2012-05-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Det vore förjävligt om det är så. Jag har själv AS och skäms nästan över alla förmåner jag får med tandvård, bidrag mm.

Men hur gör hon får att få diagnoserna, om hon nu "lurat" till sig dem?

Jag tror hon gör som en hel del andra av hennes "typ", hon sätter självdiagnoser på sig. Hon mår dåligt och kanske t ex känner sig kluven (som alla gör ibland) och vet att hon hört talas om "Schizofreni", hon lusläser då allt på nätet om den diagnosen och inbillar sig verkligen att de stämmer in till 100% på henne och kör järnet för att övertyga läkarna om det. Sedan kanske hon hör talas om Aspbergers och t ex får nys om att de ofta är rätt smarta och då känns det väl som en förträfflig diagnos att ha, varpå nästa projekt blir att läsa in sig på det osv....

Nu har hon tagit bort bloggarna, men av det kopierade därifrån ser man ju att inte fan är det en schizofren person som skriver, hon är alldeles för klar och medveten för det. Sedan stämmer det inte heller med hennes ältande där hon rakt ut skriver: "Jag är svårt psykiskt sjuk". För en sådan svårt sjuk person är ju så gott som alltid obenägen att kallas sig sjuk, det ingår i sjukdomen att man ser sig som frisk!!!

Jag tror att borderline är hennes rätta diagnos. Hon har ångest och är säkert ganska oförmögen att jobba och göra något "vettigt" av sitt liv, rätt bekvämt att bli försörjd skulle jag tro = alla diagnoser ger henne en helvetisk sjukdomsvinst. Att "bara" ha borderline innebär som regel att du måste bli vuxen och ta ansvar. Det är Berny för lat för. Hon vill fortsätta bli ompysslad av doktorerna och fnula med sina böcker. Då det inte är Harry Potter hon skriver är det naturligtvis mycket bekvämt att skattebetalarna står för notan när hon går runt och "inte har så många måsten" som hon själv uttrycker det.
Citera
2012-05-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag hatar den effekt hon fått hos så många unga tjejer och att hon har fått bli den talesperson hon blivit för den, för det har inte varit bra för någon, inte för henne heller. I samband med det så blev Berny den personen hon var i boken. Hennes sjukdom är hela hennes identitet. Om hon skulle må bra skulle det vara en katastrof för henne, för vem är hon utan sin sjukdom? Utan den ständigt överlevande vingklippta ängeln som det är så synd om?
Utan det så är hon ingen längre. Vi bygger alla upp en identitet och rasar den så blir det inget bra.

Här skriver du något förmodligen sant och jag har sett det hos fler än Berny. Dessa tjejers identitet byggs upp av diverse störningar de anser att de har. Den respons allehanda psykiater, socionomer och psykologer dessutom ger dem, göder denna identitet eftersom de verkar uppriktigt intresserade av klienten som uppvisar så många olika störningar. De är värsta gottpåsen för en psykiater och givetvis är det bekräftande för t ex Berny att få så mycket uppmärksamhet av soc och av olika doktorer. Därtill har hon publicerat en bok som helt bygger på hennes krämpor och på så vis har ytterligare bränsle åt hennes "sjuka identitet" tillförts.

För vad är kvar av Berny om hon är frisk? Om vi tar bort alla diagnoser och allt påstått strul och alla "trauman". Jo, en 30-åring, utan ett skit rent ut sagt. De flesta i hennes ålder har annars barn, partner, villa/bostadsrätt, fast jobb och en universitetsexamen bakom sig. Skulle t.ex. någon vilja anställa Berny om hon plötsligt blev frisk? Eh, nej. Knappast. Hennes främsta meriter är att hon ägnat flera år åt att få sjuttioelva diagnoser och att karva armarna. Dessutom har hon skrivit en bok och det är väl bra, men knappast unikt. Knappast en tung merit i hennes CV eftersom hon outat sig själv på internet som kriminell, psyksjuk, missbrukare. Det är inte en person som ens skulle få jobb som kassörska på Konsum.
Citera
2012-05-25, 21:41
Medlem
Skriver i den här tråden för att jag läste en av hennes böcker som en del av kursen Psykologi B när jag gick på gymnasiet.

Angående det här med psykiatriska diagnoser och vilka diagnoser hon uppfyller/inte uppfyller... Psykiatriska diagnoser är väl inte strikt vetenskapliga i den meningen att man kan helt och hållet objektivt kan pröva om en person är psykiskt sjuk eller inte. Det beror lite på vem som sätter diagnoserna helt enkelt. Diagnosernas syfte är att ringa in problemen patienten har för att enklare kunna ge en lämplig behandling.

Har man lite insikt i psykologi förstår man att en frisk och balanserad person aldrig skulle ta till sådana extrema medel för att synas (kläder, provocerande språk etc) som Berny gör. Det som gör att folk ändå betvivlar att Berny Pålsson verkligen har det så svårt som hon påstår är att hon ändå är verbalt normalbegåvad (skulle personligen inte kalla henne "överbegåvad"). Hon kan alltså uttrycka sig någorlunda "som folk" men det utesluter inte att hon har problem med ångest, perceptionsstörningar etc.

Berny Pålsson är en person med såpass fragmenterat psyke och komplexa psykiska problem att DSM (psykiatrins "diagnostiserings-bibel") får svårt att ringa in hennes problem och därmed är hon lite "all over the place" när det gäller diagnostiserings-kraven. Hon får diagnoserna borderline, asperger, add och schizofreni eftersom de psykiska problemen hon har yttrar sig på såpass många olika sätt och därmed uppfyller hon många diagnoser.

