Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Är det inte väldigt dåligt när människor som Peter Wolodarski, Göran Rosenberg eller Kurdo Baksi "problematiserar" svenskheten, utan att i samma andetag göra likaledes med sin egen etnicitet?
Egentligen vore det väldigt intressant att höra resonemanget utifrån ett bredare perspektiv, dvs om man är konsekvent med sitt ifrågasättande av etnicitetens deskriptiva värde men också dess normativa. Alltså: gäller det för alla etniciteter eller enbart den svenska? En gissning är att man problematiserar i det landet man bor i, dvs Sverige, men jag ska inte lägga ord i munnen på någon annan.
Citat:
De vet alltså att det finns en fundamental skillnad mellan MEDBORGARSKAP och ETNICITET. Och att den svenska etniciteten är lika lätt/svår att förklara eller definiera som deras egen är - varken mer eller mindre.
Ja, och där är jag beredd att hålla med. Men vet inte om de ovan nämnda herrarna håller med mig. Jag betraktar exempelvis inte mig själv som etniskt svensk, däremot som svensk medborgare och del av den svenska nationen.
Citat:
Om Peter Wolodarski resonerar kring en "ny definition av svenskhet" så vet jag att han har samma insikt om skillnaden mellan svensk etnicitet och det svenska medborgarskap. Han gör alltså skillnad på SIN judiskhet och MIN svenskhet genom att bara problematisera/relativisera den ena etniciteten.
Men varför skulle en svensk tillhörighet egentligen utesluta en annan? När jag talar om svenskhet på en politisk nivå talar jag främst om medborgarskapet och den svenskhet man (förhoppningsvis) förvärvar genom att vara del av det svenska samhället, kulturen, språket och vanorna. Det handlar väl om olika sorters svenskhet. Samtidigt tillhör jag exempelvis en polsk, ukrainsk och judisk etnicitet baserat på arv även om dessa tillhörigheter betyder mindre för mig eftersom jag lever som svensk och i det svenska samhället och har alltid gjort det. En ny definition av en annan nivå av svenskhet behöver inte utesluta den etniska tillhörigheten, det är, om jag nu ska våga mig på att svara för personerna du nämner.
Citat:
Håller du med om att det finns ett särskilt ansvar för debattörer av annan etnicitet att vara tydliga med att det finns en värdefull svensk etnicitet om de ska ge sig på att ha funderingar på vad "svenskhet" är?
Det håller jag med om. Etniciteten har dock lite politisk vikt och kanske därför figurerar den inte lika ofta i samtalet, jag vet faktiskt inte. Dessutom har svensk etnicitet det värde som dess medlemmar tillskriver den, varken mer eller mindre. Jag tror inte att det existerar ett objektivt "värde" av någon etnicitet, varken den judiska, polska eller svenska. Men det är självklart upp till var och en att tillskriva dem värde.
Citat:
Det enda icke-rasistiska alternativet är ju att de också ifrågasätter/tar avstånd från sin egen särart i samma stund som de propagerar för en ny sorts svensk/världsmedborgare?
Om man ifrågasätter att det överhuvudtaget finns etnicitet så bör man vara konsekvent. Som sagt, jag anser att det finns något sådant som etnicitet även om gränsdragningarna kan vara svåra att göra. Dessutom spelar den relativt lite roll rent politiskt och jag hoppas att den inte kommer göra det i framtiden. Men det innebär inte att man behöver förneka dess vikt och existens för människor.
Men jag ska inte lägga ord i munnen på någon. Jag själv anser att en medborgerlig patriotism (kalla det "ny" svenskhet) behöver inte ersätta någon etnicitet, det är en ny form av tillhörighet som förenklar för de som inte är etniska svenskar att känna tillhörighet och lojalitet med ett land där de inte har rötter. Jag ser inget problem med att etniska tillhörigheter existerar jämte nya tillhörigheter.