2013-06-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Men ge dig för fan!

Och sluta likställa Berny med Nancy, dom två är helt olika personer, dom levde inte ens samtidigt. Det finns en del likheter men bara för att Nancy (kanske) led av schizofreni och Berny tydligen gör/gjorde det så betyder inte det att Berny är likadan som Nancy var. Bara för att man lider av Schizofreni så betyder inte det att man är likadan som alla andra med schizofreni, dom är ändå egna individer.

Och Schizofreni påverkar väl ändå inte ens förmåga att hålla sig borta från droger. Schizofrena knarkare gjorde ett val och sen fortsatte att aktivt välja att ta knark, precis som vem som helst. Enda möjligheten jag ser till att det skulle vara sjukdomens fel vore väl om "demonerna befallde" dem att ta knark. Men jag har aldrig hört talats om att något sådant hänt så. Men med det sagt så kan jag ju inte direkt förneka att Schizofrena verkar vara extra sårbara

Jag skulle gärna vilja se källan för forskningen om bot mot schizofreni etc?

Sen undrar jag om du har statistik att backa upp med för ditt påstående om att Schizofrena, enligt dig, ofta blir omyndig förklarade?

Nancy Spungen led av Schizofreni sedan födelsen, jo. Det har fastställts. Bland annat av hennes mor som lugnade henne nätterna genom då hon led av hallucinationer.

Schizofrena är också benägna att vända sig till drogbruk, det är en del av sjukdombilden, som även hennes läkare fastställde och varnade för i en ung ålder långt innan hon hade börjat missbruka.

Lider man av schizofreni kan man få hjälp av en god man, som är dagens motsvarighet till omyndighetsförklaring. Det är alltså när man inte klarar av att sköta sin ekonomi, bland annat.

Söker du källan till forskningen om botemedel för schizofreni, är det bara att googla. Det kan du säkert.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/psykiatri/psykiatriska-tillstand-kan-ha-gemensamma-orsaker/ Där har du en från dagens medicin.se.

En annan i samma ämne från Svenska dagbladet; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/likheter-mellan-psykiska-akommor_7953540.svd

"Flera av de gener som forskarna kartlagt och som är förändrade vid dessa sjukdomar, jämfört med kontroller, är involverade i hur kroppen reglerar balansen av kalcium i hjärnan. Fyndet ger forskarna hopp om att kunna utveckla nya läkemedel, som påverkar denna balans."

Till Artreyara: Så sant! Schizofrena har anlag för att självmedicinera.
Citera
2013-06-07, 12:55
Medlem

Nancy Spungen led av Schizofreni sedan födelsen, jo. Det har fastställts. Bland annat av hennes mor som lugnade henne nätterna genom då hon led av hallucinationer samt Nancys läkare och psykiatrar på den psykatriavdelning där Nancys föräldrar sökte hjälp åt henne. Tyvärr fick dock inte hennes föräldrar veta diagnosen förrän efter hennes död, vilket ställde till det.

Schizofrena är också benägna att vända sig till drogbruk, det är en del av sjukdombilden, som även hennes läkare fastställde och varnade för i en ung ålder långt innan hon hade börjat missbruka.

Lider man av schizofreni kan man få hjälp av en god man, som är dagens motsvarighet till omyndighetsförklaring. Det är alltså när man inte klarar av att sköta sin ekonomi, bland annat.

Söker du källan till forskningen om botemedel för schizofreni, är det bara att googla. Det kan du säkert.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/psykiatri/psykiatriska-tillstand-kan-ha-gemensamma-orsaker/ Där har du en från dagens medicin.se.

En annan i samma ämne från Svenska dagbladet; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/likheter-mellan-psykiska-akommor_7953540.svd

"Flera av de gener som forskarna kartlagt och som är förändrade vid dessa sjukdomar, jämfört med kontroller, är involverade i hur kroppen reglerar balansen av kalcium i hjärnan. Fyndet ger forskarna hopp om att kunna utveckla nya läkemedel, som påverkar denna balans."

Var det inte du som tog upp att hon borde omyndigförklaras? Minns faktiskt inte men det är bara att scrolla bak i tråden.

Stämmer som sagt att man inte kan bli omyndigförklarad längre, det försvann i samband med att psykiskt sjuka fick mer rättigheter i samhället, en tid tillbaka. Det är som du säger ersatt av en god man och förvaltarskap vid större tillgångar. En god man hanterar den månatliga ekonomin.