Klart att Berny är lite "diagnos-fixerad" och gärna skriver om alla diagnoser hon får, hon har ju trots allt haft kontakt med bup/psykiatrin sedan hon var 11 år och psykiatrin fokuserar väldigt mycket på diagnoser idag. Man ska dock inte göra samma misstag som många inom vården gör och tolka DSM som en allsmäktig bibel som objektivt beskriver vad personer "har" och "inte har" för diagnoser - det är mer subjektivt. Lite som betygskriterierna i skolan - flummigt och flytande även om lärarna ofta tror att det är totalt skrivet i sten vad som är MVG och IG. Alla vet vi att vilka betyg man får beror väldigt mycket på vilket lärare man får och hur läraren tolkar betygskriterierna. Det finns lärare som lätt ger höga betyg till elever och det finns läkare som utan vidare eftertanke ger en psykiatrisk diagnos till patienter och vice versa. Dock fyller både betygskriterier och psykiatriska diagnoser en funktion och är pragmatiskt nyttiga för samhället men objektivt är det helt klart inte. Slutsnackat om diagnoser - over and out.
Senast redigerad av flowhunter 2012-05-25 kl. 21:43.
Citera
2012-05-27, 20:44
Medlem
Thunderwomans avatar
Nån som vet om Berny har tagit bort sin facebooksida, eller hon bara har blockat ut alla hon inte är vän med, så att hon inte är sökbar (som man ju kan göra) för dem hon inte själv väljer att skicka vänförfrågan till? Hennes sida (som var den här http://www.facebook.com/people/Berny-P%C3%A5lsson/872880369 ) har inte gått att hitta idag...
Citera
2012-06-02, 13:19
Medlem
goldenipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Nån som vet om Berny har tagit bort sin facebooksida, eller hon bara har blockat ut alla hon inte är vän med, så att hon inte är sökbar (som man ju kan göra) för dem hon inte själv väljer att skicka vänförfrågan till? Hennes sida (som var den här http://www.facebook.com/people/Berny-P%C3%A5lsson/872880369 ) har inte gått att hitta idag...

Frågan är om hon kommer lära sig av sin läxa och hålla sig borta eller dyka upp om en månad eller två och beskriva hur hon "kämpar mot missbrukets demoner". Jag tror på det senare.
Citera
2012-06-21, 11:50
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenipod
Frågan är om hon kommer lära sig av sin läxa och hålla sig borta eller dyka upp om en månad eller två och beskriva hur hon "kämpar mot missbrukets demoner". Jag tror på det senare.

Fast skillnaden är att denna gången kommer hon vara ren på riktigt
Citera
2012-07-07, 23:33
Medlem
Ja hon lever iaf.

https://www.facebook.com/BernyBluePalsson

Nina Snutstrypare Psychelonhar gjort ett inlägg iBerny Blue Pålsson
den 23 juni i närheten av Svedala, Skåne Län
Informationstexten bör uppdateras.
Gilla ·

Berny Blue Pålsson Förslag?
den 24 juni kl. 07:21 · Gilla

Nina Snutstrypare Psychelon Den är skriven år 2009, och i nutid!
den 24 juni kl. 19:06 · Gilla

Susanne Rundström Den borde kanske ta upp vad som händer nu, med den nya boken Berny har planerat att ge ut etc. Och jag vet ju att många vill höra iaf lite ytligt hur Berny mår just nu... Vi är många som inget hellre vill än att det ska gå bra, och som har undrat av ärliga motiv.
Igår kl. 15:28 · Gilla
Senast redigerad av dufb 2012-07-07 kl. 23:36.
Citera
2012-07-08, 01:31
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufb
Ja hon lever iaf.

Nina Snutstrypare Psychelonhar gjort ett inlägg iBerny Blue Pålsson
den 23 juni i närheten av Svedala, Skåne Län
Informationstexten bör uppdateras.
Gilla ·

Berny Blue Pålsson Förslag?
den 24 juni kl. 07:21 · Gilla

Nina Snutstrypare Psychelon Den är skriven år 2009, och i nutid!
den 24 juni kl. 19:06 · Gilla

Susanne Rundström Den borde kanske ta upp vad som händer nu, med den nya boken Berny har planerat att ge ut etc. Och jag vet ju att många vill höra iaf lite ytligt hur Berny mår just nu... Vi är många som inget hellre vill än att det ska gå bra, och som har undrat av ärliga motiv.
Igår kl. 15:28 · Gilla

Fast det är knappast hon som skrivit det där.
Citera
2012-07-08, 09:40
Medlem
You sure?
Citera
2012-07-08, 11:19
Medlem
shws avatar
Citat:
You sure?

Till 99%.
Citera
2012-07-16, 18:37
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ja hon lever iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av shw
Fast det är knappast hon som skrivit det där.

Citat:
You sure?

Citat:
Ursprungligen postat av shw
Till 99%.

Eftersom både hennes personliga sida och de grupper som fanns om henne verkar vara borta, så gissar jag att den gruppen är skapad av nåt av hennes fans. Och pres.texten är copypastad från wikipedia...
Citera
2012-07-25, 19:48
Medlem
http://www.facebook.com/berny.palsson Kan det vara hon som skapat nytt konto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in