Citat:
Men ge dig för fan!
Och sluta likställa Berny med Nancy, dom två är helt olika personer, dom levde inte ens samtidigt. Det finns en del likheter men bara för att Nancy (kanske) led av schizofreni och Berny tydligen gör/gjorde det så betyder inte det att Berny är likadan som Nancy var. Bara för att man lider av Schizofreni så betyder inte det att man är likadan som alla andra med schizofreni, dom är ändå egna individer.
Och Schizofreni påverkar väl ändå inte ens förmåga att hålla sig borta från droger. Schizofrena knarkare gjorde ett val och sen fortsatte att aktivt välja att ta knark, precis som vem som helst. Enda möjligheten jag ser till att det skulle vara sjukdomens fel vore väl om "demonerna befallde" dem att ta knark. Men jag har aldrig hört talats om att något sådant hänt så. Men med det sagt så kan jag ju inte direkt förneka att Schizofrena verkar vara extra sårbara
Jag skulle gärna vilja se källan för forskningen om bot mot schizofreni etc?
Sen undrar jag om du har statistik att backa upp med för ditt påstående om att Schizofrena, enligt dig, ofta blir omyndig förklarade?
Och sluta likställa Berny med Nancy, dom två är helt olika personer, dom levde inte ens samtidigt. Det finns en del likheter men bara för att Nancy (kanske) led av schizofreni och Berny tydligen gör/gjorde det så betyder inte det att Berny är likadan som Nancy var. Bara för att man lider av Schizofreni så betyder inte det att man är likadan som alla andra med schizofreni, dom är ändå egna individer.
Och Schizofreni påverkar väl ändå inte ens förmåga att hålla sig borta från droger. Schizofrena knarkare gjorde ett val och sen fortsatte att aktivt välja att ta knark, precis som vem som helst. Enda möjligheten jag ser till att det skulle vara sjukdomens fel vore väl om "demonerna befallde" dem att ta knark. Men jag har aldrig hört talats om att något sådant hänt så. Men med det sagt så kan jag ju inte direkt förneka att Schizofrena verkar vara extra sårbara
Jag skulle gärna vilja se källan för forskningen om bot mot schizofreni etc?
Sen undrar jag om du har statistik att backa upp med för ditt påstående om att Schizofrena, enligt dig, ofta blir omyndig förklarade?
Nancy Spungen led av Schizofreni sedan födelsen, jo. Det har fastställts. Bland annat av hennes mor som lugnade henne nätterna genom då hon led av hallucinationer.
Schizofrena är också benägna att vända sig till drogbruk, det är en del av sjukdombilden, som även hennes läkare fastställde och varnade för i en ung ålder långt innan hon hade börjat missbruka.
Lider man av schizofreni kan man få hjälp av en god man, som är dagens motsvarighet till omyndighetsförklaring. Det är alltså när man inte klarar av att sköta sin ekonomi, bland annat.
Söker du källan till forskningen om botemedel för schizofreni, är det bara att googla. Det kan du säkert.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/psykiatri/psykiatriska-tillstand-kan-ha-gemensamma-orsaker/ Där har du en från dagens medicin.se.

En annan i samma ämne från Svenska dagbladet; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/likheter-mellan-psykiska-akommor_7953540.svd
"Flera av de gener som forskarna kartlagt och som är förändrade vid dessa sjukdomar, jämfört med kontroller, är involverade i hur kroppen reglerar balansen av kalcium i hjärnan. Fyndet ger forskarna hopp om att kunna utveckla nya läkemedel, som påverkar denna balans."
Till Artreyara: Så sant! Schizofrena har anlag för att självmedicinera.