Citera
2013-06-07, 13:20
Avslutad
Fel.
Citera
2013-06-07, 13:44
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Nancy Spungen led av Schizofreni sedan födelsen, jo. Det har fastställts. Bland annat av hennes mor som lugnade henne nätterna genom då hon led av hallucinationer samt Nancys läkare och psykiatrar på den psykatriavdelning där Nancys föräldrar sökte hjälp åt henne. Tyvärr fick dock inte hennes föräldrar veta diagnosen förrän efter hennes död, vilket ställde till det.

Var det inte du som tog upp att hon borde omyndigförklaras? Minns faktiskt inte men det är bara att scrolla bak i tråden.

Stämmer som sagt att man inte kan bli omyndigförklarad längre, det försvann i samband med att psykiskt sjuka fick mer rättigheter i samhället, en tid tillbaka. Det är som du säger ersatt av en god man och förvaltarskap vid större tillgångar. En god man hanterar den månatliga ekonomin.

Ursäkta men blev du tappad bakom en vagn eller har du problem med läsförståelsen? Du uttrycker dig så himla konstigt så jag får fan ont i huvudet.

okey, det har alltså fastställts att hon led av schizofreni, whatever, men Nancy Spungen har fortfarande inget med Berny och den här diskussionen att göra! Det är som att konstatera vilken kändis som fyller år på samma dag som Berny. Det skiter väl för fan vi i.

Läkaren fastställde vad och varnade vem? Antar att du menar Berny? Du sa ju just att det inte fastställdes att det var Schizofreni Nancy led av fören hennes död så då blir det ju svårt att varna om en sån sak. Och läkaren fastställde vad? Att hon led av Schizofreni eller att Schizofrena är benägna att börja missbruka droger? Det är det väl förmodligen någon annan som fastställt huruvida Schizofrena är missbruks benägna eller inte redan isf.

Jo jag vet som sagt redan om att man kan få en god man eller förvaltare av olika anledningar, det var jag som drog upp det från första början. Och nej, som jag skrev så är inte god man eller förvaltare motsvarigheten för omyndighetsförklaringen. Ersättare, ja. Motsvarighet, nej. Jag har redan förklarat skillnaden dessutom.

Nej det var inte jag som tog upp att hon borde omyndigförklaras och det är ingen som gjort det på de senaste 50 sidorna av den här tråden, minst. Jag minns det mesta av vad jag skriver så jag behöver inte scrolla tillbaka, men du kan ju göra det.

Ja jag vet att det stämmer och hur det kom sig att det blev så och jag vet vad en god man har för funktioner, igen, det var jag som drog upp det varför upprepar du DET för MIG??

Sen är det inte vetenskapligt bevisat att man kan ha "anlag" för att självmedicinera/missbruka. Du kan vara mer sårbar/ha sämre förutsättningar än dom "normala" om du är psykiskt sjuk och/eller har föräldrar/syskon som missbrukar, absolut. Men det påverkas av miljö, inte genetik. Att påstå att man överhuvudtaget kan ha anlag för att bli missbrukare/självmedicinerare är, i mina ögon/öron, som att påstå att man kan ha anlag för att födas ond eller god. Personligen tycker jag inte att det låter rimligt. Du kan ha anlag för att födas med blå ögon, inte anlag för att bli missbrukare eller ond liksom.

Och Artreyara skrev ju ingenting som har någonting alls att göra med huruvida Schizofrena har anlag för att självmedicinera eller inte.
Senast redigerad av Denosynlige 2013-06-07 kl. 13:48.
Citera
2013-06-07, 14:21
Medlem
vi får låta Zezka blåsa över. jag vet inte hur man orkar försvara bernys livsstil, eller ens försvara den med det döda ämnet schizofreni.
Citera
2013-06-07, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
okey, det har alltså fastställts att hon led av schizofreni, whatever, men Nancy Spungen har fortfarande inget med Berny och den här diskussionen att göra! Det är som att konstatera vilken kändis som fyller år på samma dag som Berny. Det skiter väl för fan vi i.

Precis. Vad fan har Spungen med Berny att göra? Den ena dog flera år innan den andra föddes.

Och är det dokumenterat att Bernys "schizofreni" är barnschizofreni? Men den mest intressanta frågan av alla är hur just Bernys schizofreni helt plötsligt bara är borta, puts väck? Hon är ett skämt när det kommer till sina "sjukdomar", hon byter ju sjukdomar och diagnoser beroende på vilket år det är, vad hon får ut av dem och hur "populära" de råkar vara för tillfället.

