2009-07-24, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
Vad jag hört på diverse olika forum (Nicube o WallstreetOasis), ska det i princip vara omöjligt att jobba sig upp från BO till FO. I varje fall skall chanserna att lyckas med detta vara minimala.

Det går inom markets men inte inom IBD.
Citera
2009-07-29, 13:26
Medlem
vilken skola är bäst att läsa på, London school of economics eller London busienss school?
Jag har alltid trott att det var LSE. Har jag rätt?
Citera
2009-07-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eschenbach
vilken skola är bäst att läsa på, London school of economics eller London busienss school?
Jag har alltid trott att det var LSE. Har jag rätt?

Näe, det har du fanimig inte. Kanske lite översitteri men är du så pass lat (eller korkad) att du inte kan kolla upp skillnaden mellan LSE och LBS så är ibanking definitivt inte för dig. Du bör istället fokusera på consulting.
Citera
2009-07-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billionaire
Näe, det har du fanimig inte. Kanske lite översitteri men är du så pass lat (eller korkad) att du inte kan kolla upp skillnaden mellan LSE och LBS så är ibanking definitivt inte för dig. Du bör istället fokusera på consulting.

Okej tack för det trevliga svaret, du behöver inte oroa dig för att ytterliggare EN TILL ska in i branschen ibanking, du behöver itne skrämma bort folk, du kommer ändå inte bli en banker. Någon annan som kan förklara lite bättre om skillnaden mellan skolorna?
Anledningen till att jag frågade är att när man läser i tråden ser man bara saker om LSE, och aldrig om LBS, det var därför jag undrade.
Senast redigerad av Eschenbach 2009-07-29 kl. 14:58.
Citera
2009-07-29, 23:10
Medlem
Fjompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eschenbach
Text

London Business School erbjuder graduate (master) och executive program, alltså ej undergraduate (kandidat).

London School of economics and Political Science erbjuder såväl undergraduate (kandidat), graduate (master) samt executive program.

Således är orsaken till att alla talar om "LSE" och inte London Business School, att det är en skola man kan söka till direkt efter gymnasiala studier.
Citera
2009-07-30, 03:56
Medlem
Aekeis avatar
Eschenbach:

Beror på lite vad du vill göra, LSE fokuserar på nationalekonomi och är mer vetenskapligt inriktad. LBS är en renodlad MBA-skola (f.ö världens dyraste) där man får en väldigt generell och praktisk utbildning för att leda företag. Jag tror inte man objektivt kan säga vilken skola som är bäst men LBS smäller nog högre i fler branscher än LSE. Å andra sidan ser jag inte poängen att studera på LBS för $100000/år när det finns billigare och bättre MBA-program med finansinriktning som t ex Chicago, Wharton och Columbia.
Citera
2009-07-30, 07:43
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Eschenbach:

Beror på lite vad du vill göra, LSE fokuserar på nationalekonomi och är mer vetenskapligt inriktad. LBS är en renodlad MBA-skola (f.ö världens dyraste) där man får en väldigt generell och praktisk utbildning för att leda företag. Jag tror inte man objektivt kan säga vilken skola som är bäst men LBS smäller nog högre i fler branscher än LSE. Å andra sidan ser jag inte poängen att studera på LBS för $100000/år när det finns billigare och bättre MBA-program med finansinriktning som t ex Chicago, Wharton och Columbia.

Vad fan, det var en jävla nolla från LBS som tog över vd posten för en idrottsklubb, slutade med RÖTT resultat! Bu!
Citera
2009-07-30, 09:23
Medlem
Aekeis avatar
Jaha, vilket tyder pa att skolan ar dalig? Du far i princip alla verktyg du behover forutom erfarenhet men sedan ar det upp till dig att verkligen lyckas.

De jag traffat fran LBS haller over lag hogre niva an de fran ovriga toppskolor i Europa.
Citera
2009-07-30, 11:12
Medlem
Apelsinjuices avatar
Intervjutips.

Intervju på corpen på en av de svenska bankerna om två veckor. Någon som har några tips på vad som bör förberedas? Brukar det vara några tricky frågor osv?
Citera
2009-07-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjompa
London Business School erbjuder graduate (master) och executive program, alltså ej undergraduate (kandidat).

London School of economics and Political Science erbjuder såväl undergraduate (kandidat), graduate (master) samt executive program.

Således är orsaken till att alla talar om "LSE" och inte London Business School, att det är en skola man kan söka till direkt efter gymnasiala studier.

Där har vi det perfekta svaret, tack för hjälpen!
Tack aikei också, väldigt nyttig information!
Citera
2009-07-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice
Intervju på corpen på en av de svenska bankerna om två veckor. Någon som har några tips på vad som bör förberedas? Brukar det vara några tricky frågor osv?

Se till att kunna din DCF väl, det är det enda råd jag kan ge.
Citera
2009-07-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice
Precis som personen i posten ovan så är DCF otroligt bra, du kommer också få frågor om hur resultaträkningen är "bunden" med balansräkningen osv. Olika nyckeltal etc. EBITDA/EBIT.
Du kommer garanterat få frågan; "Vilka sätt kan man göra en analys av ett företag?" Då svarar du multipelanalys, dcf etcetc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in