tycker jag.
Citera
2013-04-25, 11:14
Medlem
Bucketshops avatar
Jo att vi kids är billigare i drift än de seniora bör väl absolut vara en fördel, frågan är hur mycket fördel.

Har hört (fullständigt obekräftade) siffror på så lite som 20-30% på vissa banker förra sommaren. Eventuellt kommer siffrorna endast från någon bitter intern som inte fick FT-offer men siffrorna är förmodligen inte helt tagna ur luften utan har någon form av sanning i sig.
Citera
2013-04-25, 12:22
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo att vi kids är billigare i drift än de seniora bör väl absolut vara en fördel, frågan är hur mycket fördel.

Har hört (fullständigt obekräftade) siffror på så lite som 20-30% på vissa banker förra sommaren. Eventuellt kommer siffrorna endast från någon bitter intern som inte fick FT-offer men siffrorna är förmodligen inte helt tagna ur luften utan har någon form av sanning i sig.

Svart att saga. Man behover alltid bade seniora och juniora, sedan beror det pa vart. I Sales har de t.ex. budget och om en senior gor siffror som en junior i princip kan klara av, da aker ju denne. 3 har fatt ga och blivit ersatta av juniora dar jag ar idag.
Man maste ocksa skilja mellan bankerna. Min uppfattning ar att t.ex. Barclays och UBS gar samst nu. Baserat endast pa att mina chefer ar standigt i intervjuer och letar nya bland folk som fatt ga fran dessa platser. En som jag vet borjade pa en av dessa banker som "lite mer senior an graduate" har fatt ga inom 6 manader.

20-30% kan nog stamma. Vet t.ex. att pa Credit Suisse inom S&T forra aret vart det brutalt fa som fick stanna kvar. Tyvarr valdigt svart att avgora vart man ligger i ar, beror pa sa mycket mer an bara en faktor.

OT- Hur har det gatt for dig, landat nagot an? Kan ta det via PM om du vill.
Citera
2013-05-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Tror det handlar en del om hur duktiga interns man har, da en hel del banker fortfarande har Graduate recruitment som startar efter sommaren (dvs. efter att interns fatt sina besked).

Det jag kan utga ifran vad jag kanner till, ar inte siffror, men vad som sker. Vet att UBS och Barclays har sparkat en hel del mest pga. just dessa manniskor har pa senaste tiden intervjuats frekvent dar jag ar idag. En annan sak som sker pa min bank ar att underpresterande seniors byts ut mot juniors for att sanka kostnaderna. Kan ju forhoppningsvis innebara att fler interns far stanna.

Tittar man bara pa marknaden ar jag sjalv inte sa positiv. Ser riktigt jakla illa ut, framforallt inom M&A nu i starten. Man kan val hoppas att bankerna har positivare syn och iom. att de rekryterar i sommar till sommaren aret efter kan de kanske vara fler som far stanna an vanligt.

Vet nagon ens vad snittet lag pa forra aret? Laser lite rapporter som innefattar alla branscher, men som sager att runt 60% av interns far FT-offer. Det later javligt mycket tycker jag.

Att bankerna har graduate recruitment har alltid varit standard. Det vi har sett på senare år är snarare ett undantag mer än en regel; headcount har varit i vissa fall varit så låg att platserna lyckats fyllas med interns. Tidigare har det väl egentligen bara varit (mig veterligen) en av de amerikanska bankerna som konsekvent har saknat ett graduate recruitment - och då har det endast varit fallet för ett av deras affärsområden.

Att prata i generella termer om vilka banker som folk rekryterats ifrån är ingen vidare måttstock för hur det går för konkurrenterna. Till exempel Barclays som du nämner har gjorts sig av med en hel del folk i omstruktureringar post liborgate där vissa avdelningar helt stängts ned, dvs dålig indikation på bankens overall performance. 3800 anställda är väl vad det handlat om. Tittar du på senaste kvartalsrapporten så levererade Barclays Investment Bank (tidigare BarCap) en vinstökning på 11%. UBS downsizar ju sin IB-del rejält (10 000 jobb?) för mer fokus på wealth management. Därför inte heller någon vidare indikation på hur läget är på arbetsmarknaden eller rent marknadsmässigt. Rent generellt ser ju både USA och Asien rätt starkt ut. Europa måste bara stabilisera sig så bör det ta fart snart, men att hävda att det ser riktigt jäkla illa ut inom M&A är väl att skrika lite väl högt i min mening.

Inom IBD är väl en conversion ratio på ca 50% rimligt, 60% är inte att betrakta som överdrivet högt.

@ Bucketshop, 20-30% låter rimligt för fjolåret om vi pratar om S&T / Markets. För IBD ska det verkligen ha krisat nånstans om headcount var så låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in