Den enda som hon faktiskt verkar ha, är den som hon ständigt förnekar.
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-07 kl. 14:32.
Citera
2013-06-07, 14:28
Medlem
Zezka:

Jag antar att du är ganska ung och nyligen har läst "Inte som andra döttrar", det gjorde jag själv när jag var fjorton och blev väldigt berörd av den. Det är en mkt engagerande bok. Om du är äldre blir det dock lite svårare att förstå varför du drar på om det här... Men som redan sagts, Berny och Nancy har inte med varandra att göra. Även om de skulle haft samma diagnos så diskuterar vi här Bernys beteende och det faktum att även om man verkligen har en allvarlig sjukdom på riktigt (vilket många tvivlar på i bernys fall), men OM hon vore schizofren så talar mycket emot det eftersom hon hävdar nu att hon har andra diagnoser som dessutom motsäger varandra. För övrigt har Berny själv sagt att hon inte är schizo längre, att "den är borta till 90 procent"... Hon har övergett sina demoner och hallucinationer nu till förmån för "bättre" diagnoser som passar hennes syften bättre. Hon är visserligen fortfarande psykiskt sjuk, det håller nog alla med om här, men knappast i schizofreni eller på det sätt Berny själv hävdar....Så om inte ens berny säger hon är schizofren så kan väl du sluta påstå det oxå. Du verkar ju tro på Berny i allt övrigt....
Citera
2013-06-07, 14:38
Medlem
Artreyaras avatar
Tack Denosynlige

Nej det ja menar:
psykoser är ju otroligt skrämmande och man gör ju allt i sin makt att inte hamna där, även om det är skört och svårt.
Att då en normalbegåvad människa lever som Berny gjort är helt obegripligt...Det är det som gör att man ifrågasätter hennes j....a diagnoser.

Och förresten dom som ser klara spindlar och verkliga synhallucinationer kan vara drogutlöst psykos eller organisk... Det är oftast inte som i filmens värld där du ser en verklig människa gå genom rummet.
Men som sagt det finns ju inga klara regler...

Och jag vet att några av er här är trötta på diagnostjatet...men det är ju så stor del av hennes image.
Citera
2013-06-07, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Tack Denosynlige

Nej det ja menar:
psykoser är ju otroligt skrämmande och man gör ju allt i sin makt att inte hamna där, även om det är skört och svårt.
Att då en normalbegåvad människa lever som Berny gjort är helt obegripligt...Det är det som gör att man ifrågasätter hennes j....a diagnoser.

Och förresten dom som ser klara spindlar och verkliga synhallucinationer kan vara drogutlöst psykos eller organisk... Det är oftast inte som i filmens värld där du ser en verklig människa gå genom rummet.
Men som sagt det finns ju inga klara regler...

Och jag vet att några av er här är trötta på diagnostjatet...men det är ju så stor del av hennes image.

Ja. Och jag är mest intresserad av det för att det tydligt visar hur hon utnyttjar sina diagnoser till att få hjälp och saker som andra har mycket svårt att få. Om hon hävdade att hon hade 20 diagnoser men levde som oss andra och fick den hjälp som man kan förvänta sig, då skulle inte jag bry mig. Men hon får ju extraordinär hjälp HELA tiden. Och om hon inte får det, gråter hon ut i tidningen eller på sin blogg eller i sina böcker. Hon manipulerar alla situationer till sin fördel, men hon är inte beredd att jobba på riktigt för att faktiskt förtjäna hjälpen.
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-07 kl. 14:49.
Citera
2013-06-07, 15:03
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever83
vi får låta Zezka blåsa över. jag vet inte hur man orkar försvara bernys livsstil, eller ens försvara den med det döda ämnet schizofreni.

Eller hur!
Citera
2013-06-07, 15:06
Medlem
Artreyaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja. Och jag är mest intresserad av det för att det tydligt visar hur hon utnyttjar sina diagnoser till att få hjälp och saker som andra har mycket svårt att få. Om hon hävdade att hon hade 20 diagnoser men levde som oss andra och fick den hjälp som man kan förvänta sig, då skulle inte jag bry mig. Men hon får ju extraordinär hjälp HELA tiden. Och om hon inte får det, gråter hon ut i tidningen eller på sin blogg eller i sina böcker. Hon manipulerar alla situationer till sin fördel, men hon är inte beredd att jobba på riktigt för att faktiskt förtjäna hjälpen.
Ja så är det, Berny representerar en viss skara/grupp människor som lärt sig att utnyttja vården/samhället till max.
Men då räcker inte resurserna till alla, särskilt inte dem som inte hörs och syns.
Citera
2013-06-07, 16:29
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever83

Word.
Människan verkar inte kunna läsa bakåt i tråden samt ta in all info som
försöker nå fram.
Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här